2016 05 07 VYS High End Mnichov 2016 1

Výstava High End v mnichovském centru M.O.C. je v současnosti celosvětově největší, nejznámější a stále ještě i nejdůležitější akcí v oboru věrné reprodukce zvuku, jakkoliv už zdaleka ne všichni výrobci se dnes soustředí s představováním novinek právě na tuto tradiční květnovou akci. Přesto byl již 35. ročník víc než plný zajímavostí a novinek.

Bohatě prosklené budovy výstava zaplnila i v roce 2016 téměř beze zbytku, plné byly všechny čtyři haly v přízemí, dvě ze tří atrií v druhém patře a jedno ze tří v patře třetím.

Začněme nicméně něčím, co v areálu výstaviště nebylo - v centru Mnichova, v hotelu Beyerische Hof, se odehrála premiéra vrcholného modelu 800 z řady Bowers&Wilkins 800 D3, spojená i s menší prezentací novinek od Classé - konkrétně integrovaného zesilovače a monobloků z nižší řady Sigma. Osmistovkový model má trochu jinak vyřešený vnitřek ozvučnice a zejména větší basové měniče, celá reprosoustava je o kousek masivnější než 802 D3. Nová osmistovka pak ale nějakým způsobem hraje opět čistěji, jistěji a pevněji, než model 802 D3, také vizuální proporce působí s novými širokými měniči právě tak, jak se na vrcholný model sluší a patří. Jednoduše WOW!


A nyní tedy již vzhůru do M.O.C.:

V expozici již zavedené kombinace firem Naim / Focal bylo k vidění letos relativně málo novinek. Krom lehce inovované elektroniky anglické společnosti to bylo hlavně malé Mu-so Qb, all-in-one ve stylovém kabátku. U Focalu pak zase hlavně nová modelová řada Sopra, jak regálovky No1, tak menší a větší sloupky No2 a No3.

V expozici D&M Group, prezentující Denon a Marantz, bylo k vidění také relativně málo "kulervoucích" novinek. Z oblasti lifestyle zejména rozšíření multiroom systému HEOS by Denon o malé reproduktory, z audiofilského světa pak CD přehrávač a zesilovač řady 2500. Více inovací předvedl Marantz - šlo zejména o prezentaci nového SACD přehrávače a integrovaného zesilovače Premium Reference řady. Jak PM-10, tak SA-10 vypadají opravdu luxusně. Zajímavým doplňkem pro HD-DAC1 nebo HD-AMP1 od Marantz bude i CD přehrávač HD-CD1 s cenou kolem 600 EUR.


Celkem zajímavé nové reprosoustavy, konkrétně svou vlajkovou loď Concept 500, předvedli u Q Acoustics. Ač vypadají podobně jako menší modely, za cenu kolem 100 000,- Kč hrají zajímavě. Podobně zajímavé byly i inovované řady kabelů sesterské značky QED - zejména jejich stále ještě racionální cenová politika. Hlavní hvězdou byl kryogenicky ošetřený reprokabel Supremus s individuálně izolovanými vodiči a velkým množstvím vzduchu kolem.

U nás málo známá firma SIMAUDIO, respektive její značka MOON, prezentovala pěkně vypadající all-in-one ACE. Jde o streamer, integrovaný zesilovač a D/A převodník v jednom, tedy o vše, co moderní domácnost potřebuje. I zde působí cena racionálně vzhledem k pověsti značky a výbavě - v USA je stanovena na 3 500 USD, tedy asi 100 000,- Kč.

Ke slyšení byly také nové maličké sloupky Magico S1 MKII, velmi kompaktní dvoupásmovky v hliníkové ozvučnici, poháněné zesilovači Devialet, kterým signál dodávaly streamery Aurender. Nicméně zhruba na půlmilionové reprosoustavy to nebylo zase tak oslnivé. K pasivnímu náhledu pak byl prezentován Pass INT250 a nové phono Pass z řady XS.

U KEFu a Arcamu bylo k vidění velké domácí kino v úpravě pro Dolby Atmos se stropními reprosoustavami, jinak u KEF zůstalo u prezentace řady Reference. Více novinek měl Arcam, postupně poměrně výrazně inovující celé své portfolio - k vidění tak byly krom receiverů i nové stereo komponenty nebo malé stolní "krabičky".

Opravdu velkou novinku (ve fyzickém slova smyslu) předvedli němečtí Fischer&Fischer. S elektronikou AVM hrály půltunové SN 1001.1 AMT, monumentální břidlicové sloupy z nejvyšší kategorie.

U ELACu byla k vidění nová vlajková loď s velmi zvláštními organickými tvary. Model Concerto patří do kategorie s cenou kolem 1 500 000,- Kč a má velmi atypický design. K 90. výroční značky ale ELAC uvedl i novou elektroniku Discovery, nebo třeba zajímavě působící gramofony Miracord 90. Již ne tak horkou novinkou pak byla řada Debut a Uni-Fi od Andrew Jonese.

Téměř domácí Quadral prezentoval po letech velkou inovaci - devátou generaci své referenční řady Aurum s názvem R9VOLUTION. Posun ve zvuku jsme neměli možnost posoudit, posun v designu je ale....zvláštní. Expozici doplňovaly aktivní lifestylové repráčky Breeze.

U Musical Fidelity opět zvolili cestu pasivní prezentace, k vidění ovšem bylo dost - zejména mohutné přístroje NuVista řady, stejně jako nový all-in-one M6 Encore 225.

U AudioQuestu byl důraz kladený na možnost srovnání nových USB převodníků / sluchátkových zesilovačů Dragonfly. Porovnání černé a červené varianty na firemních sluchátkách bylo zajímavé. Prezentovány byly ale i napájecí filtry z řady Niagara.

Vysloveně monumentální expozici měl připravenou známý výrobce gramofonů AVID. Hrající systém byl kompletně z jejich výrobního katalogu, předzesilovač, monobloky i tři různé reprosoustavy vypadají opravdu ultimativně.

U Gryphonu bylo k vidění mnohé, zejména pak v oblasti reprosoustav. Jednak regálový model Mojo dostal přídomek S a podstatně "sportovnější" tvary, jednak tu ale byly ke slyšení věže Kodo v ceně kolem 6 000 000,- Kč.

V expozici TAD se představily nové kompaktní regálovky s neuvěřitelnou schopností vyplnit i zhruba stometrový salonek a jít až neuvěřitelně hluboko. Model White Carat je stále ještě ve fázi konceptu.

Velká očekávání původně vzbudila informace, že producent špičkových nahrávek MoFi představí svůj gramofon. Inu, představil. Dokonce ve dvou verzích, s vlastními raménky a přenoskami, dokonce i s dvojicí phono předzesilovačů. Trochu problém je v tom, že při cenách kolem 25 a 65 tisíc za gramofony a zhruba 7 a 15 tisíc za předzesilovače všechny MoFi produkty působí jako kdyby vypadly z roku 1983.

Britští PMC přivezli ukázat inovovanou základní řadu Twenty, nazvanou Twenty 5. Už i maličký model, který hrál, dokázal vyprodukovat opravdu solidní zvuk.

McIntosh, paradoxně jako mnoho jiných velkých značek, zvolil jen opravdu minimalistickou přítomnost. Malá sestava v kombinaci s Wilson Audio nehrála špatně, ale škoda, že k vidění nebyl třeba nový sluchátkový zesilovač a další produkty.

Grimm Audio představilo inovovaný model LS-1, konkrétně verzi LS-1be (be jako berylium) - z tak malého aktivního monitoru vylézal až neuvěřitelně detailní, rychlý, čistý a konkrétní zvuk.

Senzační byla prezentace reprosoustav Lansche Audio (ty nové nejsou) s kompletní novou sestavou EMM Labs. Mechanika TX2 předávala data do DACu DA2, koncové stupně MTRX2 řídil předzesilovač PRE2. A zvuk byl opravdu vynikající.

Analogoví specialisté z Brinkmann představovali hlavně svůj nový D/A převodník Nyquist a to s reprosoustavami Vandersteen Model Seven MkII s monobloky Vandersteen M7-HPA. Pokud byste hledali "normální" zvuk, byl by to právě ten od Brinkmann.

Švýcaři ze soulution představili nové monobloky 511 s celkem 12 spínanými zdroji (to je největší změna - doposud byla část zdrojů vždy spínaná a část klasická) a novým designem napájení. K vidění byl i integrovaný zesilovač 330 s výkonem 80 Wattů na kanál a cenou mezi 400 - 500 tisíci.

Němečtí Kaiser ukázali inovovanou verzi svých modelů Kawero! se zlatě rámovaným páskovým tweeterem (a dalšími inovacemi), hráli na atypické sestavě elektronkových zesilovačů od Kondo, tedy japonské větve Audio Note.

Wolf von Langa ukazoval krom svých velkých reprosoustav Trio15 s vlastními širokopásmovými měniči i menší model SON.

Nové špičkové gramofony ukázal i japonský TechDAS, k vidění byl i průřez jedním z nich.

U německých Blumenhofer hrály stejné reprosoustavy jako v roce loňském, byť na jiné elektronice (Air Tight a další). Tak trochu stranou dění byly ale postavené obří ultimativní hornové reprosoustavy s obří citlivostí a cenou kolem 250 - 300 000 EUR.

U Thrax pak předváděli průřez svou elektronikou, vloni představené D´Appolito regálovky ale doplnili mohutnou aktivní sub-basovou jednotkou.

Švýcarští CH Precision jsou známí svou špičkovou elektornikou, kterou navíc můžete pohodlně nastavovat a to třeba až k detailům jako je míra celkové zpětné vazby - to vše pohodlně přes aplikaci v tabletu. Premiéru si odbyl integrovaný zesilovač I1 s cenou mezi 26 a 38 000 EUR (750 000,- až cca 1 100 000,-), v němž se mísí firemní technologie, analogové a digitální vstupy a streaming.

Francouzští Metronome ukázali svůj ultimativní CD transport Kalista, jednu z nejlepších dostupných mechanik.

V expozici firem Quad, Wharfedale a Luxman se to mnoha novinkami nehemžilo. Quad měl vystavený malý zesilovač VA One s elektronkami a krom děleného kompaktního modelu Artera (Play a Stereo) i jeho all-in-one verzi Artera One, u Wharfedale to zase byla hlavně nová řada Reva.

Přítomnost Harbeth se nesla hlavně v duchu nejnovějšího modelu Monitor 40.2, velkých referenčních monitorů s duchem BBC.

U Nagry byla expozice pojatá velkoryse, zejména s důrazem na novou řadu Classic. Byl k vidění jak integrovaný zesilovač, tak D/A převodník, tak předzesilovač a koncový stupeň.
{gallery}vystavy/hem2016/31_nagra{/gallery}

Současný výrazný trend v high-endu, tedy masivní zdražování, ukázal už tak celkově drahý výrobce ZenSati v čele se zakladatelem Markem Johansonem. Nová řada Silenzio sestává z kabelů tlustých jako paže průměrného muže ve zlatém obalu, zajímavě pak ale vypadají zakončení s tloušťkou blížící se běžným kabelům. Hrálo se přes opravdu zajímavé, na zakázku vyvinuté reprosoustavy Stenheim, kdy basová věž pracovala jen v pásmu 10 - 20 Hz. Celková cena systému přesáhla 1 000 000 EUR.

Až překvapivě početná skupina českých firem na veletrhu zahrnovala i výrobce elektronkových phono předzesilovačů Remton.

Spodní haly pak byly doslova přeplněné doplňky, více či méně obskurními. Nejvýraznější byl "ultra rychlý zahořovač kabelů", kdy stačilo na desku položit kabel a on díky frekvenčními rozsahu 0 - 100 000 Hz dokázal správně upravit jakýkoliv kabel během 15 vteřin (což prý u konkurence trvá asi 15 minut). Ehm... Propracovanější příběh nabízel třeba výrobce High End Novum se svým rezonátorem,, který prý v 15 m2 velké místnosti navodí dojem, že prostor má klidně i dvojnásobnou plochu. Ehm... Z reálného světa pak byly třeba pojistky s drátky z čisté mědi.

Asi nejvýraznější českou stopu zanechala společná expozice tří firem - KR Audio, 440 Audio a RD Acoustic. První jmenovaná představila nové monobloky VA200 s celkem osmi lampami KR842 na kanál, zapojením circlotron (které bylo hitem v 50. letech) a výkonem až 200 Wattů v čisté třídě A. Zesilovače pak také fungovaly jako excelentní přímotopy. RD Acoustic ukázali stejné reprosoustavy s širokopásmovými měniči jako v Praze, zatímco 440 Audio prezentovali celou škálu svých luxusních designových gramofonů.

Adeptem na největší gramofon výstavy byl určitě model od Acoustical Systems - jejich stůl s titerně vypadajícím talířem uprostřed působil jako skutečné vinylové monstrum.

Čím dál více se na německé výstavě objevují i firmy lifestylověji orientované. Příkladem budiž "hrající stolky" La Boite Concept.

Na výstavě byl k vidění i italský Mastersound se svými krásnými elektronkovými zesilovači, třeba s Evolution 845.

Dánští Gato Audio představili nové kompaktní regálovky a sloupky. Modely FM-8 a FM-15 vychází ze stávajících a ještě nemají svou pevnou cenu, jde ale o výlet firmy do dostupnějších vod než doposud.

Jak už bylo řečeno, svou cestu si na High End našel i lifestyle - do této kategorie se bezpochyby dá zařadit i Lyravox, "lišta" na zeď v opravdu úchvatném provedení, kombinující CD přehrávač, streamovací funkce a aktivní reprosystém. A řádně vysokou cenovku, pochopitelně.

U severských Electrocompaniet měl velký prostor k představení nový systém pro pohodlné ozvučení domácnosti - EC Living. Dotykové ovládání, aplikace pro mobilní zařízení, bezdrátový provoz, ale třeba i A/V zesilovač s podporou UHD videa, to je luxusní verze "chytrých" krabiček.

Králem expozice Sennheiser byl pochopitelně model Orpheus, který bylo ale možné poslechnout jen po předchozím sjednání schůzky. Přímé porovnání ale bylo k dispozici pro starou vlajkovou loď HD 800 a nové provedení HD 800 S.

K vidění pak byla i spousta malých firmiček s lepšími či horšími pokusy o vstup do high endu. Designové reprosoustavy Nime rozhodně patřily k tomu lepšímu.

Jako vždy měl rozmáchlou expozici i (téměř) český Pro-Ject. Krom trochu zvláštních vertikálně orientovaných gramofonů na bázi nejlevnějších firemních modelů se prezentovala zejména řada malých krabiček z Box Design série s novým provedením s přidanými bočnicemi, což jinak trochu chudě a jednoduše střiženým produktům dodalo šmrnc a vizuální působivost hodnou jejich ceny. Stejně tak na gramofony řady The Classic nebo raménka Signature byla radost pohledět.

Neméně rozmáchlý prostor zabral i Astell&Kern, který už dávno nenabízí jen mobilní přehrávače. Aktuálně můžete z jeho přístrojů sestavit i skutečné domácí hi-fi, byť na základě přenosného přehrávače.

Spoustu novinek, které se postupně na trhu ukážou v průběhu letošního roku, přivezl Mark Levinson a spojil je s luxusně vypadajícími JBL Everest v rudé barvě. K vidění byl nový koncový stupeň No 536, dual-mono předzesilovač No 526 s digitálními vstupy a phono předzesilovačem, streamer a vůbec všestranný digitální přehrávač No 519 a jednodušší předzes No 523 nebo stereo konec No 534.

Po letech pasivních výstavek se poprvé ukázala dokončená hliníková reprosoustava od Ambitious Design. Za zhruba 1 000 000,- dostanete kompaktní regálovku, schopnou zahrát s přivřenými očima 50 Hz, vybavenou ultimativně tuhou ozvučnicí, diamantovým tweeterem a sendičovým kompozitovým středobasem s atypickým tvarem zadní strany membrány. Po krátkém poslechu ale nutno říct, že léta vývoje a předimenzování kabinetu za to tak nějak nestálo.

Celkem zajímavou možnost nabízel "Sluchátkový bar", kde bylo možné na jednom místě (byť v otevřené rušné hale) srovnat několik desítek různých sluchátek.

U Cambridge Audio byl k vidění hlavně průřez ještě relativně čerstvou řadou CX a nejvyšší modely 851.

Dánský Audiovector předvedl novou, dostupnější řadu reprosoustav QR - sloupek QR 3 a regálvku QR 1 s očekávanými cenami kolem 45 000,- za sloupek a 25 000,- za regálovku.

Expozice Chordu byla pojatá také spíše minimalisticky, jako v mnoha výstavkách i zde hrály nejnovější Bowers&Wilkins osmistovkové série. Pouze za sklem pak byl k vidění nejnovější Chord Toby, stolní zesilovač ze série TT.

Velké změny byly k vidění na stánku Audionet. Zejména pak takzvané Über-Amplifiers ze série Ultra Machines. Šlo o předzesilovač Stern, obří stroj s trochu rozporuplným designem, vertikálně orientovaný monoblok Heisenberg a trojici konvenčněji pojatých strojů - integrovaný zesilovač Watt, externí napájecí zdroj Ampere a CD přehrávač / D/A převodník Planck.

Pioneer předvedl dva koncepty (kromě svých zavedených řad, kde byly k vidění zejména zesilovače s přídomkem DA) - all-in-one NC-50DAB a all-in-one pro domácí kino AC400.

U Dynaudia byla k vidění hlavně nová řada Contour, včetně pěkné výstavky předchozích sérií. Zajímavý byl ale i aktivní nearfield monitor nebo ukázka pracoviště zvukového mistra.

U NAD se příliš nevyšvihli a novinek bylo málo. Zajímavá byla podpora MQA formátu v jejich Masters sérii, stejně jako uvedení instalační verze produktů nebo třeba A/V receiver právě v Masters designu. Zajímavým kombem pak byl streamer / CD mechanika / rippovací zařízení M50.2 a integráč M32.

Technics přivezl svou již relativně zavedenou sestavu produktů, nejnovějším přírůstkem byla variace proslulého gramofonu s přímým náhonem SL-1200GAE. Nově byl k dispozici i server ST-630 nebo zesilovač se síťovými službami SU-630.

Dánští Dali přivezli "okouknout" hlavně celou sérii high-endových Opticon a nové Rubicon.

Hodně velké pozdvižení dokázal vzbudit Burmester, ačkoliv ten, který mu dal jméno už není mezi námi. Zajímavý byl lifestylový systém Phase 3 v ceně zhruba 750 000,- - 1 000 000,- Kč. Mnohem, mnohem zajímavější ale byla referenční sestava nejlepších komponentů Burmester, připojená ke konceptu OBROVSKÝCH reprosoustav C500. Wow!

U Cabasse prezentovali hlavně nové regálovky Murano a zesilovač Stream Amp 100 se síťovými funkcemi.

U domácího InAkustik byly k vidění všemožné kabely a to včetně průřezu vrcholnými modely série Referenz 2404 - reprokabel, analogový interconnect a digitální interconnect.

V Primare pojali expozici také minimalisticky a přivezli v podstatě jen své TOP modely z řady 60 a základní modely z řady 22.

Němečtí T+A ukázali novou řadu 1000, nesoucí se v duchu vyšších 2000 a 3000. K vidění byl integráč, univerzální zdroj, ale samozřejmě i produkty z vyšších modelových sérií.

Dan D´Agostino zapojil k Sonus faber Il Cremonese své nové monobloky Progression s uchvacujícími 800 Watty trvalého výkonu do 8 Ohm a poněkud konzervativnějším designovým pojetím oproti řadě Momentum. Ta ale byla také přítomná.

A hned vedle u Sonus faber bylo nejzajímavějším přírůstkem určitě představení série Principia, takových zjednodušených (ale zato levnějších) Sonusů.

Z toho, co se nepodařilo (zejména kvůli obřímu přetlaku lidí) pořádně vyfotit, stojí za zmínku určitě ještě:
- Horch House R2R - reel-to-reel tape deck za (v této kategorii velmi rozumných) 4 000 EUR
- Trafomatic Audio - nový předzesilovač Lara a phono Luna
- Bang & Olufsen BeoLab 90 - ultimativní reprosoustavy s DSP korekcí k 90. výročí firmy
- Creek Evolution 100 - D/A převodník a CD přehrávač
- Estelon YB - dostupnější a podstatně kompaktnější verze ultimativního modelu
- Metaxas & Sins - designové high end zesilovače
- Vitus Audio SS-103 - světová premiéra stereo koncového stupně
- VPI Avenger - to nejlepší od amerického výrobce gramofonů
- pasivní předzesilovač Bespoke Audio
- kompletní sestava SPL - phono Phonos, sluchátkový zesilovač Phonitor e, převodník Director, sluchátkový zesilovač a předzesilovač Phonitor x a koncový stupeň Performer s800, vše v kompaktním provedení
- Ubiq Audio Model One - velmi zajímavé reprosoustavy

Nezbývá, než konstatovat, že pokud chcete vidět opravdovou záplavu novinek a přijít do kontaktu v podstatě se stoprocentním průřezem toho nejlepšího v oblasti reprodukce zvuku (a obrazu), květnový Mnichov by se měl stát vaší vyvolenou destinací. Ani letos totiž nebylo zaplněnější výstavy, než právě této a ani několikadenní fyzické procházení a celodenní psaní nedokáže postihnout její opravdový rozsah... A pokud navíc chcete, po různých místech Mnichova se konají další, menší, exotičtější akce, ačkoliv nemáte v daném časovém limitu reálnou šanci stoprocentně projít ani celé výstaviště M.O.C. Ale uvidíme, kam High End zavede rok příští, neb se proslýchá, že výstavu čekají velké změny včetně možného stěhování.

* 16.5. 2016 - Opravili jsme mylně uvedenou cenu u systému Burmester Phase 3 - původně uvedená vycházela z chybně uvedené předprodejní ceny uvedené u severoamerického prodejce.

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha