Je to časté téma vašich dotazů směrem na redakci Hi-Fi Voice. "Kolik musím utratit, abych dostal zvuk co chci?", "Vyplatí se připlatit za X nebo za Y?" nebo třeba "Má vůbec cenu kupovat to, když to stojí jen ZZZ?". Neméně časté je pak nadšení nad tím, že to produkt za pár tisíc "natře" produktu za desítky a stovky tisíc (ovšem mám podezření, že pisatel nevěnoval poslechu a vzájemnému srovnání zase až tak moc času...). Takže kolik peněz vlastně je třeba DOOPRAVDY utratit?

Nabízí se jednoduché pravidlo, které (čest výjimkám) bohužel skutečně platí - čím víc zaplatíte, tím víc dostanete a dost možná i 4/5 produktů ve výrobních programech značek jsou opravdu lepší spolu s tím, jak se zvedá jejich cenovka. Jakkoliv poslední roky vyšroubovaly pořizovací ceny do až nesmyslných výšin (a to nejen z pohledu poněkud slabší české kupní síly), ta základní úvaha je stále platná. Důležité je spíše uvědomit si, že zatímco kvalita (v nějaké obecně poplatné definici) roste při nejlepším lineárně, cenovka má spíše tendenci růst až exponenciálně - řečí tvrdých čísel si tedy nejzřetelnější skoky v kvalitě koupíte paradoxně za nejmenší absolutní přírůstky.

Rozdíl mezi reprosoustavami za 1 000,- Kč a 10 000,- Kč je totiž neskutečně obrovský, zatímco mezi těmi za 10 000,- a dejme tomu 100 000,- je velký, ale už i s těmi prvními se dá zábavně žít, když na to přijde.

Rozdíly ve stotisícových a milionových kategoriích pak jsou často tak trochu "o pocitu", jakkoliv i tam samozřejmě existují rozdíly s trochou zkušeností poměrně snadno kvantifikovatelné.

Napříč VŠEMI cenovými kategoriemi se nakonec ale dá orientovat za pomoci jedné jednoduché poučky - když se vám zvuk líbí a odpovídá obsahu vaší peněženky bez nutnosti se výrazně uskromňovat nebo dlouhodobě šetřit, jste na správné stopě.

Kde je ale ta pomyslná čára, která říká "tady už to hraje prostě dobře". Odhlédneme-li od osobních preferencí a nároků, my v Hi-Fi Voice jsme ji nakreslili na hranici 30 000,- Kč / komponent (tedy lehce přes 1 000 EUR za kus), což nám poskládá sestavu se souhrnnou pořizovací hodnotou kolem 100 000,- Kč (zdroj signálu + zesilovač + reprosoustavy + kabely). Tam někde by se asi dalo říct, že začíná opravdu dobrý zvuk s tím, že hlavním faktorem tu budou vaše uši a rozpočet - odtud vzhůru je to prostě tak trochu šperkování sestavy pro radost, ale dobře vybraný systém už jednoduše potěší.

Znamená to, že v kategorii dejme tomu 30 000,- za celou sestavu to nemá ani smysl zkoušet a zvuk bude "na nic"? Ale kdeže... Nepropadejte panice ani skepsi - i za takové peníze je možné pořídit plnohodnotný hi-fi systém, musíte ale pečlivěji vybírat a velmi pravděpodobně skončíte u některého z mainstreamovějších výrobců (tedy na poměry hi-fi světa...). Je to špatně? Rozhodně není... Jen se tak trochu vracíme k již řečenému - že právě v této kategorii může být každá investovaná tisícikoruna zřetelně znát a proto je tak trochu nutné pečlivěji plánovat, vybírat a být racionální. Potřebuji u sestavy za 30 000,- investovat 5 - 10 000,- do kabelů? Rozhodně ne... A podobně.

Takže kolik peněz musíte vlastně doopravdy utratit, abyste dostali dobrý zvuk? Věříme, že 30 000,- je i přes masivní zdražování a výkyvy kurů Koruny vůči globálním měnám pořád plus mínus ona hranice, za kterou "už to začíná hrát". Pokud průměrně tuto sumu dokážete časem investovat do jednotlivých komponentů, dostanete se už za hranici dospělého zvuku a každý další krůček pro radost směrem dál bude méně dramatický, zato ale finančně hodně zřetelný.

Jsou pak samozřejmě i výjimky - v Anglii ručně skládaný exoticky koncipovaný přístroj logicky bude při podobné kvalitě zvuku stát násobek toho, co přístroj vyráběný masově a to třeba ještě v nějakém levnějším prostředí... I proto nelze cenové relace brát jako absolutní.

Pamatujte však hlavně na to, že nic z řečeného není závazné, že jde jen o orientační rady a že to hlavní, co má rozhodovat jsou vaše uši. Také na to, že sestava má být vyvážená, že by ze sestavy neměla žádná část "trčet" a že právě vybalancování všech částí přinese ideální výsledek. Takže radou na závěr je to, co říkáme vždycky - jděte a poslouchejte. A mějte z toho radost...

200 300 xavian

200 200 koss

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

200 200 duban

200 300 bose

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar