Aurum – původem latinské slovo, mající význam „zlato“. Quadral – původem německé slovo, mající význam „velká, zábavná a téměř monumentální reprosoustava“. Samozřejmě, že předchozí věta je míněna s nadsázkou a ve výkladovém slovníku ji nenajdete, přesto si nemalé množství high-fidelity znalých čtenářů jistě ono slovo na Q- podobným způsobem automaticky vyloží. Spojíme-li pak obě slova z úvodu článku do tvaru Quadral Aurum, jistě se nám vybaví nejvyšší řada německého výrobce v čele s proslulým modelem Titan, o němž i v Brně opatrně připustí, že má basový reproduktor. Jaké ale překvapení, že Quadral Aurum se od nynějška stává i výrazem pro elektroniku střední cenové třídy – v Německu se totiž rozhodli doplnit svůj katalog o dva modely CD přehrávačů a dva integrované zesilovače, které tím správným způsobem doplní jejich reprosoustavy.

A5 je vyšším z obou nových modelů, ačkoliv rozdíly v obou variantách nejsou alespoň na papíře nikterak propastné. Oba modely jsou ve stejném šasi, černé celokovové tělo působí bytelně a účelně jako tank s lakem od Bentley. Design je jednoduchost sama, čelní panel z broušeného hliníku je jedna velká čistá plocha, „narušená“ jen několika málo nejnutnějšími prvky. Nahoře uprostřed je to úzký leštěný hliníkový pásek, přetékající až na vrchní stranu zesilovače. Na tomto proužku se hrdě skví nápis Aurum a znak, potvrzující příslušnost ke „zlaté“ řadě. Jen o kousek níže se nachází velmi skromný displej, zobrazující sytě modrými znaky ty nejnutnější informace. Nejnutnější, ale na druhou stranu plně dostatečné – aktivní vstup a aktuální hlasitost je vše, co může uživatel žádat. I ovládací prvky jsou plně kovové, žádné imitace jak je často zvykem. Masivní ovladač hlasitosti s „nekonečným“ chodem je příjemný na omak, po každé straně má po jednom tlačítku s pevným stiskem – první slouží k zapnutí a vypnutí, druhý k výběru aktivního vstupu. Jediným dalším prvkem už je jen typové označení strohými a jasnými písmenyv levém dolním rohu – přesně ve stylu celkového vzhledu.

Jednotlivé díly šasi nádherně přesně přiléhají jeden k druhému, je znát preciznost německé výroby. Bočnice jsou masivní, mají ale jedinou nevýhodu a tou je leštěný povrch, který se až příliš snadno znečistí při sebemenším doteku. Totéž platí pro velké, ale opět leštěné nožičky, zajišťující sice skvělou mechanickou stabilitu přístroje, ovšem při sebemenším dotyku je třeba pár minut rozlešťovat otisky prstů. Pro potenciální zájemce o „lehce retro“ vzhled je dobrou zprávou možnost objednat si různé verze provedení bočnic, nicméně jednobarevná varianta je zdaleka nejelegantnější.

I zadní panel se nese v duchu jednoduchosti a účelnosti – prvním, co praští do očí je velký nápis, chlubící se, že přístroj je „Handmade in Germany“. Najdeme tu osm párů analogových nesymetrických RCA konektorů s příjemně velkými rozestupy a vedle nich ještě jeden pár symetrických XLR vstupů. Dva páry reproterminálů kvalitou odpovídají cenové kategorii, nejsou to sice nejdražší WBT konektory, ale rozhodně už do nich lze ukotvit jakékoliv existující kabely s jakýmkoliv zakončením bez nejmenších potíží. Terimnály pro jeden kanál jsou snad jen docela daleko od sebe a některé reprokabely, spojené v „hadím jazyku“ až příliš blízko u konce budou mít trochu problém pohodlně do nich dosáhnout. Celkově je ale výrobní kvalita skutečně špičková a německy precizní, nemusel by se za ní stydět prakticky žádný high endový přístroj bez ohledu na cenovou kategorii.

Přestože šasi je celokovové a řádně bytelné, při rozměrech již poměrně výrazných 453 x 130 x 345 mm váží přístroj (na zesilovač) relativně skromných 13,3 kg. Uvnitř najdeme kromě plně symetrické dual mono kontrukce i oddělené sekce napájení, předzesílení a koncového zesílení pro minimalizaci vzájemného rušení. Zesilovač nabízí díky rozměrnému toroidnímu transformátoru poctivých a stabilních 100 Wattů na kanál do osmiohmové zátěže a 150 Wattů do zátěže poloviční, to vše obstarává plně diskrétní koncový stupeň. Nedělá mu problém „uřídit“ ani impedančně problematické reprosoustavy při jakýchkoliv hlasitostech.

A5 hrál v kombinaci s reprosoustavami Harbeth Monitor 30, Bowers&Wilkins PM1 a Xavian Orchestra Preludio, jako porovnávací „železo“ byl k dispozici NAD C370 či Rotel RA-1520. Signál proudil z Quadral Aurum C5, Pioneer BDP-LX71, Rotel RCD-1520 a Pioneer PDX Z9. Kabeláž nesla značky AudioQuest, ProAc, QUAD, Monster Cable a Eagle Cable, o kvalitu napájení se staral filtr Xindak.

Při první poslechu napadne člověka utkvělá myšlenka, zda někde v signálové cestě zesilovače netrůní minimálně jedna elektronka. Vřelost, mohutnost basového pásma a pohoda, která z reprodukce neodkapává, ale přímo odtéká, jako kdyby vznikala v nějakém hodně povedeném lampovém zesilovači. Na druhou stranu je vše orámováno dokonalou, muskulaturní kontrolou, která nemůžu pocházet z jiného zdroje, než od tranzistorů. Výsledkem tohoto součtu je úžasný, strhující a přitom realistický charakter.

Patricia Barber se svou deskou „Verse“ hraje něžně, klidně a přitom na velmi širokém prostoru, Jako u reprosoustav se značkou Quadral, i u zesilovače je dominantním rysem mohutnost, objem a energie, proudící do poslechového prostoru. Kontrabas je plný a barevně sytý, jeho zvuk skutečně tvrdí svou razancí muziku a spolu s bicími strhává k dalšímu, dalšímu a dalšímu poslechu. A5 je ve spodním pásmu skutečně velmi konkrétní, ale přitom zůstává jemný a civilizovaný, vřelý a příjemný.

Jemnost a klid spolu s teplejším charakterem prostupuje celým frekvenčním pásmem, jež je slušně vyrovnané, neakcentuje žádné pásmo na úkor jiného. Dobře je to poznat na Stingově „Englishman in New York“ z alba Symphonicities. Široký a hluboký prostor je vystavěný opět s klidnou sebedůvěrou a nadhledem, jednotlivé nástroje jsou tonálně syté, v prostoru dobře ohraničené a „masité“, jejich těla mají realistickou velikost a barvy akustických instrumentů jsou velmi blízké skutečnosti. Celkové vyznění je velmi příjemné, podmanivé a vytříbené, přitom každý úder do kopáku má dynamiku a energii, housle jsou vzdušné a křehké, přitom zesilovač odděluje jednotlivé noty a zvuk je velmi přehledný.

Reprodukce hlasů je téměř „elektronkově“ živoucí. Palestrinovy sbory v „Pie Jesu“ jsou nádherné, strhující a přitom neagresivní i při vyšších hlasitostech. Vokály mají hloubku a přirozeně se rozvíjí v poslechovém prostoru, jsou srozumitelné. Quadral Aurum A5 sice možná maličko překrývá nepříjemné sykavky svým vřelým charakterem, ale i když to je maličký ústupek absolutní realističnosti, je to naopak velký krok směrem k dlouhodobé snesitelnosti a poslechovému komfortu. A5 se prostě se zvukem hlasů mazlí a i přes vysoce nadprůměrné množství reprodukovaných informací vás s nimi „netluče“, naopak staví hlavně na celkovém dojmu.

Dynamika je velkou silou Quadralu, mnohočlenný orchestr ve „Velké bráně Kyjevské“ (z výběrového alba Crystal Cable Arabesque) je reprodukován s pompou, leskem a energií, hodnou takového hudebního tělesa. Strunné nástroje jsou energické a lehce vykreslené, údery do mohutných bubnů pak mají váhu pytle s cementem a nekompromisní konkrétnost úmrtního oznámení. I přesto se tomuto zesilovači daří působit klidným dojmem, výkonová rezerva je vskutku ohromná.

Vlastnosti zesilovače Quadral Aurum A5 se dají shrnout jednoduše – kéž by každý první pokus o elektroniku byl takhle povedený. Za vyšší, ale rozhodně ne nedostupnou cenovku nabízí pravý high endový zážitek, který od absolutního puristického realismu dělí jen maličko barevnější, mohutnější zvukové podání. Pro hudbu je to ale jen dobře – tah na branku, energie a síla zvuku si vás snadno podmaní, schopnost zahrát cokoliv s nadhledem, jemností a pohodou vás pak u poslechu udrží dlouhou, předlouhou dobu. A5 je nenápadným gentlemanem, který s grácií prochází jakoukoliv hudební nástrahou, kterou byste mu snad zkusili nachystat. Nadměrná síla a dynamická rezerva garantují bezchybnou spolupráci s jakýmikoliv reprosoustavami, snad jen fakt, že basové pásmo se zdá o krůček plnější a energičtější než středo-výšková sekce nám brání obdivovat stoprocentní vyrovnanost frekvenčního pásma. Stejně tak lze trochu zrozpačitět nad (ne)komfortem sdíleného dálkového ovládání, u nějž je rychlá reakce a provedení vytoužené funkce otázkou nikoliv intuice, ale dlouhodobého zvyku a praxe. Kdo však hledá muzikální, realistický a přitom příjemný zesilovač pro každou situaci, měl by Quadral Aurum A5 zařadit do svého výběru – jedná se totiž bezpochyby o rodinné zlato a velmi povedený kousek, který si zaslouží jen nadšené ovace.

PS: Po uzávěrce textu jsme se dozvěděli, že Quadral nabízí – možná i v reakci na některé uživatelské reakce – novou verzi dálkového ovladače. Má být komfortnější, s většími tlačítky a tím pádem také výrazně příjemnější a ergonomičtější.

Kč 69 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ jemný a přesto mohutný, energický a zábavný zvuk

+ vynikající výrobní provedení a příjemný vzhled

+ dostatek síly a stability ke zkrocení i náročných reprosoustav

+ schopnost předat posluchači radost v každém okamžiku reprodukce

ZÁPORY

- zdá se, že spodní polovina pásma má o ždibec více energie než vrchní

- dálkové ovládání sdílené s CD přehrávačem je velmi nepraktické

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Audio Trade

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.  – www.audiotrade.cz 

+420 777 925 785

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Robert Mayer Turntables

    Je to takový klasický příběh audiofila – nejprve objevíte kouzlo hudby, pak šarm hi-fi a následně zjišťujete, že právě pro ten váš úplně specifický vkus (protože každý máme maličko jiný)…

    22. duben 2024

    Kategorie: Značky Autor: Daniel Březina
  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • EverSolo AMP-F2

    Komponenty EverSolo jsou krásným příkladem toho, že lze (pravda, za podmínek nastavených ekonomickou realitou Číny) vyrobit audio zařízení dobré, vlastně spolehlivé a komfortní a finančně dostupné zároveň. K portfoliu streamerů…

    03. duben 2024

    Kategorie: Zesilovače výkonové Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies