Mám rád testování celých funkčních systémů, které se povedly. Je radost strávit čas s produkty jakékoliv cenové kategorie a jakéhokoliv zaměření, pokud jen jim byla věnována dostatečná pozornost a pokud jejich provedení bylo promyšleno s láskou k hudbě. To je i případ v posledních třech týdnech testované sestavy z relativně nové 15 Series japonského Rotelu – začali jsme CD přehrávačem, pokračovali předzesilovačem a dnes končíme představením výkonového dvoukanálového zesilovače RB-1582, který je mezi „koncáky“ od Rotelu pomyslným Olympem.

Kvádr výkonového zesilovače o výšce 3U (tedy 5.25“ neboli tři patra racku) na oko pasuje ke všech stájovým kolegům, dobře vymyšlený systém chlazení umožňuje dokonce komponenty štosovat na sebe a – světe div se – opravdu se navzájem neuvaří (prakticky ověřeno – samozřejmě s tím, že výkonový zesilovač by i tak měl být nahoře), takže si můžete pořídit velmi elegantní věžičku (kdo nevěří, nechť vyhledá fotky interiéru v Abbey Road Studios, kde takováto „mini věž“ krmí Bowersy řady 800, pravda jako alternativa k produktům Classé). S celou sérií 15 sdílí elegantní přední panel z kartáčovaného hliníku, motiv kulatého spínacího tlačítka s modrým svítícím okružím a první dojem robustnosti a spolehlivosti. RB-1582 navíc působí na oči jako silák, protože 15 masivních chladících průduchů přímo uprostřed čela tak trochu připomíná chladič některého ze slavných amerických muscle car. Jednoduchý, technicistní vzhled se také svou čistou elegancí hodí do moderních „chladných“ interiérů.

Pokud byste snad očekávali od top zesilovače z 15 Series nějaký přehršel vybavení, budete zklamáni – koncák je evidentně koncipován pro spolupráci s kolegy ze stejné stáje a série, takže se neobtěžuje nabízet jiné než základní sady konektorů po vzoru ostatních přístrojů. Hovořím o dvou pozlacených pevných RCA konektorech, 12V triggeru pro zapojení do domácích instalací typu „inteligentní dům / byt“ a hlavně dvou párů výkonových terminálů „WBT kvality“ pro každý kanál, takže můžeme připojit dva páry reprosoustav holým vodičem nebo banánky (vidličky jsou pouze pro manuálně šikovné a trpělivé). Toť vše. Je trošku škoda, že nenabízí třeba také pár symetrických XLR konektorů, ovšem protože stejně bude ve většině případů spojen s již testovaným předzesilovačem Rotel, u něhož toto vybavení též absentuje.

V principu je Rotel RB-1582 klasicky koncipovaným tranzistorovým zesilovačem s výkonem 200W na kanál do zátěže 8 Ohm a pravděpodobně větší do zátěže poloviční (výrobce neuvádí) – navíc Rotel umožňuje zároveň připojit reprosoustavy s rozdílnou impedancí. Špičkový výkon se zdá být subjektivně alespoň dvakrát vyšší a komprese bicích je jen minimálně znatelná. A to už je dostatečné pro řízení téměř jakkoliv složitých reprosoustav, zesilovač své výkony odevzdává ve třídě AB. Z hodnot frekvenčního rozsahu 15 – 100 000 Hz (v úzké toleranci -1dB) lze pak usuzovat na dostatečnou rychlost zesilovače, ačkoliv rychlost přeběhu není nikde k dohledání, hodnota celkového harmonického zkreslení (měřeno při zátěži 8 Ohm v rozsahu 20 – 20 000 Hz) činí velmi slušných 0,03%. Abychom doplnili výčet technických parametrů, odstup signálu a šumu činí také příznivých 116dB a všechny tyto hodnoty skrývá skříň o hmotnosti nějakých 20ti kilogramů, takže i ti, kteří kvalitu zesilovače posuzují hlavně podle hmotnosti a rozměrů mohou být spokojeni.

Během soužití jsem k Rotelu připojil na zkoušku dobrý tucet různých reprosoustav všech cenových kategorií – snad krom té úplně nejvyšší. A se všemi si poradil, včetně těch se složitou a „zákeřnou“ impedanční křivkou. Stabilita zesilovače má své základy v masivním toroidním transformátoru vlastní výroby a bez známek problémů se tak dá hrát i tak nahlas, že vám ochraptí repráčky. V roli předzesilovače vždy sloužil Rotel RC-1580, spojený s výkonovým zesilovačem buď Monster Cable M1000i nebo KrautWire Guru S, alternoval mu KR Audio P-150. Zdrojem signálu byl Roksan Kandy K2 a hlavně pak Rotel RCD-1520, propojený stejnou kabeláží jako předek – konec. K ověření závěrů posloužil koncový zesilovač KR Audio Antares VA320 a Denon PMA2010AE. K reproduktorům vedly energii KrautWire Awakening. Nejvíce dojmů jsem získal s distributorem doporučenými sloupky Canton Vento 880 DC, ale abych nespoléhal pouze na ně, poctivě jsem je točil s Harbeth Monitor 30.

Dvořákova „Z nového světa“ je jednou z nejlepších skladeb, které kdy napsalo pero českého skladatele a patří také mezi nejhranější – patřila také mezi první, které jsem si sehnal, když jsem objevil existenci série „Esoteric Masters“, kde se staré, ale hudebně výborné nahrávky dočkávají stejně výborného zvukového kabátku. Istvan Kertesz dirigující Vídeňské filharmoniky předvádí obdivuhodný výkon a původní nahrávka Deccy je díky péči Esoteric / JVC zvukově srovnatelná s dnešní produkcí. Když orchestr začne tiché úvodní Adagio, je cítit dostatečná kontrola zesilovače, cit pro detail a jeho otevřenost, i když někdy kolem páté minuty, kdy celý orchestr zabere je cítit, že bas je maličko tenčí než u drahých koncových zesilovačů, otevřenějších do třídy A. Přesto dynamice a rychlosti zvuku nich neschází, stejně tak prostor kolem jednotlivých nástrojů a sekcí orchestru dává pocítit dojem velkého prostoru, v němž se nahrávalo. Prvním dojmem z tohoto koncového zesilovače je příkladná neutralita, po delším poslechu jsem nabyl dojmu, že se pohybuje o půl kroku na světlejší straně, že zvuk sice pořád spadá do kolonky neutrální, ale občas – třeba u Alegra, tj. čtvrté části – nemá úplně tu správnou hutnost, kterou dokáží imponovat velké a silné zesilovače.

Pro milovníky typicky na basovém základu postaveného rockového nářezu nemusí být patnáct set osmdesát dvojka úplně tím pravým, protože neumí vytvořit takový ten dunivý, valivý hluk, který podle spousty posluchačů k tomuto žánru patří. Zde se dočkáme zvuku, který jako by například u „St. Anger“, ne úplně ideálně nahraného, ale hudebně slušného alba Mettalicy, ztratil trochu na ponurosti, zato hodně získal na přesnosti, kontrole a detailnosti. Rotel vůbec tak trochu tlačí na detaily, takže u typicky „radiových“ nahrávek, které musí dobře znít z autorádia, aby se prodávaly, může být problém s dojmem ostrosti, kdy zdůraznění detailů působí až rušivě.

Ne tak u relativně komorní jazzové produkce typu Diany Krall a jejího posledního alba „Quiet Nights“, které je – slovy jedné z jejích písní – „Příliš báječné pro slova“. Talent rotelu nahrávky otevřít a pročistit se zde projeví v tom, že ačkoliv basa zde nejde tak do hloubky jako třeba u nedávno testovaného Accuphase A-45, dokáží naopak detaily a živost metliček dopadajících na činely vzbudit úplně jiný druh nadšení z poslechu. Stejně hlas hlavní interpretky, který nemá problém s přirozeností ani sykavkami.

Z úplně jiného soudku pak je „God Given“ z alba „Year Zero“ Trenta Reznora, respektive jeho kapely Nine Inch Nails, postavená na prolínání mnoha vrstev hlasů, detailů, ruchů a elektronicky generovaného basového rytmu, který pulzuje hodně hluboko. U nahrávek elektroniky samozřejmě nejde hledat přirozenost nebo neutralitu, protože nikdo neví, jak původní zvuk vlastně doopravdy zněl, ovšem co posoudit lze a to zrovna u Nine Inch Nails hodně dobře, to je rytmika. Bicí nástroje spolu s již zmíněným pulzujícím basem odsýpají s příkladnou pravidelností, lehkostí a dostatečnou razancí, což z celého poslechu činí vtahující zážitek, obecněji nazývaný „pořádná jízda“.

Rotel RB-1582 je povedený koncový zesilovač, který odpovídá svým provedením, zvukem i možnostmi své cenové kategorii. Jedinou jeho opravdovou slabinou je (protože nedostatek konektorů a další podobné odpadají v tom okamžiku, kdy si přiznáme, že těžko bude využit s nějakým jiným než „roteláckým“ předzesilovačem) fakt, že pokud jediným žánrem, který posloucháte je bigbeat v kterékoliv své inkarnaci, jsou i lepší přístroje jako například Naim NAP155XS, který má přeci jen větší talent pro rytmus nahrávky i pro kontrolu a objem basu. Pokud ale hodláte poslouchat také klasiku, jazz, folk či prostě jakýkoliv žánr, který budí emoce pomocí lidského hlasu či akustických nástrojů, Rotel RB-1582 vám nedá důvod cítit se nespokojeně. Pár kroků a trochu víc uvěřitelnosti při budování prostorové iluze zvukové scény ho dělí od high-end třídy, ale neutralita, přesnost, přenos detailů i víc než potřebná dávka výkonu i stability z něj činí hi-fi pro dospělé.

Kč 33 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výrobní provedení

+ dostatečný výkon

+ vzorná neutralita a stabilita

ZÁPORY

- optimálně hraje a spolupracuje hlavně s firemními kolegy

- nejsou zde XLR konektory

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha