Tradiční březnová výstava High End Praha právě skončila. Dvoudenní svátek high fidelity byl oproti předchozím ročníkům ještě plnější špičkové audiovizuální techniky (byť té vizuální bylo poskromnu) a navíc nabízel až překvapivě často kontakt se zástupci jednotlivých značek včetně konstruktérů, s nimiž si návštěvníci mohli promluvit o tom proč a jak vlastně jejich hi-fi hraje. Přinášíme krátké ohlédnutí za úspěšnou výstavou krásné techniky.

Vezměme jednotlivé expozice podle abecedy pro větší přehlednost.

AQ

V salonku českého výrobce Audio Duality byly k vidění nejen jejich vlastní produkty v čele s novou řadou Wega, ale i tradiční gramofony Pro-Ject.

 

AUDIOEGO

Salonek i pokoj AudioEgo nabízel pohled na tradiční kombinaci elektroniky Linn a reprosoustav Martin Logan, hlavně pak jejich vlajkových lodí. Trochu nenápadně stál také nový oceňovaný hybridní „digitál" Devialet. AudioEgo dokazuje, že i čistě digitální cesta od streamování po digitální zesilovače může být high endem.

 

AUDIO RANNY

Audio Ranny sáhlo letos kromě špičkových nahrávek na okouzlující elektronice Audiomat také k představení zcela netradičně koncipovaných reprosoustav Leedh. Rozměrově malé reprosoustavy dokázaly, že dobrý zvuk (pokud zrovna v pokoji nevypadávají pojistky) není s moderními technologiemi omezen klasickou koncepcí.

 

AUDIO SALON

Pražský Audio Salon se zaměřuje na zastupování jediné značky a to britské elektronkové legendy Audio Note. O prezentaci se zde staral dokonce jeden z jejích nejvyšších zástupců Mario Binner, který s úsměvem na tváři dokázal přesvědčit, proč AN zachovává svou jednoduchou a osvědčenou koncepci přístrojů. A že to v salonu u Audio Salonu i přesvědčivě hrálo...

 

AUDIO STUDIO

Olomoucké Audio Studio nabídlo ve svém malém pokojíčku malou prezentaci osvědčených produktů – kombinace Dynaudio, T+A a Plinius hrála dobře – vyšší high fidelity jak má být.

 

AUDIO TRADE

Firma Audio Trade se podobně jako výše zmíněný Audio Salon zabývá dovozem jediné značky. V jejich případě jde o Quadral. V maličkém pokojíku stály obří reprosoustavy Titan, běžící na elektronice Quadral a Advance Acoustic (Titany jsou přeci jen „žravé“). Přesto bylo jasné, že do daných rozměrů se mnohem příhodněji hodí menší model – příjemný, hutný a snadno poslouchatelný i v neideálních výstavních podmínkách.

 

BASYS CS

BaSys svou prezentaci soustředil hlavně na kombinaci vizuálního high endu v podobě Loewe a reprosoustav Cabasse. Jedny z nejvyšších modelů značky, hlavně pak L´Ocean hrály tak, jak se na drahé reprosoustavy sluší, přestože jejich talent dost značně utlumovala výstavní prostora.

 

CPT

CPT se ukázalo již tradičně se značkami Klipsch, Jamo a Onkyo, referenční Jamo i velké Klipsche bylo radost poslouchat – alespoň tehdy, když nebylo v salonku příliš lidí. Stereo elektronika Onkyo dokázala, že výrobce si pamatuje své dvoukanálové kořeny.

 

EUROSTAR OSTRAVA

Pražsko – ostravský Eurostar přivezl pro zpestření legendu mezi legendami, staré dobré Šneky. Mnohé hlasy zazněly v tom smyslu, že zvuk by byl lepší s jinou elektronikou než Classé, i tak šlo ale o velmi příjemnou prezentaci. Jednoduchost výstavní expozice podtrhovalo soustředění se na dostupnou sestavu v čele s monitory PM1 v druhém pokojíčku.

 

FINALE AUDIO

Organizátor výstavy přivedl k poslechu velkou sestavu McIntosh elektroniky a špičkový model Ktema od zakladatele Sonus Faber Franco Serblina. Elektronkový, italsky něžný zvuk, pro mnohé jistě příjemná kombinace.

 

GOTHIC

Sluchátková distribuce Gothic ukázala nejen Audio Technicu, ale také různé sluchátkové zesilovače, převodníky a další výbavu pro milovníky sluchátkového poslechu.

 

HIGH END AUDIO STUDIO

U High End Audio Studia hrála prim inovovaná řada elektroniky Primare. Tři velmi (cenově i koncepčně) různé sestavy ale jasně demonstrovaly, co, jak a za jakou cenu může hrát.

 

HORN STUDIO

Horn Studio se vytáhlo s nádherně „retro“ sestavou – elektronky a horny v rustikálním stylu, to je příjemné nenásilí pro vyznavače „jiných“ cest.

 

HOSHI

Poměrně neznámá firma HOSHI přivezla na ukázku produkty jiné (v Čechách) poměrně neznámé firmy Audio Exklusive. Masivně postavená elektronika a k ní plnorozsahové elektrostaty, to byla velmi zajímavá kombinace, která se i přes nepřízeň akustiky prostoru do maličkého pokojíčku „vešla“ a hrála příjemně, velmi, velmi příjemně.

 

IN AV

InAV se specializuje hlavně na instalační projekty, ale z čistého fandovství se v jejich katalogu objevily modely zesilovačů KR Audio. Obří elektronky a skvělý zvuk v kombinaci s reprosoustavami Dali a B&W, to je jednoduše sestavený high end. Stejně tak převodníky Antelope Audio patří k tomu nejlepšímu.

 

INTER AUDIO

Slovenské Inter Audio přivezlo ukázal hlavně poloaktivní reprososutavy ZuAudio (s aktivní basovou částí) na elektronice Audiomat (která se tak stala patrně tou nejčastěji vídanou a slýchanou značkou elektroniky na HEP 2012 – Audiomat byl prostě všude). Příliš velké bedny pro příliš malý prostor ale moc parády nenadělaly a staly se tak spíš výzvou pro výlet na Slovensko.

 

IRYSON

Slovenský Iryon se letos vytáhl skutečně hodně velkou měrou. Kromě kompletní sestavy s B.M.C. a gigantickými, technicistně působícími reprosoustavami Surrountec Monolog ze Švábska přivezl i „jedny z nejlepších reprokabelů na světě“ – ZenSati. I druhá sestavička v čele Gamut byla skutečným high endem – ne nadarmo stál přede dveřmi plakát „extreme audio by Iryson".

 

JBP TECH

JBP Tech přivezl svou tradiční kombinaci produktů NAD, Heco a Magant. Prosté a jednoduché high fidelity.

 

KAS AUDIO

Pražské KAS Audio vystavovalo v jednom ze salonků spolu s Naim Studio a High End Pardubice, hlavním tahákem kromě široké škály audiofilních LP a CD byla kompletní řada Kudos reprosoustav na včetně špičkového modelu Titan, vše na referenční řadě elektroniky Naim. Přítomen byl i jejich konstruktér a ochotně odpovídal na důvody, proč by hi-fi mělo zůstat jednoduché a funkční a proč Kudos soustředí svou sílu na „normální“ zvuk.

 

KRAUTWIRE

Kabely KrautWire přinesly soustředění hlavně na síťové dráty. Hlavně pak na ultra-drahý designový Integral, ale i příznivější SIX a Orbit PA III. Vedle nich stálice Fractal a Ultima III. Příjemný byl pohled na patrně nejlepší konektory současnosti od německých WBT.

 

PANSKÝ DVŮR

Jedno z nejznámějších ostravských studií přivezlo na ukázku elektroniku Audiolab s výborným poměrem ceny a výkonu a na sestavičce za necelých 100 tisíc včetně WLM Stella dokázalo, že do malé místnosti patří WLM + Audiolab k nádherně analogově hrající špičce.

 

PANTER PRAHA

Panter jako každý rok ukázal jen pomalu se rozšiřující sestavu sluchátek Sennheiser, téměř neměnný katalog ELAC a Benchmark. Za pozornost ale rozhodně stála bezdrátová sluchátka RS220, která i při absenci drátu dokáží zahrát skutečně audiofilně.

 

PERFECT SOUND GROUP

Jednu z nejlepších prezentací nabídl na výstavě Perfect Sound, který se chlubil hlavně zastoupením značky Burmester a vlajkovou lodí KEF Blade. Kombinace hrála nádherně, zvláště s přihlédnutím k faktu, že od Burmesteru se jednalo „jen“ o entry level řadu elektroniky. Zpestření pak skýtal Keith Martin, zakladatel IsoTek, představující svá řešení a demonstrující jednoduchým způsobem jejich přínos. Druhým největším tahákem byl jistě model IsoTek Genesis, první aktivní síťová pračka tohoto výrobce, která nemá co do parametrů v současnosti patrně žádnou konkurenci.

 

RP AUDIO

Ostravští RP Audio se letos kromě již viděných sestav Audionet, Soulution a Vivid Audio pochlubili novým zastoupením Gryphon. Jejich prezentace byla přesně odpovídající špičkové úrovni jejich zboží...

 

SHAN

Kdo patřil mezi nejpříjemnější překvapení výstavy, to byl český tradiční výrobce Shan, v posledních letech značně kolísající a snažící se nabrat novou sílu a energii. Z poslechu jejich referenčních reprosoustav se dá usoudit, že nastolená cesta funguje – nádherně hrající kombinace RiAudio a Shan Icebox i v malém pokojíku vyrážela dech. Držíme palce...

 

SROLL

Šroll ve svém prostoru nabízel čistotu prezentace jediného produktu a v kombinaci s Vivid Audio a prototypem SACD mechaniky dokazoval, že jeho zesilovač si svou cenu i pověst zaslouží.

 

TECHNET

Zástupci redakce iDnes / Technet.cz předváděli hlavně elektronické hračky v čele s širokou 3D televizí, notebookem pro 3D bez brýlí či Windows 8. Nejzajímavější bylo asi ovládání televizoru hlasem a gesty, byť bylo znát, že technologie je v plenkách.

 

TYKON

Ostravský Tykon se hrdě prezentoval několika různými sestavami v čele s obřími horny Avantgarde Acoustic. Ještě zajímavěji ale hrála sestava Sonus Faber Futura Amati a Audia Flight Strumento. Nádherný, barevný zvuk a možnost každou hodinu poslechnout sestavu jiného stylu a úrovně. U Tykonu je vždy radost poslouchat.

 

WEBER ELECTRONIC

Milan Weber se nedávno stal autorizovaným dovozcem značky Audiomat a tím byla dána i základní linka jeho prezentace. Audiomat je znám pro nádherný projev v kombinaci s Triangle reprosoustavami a tak přesně ty hrály v tomto malém pokojíku. Elektronky ve špičkové aplikaci a jednoduchý systém ukázal co je high end.

 

XAVIAN

Kladenský Xavian slavil na výstavě svých 15 let ve velkém. Výborné italské víno, ale hlavně prezentace nově zastupované elektroniky Hegel, která si s novými modely Xavianu perfektně sedne. Zvláště malý monitor XN 125 Junior a nejvyšší model Virtuosa, vše propojeno kabelem Mondiale, byly středem pozornosti a v salonku Xavian po většinu času nebylo k hnutí. Nutno říci, že zaslouženě. Xavian se totiž navrátil k perfektnímu poměru ceny a výkonu u všech svých nových produktů a je na nejlepší cestě stát se plnohodnotným high endovým výrobcem napříč celou zeměkoulí.

 

Tolik tedy k letošnímu ročníku High End Praha a nezbývá než držet palce v tom, aby další byl zase o něco plnější špičkové elektroniky i reprosoustav, aby přivezl zase o něco více zajímavých osobností a ještě více pohody a příjemného zvuku.

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha