Výkonový zesilovač na celý život

Pro japonskou firmu Accuphase je typické excelentní provedení jejích výrobků a to jak z vnější pohledové části - precizní čelní panely, tlakové výlisky, vše masivní a dokonale opracované s velmi nadčasovým designem a konstrukcí předurčenou k používání pro více generací, tak i uvnitř přístrojů, kde je topologie uspořádání provedena až s posedlostí k úhlednosti, i když naprostá většina uživatelů tuto nádheru díky spolehlivosti produkce firmy nikdy živě neuvidí (maximálně tak z fotografií prospektu). Nejinak je tomu u A-45.

V principu se jedná o symetrický zesilovač pracující ve třídě A s push-pullovým zapojením. Udávaný výkon 45 W do 8 Ohm (90 do 4, 180 do 2 a 360 do 1 Ohm) je věcí firemního prospektu. Skutečnost je mírně jiná. Už do 8 Ohm poskytuje A-45 trvalý výkon 2x 100 W. Jmenované hodnoty spíše specifikují do jakého výkonu pracuje zesilovač v čisté třídě A. Hodnoty to jsou úctyhodné. Vzali-li bychom totiž klasický AB zesilovač o výkonu 100 W do 8 a nastavili klidový proud na 45 W ve třídě A, pak do 4 Ohm by poskytoval 22,5 W v této třídě a 11,25 W do 2 Ohm, pokud by tuto zátěž vůbec „přežil“. Stoupající křivka celého výkonu by samozřejmě neposkytovala dvojnásobky jako u A-45. Z uvedené směsice čísel plyne pouze jedno - že samotný Accuphase A-45 má výkon více než dostatečný. Komu by však i toto bylo málo, může si pořídit dva kusy a zapojit je v můstkovém zapojení, kdy se výkon ve třídě A zčtyřnásobí a může tak vesele ozvučovat nějaký hangár či stadion. Druhým aspektem těchto údajů je fakt, že máme co dočinění s extrémně stabilním zesilovačem. To ocení hlavně majitelé „problematičtějších“ reprosoustav s méně ukázněnou impedanční křivkou. Z udávaného kmitočtového rozsahu (0,5 Hz až 160 kHz) pak lze usoudit, že zesilovač bude i dostatečně rychlý, i když rychlost přeběhu výrobce neuvádí.

A jak se povedlo tak fantastické hodnoty docílit? No samozřejmě konstrukčním řešením „nadoraz“.

Vše začíná u obřího napájecího zdroje - 600 VA toroidu s filtrací 2x 47000 microF. Odtud mohutnými pásovými sběrnicemi putuje proud do dalších obvodů. Výkonová část je osazena šesti kompementárními mosfetovými páry tranzistorů na kanál a chlazena je mohutnými tlakově odlitými chladiči. Budiče jsou důsledně symetrické a jsou osazeny bipolárními tranzistory. Vstupní část je řešena rychlými operačními zesilovači v zapojení MCS+ (firemní označení Multiple Circuit Summing). Vícenásobné paralelní spojení přesně vybraných obvodů zaručí minimální šum a zkreslení při zachování vysoké přebuditelnosti. Zavedení proudové zpětné vazby ve výkonové části pak zaručuje vyrovnanou fázovou charakteristiku v širokém kmitočtovém pásmu.

A-45 můžeme připojit ke zdroji signálu jak symetrickými XLR tak RCA cinch kabely a to nezávisle - tj. odděleně, takže jeden vstup neovlivňuje druhý. To má význam především při kombinaci s domácím kinem. Výhodná je rovněž regulace vstupní citlivosti v rozmezí 12 dB. Tu využijeme, pakliže budeme A-45 používat také v systémech domácího kina, nebo při bi-ampingu s dalším zesilovačem o jiné citlivosti, třeba A-30 na výšky apod. Použijeme-li druhou A-45, usnadní nám tuto operaci mód dual mono na zadním panelu. Pro ozvučení opravdu velkých prostor pak lze využít přepnutí do výše zmíněného můstkového zapojení. Třešničkou na dortu jsou pak ručkové indikátory na čelním panelu s možností nastavení jejich citlivosti, popřípadě jejich úplného vypnutí.

Zvuk byl testován ve dvou sestavách a dvou rozdílných poslechových místnostech. U první byl zdroj signálu Nagra CDP, předzesilovači ATC alternoval EAR Yoshino. Reprosoustavy Quad 2905 byly propojeny kabelem KrautWire Ultima II. Ve druhém systému byl zdrojem signálu gramofon SME 20/2A osazený přenoskou Lyra Argo i, phono předzesilovač Nagra BPS, předzesilovač Pass XP 20. Reprosoustavy B&W Matrix 801 MKIII FM byly propojeny kombinací KrautWire Fractal-ORG. Tento systém navíc podporovala síťová pračka Accuphase PS 1200. Linkovými kabely v obou systémech byly KrautWire Passion a Passion Gold.

Zvuk ve srovnání s firemní (viz dále) a jinou konkurencí není ani ztenčený jako u AB konstrukcí, ani těžkopádný jako u „mastodontních“ přesložitých zesilovačů, netrpí přesládlostí lampových řešení (při delším poslechu), neuráží jedovatostí kompromisních řešení, ani nepřináší líbivá zkreslení obskurních výrobců zesilovačů. Zesiluje prostě a jednoduše to co má. Zvuk je přirozený, s mohutným basovým základem, jak už u čisté A třídy bývá pravidlem, ovšem s excelentním prokreslením a důrazem výše zmíněných „monster“. Tento region až naráží na samu podstatu toho jak chceme basy vnímat - ono brunivé v klasické hudbě nebo boření stavebních prvků v obydlí při večírku a poslechu nahrávek, které tento region poskytují. Basy má A-45 fenomenální. Je to až těžké popisovat, protože právě tento region je zčásti věcí spíše bránice, než uší. Mohlo by se zdát, že jsem posedlý basy. Nejsem. Mám je pouze při reprodukci rád kvalitně zastoupeny. A dostat tuto „šťávu“ do vašich oblíbených reprosoustav - to A-45 umí jako máloco. Na tomto krásném základu je radost stavět dále.

Hodnocení středů a výšek bych díky jejich kompaktnosti sloučil v jeden celek. Jsou stejně fenomenální jako basy - jemné, prokreslené, živé, neagresivní, přirozené. Tak přirozené, jak může být domácí poslech přirozený. Má to svou logiku - A třída totiž ani z principu nedisponuje přechodovým zkreslením a zdá se, že je to při poslechu dobře patrné. Jestli čekáte, že přestanu být po každé další přeposlechnuté nahrávce nadšený, tak to se nedočkáte. Vše je dávkováno akorát, jako v živé realitě - má to drajv a zároveň to neobtěžuje - vivat A-45!

Shrneme-li vše dohromady, pak lze charakterizovat Accuphase A-45 jako zesilovač s extrémně stabilním, sytým, mimořádně detailním a velmi příjemným zvukem, který evokuje až jakousi ušlechtilost při poslechu hudby. Je jasné, že se jedná o plnohodnotný a zcela nekompromisní High-End. Bude určen pro ty, kteří si chtějí pořídit zesilovač jednou provždy a už tuto kapitolu nikdy dále neřešit.

Závěrem ještě malý dovětek. Protože jsem měl možnost delší dobu pobývat s firemními kolegy, nebylo by na škodu uvést i toto porovnání. Vím, že budu mírně směšovat jablka s hruškami, leč jedná se pouze o základní zhodnocení charakteru zvuku v rámci firmy Accuphase. Od mírně zastřeného integrovaného zesilovače E 210-A a jeho až protipólu E 406, který byl možná až příliš světlý svým charakterem, je situace u výkonových zesilovačů odlišná. Vyšší firemní A-50 měl zvuk „temnější“. Dnes testovaná A-45 je výslednicí ideální neutrality. Má jiskru a lehkost při zachování autority a sytosti A-50, příjemnosti E 210 a svěžesti E 406. Zdá se, že v Accuphase nalezli recept na dokonalost v podobě A-45. Ano - je to fantastická konečná!

Kč 209 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ stabilní přesvědčivý zvuk

+ excelentní zpracování

+ nadčasový design

+ bohaté možnosti zapojení do systému

+ nekompromisní koncepce

ZÁPORY

- nic, opravdu nic - snad jen nutnost odoperování CE záslepek, chceme-li použít u reprokabelů banánky

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Jiří Píša

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 608 420 005

--- --- --- --- ---

TECHNICKÉ PARAMETRY

Typ přístroje - výkonový zesilovač

Výstupní výkon - 360W / 1 Ohm - 180W / 2 Ohm - 90W / 4 Ohm - 45W / 8 Ohm

Můstkové zapojení - 720W / 2 Ohm - 360W / 4 Ohm - 180W / 8 Ohm

Činitel harmonického zkreslení - nižší než 0,03%

Vstupní citlivost - 0,76V

Odstup rušivých napětí - 115 dB

Rozměry - 465 x 211 x 464 mm

Hmotnost - 31 kg

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha