Classé, to je v oboru high-endu velké jméno. A jako každé takové má je téměř absolutně polarizované – buď se vám líbí, nebo ho nesnášíte. Není ovšem pochyb, že určité neoddiskutovatelné kvality tyto přístroje mít musí – však je používá poměrně velké množství nahrávacích studií pro kontrolu nahrávání, mastering,… Classé je prostě něco jako takový Bentley v oblasti automobilů. Drahé, precizně udělané, neoddiskutovatelně dobré. Přesto staví hlavně na jakémsi osobním kouzlu, protože ačkoliv jsou technicky na slušné úrovni, v dané cenové kategorii nabízí spíše konzervativní a ověřený přístup „k věci“.

CA-2300 je novým přírůstkem do katalogu kanadské značky. Staví se do pozice střední třídy, cenově vlastně přímo doprostřed nabídky koncových zesilovačů řady Delta – série určené pro domácí použití. Sdílí s ostatními produkty typicky design, podle kterého Classé bezpečně odlišíte od ostatních produktů na trhu. Opravdu masivní zaoblený čelní panel, masivní chladiče na boku a pořádný kus železa – však také tento koncák váží solidních 40,5 kg. To je dost i přes nemalé rozměry 44,4 x 44,5 x 17,7 cm (š x h x v). Prostě to není „cvalík“, který by pasoval do každého racku.

Classé se pyšní naprosto dokonale čistým vzhledem, který na přední straně oživuje černá linka s tlačítkem Standby a otvorem chladícího tunelu. Ten je jedním z poměrně originálních technických řešení montrealské firmy – na zadní straně najdeme obří větrák, který pracuje v malých otáčkách a tak tiše a účinně protahuje čerstvý vzduch skrz rozpálené vnitřnosti zesilovače. Toto řešení pochází z profi sféry, kdy je nutné uchladit větší množství zahřívající se techniky v jediném racku. A je zjevně funkční, ani po dvou hodinách náročného provozu není zesilovač víc než příjemně teplý.

Velká plocha zadního panelu toho vlastně moc neobsahuje – čtyři páry masivních reproterminálů (i když u takovéhoto zesilovače by snad uživatel čekal ještě o kousek větší a masivnější), jeden pár symetrických XLR a jeden pár standardních analogových RCA vstupů, mezi tím vším již zmiňovaný větrák za bezpečnostní mřížkou a po levé straně sadu „instalačních“ konektorů – CAN BUS pro synchronizaci v kompletním systému Classé, „multiroomový“ ovládací RS 232 a pod tím USB port, určený k aktualizaci firmware. Samozřejmostí je pak 12V trigger a vstup / výstup IR ovládání. CA-2300 tak myslí na každý existující způsob zapojení do inteligentních systémů. Malou výtku si také zaslouží tradiční způsob Classé, kterým se vybírá symetrické / nesymetrické připojení. Zahrnuje mačkání tlačítka na předním panelu, kontrolu blikající led diody a další radosti, takže vybrat správný vstup může být lehká noční můra. Zlaté jednoduché dvoupolohové přepínače.

Vnitřní plně symetrická konstrukce je stejně elegantní jako exteriér přístroje. Zajímavé je zvláště opravdu masivní toroidní trafo ve vlastní stíněné komoře. I parametry zesilovače jsou – jak už bylo řečeno – nikterak fenomenální nebo originální, ale rozhodně na úrovni adekvátní pořizovací ceně. Pracovní frekvenční rozsah v tolerančním pásmu -3dB 1 Hz – 80 000 Hz naznačuje, že zesilovač by měl být poměrně rychlý. Dobrým znamením je také výkon 300W do zátěže 8 Ohm a přesně dvojnásobný do zátěže poloviční. Classé se také chlubí, že nemá žádné problémy se stabilitou a s řízením reprosoustav i ve chvílích, kdy se impedance vychýlí k hodnotám pod 2 Ohmy. Tradičné velmi nízké jsou i hodnoty harmonického zkreslení – výrobce udává méně než 0,002% nebo 0,004% (symetrické / nesymetrické připojení). Odstup signálu a šumu je pak vynikajících 116 dB při plném výkonu. Co jediné se řadí do průměru je udávaný zisk zesilovače – je to 29 dB.

Testovací poslech probíhal v nové poslechové místnosti pražského Studia ESO. Protože už deset let patří Classé do skupiny Bowers&Wilkins, říká se, že nejvhodnějšími partnery jsou pro Classé reprososutavy B&W. Snad právě proto jsme se rozhodli spárovat tento přístroj hlavně s velmi dobrými Canton Reference 2.2. Jako doplňkové reprosoustavy pak hrály QUAD ESL 2905, Bowers&Wilkins 802 Diamond a WLM La Scala. Jako zdroj signálu posloužil SACD přehrávač Denon DCD-A100 z výroční edice, předzesiloval Vincent SA-93 Plus a Denon PMA-A100. Kabeláž nesla pečeť KrautWire a DIY Studio ESO.

Úvodní skladbou byla Mussorgského „Velká brána Kyjevská“ a po ní následovala Vivaldiho „La Stravaganza“, obé z audiofilního sampleru Crystal Cable Arabesque. K reprodukci smyčců není možné mít žádné skutečné připomínky – znějí přirozeně, prokresleně a velmi detailně, zcela pak schází to, co bylo značce Classé vytýkáno v posledních letech. Tím je určitá sterilita a suchost projevu – CA-2300 reprodukuje pak nejen zvuk, ale skutečně hudbu se všemi jejími emocemi. Rozhodně krok správným směrem, zvláště v kombinaci se spoustou energie a pevným a přesným projevem.

Mírnou výtky – vzhledem k perfekcionismu, který Classé předvádí na středech a výškách – by pak mohly dostat basové frekvence. Oproti zbytku pásma jsou přeci jen o něco měkčí, což je dobře znát třeba na úvodní basové lince první skladby „A fortnight in France“ z pera Patricie Barber. Charakter basů tak trochu připomíná povedené lampové konstrukce – ačkoliv basům reálně vlastně nic nechybí, mají dost detailu a jsou stejně snadno čitelné jako ostatní frekvence, je přeci jen znát, že (snad právě pro příjemnější a pro vícero lidí stravitelné poslechové zážitky) jsou nejhlubší tóny přeci jen „lampovější“. Při reprodukci většiny hudebních žánrů to však rozhodně není žádný problém.

Celkovou živost a dobrou poslouchatelnost prokazuje Classé CA-2300 i u reprodukce lidských hlasů. Hlas Gwyneth Herbert zní ve své syrové skladbě „My mini and me“ velmi přítomně a živě, hlas je vykreslený ve všech detailech a mikrodynamika je také perfektní – Classé tu dostává své pověsti analytického zvukového detektiva. Navrch ale díky novému zaměření přidává i živý, vřelý a skutečně živoucí projev.

Classé nezaskočí ani operní árie v podání Bryna Terfela nebo Marie Callas – dokonce i ze starších nahrávek jako je „Madama Butterfly“ z poloviny padesátých let minulého století umí CA-2300 vyždímat všechny dostupné informace a otevřít hudbu maximálním možným způsobem. I v tomhle připomíná Classé ty nejpovedenější elektronkové konstrukce typu KR Audio – také dokáží vzít zvukové „smotky“ a prostě je rozlousknout. To také není úplně samozřejmý talent – dokonce ani v této cenové kategorii.

(Nejen) vzhledem ke generovanému výkonu disponuje Classé CA-2300 schopností uhrát i ty nejdivočejší pasáže v kterékoliv skladbě i při koncertních hlasitostech – plně pod kontrolou, s víc než dostatkem dynamické rezervy. Ani závěrečný velký kotel, bušící v již zmiňované „Velké bráně Kyjevské“, neznamená pro Classé žádné zadýchání – rezerva je stejně velká, jako když jedete ve sportovním autě devadesát po okresce. V klidu, v pohodě a s vynikajícím pocitem, že limit je ještě opravdu daleko.

Classé CA-2300 již není analytickým, zvuk pitvajícím a na emoce trochu zapomínajícím přístrojem, takovým tím klasickým nástrojem pro zvukaře. Neztratilo nic z detailnosti, pevnosti a schopnosti ovládnout každou hlasitost a každý hudební žánr, přidalo však dosud chybějící umění reprodukovat to, co je mezi tóny – emoce. Přidejte k tomu nekompromisní výrobní provedení, čistý a moderní design, plně symetrický návrh, výkon dostatečný pro každou situaci (kromě ozvučování stadionu) a charakter, který se bude líbit i těm, kteří dosud Classé nemohli vystát. Co dostanete? No přeci zesilovač, který dobře zapadne do téměř jakéhokoliv systému, vyžaduje minimum pozornosti a bude hrát a hrát a hrát a hrát a hrát a hrát tak dlouho, dokud budete ochotni platit jeho účet za elektřinu. Ale teď vážně – Classé se povedlo zbořit tímto modelem důvody, díky nimž se hi-fi komunita nad jejich přístroji polarizovala. Velmi, velmi dobrá práce, milí Kanaďané.

Kč 230 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výrobní provedení a design

+ precizní, rychlé a přesné horní 2/3 reprodukovaného pásma

+ schopnost uřídit v klidu jakékoliv reprosoustavy

+ přesný nástroj pro reprodukci zvuku, na rozdíl od starších generací však přenáší i radost z hudby

ZÁPORY

- trochu měkčí basy

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha