2016 06 06 TST Audiolab 8300CD 1

Britský Audiolab založil Philip Swift s Derekem Scotlandem na začátku 80. let a hned s první sérií 8000A sklidila tahle dvojice nemalý úspěch. Koncem 90. let změnila firma jméno na TAG McLaren Audio, aby se v roce 2004 znovu vrátila k názvu původnímu, když zapadla do International Audio Group se značkami jako QUAD, Wharfedale, Luxman nebo Mission. Nejnovějším přírůstkem do katalogu je série 8300, rozvíjející koncept (nepřekvapivě) přístrojů s označením 8200.

Měli jsme možnost osahat si komponentní sestavu CD přehrávače s variabilním výstupem a monobloků z této řady. I když říkat, že 8300CD je pouze CD přehrávač by asi bylo příliš skromné - v jednom kompaktním těle se nachází jak mechanika, tak digitální vstupy, tak digitální regulace hlasitosti.

Portfolio přístrojů Audiolab staví na jednoduchých křivkách s ostrými hranami, strohost štíhlého přístroje s váhou jen 6 kg a rozměry 44,4 x 31,7 x 8 cm (š x h x v) zjemňuje jen zaoblený POLED displej přímo v prostředku přední stěny i zaoblené konce otvoru štěrbinové mechaniky po levé straně. Čelo doplňuje desítka maličkých tlačítek pro základní ovládání přehrávače. Zcela vpravo je pak kulaté spínací tlačítko.

2016 06 06 TST Audiolab 8300CD 2

Zadní strana pak působí stejně organizovaným a přehledným dojmem, konektory jsou fortelné a zlacené všude, kde to dává smysl. Napájecí zásuvka vlevo má kolébkový vypínač, analogový výstup je tu jak v podobě symetrických XLR, tak nesymetrických RCA konektorů. Sekce digitálních výstupů zahrnuje jak optiku, tak koax, tak atypický AES/EBU. Pokud byste naopak chtěli využít 8300CD jako digitální centrálu, můžete k tomu použít víc než dostatečnou porci vstupů - dva koaxiální, dva optické, AES/EBU a USB. Konektivitu doplňují vstup a výstup pro 12V spínací signál.

Vnitřní uspořádání 8300CD působí velmi precizně. Ve volném prostoru, co nejdále od součástek je toroidní transformátor, signálové cesty jsou pak čisté, krátké a jasně vedené. Mozkem přehrávače je populární 32 bitový čip 9018 od ESS Sabre. Výrobce říká, že v každém kanálu řeší převod 256 jednotlivých elementů. Přijatý signál z libovolného zdroje je automaticky upsamplován na úroveň 84,672 MHz.

2016 06 06 TST Audiolab 8300CD 3

Do USB můžete krom PCM signálu s rozlišením 32 bit / 384 kHz pustit také nativně až DSD256, do ostatních digitálních vstupů pak projde až 192 kHz. Dynamika přehrávače dosahuje hodnoty minimálně 98 dB, což není hodnota úplně špičková, ale vzhledem k úrovni přehrávače stále velmi slušná.

Pracovní frekvenční rozsah 20 - 20 000 Hz udrží přístroj lineární s tolerancí +/- 0,2 dB, celkové harmonické zkreslení nepřekračuje hodnotu 0,002%.

2016 06 06 TST Audiolab 8300CD 4

Digitální část nabízí také sedm digitálních filtrů pro PCM signál, které si uživatel může navolit pro doladění zvukového charakteru - rozdíly mezi nimi nejsou obří, ale na druhou stranu jsou jednoduše zaznamenatelné. Další čtyři filtry jsou pak určené čistě pro DSD signál, kdy "ukrajují" frekvence nad slyšitelným pásmem - ten nejširší filtr nabízí limit na hranici 70 000 Hz, ostatní pak limit postupně snižují.

Přehrávač a předzesilovač Audiolab 8300CD jsme měli možnost poslouchat primárně s monobloky 8300MB od stejného výrobce, ale také jen jako zdroj ve společnosti Naim Nait XS + Naim FlatCap XS, Cambridge CXA80 nebo Marantz HD-AMP1. Porovnávalo se OPPO BDP-105D, dalšími zdroji signálu byl Apogee Groove, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII či gramofon VPI Scout. Poslouchalo se přes tradiční kombinace reprosoustav Harbeth Monitor 30 a Xavian Perla, ale i přes Dali Rubicon 5, Dali Menuet, Canton Chrono SL 596 či Fischer&Fischer SN 370. Použité kabely byly z řady ZenSati Authentica, TelluriumQ Silver, TelluriumQ Black nebo též ze střední třídy od KrautWire.

2016 06 06 TST Audiolab 8300CD 5

8300CD hrálo od první chvíle spíše s důrazem na kontrolovanější, vlastně i trochu sušší a nijak přehnaný, víceméně civilní zvuk. Proto i kontrabas v Hadenově "Moonlight" ("Nocturne" | 2001 | Gitanes | 013 611-2) zněl na danou třídu s velmi slušnou pevností a konkrétností, byl poměrně utažený a energický, se slušnou definicí, ale nepůsobil zase tak hlubokým dojmem (byť spojení s monobloky 8300MB tento deficit snadno dohnalo), stejně jako objemově byl někde poblíž průměru, spíš na tenčí straně. Tu a tam ale už z reprodukce začaly vykukovat i rezonance korpusu kontrabasu a tím i pocit jeho robustnosti.

Spíše technicky preciznější než barevně muzikální zněl také hlas Vince Jonese v úvodní "This is the woman" ("Moving through taboos" | 2003 | Universal | VJ 356N). Jeho artikulace byla v podstatě příkladná, reprodukce jako taková až nebývale transparentní v kontextu třídy, stejně jako hlas čistý a velmi soustředěný, konkrétní, ale maličko kolem něj přeci jen scházel vzduch a jakýsi pocit vřelejší lidskosti. Rozlišení je nicméně velice slušné, právě díky určitě techničnosti. Opět ale platí, že dosadíte-li přehrávač do setu se zvukově robustnějšími, hutnějšími monobloky, vytvoří příjemně vyvážený celek, kdy jeden charakter vyvažuje velmi příjemně ten druhý a dodá do vokálu právě tu plnost, jiskru a trochu měkkosti.

2016 06 06 TST Audiolab 8300CD 6

Důrazný a precizní charakter reprodukce pak slušel výškám, činely v Burtonově "Question and Answer" ("Like Minds" | 2003 | Concord | SACD-1029-6) byly zřetelné, čisté a s potřebnou kovovou jiskrou a znělostí, byť opět objemově trochu tenčí, čímž se chvílemi maličko opatrně schovaly více vzadu, než by bylo ideální. Jejich pevnost a autorita byla ale velice dobrá a přehrávač udržel celkem přehledně celý průběh tónu od dopadu paličky, přes rychlé a rozzářené rozeznění až po relativně dlouhý dozvuk.

Nástroje uskupení Orbis Trio ve Dvořákově "Klavírním triu op. 90" (2016 | Xavian | AS 743-2) měly slušnou dynamiku, byť ne velkolepě pojatou, spíše utaženou a precizní, směrovanou na pocit konkrétnost, ne na objem. Nástroje už jsou ale slušně probuzené, v kontextu třídy prostě působí živě, cítíte impuls a důraz, tu finální potřebnou tečku ale dodá právě až už několikrát nadhozená kombinace s 8300MB, která je prostě zjevně ušitá "na míru".

Co si rozhodně zaslouží slova chvály, to je rozlišení. Audiolab 8300CD dokázal skladbu "Toujours" od Sabiny ("Collected_01" | 2015 | Naim | naimcd215) udržet vlastně pod velice, velice dobrou kontrolou, otevřít spletený chaos nástrojových linek a udržet přesvědčivě oddělený a rozlišení třeba i tikot mnohých perkusí. Tóny byly zaříznuté, konturované a konkrétní, byť snad trošku kratší, prezentované s trochu až vojenskou přísností a konkrétností. Schopnost udržet přehled v nahrávce ale 8300CD rozhodně nepostrádá.

2016 06 06 TST Audiolab 8300MB 7

Díky solidnímu pořádku byla příjemně přehledná i hudební scéna; třeba ve "Warm Valley" Duke Ellingtona ("Money Jungle" | 2002 | Blue Note | 7243 5 38227 2 9) bylo pravolevé rozložení už velmi pevné a čisté, díky čemuž byla lokalizace nástrojů velmi snadná, na druhou stranu ještě nebyly úplně, úplně separované, bylo cítit, že je vše ještě maličko propojené do jednoho celku. 8300CD nevytváří oslňující hologram, který by se vytlačil ven z reprosoustav, ačkoliv i předozadní prostor tu naznačený je.

Když přijde na to se popasovat s průměrnou (či spíše až podprůměrnou) prací zvukařů, přes svou lehkou analytičnost a mírný příklon spíše k suchosti a techničnosti, přes spíše konkrétní přednes dokáže 8300CD najít dost milosti, aby zachoval v hudbě zábavu a neredukoval jí jen na technickou záležitost. Tak i v "Ashes to Ashes" od Faith no More ("The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection" | 2009 | Rhino | 5186544012) byly sice kytary řízné, ale přitom slušně čisté a krom opravdu vysoké hlasitosti nezněly nepříjemně či vulgárně, navíc všechno mělo více než solidní tah na branku a drajv, nezdá se, že by nějaká část frekvenčního spektra dostávala přednost nebo se jí naopak energie nedostávalo, všechno drží pohromadě a vlastně to má svůj slušný šmrnc a rymtus.

2016 06 06 TST Audiolab 8300MB 8

Audiolab 8300CD je přístroj, který patří ještě do přijatelné cenové hladiny a spojuje v sobě komfortně jak schopnost roztočit kotoučky vaší diskotéky, tak v případě potřeby posloužit jako čistý, solidní předzesilovač. Trochu sušší, trochu techničtější, ale zato na danou kategorii precizní, čistý a přesný přednes vynikne ideálně v kombinaci s monobloky 8300MB - jak se hezky česky řekne, sedí k sobě jako prdel na hrnec a v jejich spojení je zvukový soulad a harmonie. Sám o sobě není přehrávač / předzesilovač 8300CD vůbec špatný a poslouží zcela jistě i kdykoliv jinde, ale sám o sobě není ani úplně výjimečný, tak trochu za dané peníze "prostě bez připomínek funguje". Je to precizní technik, kterému ten opravdový život a šťávu dodají právě až 8300MB.

Kč 37 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ kombinace funkcí v jednom šasi

+ super rychlá mechanika

+ čistý, rychlý zvuk

+ možnost "hraní si" s filtry

+ podpora DSD

ZÁPORY

- kroky regulace hlasitosti by mohly být o maličko jemnější

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Horn | www.horn.eu

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies