800 150 voix

Vinyl je krásná hračka, je stylový, je moderní, je prostě vlna, která se šíří světem a strhává stále více a více milovníků hudby. Dokonce i těch, kteří by jinak o hifi ani nezavadili. Právě oni a spolu s nimi mladí a s kvalitním poslechem začínající lidé či ti, kteří prostě chtějí mít vinyl jen jako doplněk (autor článku je mezi takovými...i když nejspíš jen prozatím, protože je to velmi nakažlivé), budou chtít sáhnout po výbavě, která tak úplně nezruinuje jejich peněženky. V tomto segmentu je králem rakouská firma s českou výrobou Pro-Ject.

Produkce této firmy se už nemotá jen kolem gramofonů, dávno tu najdeme i elektroniku „krabičkové" velikosti. Pokud zůstaneme u té, která se bezprostředně dotýká reprodukce černých desek, první „na ráně" jsou přenoskové předzesilovače. Těch firma vyrábí dokonce celkem 11, včetně modelu za více než dvě desítky tisíc, spadajícího do high endových sfér. Tím, proč si mnozí (a v úvodu zmiňovaná skupina obzvláště) cení právě značku Pro-Ject, to je poměr ceny a výkonu, respektive jednoduše bezproblémová finanční dostupnost produktů.

Do redakce spolu s gramofonem Pro-Ject Elemental přibyl i druhý nejnižší phono předzesilovač s prostým názvem Phono Box. Vizuálně na něm není mnoho co popisovat, jde totiž o placičku s typickým firemním designem, který už někdy někde potkal snad každý. Při rozměrech 3,6 x 10,3 x 10,4 cm je nejen velmi slušně zpracovaný, ale také se vcelku pronese – žádné plastikové šidítko.

Dvěma šrouby připevněný čelní panýlek nese jen maličké logo výrobce a název produktu. Černé kovové tělo je tak úzké a široké, že se dozadu sotva vejdou všechny potřebné konektory. Vlevo je to zemnící kolík, vedle něj dvojice zlacených RCA vstupů, dvoupolohové tlačítko pro volbu MM / MC zesílení, vpravo od něj pak další dvojice zlacených RCA, tentokrát určených výstupu a zcela vpravo vstup pro spínaný externí zdroj.

Vnitřní návrh a uspořádání plně odpovídá (velmi nízké) pořizovací ceně, ale vše je logické, organizované a signálové cesty skutečně extrémně krátké. Ostatně – ne nadarmo se říká, že geniální věci bývají jednoduché (i když tady je řešení spíše praktické, než geniální, ale to nevadí...).

Pro-Ject Phono Box umí zpracovat signál jak z MM, tak z MC přenosek. Vstupní impedance pro ty první činí 47 kOhm / 120 pF, pro ty druhé pak 100 Ohm / 120 pF. Oboje bez možnosti úprav či změn, pokud nehodláte překopávat obvodový návrh a součástky (pak si ale nejspíše zvládnete postavit svůj vlastní přenoskový předzesilovač).

Pro-Ject Phono Box jsme zkoušeli v sestavě, která odpovídá jeho zařazení (i když dost možná patří spíše ještě k vyšším modelům). Vinyl přehrával gramofon Pro-Ject Elemental, zvuk pak zesiloval Naim Nait XS, případně NAD C370, ale také Accuphase E-360, T+A PA 3000 HV, T+A Caruso Blu, Peachtree Audio Decco65, Advance Acoustic X-i90 nebo Onkyo A-9050. Právě i v těchto modelech jsme (kde bylo možno) využili zabudovaných RIAA korekčních obvodů, z externích zařízení jsme využili Naim StageLine.

Možná byste tak jako my usuzovali, že v téhle cenové třídě bude zvuk velmi jednoduchý, vlastně až nijaký, jak se to často stává té nejdostupnější elektronice. Kupodivu to tak ale není – Phono Box vykouzlil vlastně docela pěknou atmosféru v „East of the sun, west of the moon" od Billie Holiday („In Memoriam" | 1977 | Polydor | 0 15 2115 ZD). Saxofon je tu hezký, dokonce přesvědčivě kovový, byť se tu nedočkáte žádných informačních orgií – detailů je nicméně dost, aby nahrávka byla zábavná a necítili jste na ní nepříjemnou „deku". Zvuk je příjemně vřelý a laskavý, nevnímáte žádné hrubosti, nebo ostrosti.

„25 or 6 to 4" z výběrové „Greatest Hits" od Chicago (1979 | Amiga | 8 55 670) je na rockovou jízdu sice trochu opatrnější, ale zato slušně čistý. Zvláště pak vokál je slušně srozumitelný. Dokonce ani spletitější pasáže s mnoha zapojenými nástroji se nezašmodrchají do neprostupného zvukového klubka. Dobře zvládnuté je i tempo, všechno si v klidu šlape kupředu, i když nemáte tak úplně pocit, že byste si museli do rytmu podupávat a tančit – muzikální zážitek je spíše na poklidnější straně spektra.

Originální „Yebo!" od Art of Noise („Below the waste" | 1989 | China Records | 839404-1) poukazuje na určitou měkkost přednesu, která ale nakonec není úplně nepříjemná. Vokál je tak poněkud laskavější a vřelejší, ale zato příjemně rozlišený a dostatečně bohatý na informace, abyste neměli pocit, že jen tak kloužete po povrchu. Syntetické basové složky je akorát, navíc, i když se nedočkáte basu, který by vám vytloukl plomby ze zubů, vzhledem k ceně není příliš co řešit a hlavně i nejnižší oktávy respektují celkový charakter a nepůsobí odděleně či nepatřičně nafouknutě, či naopak ploše.

Že Pro-Ject Phono Box je hlavně jemný a klidný, to jsme si potvrdili u „Comin´ Home" od Deep Purple („Come taste the band" | 1975 | Supraphon | 1 13 2213 ZD). Hudba nepostrádá drajv a příjemně se poslouchá, vděčí za to ale hlavně dobrému timingu. Elektrická kytara není příliš vzletná a zvonivá, spíše dost kompaktní, s lehce sametovějším nádechem. Charakteristika phono předzesilovače také nepostrádá stopy toho, co mnozí fandové černých desek hledají a pokládají za „výsostně analogové". Je tu cítit vřelost, celkově bohatý a poměrně barevný zvuk. Poměrně civilní základ však udržuje přednes v korektních mezích.

Nač si vlastně vůbec nejde s danou pořizovací cenou stěžovat, to je dynamika přístroje. Když spustí Gershwinova krásná „American in Paris" v podání slovenských filharmoniků v čele s Dennisem Burkhem (1975 | Opus | 9110 0385), čistý zvuk dává vyniknout pěkně podaným nástrojům, slušné prezentaci prostorových informací, ale hlavně právě dynamice – nástup tónů je rychlý a hudba se vůbec dobře poslouchá, protože z ní cítíte vnitřní jiskru a život. Není tu přítomná žádná výrazná sofistikovanost, ale vcelku snadná srozumitelnost, přehlednost a absence negativních vjemů bohatě stačí k příjemnému poslechovému zážitku.

Pro-Ject Phono Box je patrně nejlevnější „použitelný" přenoskový předzesilovač, který si můžete dopřát. Jednoduché provedení je zárukou dlouhé životnosti, velmi atraktivní se pak vůči schopnostem jeví cena. I díky ní je Phono Box perfektním partnerem i pro ty nejzákladnější gramofony, kterým poskytne velmi dobru službu – určitě lepší, než integrované obvody v dostupných integrovaných zesilovačích, které s takovými gramofony logicky bývají často kombinovány. Na druhou stranu bychom se nebáli doporučit Phono Box ani k některým modelům střední třídy, což je výsledek v této kategorii rozhodně luxusní. Sečteno a podtrženo, i když zvuk Phono Box není dokonalý, jeho měkká poddajnost a laskavost, kombinovaná s čistotou a adekvátní dynamikou, činí poslech černých desek jednoduše fajnový zážitkem. A o to jde, navíc je-li to k dispozici za takhle rozumnou cenu.

Kč 2 780,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ jednoduché, kvalitní provedení

+ dobrý zvuk vzhledem k ceně

+ velmi atraktivní cena

ZÁPORY

- za dané peníze vlastně asi nic

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies