2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 1

Firmu Audia Flight založili Massimiliano Marzi a Andrea Nardini v roce 1996 pár desítek kilometrů severně od Říma. Ačkoliv nepatří stále ještě mezi takzvaná "profláknutá" jména high endového světa, na 20 let zkušeností v kombinaci s předchozí profesionální praxí v oboru elektroniky dělá z obou pánů již dostatečně zkušené konstruktéry. Zejména jejich nejnovější série Strumento je nesmírně vydařená a představuje cosi, co by se dalo nazvat opravdový high-end bez přestřelené cenovky.

Strumento italsky znamená "nářadí" a už při pohledu je jasné, že monobloky Strumento No.8 jsou opravdu pořádný kus nářadí. Jsou uzavřeny v čistě pravoúhlé skříni o rozměrech 45 x 28 x 50 cm (š x v x h), jednoduché tvary ale působí minimalisticky elegantním dojmem kvůli několika oživujícím prvkům. Tím prvním je vertikální linie přímo v prostředku čelního panelu, kdy se u horní hrany postupně otevírá do téměř kapkovité prolákliny, v níž sídlí spínací tlačítko s elegantně zakomponovaným svítícím logem firmy. Ať už jsou tvary jak chtějí jednoduché, nesou v sobě pověstný italský šmrnc, ví bůh, odkud ho berou.

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 2

Při pohledu zepředu to neuvidíte, ale po obou stranách šasi se nachází velké množství chladících žeber, zapuštěných kvůli čistotě designu na úroveň hran hliníkových desek. Nutno ale říct, že ani po delším hraní se zesilovače nijak dramaticky neroztopí, teplo se rovnoměrně rozlévá celou plochou kovové skříně i chladičů a i přes velký počet vnitřních součástek není potřeba sahat k aktivnímu chlazení.

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 3

Druhá věc, která není při pohledu zepředu (ale ani odjinud, pokud zesilovač nepovalíte na záda) vidět, to je vnořené subšasi, v němž trůní obrovský napájecí blok v čele se zapouzdřeným mohutným transformátorem na UI jádru (3 kW), doplněným 300 Wattovým toroidem pro budící stupeň. Toto subšasi stojí na vlastních nožkách a stojí-li zesilovač na zemi, není nijak mechanicky spojeno se zbytkem skříně, nepočítáme-li kabely. Ostatně právě tento zapouzdřený blok přispívá nemalým dílem k celkové imponující hmotnosti 95 kg.

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 4

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 5

Zadní strana pak odhaluje na koncový zesilovač poměrně nadstandardní konektivitu. Velká zásuvka typu C19 s kolébkovým vypínačem zajišťuje dostatečný přísun proudu. Připojení reprosoustav umožňují dva páry reproterminálů, umožňující tak bi-wiringové zapojení. Vstup signálu má podobu jak XLR, tak RCA konektoru, u XLR najdete i signálový výstup pro možnost případného zřetězení koncových stupňů. Malé zásuvky slouží k propojení přístrojů Audia a předávání specifických ovládacích příkazů (funkci zapínání upravuje i dvoupolohová páčka Master / Slave), v případě zapojení do systémů s komponenty jiných značek lze pro kontrolu využít klasickou 12V spoušť v podobě 3,5 mm jacku. Poslední dvoupolohovou páčkou zvolíte, zda signál putuje do zesilovače symetrickými XLR, nebo nesymetrickými RCA konektory.

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 6

Ačkoliv vnějším obalem je Strumento No.8 působí identicky s dvoukanálovým Strumento No.4, vnitřek je přeci jen trochu jinak koncipovaný, už s ohledem na 2,5x vyšší výkon (a monoaurální pojetí, pochopitelně).

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 7

Vnitřní obvody jsou rozložené plně symetricky, tranzistory a mohutné baterie filtračních kondenzátorů jsou umístěné u bočních chladičů. Výkonových tranzistorů je v každém monobloku celkem 48, kondenzátory pak mají souhrnnou kapacitu 217 000 uF. Je tu celkem dvanáct nezávislých napájecích zdrojů. Součástky jsou osazeny na tlustých deskách plošných spojů s tlustou měděnou vrstvou na povrchu, jsou tu i mohutné měděné sběrnice. Dvojitě stíněný transformátor má více než dostatečný výkon 3000 VA.

Frekvenční odezvu udává výrobce v pásmu 0,3 - 1 300 000 Hz (-3 dB), rychlost přeběhu při 8 Ohm pak 200 V / uS, což je velmi solidní hodnota. Tranzistory umí dodat výstupní výkon 500 Wattů do 8 Ohm, dvojnásobek do 4 Ohm a čtyřnásobek do 2 Ohm, kde je zesilovač stále ještě stabilní.

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 8

Celkové harmonické zkreslení nepřesahuje úroveň 0,05%, zatímco odstup signálu a šumu je lepší než 110 dB. Činitel tlumení dosahuje hodnoty více než 1 000. Parametry, tedy až na výkon, jsou téměř identické jako u dvoukanálového nižšího modelu.

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 9

Audia Flight Strumento No.8 jsme poslouchali v poslechové místnosti dovozce spolu s předzesilovači Audio Research REF 6 a Bespoke Audio, zdrojem byl CD přehrávač Audio Research CD6. Poslouchalo se přes Sonus faber Il Cremonese. Propojovací kabely byly symetrické od EMM Labs, reproduktorové a napájecí pak z nejvyšších pater katalogu Acrolink.

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 10

Monobloky Strumento No.8 působí už od pohledu robustně a autoritativně a jejich zvuk by se dal popsat podobně. Kontrabas ve "Spiritual" Hadena a Methenyho ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) měl realistickou velikost, ale hlavně neskutečně sebevědomou kontrolu, zesilovače jsou pevné jako skála a je úplně jedno, jak nahlas hrajete. Přes reproduktory dokážou vytlačit velký impuls, konkrétní a důrazný jako rána gumovým projektilem. S každým brnknutím cítíte, jak se uvnitř korpusu kontrabasu rozvlní masa vzduchu, jak tón vzniká a exploduje. Definice je skvostná, tóny pevné a je cítit obrovská rezerva v pozadí. Tón je slyšitelný od vzniku až po pozvolné doznění, rozdíly mezi jednotlivými polohami kontrabasu jsou také naprosto zřetelné.

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 11

Ve středním pásmu se naplno ukázala excelentní rychlost a transparentnost zesilovačů. Vokál Vince Jonese v "Union Man" ("Moving through taboos" | 2004 | Universal | VJ 356N) byl pevný, konkrétní a nádherně prokreslený, tolik detailů, tolik drobností, to vše zformovalo v krásně čisté reprodukci plastický a naprosto konkrétně podaný, zaostřený hlas. Jednoduše přítomný. Že by v této úrovni mohl být jakýkoliv problém se srozumitelností, váhou nebo plasticitou, to by šlo jen těžko ospravedlnit - dobře, že to není potřeba. Máte snad až pocit, že vidíte pohybující se jazyk a slyšíte občasné "uprsknutí" směrem k mikrofonu. Ta naprostá samozřejmost, to je překrásné a působivé divadlo.

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 12

Z velmi rychlého, super-precizně kontrolovaného zvuk profituje také reprodukce nejvyšších tónů. Zesilovače dokážou odlišit i různou sílu, s níž dopadá palička v po sobě jdoucích úderech na činel v Burtonově "Like Minds" ("Like Minds" | 2003 | Concord | SACD-1029-6), i když jde jen o maličké nuance, prezentovány jsou přirozeně a nenásilně, jako ta nejsamozřejmější věc na světě. Údery jsou dokonale oddělené, plné energie, živé a naprosto skvěl řízené. Zesilovače zvládnou sestoupit až ke skutečným mikrodetailům, dokážou ukázat i šíření tónu kovovou plochou nástroje. Strumento No.8 nejsou nijak efektní, naopak mají tendenci k lehoučké věcnosti, takže nezní nijak cinkavě, byť dozvuk i znělost jsou zřetelné - nepřehnané, přirozené, až by se řeklo lehce obyčejné, přesně takové, jako jsou ve skutečnosti.

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 13

Díky svému již opravdu slušně vysokému výkonu i poctivý výkonové rezervě, která je cítit v každé jedné chvíli reprodukce, nabízí Audia Flight Strumento No.8 v praxi téměř nevyčerpatelnou dynamiku. Schopnost udržet pod kontrolou a plný života i velký orchestr v Musorgského "Velké bráně kyjevské" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) byla obdivuhodná - bylo v podstatě jedno, zda hrajete velmi, velmi potichu nebo otočíte hlasitost kam až to místnost, zdraví rozum nebo sousedé snesou. Tyhle monobloky hrají stále stejně pevně, autoritativně a energicky. Rozprostřou před vámi živoucí orchestrální těleso, s makrodynamickým důrazem hodným takhle velkého (a drahého) zesilovače, otevřou vašim uším i cestu k prozkoumání mikrodynamických nuancí, dokážou vdechnout život nástrojům a dodat jim hloubku, střelhbitě reagují na jakýkoliv tón a zesílí ho precizně, čistě a pošlou do světa skrz měniče s impulsem, který vás zasáhne přes celou místnost. Strumento No.8 jsou prostě takové malé italské elektrárny, které neutaháte a můžete na ně zkoušet cokoliv.

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 14

Přednes Strumento No.8 je právě takový, jaký signál k nim doputuje - bude-li to extrémně čistý signál třeba z Bespoke Audio, budou extrémně transparentní, bude-li to mírně lampově zaoblený a muzikálně laskavý signál jako z Audio Research REF 6 předzesilovače, budete to cítit. Jsou naprosto suverénními interprety, držícími se not s naprostou samozřejmostí a i když nemají stopy analytické tvrdosti nebo chladného technického odstupu, umí rozpitvat nahrávku velmi, velmi hluboko. Ve "What a wonderful world", kde zní hlasy Katie Melua a Evy Cassidy ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD0040), byla organizace perfektní - každý nástroj, každý tón, každý detail byl na svém místě, bylo nesmírně snadné soustředit se i na nástrojovou linku v pozadí, na jemné nádechy mezi slovy u obou zpěvaček, dokonce je chvílemi slyšet, že se obě nadechují najednou, ale vy dokážete rozlišit dva různé nádechy. Jakkoliv v kombinaci se Sonusy v dané místnosti měla trochu (ale opravdu jen trocu) navrch rytmická sekce se svými temnými tóny, ani tak nebyla jemná linka činelů nikde v pozadí, ale zůstávala naprosto srozumitelná, konkrétní, čitelná a detailní. Je to perfektní příklad skvělého rozvrstvení a udržení organizace, kdy už detaily v podstatě samy vytanou bez nutnosti jakéhokoliv zdůrazňování.

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 15

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 16

Pokud už forma monobloků má krom většinou vyššího výkonu oproti stereo verzi stejného (nebo podobného) modelu nějakou výhodu, bývá to i lepší podání prostoru díky menším vzájemným rušením kanálů (respektive u monobloků díky absenci vzájemného rušení) a tak podobně. V Mahlerově "6. symfonii" zpod taktovky Václava Neumanna, řídícího Českou filharmonii (2006 | Octavia Records | OVCL-00259) nebylo vlastně moc co vytýkat. Koherentní přednes s jasně definovaným pravolevým rozlišením, s vynikajícím zaostřením, s nástroji nehybně usazenými a jasně bez námahy lokalizovatelnými, dokonce i se spoustou vzduchu a s pocitem, že kolem vás se rozprostírá veliký prostor, v němž bylo nahráváno, že odrazy definující rozměry prostoru jsou přirozené a ne jen reprodukované.

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 17

Když přišla řeč na rytmus, na pohodu a na celkovou snadno soužití, ani tam monobloky Audia Strumento No.8 nezklamaly - ve slavné popové "Africa" od Toto ("Feel the difference - Blu-spec CD" | 2009 | SONY Music Japan | SICP 20048-9) drží zesilovače podmanivou plynulost, zvuk má tempo a důraz, pevně utažené basové pásmo, uvolněné a klidné středy a čisté, byť trochu výraznější výšky (to je ale spíše nahrávkou), hlavně má ale koule jako kráva (což je trochu zvláštní úsloví, když se nad tím zamyslíte).

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 18

2016 05 03 TST Audia Strumento No 8 19

Hudba vás v podání Audia Flight Strumento No.8 prostě s tou nevyčerpatelnou zásobou energie, s tou jistotou a s tou bezprostřední dominancí dokáže přikovat do křesla (pokud hrajete dost nahlas, patrně by vás tam dokázala i fyzicky zatlouct). "Osmičky" ze série Strumento jsou skutečně hodné svého jména, jsou to precizní pracanti, nástroje, na které můžete uvalit libovolnou zátěž, libovolnou hudbu, libovolnou hlasitost, libovolnou komplexnost a libovolné dynamické drama - a ony to zvládnou. V praktickém světě jsou, jak praví třeba jistý výrobce luxusních anglických vozů, "víc než dostatečné". Pokud chcete šetřit, pak pochopitelně můžete sáhnout na Strumento No.4, pokud ale chcete cítit opravdu velkou výkonovou a dynamickou rezervu, pokud rádi hrajete nahlas nebo máte opravdu náročné reprosoustavy, obstojí No.8 přeci jen lépe. A jen těžko se na nich hledá něco proti (tedy když si je můžete koupit......).

Kč 1 299 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výrobní provedení

+ výkon

+ stabilita

+ energie a dynamika

+ skálopevná kontrola

+ rychlost

ZÁPORY

- cena oproti stereo verzi je výrazně vyšší (ale zase pokud využijete výkon navíc a přeci jen lepší stabilitu a větší rezervu...)

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha