Ačkoliv je firma Simaudio (primárně už dlouho pro své komponenty používající jméno Moon podle své kdysi nejúspěšnější řady) na světě už od roku 1980 a měla spoustu úspěchů, sama staví na pomyslný vrcholný piedestal hlavně nejnovější řadu North Collection, do níž směstnala designové i technologické poznatky, posbírané za oněch 40 let, primárně pak z poslední dekády. Neopouští v ní „komfortní“ rozměry, použitelné i v běžném bytě, ale cílí – podle vlastních slov – na maximální zvukovou kvalitu.
Tak jako nižší patra North Collection (6xx a 7xx) i top modely 8xx jsou prostě dva – komponent zdrojový a komponent zesilovací. Nejvyšší osmistovky sdílí koncept se sedmistovkami – tedy „vpředu“ je streamer / DAC / předzesilovač 891 a „na konci“ výkonový zesilovač.
Moon 891
Přestože 891 sdílí nejmodernější a přesto z historie jasně čerpající designovou formu značky Moon, od většiny jejích komponentů, vynikajících vlastně relativně nízkou stavbou a štíhlostí, se liší vysokou skříní a celkovým pocitem robustnosti, větším, nežli bývá u řídících / zdrojových zařízení zvykem.
Vzhledově je to jasný Moon – čelní panel je „schovaný“ mezi bočními profily v typickém dvoubarevném kontrastu, dominuje mu veliký barevný displej a kolem je rozeseta šestice nenápadných ovládacích tlačítek. Čtveřicí vlevo přístroj zapnete, ztlumíte a zvolíte vstup, dvojice vpravo poslouží ke vstupu do bohatých nastavení a jejich potvrzení. Skrze přechod bočního panelu vpravo proniká velký otočný ovladač hlasitosti, to kdybyste nechtěli využít stylové dálkové ovládání.
Charakteristický design pokračuje i po bocích, kde se nachází mohutně vklenuté žebrování chladičů, typické jsou i kónické nožičky nebo bytelný horní krycí profil s plastickým firemním logem, z pod nějž taktéž uniká nenápadnými průduchy zbytkové teplo.
Zadní panel pečlivým uspořádáním, kvalitou konektorů i jejich variabilitou naznačuje schopnosti modelu 891. Zcela nahoře u krajů najdete dvě anténky pro bezdrátová připojení (Wi-Fi / Bluetooth) a dále řádku vstupních digitálních konektorů. Obvyklou dvojici koaxiální a pár optických vstupů doplňuje „poloprofi“ AES/EBU a moderní HDMI ARC, naznačující, že Moon míří na náročné, leč stále „normální“ lidi. Přístroj můžete přes USB-B připojit také k počítačům, přes USB-A zase zvládnete zapojit datovou paměť s nahranou hudbou. Spojení do sítě je samozřejmě možné i po drátě – je tu dokonce dvojice ethernetových konektorů, takže 891 poslouží jako malý switch (po ethernetu funguje ale i firemní ovládací protokol). Mezi digitální konektivitu se vklínil 3,5 mm jack s výstupním spouštěcím napětím pro ovládání dalších komponentů.
Analogová rozhraní jsou uspořádána ve spodní linii – protože 891 je koncipován jako komplexní řídící komponent, nepřekvapí tři analogové vstupy. Dva jsou cinchové, jeden XLR. První RCA umí přijímat phono signál pro MM i MC přenosky se středně velkou úrovní přizpůsobitelnosti. Výstup zpracovaného signálu je možný přes jeden pár XLR a jeden pár RCA. Vedle napájecí zásuvky se spínací kolébkou jsou ještě dva multipinové kulaté vstupy pro propojení s externím napájecím zdrojem a další vylepšení potenciálu zařízení.
Je až překvapivé, že s ohledem na vysokou cenu a technickou pokročilost, kterou se firma chlubí, nenabízí vlastně ohledně 891 žádné hlubší informace. Nicméně něco málo se přeci jen dozvíte. Třeba to, že celé šasi má vestavěnou tlumící hliníkovou základnu na vrstvě gelu pro potlačení nežádoucích vibrací, pronikajících jinak do citlivých vnitřních součástek.
Nebo to, že streamování má na starosti osvědčená a rychlá platforma MiND 2, kombinující lokální streamování a internetové služby s možností ovládání přístroje. Digitální analogový převod má na starosti systém MDE-3 (komponenty 6xx mají MDE-1 a 7xx MDE-2) a zvládá prakticky vše – PCM do 32 bit / 384 kHz a DSD256. Činí tak za pomoci dual-mono zapojených 32bitových čipů a hodinového modulu s femtosekundovou přesností.
Firma se chlubí precizní regulací hlasitosti M-Ray2. Jde o pole filmových odporů s tolerancí 0,1% pro skutečně optimální přesnost a souběh kanálů bez ohledu na nastavenou hlasitost.
Dále se lze dočíst o použití napájecího zdroje MHP, neboli hybridního řešení s kombinací lineárních a spínaných prvků, vše je bezpečně zapouzdřeno pod stínící přepážkou.
Cenovce adekvátně působivé jsou technické parametry. Hodnota THD+N je jen 0,003%, intermodulační zkreslení ještě nižších 0,00006%. Odstup signálu a šumu sdílí deklarovanou hodnotu s dynamickým rozsahem – oboje je 125 dB. Míra přeslechů mezi kanály leží na -125 dB. Přidejte k tomu šířku pracovního pásma 2 – 200 000 Hz (-3 dB) a máte skutečně výtečný přístroj.
Moon 891 má šířku 48,1 cm, hloubku 44,9 cm a výšku 14 cm. Váží podstatných 25 kg.
Moon 861
Adekvátním partnerem je samozřejmě koncový stupeň 861 – z fotografií to možná nevynikne TAK výrazně, ale jde o skutečně masivní zesilovač. Jeho 58 kg je vměstnáno do šasi o šířce 48,1 cm, hloubce 60,9 cm a výšce 21 cm.
Také 861 má ten klasický designový rukopis s „třídílným“ čelem, ačkoliv tady je samozřejmě jen nenápadný spínací knoflík a decentní svítící proužek na horní hraně, indikující provozní stav. I u 861 mají boční chladící prvky tvar prohnutý, stejně jako přes plastické logo na vrchním panelu proniká ohřátý vzduch – tady by to ale nestačilo a proto jsou nahoře i celkem velké další průduchy.
Na zádech samozřejmě nenajdete nekonečné zástupy konektorů, i tak je toho ovšem víc, než bývá u koncových stupňů běžné. Nahoře jsou na každé straně reprosvorky prémiové kvality, pod nimi vstupní RCA i XLR konektory. Ty aktivní volíte malou páčkou hned vedle. A ještě další identická páčka umožňuje nastavit, zda se používají vazební kondenzátory nebo ne – to může pomoci při spojování s různorodou řídící elektronikou. Přímo veprostřed je ještě jedna páčka – tou si vyberete mezi stereofonním, nebo monofonním můstkovým provozem, kdybyste náhodou neměli dost výkonu.
Úplně vespod zařízení je běžná napájecí zásuvka, doplněná o kolébkový vypínač a „praktická“ rozhraní. Opět dva ethernetové vstupy / výstupy pro ovládací příkazy a řízení celé sestavy, vedle starosvětštější 12V 3,5 mm jacky – vstupní a výstupní. Poslední v řadě je další maličká páčka – s ní si můžete nastavit úsporný režim nebo naopak nechat zesilovač stále zapnutý pro optimální prohřívání.
Podíváte-li se do štědře dimenzovaných vnitřních prostor zesilovače, tak zhruba třetinu u předního panelu zabírá dvojice toroidních transformátorů, každý s výkonem 1 500 VA. Jsou uzavřeny za tlustou stínící přepážkou. Na spodní desce se nachází desky se zásobními kondenzátory, osm velkých kousků na kanál se souhrnnou kapacitou 228 000 uF.
Samotné výkonové obvody jsou posazené na bocích přímo na chladiče, pracují na nich tranzistory Moon a nepoužívá se žádná celková zpětná vazba. Celý systém je plně dual mono, posledním společným bodem je napájecí zásuvka. Řešení pak staví na firemní technologii MDCA, neboli Moon Distortion Cancelling Amplifier.
Moon 861 umí standardně dodat 300 Wattů na kanál do 8 ohm, 600 W do 4 ohm a v monofonním zapojení plných 800 Wattů do 8 ohm. Signálové obvody mají šířku pásma 2 – 100 000 Hz (-3 dB), přeslechy na úrovni -119 dB, THD+N 0,002% (1 W) až 0,001% (300 W), přičemž intermodulační zkreslení dosahuje 0,002%. Tlumící faktor dosahuje hodnoty 900.
Komponenty jsme poslouchali jako sestavu, ale i jako jednotlivé elementy v sestavě, připravené v pražském studiu Avitsmart. Tam byly primárně reprosoustavy Silent Laboratories Melodee, ale i Focal Scala Utopia Evo a další. Propojeno bylo kabeláží Nordost Tyr 2 a Valhalla 2, napájel X-BLOCKER. Pro vyzkoušení jsme používali Moon 791 / Moon 761 nebo NSC 222 & NAP 250 & NPX 300 a další.
Níže popsané dojmy jsou primárně zhuštěním zážitků z celé sestavy, ačkoliv dojmy byly velmi podobné, i když komponenty 8xx hrály například s 7xx – jejich charakter tudy „probublá“ jako dominantní. Každopádně srovnání sedmistovkové a osmistovkové série je až šokující – jakkoliv jsou sedmistovky skvělé, top modely jsou o notný kus „dál“ z jednoho každého pohledu, byť v méně intenzivní, audiofilsky neutrálnější podobě.
Už od prvních infrabasových efektů v „I Am No One“ Gemini Killer („The Worst of Gemini Killer Vol. 8“ | 2012 | Army of Darkness) bylo až hypnotizující, jak suverénně 891 / 861 rozkmitává membrány libovolných připojených reprosoustav, s jak obrovskou rezervou je drží pod kontrolou při libovolné hlasitosti a kolik z nich „vyždímá“. Bas je měkký a vřelý, naprosto klidný, ale nemá ani sebemenší stopu po dunivosti, kterou byste v daném obřím objemu mohli čekat. Autorita je ovšem naprosto organická, jako kdyby vykroužení tak poddajně měkkých a přitom naprosto dokonale čitelných tónů bylo to nejsnazší na světě. Zdrojový komponent dodává fantastické prokreslení a koncový stupeň – soudě podle různého prohazování – zase komfortní jistotu, pevnou, ale pružnou. Obrovským rozdílem oproti nižším modelovým řadám je také to, jak masivní proporce a jakou bohatost 891 z nahrávky vydoluje.
Je to elegantní nenápadnost, s níž kombo 891 / 861 ukazuje podstatu nahrávky „Pigeon“ od Cloth („Secret Measures“ | 2023 | Rock Action Records), co vás dostane. Není to žádná jednotlivost, ale naopak komplexní propojení úplně všeho v ohromné scéně, s prakticky dokonalou čitelností a zřetelností, hlavně však s dávkou muzikálnosti, která vyplní místnost do posledního krychlového centimetru. Formálně je Moon příjemný, přesto technicky špičkový. Kovové struny kytary jsou patřičně křupavé a kovově znělé, mají těla na rozdávání a vše je před vámi ve fenomenálně konkrétní formě. Spolu s hudbou ale Moon pumpuje do prostoru také masivní dávku klidu, díky němuž sestava fakticky zcela ignoruje to, co obvykle řešíme – tedy kvalitu nahrávky. Cokoliv totiž přes 891 / 861 hraje nádherně. Zpěvaččin hlas je holograficky plastický a hebce lidský, srozumitelnost může být patrně lepší jen na živém koncertu. Oproti sedmistovkám tu je tak masivní porce elegance a graciéznosti navíc, že nižší stroje působí až „obyčejně“ (ač jsou to stále super výrobky). Koncák 861 – opět podle všemožných vzájemných srovnání – vkládá do hudby organickou neutrálnost, předzesilovač 891 zase zajišťuje pocit vyváženosti, otevřenosti, ale i láskyplné harmoničnosti bez pocitu umělého zkreslení.
Fascinující je, jak prakticky přes libovolné reprosoustavy souprava Moon „prosadí svou“ a udělí každému pásmu svou vlastní signaturu, jíž upozadí charakter daných reprosoustav (a zrovna v této úrovni je to věc dobrá). Tak se stalo i u „The Look of Love“ Ronalda Isleyho a Burta Bacharacha („Here I Am“ | 2003 | SKG Music | 00600445050075). Tam se onen zmíněný charakter projevil ale mnohem více jako faktická nezabarvenost – cinkání je čisťoučké, jako vytažené pod mikroskop, přesto naprosto civilní, realistické a dokonale přehledné. Nic ostrého, nic nepřirozeně tvrdého, avšak perfektně zřetelné. Snad i díky tomu, že v pozadí nahrávky není nic než tma, takže kontrast tónů je fantastický, každé zazvonění je lehoučké a jasné. 761 se může zdát v první chvíli jasnější, ale je to za cenu zvonivějšího podání, efektu, 861 je v úplně jiném světě stran okamžitosti a také kultivovanosti, když dojde k příkřejšímu tónu. Ten by vás běžně „kousl do ucha“, zejména při vyšší hlasitosti, ne tak s 861. A řídící komponent 791 působí vlastně vedle 891 až trochu stroze, ta bohatost, propracovanost, objem i sytost jsou u 891 ve vlastní lize. Skok v plasticitě a živosti je obrovský – větší, než by naznačoval rozdíl „jen“ 250 000,- Kč v pořizovací ceně.
Ale skutečně monumentální, až šokující je dynamická rezerva, obrovská míra nadhledu a jistoty, s níž dělený zesilovač graduje „Lamp Lady“ od Sevdalizy („Shabrang“ | 2010). Mocně napjaté, razantní tóny jsou limitované v energii a výbušnosti tak možná potenciálem reprosoustav a přítomnou akustikou, jinak si můžete hrát naprosto libovolně. Dynamický gradient je sebejistý, bezprostředně výbušný a přitom elegantně klidný ve smyslu absence i sebemenší nervozity, že se správným akustickým tlakem jste prostě na koncertě. I extrémně vysoká hlasitost je stále naprosto v klidu, až to může mást a riskujete zdraví svých uší i měničů. Dobrá zpráva ovšem je, že i potichu, na takzvaně „večerní“ poslechové hladině je dynamická proměnlivost stále stejně nenucená, samozřejmá a sebejistě rychlá. Ani ten nejnáročnější přechod, ta největší síla nejsou mimo možnosti 891 / 861, stejně tak se až podivíte, co ty které reprosoustavy s patřičnou elektronikou umí. Kombinace sedmistovkové řady působí energičtější, ale jaksi „po povrchu“, ten skutečný hudební obsah a masivní příval energie nemůže 8xx konkurovat ani omylem.
Podání jemných odstínů a nuancí v „Hello“ (Hania Rani | „Ghosts“ | 2023) je vskutku super čisté. Už výše jsme to naznačili, ale tam, kde většina high-endu je buď ultra analytická nebo velmi muzikální, ale téměř vždy se vyvažuje „buď a nebo“, tam Moon 891 a 861 vytváří naprosto přirozeně, luxusně živoucně a famózně komplexně (po technické i hudební stránce) působící hudební obraz. Je to nenápadná elegance, absence jakýchkoliv hrubostí a až obscénní míra hudebnosti a zpěvnosti, která vás provází každým tónem. Zase jako kdyby bylo trochu jedno, jak je nahrávka realizovaná, protože Moon v ní vidí to nejlepší to vám předá. Osmistovky mají vytříbenou lahodnost, hrají krásně a šarmantně, mají sílu a emotivnost, ale přesto formálně vzato působí skvostně čistě, přesně, prokresleně a vůbec. Jako kdyby dokázal systém 891 / 861 rozmotat nahrávku do netušených hlubin. Wow!
„Solkverv: I. Skrida“ Henninga Sommerra („BORDERS“ | 2023 | nahráno 2021 | 2L | 2L-173-SABD) vyplňovala prostor před námi s mohutnou šíří i hloubkou, s pocitem úžasné plastické otevřenosti. Proporce nástrojů vlastně nejsou nějak gigantické, působí věrohodně, ale dojem trojdimenzionálního vzduchu kolem nich zasahuje podstatně dál, než je běžné. Zvuk je perfektně spasovaný a propojený, lze se v něm naprosto dokonale orientovat a přitom stále panuje onen dojem absolutního nadhledu a nenucené jistoty. Pokud chcete srovnání, tak oproti vynikajícím modelům 7xx nabízí 8xx prostor v každé ose tak klidně o 20% větší a otevřenější. Opět nelze říct nic než „no páni!“.
Rockově šlapající, ale ne zběsilá „Number 149“ Rosalie Cunningham („Two Pieces Puzzle“ | 2022 | Esoteric Antenna) měla ukrutnou, naprosto samozřejmou disciplínu, vzpírající se svou nenuceností slovnímu popisu. Síla je nezkrotná, basová linka tepe, zpěv je znělý a jasný, kytary břitké, všechno je však součástí dokonale sladěného celku, který „prostě hraje“. Brilantní technika tu zcela ustupuje do pozadí, maže z vašeho vnímání elektroniku, bedny, kabely a cokoliv dalšího (ačkoliv když něco změníte, hodně to uslyšíte, ne že ne) a nechává jen hudbu samotnou. Šťavnatou, energickou, zdravě dravou. Jde už o takovou úroveň, že cítíte transcendenci od „domácí reprodukce“ k „live zážitku“. Takže do třetice – „pane jo!“.
Není pochyb o tom, že všechny úrovně (relativně) nové North Collection severoamerických Moon jsou pozoruhodné, je to ovšem nejvyšší modelová řada 891 / 861, z které vám teprve skutečně spadne brada. Prsí-li se výrobci tím, že chtějí maximálně předat emoce, hloubku hudby a intenzitu zážitku, tak právě úžasně vybavený a všestranný rychlý streamer, úžasně muzikální a harmonický D/A převodník a super otevřený, čistý předzesilovač Moon 891 v kombinaci s monumentálním generátorem síly, přesnosti, jistoty a dynamiky Moon 861 tohle heslo plní bezezbytku. Přitom zachovávají do jisté míry až lifestyle komfort s přijatelnou velikostí komponentů (tak tak), snadným ovládáním a charakterem, v němž není ani stopy po nějaké technice, formálnosti nebo „reprodukovanosti“. Moon 891 & 861 vezmou vaši hudbu, rozpletou jí do nejposlednějšího vlákna a procedí skrze libovolné reprosoustavy tak, že je to Zážitek (s právoplatně zaslouženým velkým písmenem). Poslech těchto komponentů byl zážitek, který v nás přetrvává v nezmenšené síle doteď. Fantazie!
Kč 689 700,- – Moon 891
Kč 605 000,- – Moon 861
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-vykonove/5519-moon-891-moon-861?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2HRMlzV0T1__e3b6EfMZmLJomesvY4QJquBN9PDsH8iDnm3jsYf2KB_-o_aem_nHk7TYI6yT-qjEQVuGZRAQ#sigProId19c408329a
--- --- --- --- ---
KLADY
+ masivně muzikální sestava
+ spousta možností / vstupů u 891
+ naprostý klid v reprodukci, nadhled a rezerva
+ organické a přitom fantasticky odhalující rozlišení
+ suverénní podání dynamických rozdílu při nízké i vysoké hlasitosti
+ bytelná konstrukce
+ vynikající čistota a zřetelnost s nulovou „strojovostí“
+ ultimativní audio řešení, které přitom nezabere polovinu místnosti
ZÁPORY
- dálkové ovládání má krásný chod, ale na nakloněných rovinách má tendenci „poodskočit“ od nastavené hlasitosti díky otáčení regulátoru jeho vlastní vahou
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Mareka Audio | www.marekaaudio.cz
PRODÁVÁ: Avitsmart | www.avitsmart.cz