2016 05 03 TST Quadral C5 P8 M8 1

Quadral ze středoněmeckého malebného Hannoveru si své jméno vydobyl jako výrobce reprosoustav s velmi širokým záběrem od levných, téměř supermarketových modelů, až po skutečné high endové obry z řady Aurum. Není tomu tak dlouho, co právě do série Aurum ale přibyla též elektronika. Nejprve opatrně v podobě dvou integrovaných zesilovačů a dvou CD přehrávačů, dnes už vyrábí Quadral i předzesilovač a koncové stupně stereofonní i monofonní.

Měli jsme možnost vyzkoušet si celou sestavu, přehrávač kompaktních disků C5, předzesilovač P8 a stereo výkonový zesilovač M8.

Všechny tři přístroje ctí stejnou estetiku, v jejich tvarech se zrcadlí prvky známé z firemních reprosoustav. Právě proto mají zakulacené rohy nebo tenký kovový proužek u horní hrany, odkazující na páskový tweeter na reprosoustavách Aurum.

CD přehrávač C5 je štíhlý, elegantní stroj, s rozměry 45,3 x 8,2 x 30,5 cm a váhou pod 10 kg patří spíše k menším přístrojům. Levou část zabírá kryt šuplíku bytelné mechaniky, uprostřed se nachází úzký displej s výraznými modrými znaky, dobře čitelný a informačně naprosto dostatečný. Vpravo od něj je blízko sebe pět tlačítek pro základní ovládání provozu a šesté, mírně oddělené tlačítko pro zapnutí.

2016 05 03 TST Quadral C5 P8 M8 2

Na zadní straně je napájecí zásuvka s kolébkovým vypínačem a tři typy signálového výstupu - analogový signál z přehrávače vystupuje symetrickými XLR či nesymetrickými RCA konektory, máte možnost využít i digitálního koaxiálního výstupu.

Předzesilovač P8 je rozměrově identický, váží ale jen 5,5 kg. Čelní panel je také téměř identický, zejména okrasný stříbrný proužek a malý displej jsou na stejném místě, stejně jako spínací tlačítko. To když zvětšíte a vytáhnete z čelního panelu, dostanete dobrou představu o podobě ovladačů pro výběr vstupu a ovládání hlasitosti.

Pohled na zadní stranu odhalí štědrou porci konektorů. Krom napájecí zásuvky s vypínačem je tu pět linkových analogových vstupů, dva jako symetrické XLR, tři jako nesymetrické RCA. Další pár nesymetrických cinchů patří vstupu do přenoskového předzesilovače, který je doplněn také mohutným zemnícím kolíkem. Předzesilovač umí pracovat se signálem z MM i MC přenosek a je do určité míry také nastavitelný, k tomu slouží čtyři maličké páčky. Můžete tak předzesilovač celkem slušně přizpůsobit široké škále přenosek. Analogovou část doplňují i praktické digitální vstupy, je tu jedna optika, jeden koaxiální vstup a dokonce USB konektor.

2016 05 03 TST Quadral C5 P8 M8 3

Koncový stupeň M8 je pak podstatně vyšší, byť šířku a hloubku sdílí s oběma ostatními přístroji. Při rozměrech 45,3 x 13 x 34,5 cm váží skoro 14 kg. Rozdíl v hloubce zapříčiňuji reproterminály, šasi jako takové je identické. Stejně tak estetika předního panelu je identická; u pravého kraje je spínací tlačítko, u levého pak přepínač aktivních reproterminálů. Místo displeje je pouze tenký proužek, jehož rozsvícením je indikován aktuální provozní stav.

Vzadu se nachází osm masivních reproterminálů pro možnost bi-wiringu, je tu opět identická napájecí zásuvka s kolébkovým spínačem. Signálový vstup je řešen formou symetrických XLR vstupů i nesymetrických cinchů. U každého typu je označen také konektor, kterým lze přivést signál v případě monofonního provozu. Trojice páček pak přepíná aktivní vstup, mono / stereo provoz a zisk zesilovače - volit můžete standardní hodnotu, přidání 3 dB nebo naopak ubrání 10 dB. Tak jako u ostatních přístrojů i zde jsou 12 V spouště v podobě 3,5 mm jacku.

2016 05 03 TST Quadral C5 P8 M8 4

K možnostem propojení je nutno říci jednu velmi důležitou věc - Quadral je o hodně (a tím myslíme opravdu citelně a slyšitelně) lepší při použití symetrického spojení mezi komponenty. Ať už je to čím chce, pokud to není nezbytně nutné, RCA konektorům se prostě vyhněte.

Konstrukce CD přehrávače odpovídá jeho cenové kategorii. Šuplík mechaniky je velmi fortelný, mechanika samotná je uložená na tlumících prvcích. Je zajímavé, že elektronika permanentně hlídá správnou pozici laseru a jeho správné zaostření a kompenzuje aktivně případné nedostatky. Signál převádí čipy od Burr Brown s rozlišením 24 / 192.

2016 05 03 TST Quadral C5 P8 M8 5

Napájení je rozděleno na tři části - první zdroj funguje pouze pro Standby režim, další pro analogovou a další pro digitální část, energii dodává transformátor vyvinutý a vyrobený přímo v Quadral. Zpracovaný signál je dostává nový hodinový takt v interních hodinách. Výstupní část pracuje v čisté třídě A a používá polypropylenové filmové kondenzátory. Přehrávač pracuje v rozsahu 1 - 22 000 Hz v toleranci -3 dB a s maximálním zkreslením 0,005%.

Předzesilovač P8 má symetricky rozložené obvody a celkem čtyři paralelní výstupní sekce, zajišťující, že zátěž dlouhých kabelů bude pro P8 jen malým problémem. Digitální modul je navržený plně diskrétně a používá k oddělení jednotlivých vstupů pasivní filtry, vše navržené přímo v Quadral. Osazený D/A převodník je opět Burr Brown s rozlišením 24 bitů / 192 kHz. USB vstup nemá vlastní ovladače, je tak limitován rozlišením 16 bit / 48 kHz.

2016 05 03 TST Quadral C5 P8 M8 6

P8 pracuje v rozsahu 1 - 110 000 Hz s tolerancí -3 dB, odstup signálu a šumu nabízí 90 dB (což je v dnešní době už poměrně málo), celkové harmonické zkreslení nepřekračuje 0,03%.

Koncový stupeň M8 je koncipovaný jako dva nezávislé výkonové zesilovače (dual-mono), sdílející pouze jedno šasi a centrální toroidní transformátor. Výkonové tranzistory jsou namontovány na termální fólii, lépe odvádějící teplo (a je fakt, že zesilovač se příliš nezahřívá), doplněny jsou v každém kanále 10 velkými kondenzátory.

2016 05 03 TST Quadral C5 P8 M8 7

Quadral M8 umí dodat výkon 120 Wattů na kanál do 8 Ohm (respektive 200 Wattů do 4 Ohm), v monofonním režimu je to 240, respektive 350 Wattů. Celkové harmonické zkreslení nepřesahuje 0,03% a odstup signálu a šumu je spíše průměrných 85 dB.

Quadral C5, P8 a M8 jsme poslouchali jako jednu sestavu, protože přes různá zkoušení žádná kombinace nedávala tak příjemný zvuk jako právě celý set společně. Upřímně řečeno, dokonce se ukázalo, že zejména výměna předzesilovače vede k výraznému zhoršení zvuku. Porovnávalo se s redakčními sestavami Naim Nait XS / Naim CD5si nebo Cambridge CXA80 / Cambridge CXC, stejně jako třeba s nejvyšším A/V receiverem od Yamahy. Poslouchalo se pak přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla nebo Yamaha NS-F901. Vše za pomoci kabelů ZenSati Authentica nebo TelluriumQ řad Silver a Black.

2016 05 03 TST Quadral C5 P8 M8 8

V Hadenově "El Ciego" ("Nocturne" | 2001 | Gitanes | 013 611-2) dokázala sestava Quadral v kontrabasu probudit až neočekávané hloubky, elektronika se spodních frekvencí vskutku nebojí a dokáže v nejnižších oktávách udržet autoritu a hlavně pak důraz a švih. Sestava také dokázala udržet velmi slušnou kontrolu, jednotlivá brnknutí jsou energická, provázená solidním impulsem a dobře konturovaná, i když Quadral se tóny nesnaží úplně utáhnout a zahrát se suchou tvrdostí, je spíše mohutný, ale přitom víc než dostatečně konkrétní. Quadral má také dostatečnou stabilitu a rezervu, která je cítit v jednom každém okamžiku v pozadí a můžete si tak otočit hlasitost kam až se vám zlíbí.

Přes spíše hutně laděný přednes byl vokál Tanity Tikaram v "Good Tradition" z "Ancient Heart" (2008 | Rhino | 25 64-69459-5) až výborně reprodukovaný, střední pásmo je nádherně otevřené a hladké, až nečekaně transparentní a hlas jasný, konkrétní a velice čistý. Je jasně patrné soustřední na vokál, který vstupuje o krok před ostatní hudebníky, přitom ale nevypadává z kontextu celé skladby. Vůbec celistvost a spojitost projevu je velikou silou sestavy Quadral. Sestava dokázala také velmi pěkně předat trochu specifickou barvu hlasu Tanity Tikaram a vykreslit ho plasticky, s citelnou konkrétností a jistotou, všechny tři komponenty vládnou nad reprodukcí pevnou rukou, byť s nadhledem.

2016 05 03 TST Quadral C5 P8 M8 9

Vlasově tenké tóny perkusí v "Hurricane Come and Gone" Montyho Alexandera z "Caribbean Blue" spolu s metličkami dopadajícími na činely byly jednoduše výtečné - elektronika Quadral vám je nevmetá do tváře, netlačí na pilu, ale přitom nabízí vynikající rozlišení (nejspíš i lepší, než by se v kontextu dané kategorie mohlo zdát), precizní oddělení jednotlivých cinknutí, výbornou kontrolu a konkrétnost a ani při vysokých hlasitostech nesklouzává k ostrosti, přestože sází na už možná až maličko přibarvenou znělost. Opět je to ale celková sebejistota, která každé zaznění provází, je to pevnost, kdy elektronika udrží tón jasný a konkrétní. Také kovový charakter už je jednoduše skvělý, byť úplně ty nejjemnější nuance jako ultra-high-endové zesilovače se Quadral nijak zdůrazňovat nesnaží.

Patrně nejsilnější stránkou elektroniky Quadral je dynamika celé sestavy, která dokáže utáhnout a "prodat" v podstatě cokoliv. V Čajkovského "Adagio lamentoso" z "6. symfonie v B moll, op. 75" v podání RSO Frankfurt pod taktovkou Eliahu Inbala (1994 | Denon | CO-78924) bylo cítit, že přístroje zvládají reagovat na sebenáročnější dynamické změny s naprostou jistotou, hodnou i výrazně dražší elektroniky. Ta kontrola, ta síla a neskutečná energie, kterou Quadral dokáže předat do poslechové místnosti, ten pocit plnosti a hutnosti celého tělesa, ten důraz, kterým Quadral doprovází každý tón, to vše dohromady působí fantasticky živým dojmem a nechává zvuk zhluboka dýchat, hudba prostě prýští do místnosti a je všude se zřetelnou dynamickou rezervou.

Ačkoliv reprodukce Quadralů je velmi čistá, hodná jejich cenové kategorie, sestava také sází tak trochu spíše na celistvější přednes bez snahy soustředit se na vypichování detailů (což je poměrně efektní "trik" moderních přístrojů, který ale může po nějaké chvíli přeci jen unavit). Proto i "I Hung my Head" ze Stingovy desky "Symphonicities" (2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) byla jaksi nenásilně uvolněná a i když pozornost upoutá v první chvíli spíše celek, můžete se uvolnit a zaposlouchat a rozebrat si celou nahrávku na jednotlivé stopy, oddělit jednotlivé nástroje, soustředit se a vychutnávat i drobná vrznutí a ambientní zvuky - jsou tam, Quadraly je jen nijak nevytahují z pozadí a jak už bylo řečeno, velkou silou je homogennost, celistvost reprodukce, působící ve finále velice přirozeně.

2016 05 03 TST Quadral C5 P8 M8 10

V "Please read the letter" od dvojice Krauss / Plant ("Raising Sand" | 2007 | Decca | 475 9382) bylo cítit velmi slušnou lokalizaci a vůbec práci s hudební scénou, byť oproti těm nejlepším není Quadral tak technicky precizní a nástroje sice mají kolem sebe dost místa a vzduchu, stejně jako není problém s jejich usazením v pravolevém směru, ale přeci jen cítíte určitou mírnou rozvolněnost. Veškeré hudební dění jako by se odehrávalo mezi reprosoustavami, ve spíše průměrně široké scéně s jen naznačenou hloubkou. Přesto zůstává reprodukce v klidu přehledná a organizovaná s jistotou hodnou dané cenové kategorie, ona určitá uvolněnost je zase vyvážena celkově nadstandardní velikostí nástrojů i objemem zvuku.

V čem je ovšem sestava od Quadralu rozhodně na špici své kategorie, to je schopnost předat jiskru ukrytou v muzice, zaplnit místnost hudbou a vytvořit atmosféru, do které se budete chtít ponořit. Bonamassova "Different Shades of Blue" (2014 | Provogue) měla fantasticky pohodovou atmosféru, nádherně plynulý, čistý, pevný a autoritativní přednes a jakési osobní kouzlo, díky kterému se všechno poskládá tak jak má být a vy si jednoduše užíváte hudbu, je úplně jedno jak nahlas, vlastně tu nezáleží naprosto na ničem, je tu drav, šťavnatost, energie, důraz i parádní muzikálnost a Quadral umí rozvířit emoce a nadchnout.

K sestavě CD přehrávače, předzesilovače a koncového stupně od Quadral by leckdo patrně mohl přistupovat s despektem, ale fakt je, že Quadral se jako jedna z prvních "repro" značek odhodlal ke kontinuální tvorbě high endové elektroniky (protože dneska už to dělá leckdo) a i v porovnání s "profláknutější" konkurencí si jeho výrobky zaslouží pozornost. Jsou, pravda, trochu své, mají svůj hutný, pevný, energický charakter spíše než subtilní audiofilské ladění, ale na druhou stranu mají šťávy na rozdávání a dynamiku, kterou jim ledacos známějšího může jen závidět. Mají ale hlavně schopnost prodat hudbu jako celek a to způsobem, který vás vtáhne jako černá díra a nepustí vás, dokud nedohraje cédéčko. A navíc, podíváte-li se na cenovky jednotlivých kousků, jsou v dnešní době absurdního zdražování vlastně totálně za hubičku a přitom, je-li pro vás důležitá hlavně zábava a živost reprodukce, už jednoduše excelentní.

Kč 69 990,- - C5

Kč 68 490, - P8

Kč 82 490,- - M8

--- --- --- --- ---

KLADY

+ energie a důraz

+ muzikálnost

+ dynamika

+ výbava

+ v dnešním kontextu férová cena

ZÁPORY

- místy ne úplně ideální zpracování

- RCA propojení je citelně horší než XLR

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Audio Trade | www.quadral.cz

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha