2017 01 29 TST AVM CS 2 2 1

Německá firma Audio Video Manufaktur se, jak už název napovídá, zabývá ruční výrobou elektroniky pro reprodukci zvuku a obrazu. AVM sází na kompletní výrobu (téměř) všech komponentů ve vlastní továrně v městečku Malsch na francouzsko-německých hranicích kdesi mezi Karlsruhe a Štrasburkem. Ty komponenty, které AVM vyrobit neumí, pak odebírá od firem doslova jen pár kilometrů vzdálených, což je v dnešní době poměrně unikátní přístup.

Katalog AVM je na nevelkou značku dosti široký a dopočítáte se téměř tří desítek komponentů ve třech řadách. V základní Inspiration Line je pak nejzajímavějším produktem kompaktní all-in-one CS 2.2. Plně vybavený dvoukanálový receiver je velice pěkně zpracovaný, i díky bytelnému šasi z hliníkových profilů váží při rozměrech 34 x 35 x 9,2 cm (š x h x v) celých 10 kg. Čistě pravoúhlé tvary odlehčuje zaoblení levého dolního rohu. Celkové zpracování je pak perfektní.

2017 01 29 TST AVM CS 2 2 2

Čelnímu panelu dominuje štěrbina mechaniky, vlevo od ní je nevelký, ale férově informativní stavový displej s ultra jemnou kresbou, vpravo pak kolo s prolisem pro prst, kterým se upravuje poslechová úroveň. Vedle je trojice až neprakticky malých tlačítek pro přepnutí vstupů a vysunutí disku, plus pod nimi 3,5 mm jack sluchátkového výstupu. Dalších pět tlačítek je pod displejem a plní funkci, která se zrovna zobrazuje na displeji. Zaoblení vlevo dole koresponduje s křivkou elektronického spínacího tlačítka.

Pohled na zadní stranu odhalí bohatou konektivitu, byť jednotlivé konektory mají kolem sebe přeci jen poměrně málo místa, jak už to tak s ohledem na rozměry musí být. Najdete tu celkem čtyři páry cinchů analogových vstupů, jeden z nich je spolu se zemnícím kolíkem dedikován pro gramofonové přenosky standardu MM i MC. Hned vedle je konektor FM antény, v okolí pár centimetrů je ještě ethernetový konektor a anténa pro bezdrátové připojení do sítě, USB port pro připojení datových pamětí a miniaturní tlačítka pro spuštění aktualizace firmware a reset síťového modulu. Pro update je určen další samostatný USB port pro flash disk.

2017 01 29 TST AVM CS 2 2 3

Pokud byste časem snad chtěli receiver vylepšit, je k dispozici dvojitý signálový výstup - jeden pre-out s regulací úrovně, druhý výstup má pevně nastavenou linkovou úroveň. Signál lze vyvést i v digitální podobě a to jak koaxiálním, tak optickým konektorem, stejnou sadu pak přístroj nabízí i pro vstupy, typicky třeba pro připojení televize apod.

S ohledem na úsporu místa jsou reproterminály řešeny jen jako "díry", použít tak můžete výhradně jen banánky, z hlediska komfortu použití je to pak stejně nejlepší řešení, naprosto logické i vezmeme-li v potaz koncept přístroje.

2017 01 29 TST AVM CS 2 2 4

Osazená mechanika je klasická, schopná přečíst výhradě CD a její blok je usazený na pružinách. Po síti pak CS 2.2 podporuje kromě internetových rádií nebo TIDALu také výhradně PMC signály a to až do rozlišení 24 / 192. Všechny digitální signály pak přístroj automaticky upsampluje právě do tohoto rozlišení.

Kompaktní stroj umí díky koncovým stupňům pracujícím ve třídě D dodat až 165 Wattů na kanál do 4 Ohm, respektive 110 Wattů do 8 Ohm. Zesilovač pracuje v rozsahu 5 - 50 000 Hz, má tlumící faktor 200 a odstup signálu a šumu 96 dB.

2017 01 29 TST AVM CS 2 2 5

AVM CS 2.2 jsme poslouchali jako samostatnou sestavu a porovnávali jsme s tradičními firemními kombinacemi - Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / Naim NAP250 / OPPO BDP-105D, Norma Revo IPA-70B / ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo Cambridge CXA80 / Cambridge CXC. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Premio, Xavian Perla a Vienna Acoustics Haydn Grand a to přes kabely ZenSati Authentica nebo TelluriumQ Silver a Black. Další použité komponenty najdete v pravém sloupci ->.

Kompaktní stereofonní receiver vlastně nemá špatnou kontrolu basu, zejména díky svižným reakcím koncových stupňů drží celkem slušné kontury, byť v "No Sanctuary Here" Chrise Jonese ("Vinyl Classics vol. 2" | 2014 | stereoplay) snad mohlo kontrola a autorita být vzhledem k ceně ještě o něco lepší. Ze spodních tónů je cítit jistá uvolněnost, spíše trošičku měkčí a snad až maličko do vřela naladěný charakter - je to zajímavé, je to charakter zcela protichůdný tomu, jaký si většina lidí spojuje s "digitálem". Objemově bylo spodních tónů akorát, ani příliš, ani málo, proporčně seděl bas dobře ke zbytku pásma. Bas nemá takový ten dýchající, pružný charakter, který znáte z velkých, naddimenzovaných zesilovačů, je spíše trochu utažený, byť dostatečně pevný.

2017 01 29 TST AVM CS 2 2 8

Malý CS 2.2 si zaslouží pro ideální otevření nastavit alespoň střední hlasitost, při takovém tom úplně nočním šepotu se vše trochu moc semkne. Při běžném poslechu byl ale hlas Leonarda Cohena v "By the rivers dark" ("Cabasse La Collection" | 2011 | SONY Music | 88691918262) už moc pěkně čistý, velmi konkrétní a velmi soustředěný, aniž by ale ani tady byla cítit nějaká techničnost nebo neosobnost - naopak i tady je vše trošičku vřelejší. Hlasy v nahrávce měly také solidně velké proporce, byl tu cítit nadhled a laskavost. Dokonce i rozlišení je velmi dobré, opět máte pocit svižných reakcí, byť zvuk sám o sobě je naopak spíše uvolněnější a neuspěchaný.

Trochu energičtější a střídmější než zbytek pásma pak byly nejvyšší tóny ve "Wolkenmeer" Beo Brockhausena ("Closer to the Music vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2). Přednes oproti trochu vřelejším basům a středům působil naopak spíše přímě a věcně, ale i přes jasnost, znělost a čistotu nesklouznul ani při vyšších hlasitostech CS 2.2 přes čáru ostrosti.

2017 01 29 TST AVM CS 2 2 12

Líbilo se nám, jak si kompaktní přístroj poradil s dynamikou v Orffově "O Fortuna" z "Carmina Burana" (1984 | Decca | 411 702-2); ne snad, že byste se přímo posadili na zadek s otevřenou pusou, ale velmi svižně reagující koncové stupně zjevně stíhají udržet kontrolu a je to lepší, než byste od malého stroje mohli čekat. Je pravda, že třeba při vysoké hlasitosti jsou tu cítit limity v autoritě zejména ve spodním pásmu, celková výbušnost je ale dobrá a dynamické špičky férově zvládnuté, dokonce se tu objevuje i nějaký ten impuls při úderu do bubnu. Celkově je zvuk naladěný spíš klidněji.

Trochu klidnější, uvolněnější charakter byl vlastně cítit i v "Love is the drug" od Roxy Music ("The Best of" | 2001 | Virgin | 7243 8 10395 2 6); AVM se zjevně snaží znít maximálně netechnicky a neanalyticky. To je celkem dobře daří, byť špetka autority navrch by prospěla čitelnosti drobných nuancí, takhle se přeci jen musíte trošku zaposlouchat, abyste se propracovali k hlouběji položeným vrstvám informací. Zvuk je vlastně pěkně propracovaný, byť se při rozebírání zvuku budete tu a tam muset víc soustředit, abyste zaslechli ty drobnosti, jinak CS 2.2 dává jasně přednes souvislému celku.

2017 01 29 TST AVM CS 2 2 10

Vangelisovu "Losing Sleep" z desky "Voices" (1995 | Warner Music | 0630 12786 2) malý přístroj udržel pod férovou kontrolou a s dobře usazeným, pevným pravolevým prostorem, byť třeba lokalizace není úplně autoritativně holografická. Zvuk byl trochu nadýchaný, lehký, s nenásilnou přehledností a spíše s cílem rozvinout hudbu všude okolo vás, ne s cílem poskytnout monitorovou dokonalost.

Co ale funguje u AVM CS 2.2 výborně, to je jakási schopnost zahrát hudbu plynule, propojeně, s neuspěchaným, ale nepolevujícím tempem a schopnost zahrát takhle úplně cokoliv. Možná to není efektní a možná to není zvuk, který si vás získá za prvních pět vteřin, ale je to rozhodně zvuk, který vám může dělat stále stejně zábavnou společnost napříč celým dnem i celou hudební sbírkou. I Nohavicova "Dlouhá tenká struna" z desky "Babylon" (2003 | Columbia | 511001 2) tak byla zahraná příjemně, uvolněně, přitom čistě a stejně snadno se poslouchala s plnou soustředěností, kterou nebylo nijak těžké udržet, ale i jen tak kulisově, ať už doma děláte co chcete.

2017 01 29 TST AVM CS 2 2 9

Kompaktní systém AVM CS 2.2 není pro každého, to si řekněme rovnou - na místní poměry totiž působí zejména jeho cenovka dost odvážným dojmem, byť když spočítáte cenu za jednotlivé komponenty, které vám otevřou stejné možnosti, pravděpodobně to nebude jiné, zejména budete-li vybírat komponenty ručně vyráběné v Německu. Díky rychlým digitálním zesilovačům nabízí i přes svou kompaktnost solidní rozlišení a solidní kontrolu, nabízí příjemnou konektivitu a může se snadno stát nenápadným, byť elegantním lifestylovým domácím audio centrem, které nabídne pokrytí všech audio potřeb, nabídne snadnou ovladatelnost a nezkalme vlastně v žádném ohledu - není to typicky audiofilské řešení, ale je to rozhodně vynikající all-in-one se zvukem, který jde poslouchat dlouhé hodiny.

Kč 129 564,- - chromovaný čelní panel

Kč 110 699,- - matný čelní panel

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ solidní rozlišení

+ velmi slušná výbava

+ moc dobrá kvalita výroby

ZÁPORY

- cena za tak kompaktní řešení je přeci jen vysoká

- nepodporuje DSD

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Mareka Audio | www.marekaaudio.cz 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies