800 150 hifistyl

2017 05 11 TST RIHA B200 1

Značka RIHA s plzeňskými kořeny má věru široký katalog, čítající k dnešku možná i kolem stovky položek, což je na v podstatě stále ještě nevelkou firmu záběr až těžko uvěřitelný. Ačkoliv většina pozornosti je upřena na reprosoustavy, nemalou část ceníku okupuje také elektronika, z níž i v globálním kontextu vykukuje multikanálový předzesilovač s relátkovou regulací hlasitosti, který jen tak někde nenajdete. Jsou tu ale i konzervativnější produkty, hlavně pak koncové zesilovače, z nichž nejpopulárnější je B200.

Ačkoliv jen koncové stupně se ve firemním katalogu dělí na pět různých řad, jsou to právě ty z řad B, které produkci momentálně dominují. B200 je pak přímo uprostřed, jde o dvoukanálový model (vyšší B400 už se vyrábí i jako monobloky) v nikoliv malém, ale ani v neskladně velkém šasi s až industriálním šarmem.

Samotný koncový zesilovač je absolutně jednoduchý - tlustý čelní panel krom loga vlastně už nese jen specifikaci modelu a ve svém středu jen velice nenápadně diodou určuje svůj provozní stav. Oba boky jsou bohatě žebrované díky mohutných chladícím profilům, celá skříň je pak vyrobena bytelně a opět až s pocitem, že jde o nějaké industriální, nesmírně odolné zařízení.

2017 05 11 TST RIHA B200 2

Zadní panel krom obligátního povídání o nebezpečí elektrického proudu nabízí jen centrálně umístěnou zásuvku pro Neutrik powerCON konektor, kterou zleva doprovází vstup a výstup 12V triggeru a na druhé straně kolébkový síťový vypínač. U horní hrany jsou symetricky rozložené signálové vstupy (žádné okolky - prostě pro každý kanál jeden XLR konektor), dole přesně v jejich ose pak výstupy pro reproduktory. Kvůli bytelnosti, spolehlivosti a bezpečnosti i tady byl zvolen speakON jak ho znají audio profesionálové; ačkoliv na vyžádání můžete dostat i klasické terminály, což je výhoda malosériové zakázkové výroby. Upřímně řečeno, až na své estetické vlastnosti je ale speakON a powerCON parádní řešení...

Moc se nám líbilo celkové mechanické zpracování zesilovače - nečekáte-li žádné parádičky, technická preciznost provedení je výtečná, zejména s ohledem na cenovou hladinu.

Ten samý pocit vás pak provází i při pohledu dovnitř. Odklopení horního panelu totiž odkryje precizní a nesmírně čistou práci. Fascinující jsou například tlusté příčky mezi jednotlivými sekcemi zesilovače, zajišťující nejlepší možné stínění.

2017 05 11 TST RIHA B200 3

Prostřední třetinu zabírá napájení, v horním "patře" jsou dva toroidní transformátory s výkonem 400 W se stíněním mezi primárem a sekundárem, ve spodním pak další obvody. Skrze průchody v příčkách pak proud prochází k samotným zesilovacím obvodům, které jsou namontovány vertikálně na vnějších stěnách skříně, které tak slouží i ke chlazení. Vidět je baterie filtračních kondenzátorů o celkové kapacitě 180 000 mikroF, vidět jsou výkonové bipolární tranzistory Motorola v počtu 16 kusů (každý umí dodat 200 Wattů a 16A) i poctivě kroucené kabely, kterými je signál veden ke speakON terminálům. Vše je od napájecí zásuvky dál řešeno jako dual mono a vedeno s až neuvěřitelnou pečlivostí.

Označení B200 odpovídá výstupnímu výkonu na kanál do zátěže 4 ohm (tedy 200 Watt, aby nedošlo k mýlce), do 8 ohm je výkon poloviční a do 2 ohm zase dvojnásobný, jak se sluší a patří. Pokud zesilovač zapojíte do můstku, umí dodat do 8 ohm až 400 Wattů, respektive 800 W do 4 ohm, což pro někoho může být zajímavým řešením. Do úrovně 1 W pak zesilovač pracuje ve třídě A.

2017 05 11 TST RIHA B200 4

Výrobce udává frekvenční odezvu 3 - 150 000 Hz (1V / -3 dB), zisk je solidních 29 dB a rychlost přeběhu větší než 40V / us. Odstup signálu a šumu nad 120 dB, celkové harmonické zkreslení pod úrovní 0,03% a celkové intermodulační zkreslení méně než 0,02% pak také patří rozhodně k nadstandardu dané třídy, stejně jako tlumící faktor 400 nebo maximální výstupní proud 60 A, který už by měl umět nakrmit i složitější reprosoustavy.

Samotný zesilovač pak díky konstrukci z hliníkových profilů o tloušťce 3 - 10 mm není žádný drobeček. Při rozměrech 45 x 15 x 41 cm (š x v x h bez gumových nožek) váží 28 kg.

RIHA B200 jsme poslouchali společně s firemním linkovým předkem LINE-4-DAC a ze "speakON důvodů" i přes kabeláž RIHA, zkoušeli jsme však i spojení s Naim Nait XS a porovnání s Naim NAP 250. Poslouchalo se z OPPO BDP-105D či z digitálních vstupů LINE-4-DAC a třeba Cambridge CXC. Další použité komponenty viz pravý sloupec s redakčními sestavami -->. Poslouchalo se přes Harbeh Monitor 30, Xavian Premio a Xavian Perla, ale největší část dojmů vznikla přes RIHA Kilo Plus; snad příliš nepředběhneme, když řekneme, že "celofiremní" systém vykazoval jasný synergický efekt, zatímco ostatní kombinace zdaleka nebyly tak smysluplné.

2017 05 11 TST RIHA B200 6

Produkty značky RIHA, s nimiž jsme doposud měli tu čest, vykazovaly jasnou snahu nabídnout precizní, živý a až brutálně energický bas - B200 není výjimkou, navíc ukazuje, že má energie a autority na rozdávání v jakékoliv kombinaci, byť jak bylo řečeno, nejvíce souzní s Kilo Plus ze stejné stáje. Kontrabas Charlieho Hadena v "Noche de Ronda" ("Nocturne" | 2001 | Universal Music | 013 611-2) byl šťavnatý, pevný a konkrétní, pěkně sytý a každé brouknutí provází silný, razantní impuls. Zesilovač zachovává svůj charakter i při dosti tiché reprodukci, takže broukání a pocit fyzické váhy tónů si užijete i při nízké hlasitosti. Tóny byly také s ohledem na pořizovací cenu stroje excelentně konturované, zřetelné a dobře už tu je vystižená i různorodost poloh. Na bas má systém RIHA jednoduše talent.

Střední pásmo pak hraje s upřímnou přímostí - vokál Renée Fleming v "Hallelujah" z "Dark Hope" hraje dobře na velmi levných "maskujících" sestavách a pak opět až na opravdu dobré high-endové technice. V podání děleného zesilovače RIHA byl velmi expresivní, křišťálově čistý a pevný. Zesilovač, zdá se, nemá snahu nijak zdůrazňovat jakýkoliv z aspektů reprodukce, předává informace jistě a čistě, takže bez komplikací cítíte, že zvukař neměl tak úplně svůj den, na druhou stranu tu není hrubost či nepříjemnost, navíc případnou přílišnou přímost vyvažuje skutečně - minimálně v dané třídě - excelentní detailnost.

2017 05 11 TST RIHA B200 8

Stejně super čisté, konkrétní a výtečně rychlé jsou i nejvyšší tóny - RIHA B200 pokračoval v nastavené linii upřímné energičnosti i v "Dreaming of the master" od Art Ensemble of Chicago ("Live in Berlin" | West Wind | WW2051). Zesilovač má výtečnou kontrolu a je rychlý a velice znělý, bylo slyšet každé zašumění štětečku po činelu i sebelehčí ťuknutí do jeho plochy, B200 už patří k těm strojům, které umí nabídnout samozřejmost a nadhled.

Vynikající pak je rozhodně dynamika zesilovače - Lisztův "Mefistofeles" z "Fraustovské symfonie" (1995 | Denon | CO-78826) měl koule, razanci a makrodynamickou výbušnost, jakou byste od relativně zaplatitelného stroje povětšinou spíše nečekali. Zejména v souladu celého "RIHA systému" pak energie proudí snadno, dramaticky a důrazně jako výstřely z děla a se strhující autoritou. Zesilovač se pak rozhodně nebojí hlasitosti, dynamiku umí protlačit i potichu, byť nezapře, že nejlépe je mu pěkně nahlas, kdy razance ještě dále rozkvete.

Čistota a přesnost stojí za celkovým dojmem velice solidní čistoty, v Buckinghamově "Not too late" ("Live at the Bass Performance Hall" | 2008 | Reprise | 9362-49903-1) nechyběly ani poměrně drobné detaily, byť reprodukce se pevně držela zejména hlavní linky, která byla odprezentována velice soustředěně a s opravdu velkým drajvem. S RIHA B200 ale rozhodně nebudete mít pocit, že by reprodukce byla zastřená nebo se vám špatně vnímaly nějaké jednotlivosti.

2017 05 11 TST RIHA B200 v1

Patrně i díky opravdu poctivé dual mono konstrukci s precizním oddělením obou kanálů byl stereo obraz v "The Foggy Dew" od The Chieftains ("The Wide World Over" | 2002 | 09026639172) pevný, nehybný a zaostřený v pravolevém směru, ale už tu byl i zřetelný pocit předozadní plochy scény. Dobře, bez překážek lokalizované nástroje byly jako vysochané, zaostřené s až studiovou precizností.

Když pak nakonec došlo na "Song to say goodbye" z desky "Meds" od Placebo (2006 | 0602537175369), B200 velmi upřímně a velmi nepřikrášleně ukázal limity nahrávky, přitom ale svým dravým, super energickým a autoritativním stylem tyto nešvary v podstatě "přetlačil". Síla, švih, důraz, basová soustředěnost a středo-výšková přímost, vše spolu s výtečně rytmickým přednesem podtrhlo rockovou atmosféru i přes zjevně analytické směřování zvuku.

2017 05 11 TST RIHA B200 v4

RIHA B200 je stroj, u nějž můžeme zajisté být pyšní, že se vyrábí v České republice - za v podstatě velmi smysluplné peníze nabízí rozhodně víc, než běžné "komerční" značky a přestože není pro každého, v kategorii koncových stupňů do 100 000,- je to parádní počin. Impuls, váha, autorita, rychlost a dynamika jsou podmanivé. Zesilovač je velice lineární a přímý, nepřibarvující a tím také upřímně a bez okras ukazující co jím prochází - pro někoho to snad může být až příliš, u někoho to zase vzbudí upřímné nadšení, protože takový dramatický důraz těžko pohledat. Celkově je vidět, že výrobce ví co činí, byť tak činí tak trochu s ohledem na maximální účelnost a až "profi" feeling soužití - jisté nakonec je to, že B200 je vynikající a energický zesilovač, který funguje ideálně v kompletní "RIHA" sestavě, kde pak skutečně stojí za seriózní a soutředěnou pozornost zejména s ohledem na cenu.

Kč 69 990,-

FOTOGALERIE

FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI

--- --- --- --- ---

KLADY

+ důraz a kontrola

+ váha a energie reprodukce

+ rychlost zvuku

+ v dané ceně jen stěží najdete živěji hrající koncový zesilovač

ZÁPORY

- některé aspekty komfortu soužití nejsou tak úplně pro neodhodlané

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Audio-Visual Technology | www.audio-visual.cz 

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 studiospalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar