Britský IsoTek je pojem. Snad krom neméně legendární pračky proudu Accuphase není na světě jiný výrobce napájecího příslušenství, který by se těšil takovému kreditu, jako právě firma Keitha Martina. V posledních letech se pak IsoTek pustil do odvážného rozšiřování svého výrobního portfolia – dnes tak můžete za špičkový regenerátor síťového napětí v kombinaci se špičkovým filtrem a pár napájecími kabely dát přes půl milionu Korun, což už je opravdu, ale opravdu hodně. Ač lze IsoTek pořídit v zásadě o tisícikorunových řádů, filtry pro high endové sestavy stojí mnohdy jako další komponent.

Ale právě to je jeden z pilířů přemýšlení Keitha Martina – napájení bere jako mnohdy, dokonce snad většinou, zanedbávanou oblast a věří, že koupí špičkového filtru a špičkových napájecích kabelů získáte zlepšení cenově citelně efektivnější, než by představoval nákup nových, kvalitnějších komponentů.

Model Sigmas s třetí vývojovou generaci označujícím přídomkem EVO3, patří téměř na vrchol portfolia IsoTek, do řady Select, nad níž už jsou jen dva produkty Ultimate s výše zmíněnými cenovkami. Spojuje v sobě řešení z obou ostatních modelů série Select: EVO3 Titan, určeného pro výkonové komponenty, stejně jako GII Nova, která je optimalizována pro zdrojové a předzesilovací komponenty.

EVO3 Sigmas sedí v kompaktním šasi z hliníku s mohutným předním profilovaným panelem, uprostřed kterého najdeme vypínatelný displej s důležitými informacemi o aktuálním napětí nebo zarušení napájecí sítě. Se svými rozměry 44,5 x 90 x 30,5 cm (š x v x h) připomíná EVO3 Sigmas jakýkoliv jiný komponent, stejně jako vahou 10 kg.

Systém se zapíná trochu netradičně a to dvojicí jističů na spodní straně. Zásuvky pak najdete klasicky na zadní straně – jsou velmi pěkně vyvedené, fortelné. Čtyři z nich jsou označeny jako „střední proud" a dvě pak „vysoký proud". Ty první pochází de facto z modelu GII Nova, snesou proud až 10A a zvládnout zpracovat až 2 300 Wattů trvalého výkonu. Druhý typ výkonnějších zásuvek je pak i s obvodovým řešením Direct-Coupled odvozen z modelu Titan, přičemž zvládnou až 3 680 Wattů a 16A; krátkodobě do těchto dvou zásuvek můžete „nacpat" až 15 000 Wattů. Přístroje připojené do EVO3 Sigmas jsou ochráněny proti nárazům proudu až o síle 108 000A, což je zhruba tak průměrný blesk.

Filtrace v IsoTek EVO3 Sigmas čistí napájení od všech nežádoucích složek. Radiofrekvenční rušení pak dokáže zredukovat o velmi působivých 75 dB. Každá ze zásuvek je zapojena nezávisle a oddělena vlastním filtrem, takže nehrozí žádné riziko vzájemného ovlivňování komponentů.

Vysoké proudy uvnitř filtru vedou dráty a signálové cesty na téměř 0,8 mm tlustých deskách tištěných spojů. Každý spoje je potom pozlacený. Kde nevede tištěný spoj, tam je napojen kabel z postříbřené UPCOCC mědi (velmi čistá měď s velmi hladkým a čistým povrchem dle výrobního procesu Dr. Ohna), uzavřený v podstatě ve vzduchovém dielektriku díky dvojité FEP izolaci (tedy Teflonu).

U IsoTek dělají kolem vnitřních řešení svých filtrů velké tajnosti, takže nějaké bližší technické údaje k dispozici nejsou a pravděpodobně ani nikdy nebudou. Filtr IsoTek EVO3 Sigmas jsme poslouchali s celou řadou elektroniky v čele s Naim Nait XS a Naim CD5si, které doplňoval ASUS Xonar Essence One MUSES MkII. Z dalších pak ještě Yamaha A-S2100 a Yamaha CD-S2100, T+A AMP 8 a T+A DAC 8, ale také třeba Marantz PM8005. Poslouchalo se přes Yamaha NS-F901, Harbeth Monitor 30 nebo také Xavian Bonbonus.

Začněme test konstatováním, že přínos EVO3 Sigmas byl nepopiratelný napříč celým frekvenčním spektrem. V našem prostředí byl ale nejmarkantnější posun v oblasti spodních frekvencí. Basový základ v Bachově „Largo du Concerto #5" v podání Simone Dinnerstein („Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262). Linka kontrabasu v pozadí se stáhla, zkonkrétněla a také jako kdyby byl nástroj blíže, snáze čitelný přes dominantní piano. Bez filtru se jeho kontury slyšitelně rozvolní, nástroj trochu nakyne, ale ubude mu kus impulsu i plasticity. Také se nám zdálo, že třeba oproti nižším modelům firmy tu také tolik neubývá objem basu, ač jeho definice se ještě více zlepší.

Titulní skladba Vangelisova alba „Voices" (1995 | East West | 0630 12786 2) je postavena hlavně na středních frekvencích, největším přínosem EVO3 Sigmas tu byla výrazně snazší srozumitelnost a přehlednost. Ne že byste snad slyšeli něco navíc, ale otřepané přirovnání k vyčištěnému oknu je tu na místě – kontury jsou jasnější a barvy přirozenější, zjevně ubylo zkreslení a šumu v pozadí. Dobrým příkladem byl sbor – i předtím jste věděli, že zpívá celý sbor, ale bez větší šance na rozlišení jednotlivých hlasů; mezery mezi ně vložil právě až filtr. Vůbec celý zvuk působí prokresleněji a má větší hloubku.

Účinnost filtru je sice tím patrnější, čím hlouběji ve frekvenčním spektru se pohybujeme, ale znatelnou změnu způsobil EVO3 Sigmas i vyšších frekvencí. Hlavně pak ve formě celkového uklidnění a uvolnění; třeba nejvyšší polohy houslí v „Oh My Lord" Nicka Cavea („No More Shall We Part" | 2001 | Mute | CDstumm164) ztratily sice trochu na dominanci a pronikavosti, ale zato lépe zapadly do kontextu skladby a hlavně se daly poslouchat snáze a také při vyšší hlasitosti, aniž by působily únavně. Oddělily se také jednotlivé údery do činelů, vše bylo konkrétnější a zmizel také pocit cinkání; zbyl jen pevný, jistější činel s plynulejším dozvukem. Rozdíl nepůsobí nijak dramaticky, hlavně ale do okamžiku, kdy se máte vrátit zpět k nefiltrovanému zvuku.

Líbilo se nám, že u běžně výkonných zesilovačů „nekradl" EVO3 Sigmas ani jejich dynamiku, napájení je zjevně dostatečně naddimenzované. Výkonnější koncové stupně typu soulution 701 už ovšem IsoTek přidusil, ale to je naprosto logické. „Mr. Time" od Alana Parsonse („Try Anything Once" | Arista | 07822-8744-2) se pocitově vyčistila a zejména kopáku přibyla energie a dynamika; stejně tak zpěv je uvolněnější a bezprostřednější, ale i naléhavější. Obecně lze říct, že využijete plný dynamický potenciál svých zdrojů, předzesilovačů, ale i běžných integrovaných zesilovačů.

Živý záznam „Sooner or later" od Supertramp („It as the best of times" | 1999 | EMI | 0946 3 59044 2 0) se po zapojení EVO3 Sigmas pročistil a bylo rázem slyšet drobné informace pohodlněji, jasněji, zvuk působil komplexněji. Najednou třeba i tleskání a pískání publika bylo plnohodnotnou součástí reprodukce, ne jen polo-šumem v pozadí. Právě na subtilních informacích je přínos nejzřetelnější a právě tam přichází pocit, že slyšíte něco nového, že vše je detailnější. Rozdíl opět nelze nazvat dramatickým, vlastně se to nemusí na první poslech úplně zdát, ale krok zpátky se dělá už jen špatně – zlepší se totiž v podstatě každý aspekt reprodukce.

Ono zmiňované vyčištění a vystoupení informací se projeví následně třeba i lepší přehledností prostoru nahrávky, jak se ukázalo v McFerrinově „Walkin´" z výběru „The Story of Jazz" (2000 | EMI | 724357607223). Zapojení filtru IsoTek pomohlo i konturám nástrojů, stejně jako jejich lokalizaci. Ve finále nelze než říct, že projev je přirozenější, příjemnější a právě díky snáze srozumitelnému celku působí autentičtěji.

Lepší napájení komponentů a využití jejich plného potenciálu mělo vliv také reprodukci těch horších skladeb, jako třeba apokalyptická „The End of All" od Minority Sound („The Explorer" | 2012 | Metalgate). Shluk tónů byl čitelnější a organizovanější, ve všem bylo o něco čitelnější. Oddělení nástrojových linek bylo jasnější a je to rozhodně ku prospěchu důrazu a tempu metalové jízdy.

Napájecí filtr IsoTek EVO3 Sigmas je skvělý. Jediným problémem tak může být jeho cena – ta totiž opravdu není skromná. Je fakt, že zdrojům signálu, předzesilovačům a také většině integrovaných zesilovačů otevírá vrátka k jejich plnému výkonu a mnohdy můžete být až překvapeni tím, že zkreslení ve vašem napájení dosahuje dvouciferných hodnot. I v našem prostředí, kde zarušení nepřesáhlo 3%, byl rozdíl v reprodukci naprosto jasný. Docela špatně se pak vracelo nazpět k „jen" kvalitními kabely a rozvodnicí filtrovanému napájení. Velkým kladem modelu EVO3 Sigmas je pak to, že pocitově neubírá na dynamice reprodukce, zato velmi výrazně čistí pozadí signálu a díky tomu vylepší snad úplně každý aspekt reprodukce. EVO3 Sigmas se může stát velmi komfortní formou aktualizace sestavy, pokud máte rádi její zvukový charakter a chcete z ní dostat maximum.

Kč 80 990,- - včetně síťového kabelu EVO3 Premier

--- --- --- --- ---

KLADY

+ jednoduše funguje a „nekrade" dynamiku

+ zvuk je čistší, hladší a pocitově zřetelnější

+ utáhne i výkonnější zesilovače (byť mohutné koncáky musíte dát přímo do zdi tak jako tak)

+ na to, že jde „jen" o filtr, vypadá docela esteticky

+ integrovaný ukazatel znečištění sítě a dalších hodnot

ZÁPORY

- cenovky filtrů IsoTek začínají stoupat opravdu vysoko

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha