ROTEL Michi zesilovače

2024 08 31 TST Marantz M1 1

Prapůvodně newyorský, ale už generace mnohem spíše japonský výrobce hi-fi techniky Marantz je jménem ve středním proudu ne-li nejznámějším, tak rozhodně jedním z nejpřednějších z pohledu proslulosti. Jako takový se snaží oslovit širokou škálu konzumentů „lepšího zvuku“ a proto krom klasické hi-fi techniky a A/V zesilovačů nabízí také komponenty šmrncnuté designovým duchem, jako je třeba poměrně horká novinka jménem M1.

Tento středně velký zesilovač (v reálu vypadá poněkud větší, nežli na fotkách) má podobu kvádru za zaoblenými rohy, boky obepíná pouzdro z matného plastu slušné kvality, kdy vpředu najdete typické logo, tři dotyková tlačítka (regulaci hlasitosti a Play/Pause) plus světélko indikující provozní stav.

Mimořádně jednoduchý design v černé barvě oživuje vrchní krycí mřížka, zabírající prakticky celou horní stranu. Je hustě tkaná a má neobyklé zvlněné provedení. Zajímavostí na poměry podobných přístrojů je to, že se vyrábí v centrálním závodě v japonské Shirakawě.

2024 08 31 TST Marantz M1 2

Zezadu jde pak o variaci na osvědčené téma, kdy se do malého prostoru musí vtěsnat poměrně dost konektorů. Zde jde konkrétně o nezbytné reproduktorové terminály, jeden cinchový analogový vstup linkové úrovně, dále subwooferový výstup a pak rozhraní digitální. Ethernetový konektor, USB pro datové paměti, HDMI eARC (to se hodí, protože M1 umí dekódovat i formát Dolby Digital+) a optický vstup. Z praktických věcí tu je „osmičková“ napájecí zásuvka, 3,5 mm jack pro externí čidlo dálkového ovládání a tlačítko Connect, jímž se spojíte s bezdrátovou sítí. Je tu též Bluetooth 4.2, ovšem nemá funkci vysílání do sluchátek.

Streamovací část stojí na firemní platformě HEOS, sdružující krom obvyklého lokálního (PCM až 24 bit / 192 kHz i DSD128, ale vlastně cokoliv přes AirPlay 2) a internetového streamování (TIDAL, Spotify, Amazon Music, iHeart Radio,….) třeba i funkci multiroom.

2024 08 31 TST Marantz M1 3

Pro zesílení vybrali vývojáři moduly pracující ve třídě D, dodávající solidních 100 Wattů do 8 ohm (a maximálně 125 W / 4 ohmy), oblast D/A převodníku je vybavena firemním řešením Marantz Musical Digital Filtering, zajišťující požadovanou typickou barvu zvuku.

Zesilovač je dále možné provozovat ve stereo nebo dual mono provozu, umí vyrovnávat vyvážení kanálů o +/- 15 dB, korekci basů a výšek zvládá v rozsahu +/- 5 dB. Zvolit lze také filtry horní a dolní propusti v rozsahu 40 – 250 Hz, respektive 40 – 120 Hz, aby provázání se subwooferem bylo bezešvé. Volit si také můžete různé zvukové režimy – Stereo, Direct, Virtual, Dialog Enhancer nebo Night Mode.

2024 08 31 TST Marantz M1 4

Marantz M1 má šířku 23,9 cm, hloubku 21,7 cm a výšku 8,4 cm, váží 2,2 kg.

Malý strojek jsme zkoušeli jednak ve společnosti Fischer & Fischer SN-70, kde jsem srovnávali s Cambridge CXA81 / EverSolo DMP-A6, jednak i ve velkém systému, kde stál na KEF Blade One Meta proti Métronome DSC / Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR. Tam nicméně spíše jen pro ověření (a ukázalo se, že nové moduly nemají špatnou kontrolu ani nad komplexním basovým systémem Blade One Meta). O filtrech, kabelech, podložkách a dalším příslušenství se více dozvíte v pravém sloupci -->.

2024 08 31 TST Marantz M1 7

Přestože bylo na kontrabasu Charlie Hadena ve „Spiritual“ („Beyond the Missouri Sky“ | 1997 | Verve | 537 130-2) bylo cítit náznak typického Marantz zvuku s jeho teplejším laděním a dotekem elegance, bas měl překvapivou napjatost a jistotu, pocházející pravděpodobně od velmi neutrálních výkonových modulů třídy D. Basu je o maličko více co do objemu, zvuk není vysloveně temný, přesto hloubky zní lehounce „dopředu“ – ne však tak, že by měly snížit čitelnost celku. Snad je to ladění, které má zajistit plnější pocit při poslechu z menších reprosoustav. Basa pobroukává docela šťavnatě a na danou třídu s dobrou jistotou, ačkoliv různorodost poloh odpovídá právě formátu a relaci přístroje.

M1 pak přednáší zvuk docela v klidu, jadrnější momenty v „Niccolo“ (Julie & Buddy Millerovi | „In The Throes“ | 2023) zněly zjemněně, neagresivně – možná lehký důraz na bas odpoutává pozornost na nějakou analytičnost. Energie je slušná, podání čistě ve středním pásmu pak „méně marantzovské“, tím vřelejším charakterem jen lehounce „okořeněné“, ale jinak spíše neutrální. Je trochu znát, že jde o zvuk procházející nějakým digitálním zpracováním, jako když je lehce „vyhlazený“, ale není to nepříjemné. Právě z onoho processingu – takového toho pocitu, že každý kousek hudby je uložen na své místo záměrně – pramení patrně přítomný náznak firemního charakteru.

2024 08 31 TST Marantz M1 14

Výšek v „Nefertiti“ (Lionel Loueke | „Mwaliko“ | 2010 | Blue Note | 509996 88508 2 1) znělo tak akorát, rozhodně bychom neřekli, že to byla nějaká živá, vášnivá cinkovost. Ale nejvyšší pásmo – znovu s dotekem sladšího a vřelejšího stylu, ale jen dotekem – je rozumně čitelné, ne prezentní, ale hezké, jemné, naprosto nekonfliktní. I to je možná záměr, můžete si tak pouštět hudbu i z méně povedených nahrávek nebo třeba na reprosoustavách se záměrně zdůrazněnými výškami.

Líbila se nám razance výkonových modulů, díky nimž Marantz M1 hraje překvapivě razantně a důrazně. Síla v „Nierika“ (Dead Can Dance | „Spiritchaser“ | 1996 | 4AD | 0652637271324) byla solidní, zesilovač ustál i vyšší hlasitosti a díky trochu tučnějšímu vyvážení se zdála hudba sytá a zaplňující. Není to puristická audiofilie, nicméně „trocha všelidovosti“ není ani nějak moc přehnaná, aby se časem zajedla. A vezmeme-li v potaz i zřetelnou snahu nabídnout M1 jako ozvučení pro televizi, celkový projev se k tomu dobře hodí.

2024 08 31 TST Marantz M1 12

„Captain Seňor Mouse“, živá jazzová skladba Chicka Corey a jeho Return to Forever („Hymn of the Seventh Galaxy“ | 1991 | nahráno 1973 | Polydor | 825 336-2), zní tak nějak organicky, bez snahy dostat se k nejskrytějším vrstvám nahrávky nebo ukázat dokonale jasně jeden každý zvuk, nicméně jako základní hi-fi to funguje prostě dobře. Na svou třídu má zesilovač schopnost hrát plněji, než byste čekali, též energičtěji, ale přesto spíše uhlazeně, než do nejmenších podrobností.

Stereofonní obraz udržuje Marantz M1 adekvátní, ničím překvapující ve své lize – „Miss Otis Regrets“ (Bette Midler | „Greatest Hits“ | 1998 | Atlantic | CD 82497) má slušně poskládanou pravolevou osu, hlasy a nástroje na sebe nejsou natlačené, ačkoliv celkové proporce byly spíše menší, je to takový kompaktní přednes. Nicméně v pořádku, hodnotíme-li prizmatem standardů a očekávání dvacetitisícové úrovně se spíše lifestyle ambicemi.

2024 08 31 TST Marantz M1 10

Ty, kteří si tu a tam rádi pustí hudbu hlasitěji, potěší fakt, že ani Plantova vespod bohatá a razantní „The May Queen“ („Carry Fire“ | 2017 | nonesuch | 75597934939) tu klidnou jistotu a pocitovou rezervu výkonových modulů M1 nerozhodila. Ano, velké KEF už byly „trochu moc“, ale kompaktním Fischer & Fischer to naopak moc slušelo. Je tu energie, je tu tučnost a je tu důraz, přitom v balení, které je poslechově příjemné, nekonfliktní v jakékoliv pozici a celkově to není možná úplně autentické, zato „sexy“.

Je zajímavé sledovat, jak vývoj technologií v audio světě pokračuje a jak vlastně rychle to jde. Velmi malé a účinné moduly třídy D už jsou dnes tak daleko a přitom tak dostupné, že mohou i lifestyle komponent typu Marantz M1 podpořit překvapivě vysokým výkonem, s nímž jde ruku v ruce pocit solidní jistoty a kontroly. M1 je šikovný, vlastně dobře vybavený přístroj pro „běžné lidi“ – snadno můžete streamovat, neméně snadno ozvučit televizi a díky ladění komponentu na pěkný poslech stačí i menší reprosoustavy. Vlastně právě k takovým – do malého, úhledného a relativně dostupného systému – se hodí úplně nejlépe a to i přesto, že zvukem nejde o zcela typický Marantz, jehož typickou charakteristiku sem vnáší záměrné digitální zpracování. Ale proč ne, na poměry „krabičky pro každého“ je Marantz M1 příjemným strojem.

Kč 25 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ vypadá pěkně

+ praktická moderní výbava

+ platforma HEOS dnes představuje solidní, stabilní řešení s podporou širokého spektra možností přehrávání

+ překvapivě pevná a autoritativní kontrola, zejména v basu

+ nekomplikované nastavení a provoz

ZÁPORY

- možná někomu může vadit, že nejde o úplně typický vřelejší zvuk Marantz

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista