2016 04 12 TST Marantz HD AMP1 1

S D/A převodníkem HD-DAC1 vkročil Marantz do hájemství špičkových sluchátkových zesilovačů a moderních převodníků, na úspěšný "poloviční" komponent aktuálně navazuje velmi podobně vypadajícím modelem HD-AMP1, který, jak už název napovídá, v sobě skrývá podobné funkce, doplněné však schopností poslat signál nejen do sluchátek, ale i plně zesílený do klasických reprosoustav.

Rozeznat od sebe oba přístroje je na první pohled skoro nemožné, až na drobné proporční rozdíly totiž nesou identickou designovou stopu. Kompaktní zesilovač má robustní tělo, ozdobené mohutnými bočnicemi v dřevěném dekoru, působící vizuálně někde na pomezí moderní elegance a retra.

2016 04 12 TST Marantz HD AMP1 2

Prostředek čelního panelu okupuje dvouřádkový displej, uzavřený v kulatém rámečku s neopomenutelnou hvězdou. Čisté, nepřehnaně světlé bílé písmo se dobře čte i na větší dálku. Vlevo se nachází masivní, pěkně zpracovaný knob pro výběr aktivního vstupu, vpravo jeho obdoba, sloužící pro regulaci hlasitosti. Oba prvky mají příjemně olejnatý, pozvolný chod. Dále už je tu jen spínací tlačítko, maličký knoflík pro vstup do menu s mnoha nastaveními, USB port pro rychlé a pohodlné připojení datových pamětí a nakonec 6,3 mm jack sluchátkového výstupu.

2016 04 12 TST Marantz HD AMP1 3

Zadní strana je poměrně výrazně zaplněná konektory a vzhledem ke kompaktnosti zesilovače jich je až až. Dominantou jsou čtyři až neuvěřitelně masivní reproterminály. Díky ne úplně velkému množství místa se ale při použití reprokabelů s vidličkami a použití napájecího kabelu se zvláště velkou koncovkou může stát, že k sobě budou až nebezpečně blízko. I provedení ostatních konektorů je prvotřídní - ať už to jsou dva páry cinchů analogových vstupů, nebo je to koaxiální digitální vstup. Asynchronní USB port ani dvojice optických digitální vstupů nepůsobí nijak zvláštně, ale u nich také těžko něco vymyslet.

2016 04 12 TST Marantz HD AMP1 4

Z HD-AMP1 vede jediný signálový výstup a to je ten pro subwoofer. Pro snazší zapojení v ekosystému s více komponenty je připravena dvojice cinchů, vedoucích pokyny dálkového ovládání.

Marantz HD-AMP1 není problém snadno umístit - jednak jeho šasi nehřeje ani po dlouhém provozu, jednak ale váží pouhých 5,8 kg při nevelkých rozměrech 30,4 x 10,7 x 35,2 cm (š x v x h).

2016 04 12 TST Marantz HD AMP1 5

Vnitřní obvodové řešení a soubor funkcí mají základ v HD-DAC1, ovšem téměř každá část je o kousek posunuta dále. Základem napájení je spínaný napájecí zdroj. Obvody používají firemní koncept diskrétního řešení HDAM SA2 a od vstupu po výstup signál běží plně symetricky. Signál obdržený na digitálních vstupech přichází do čipu Sabre ES9010KM2, který umí zpracovat PCM až do rozlišení 32 / 384 a DSD signál až o frekvenci 11,2 MHz (ve formě DSD over PCM). Přední vstup přehraje z flash disků vše od MP3, přes AIFF, ALAC až po FLAC, WAV a DSD soubory.

2016 04 12 TST Marantz HD AMP1 6

V menu je pak možné nastavit jak korekce i vyvážení, je možné volit také filtry v systému Marantz Musical Digital Filtering, které výsledný zvuk poměrně výrazně ovlivní.

HD-AMP1 používá (jak už asi vyplývá z údaje o spínaném zdroji) koncept spínaného zesilovače, který umí dodat výkon až 70 Wattů na kanál do 4 Ohm (35 W do 8 Ohm). Za zmínku určitě stojí to, že na již zmíněném řešení HDAM-SA2 je postaven i oddělený modul sluchátkového zesilovače, jehož zisk je možné upravit v menu.

Marantz HD-AMP1 jsme poslouchali zejména s digitálními soubory na flash disku či přímým spojením po USB, ale také s Cambridge CXC nebo OPPO BDP-105D (oboje digitálně), z dalších zdrojů pak s Apogee Groove nebo VPI Scout. Porovnávalo se s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS s OPPO BDP-105D, porovnávalo se i s Cambridge CXA80 / Cambridge CXC nebo sestavou Audiolab 8300CD / 8300MB. Poslech probíhal přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, Dali Rubicon 5, Dali Menuet, Canton Chrono SL 596 DC nebo Fischer&Fischer SN370 či OceanWay Eureka. Propojeno bylo kabely TelluriumQ řad Silver a Black, případně kabeláží ZenSati Authentica a různými modely od KrautWire.

2016 04 12 TST Marantz HD AMP1 7

HD-AMP1 odprezentoval kontrabas Charlieho Hadena v "Moonlight" z desky "Nocturne" (2001 | Gitanes | 013 611-2) s až neočekávanou hloubkou a akcentem. Nástroj dokázal i šťouchnout, tedy předat do prostoru impuls a váhu, na druhou stranu odlišení jednotlivých zahraných poloh je spíše méně autoritativní, ne úplně samozřejmé. Bas je tak objemem slušný, definicí také vůbec ne špatný, ač spíše maličko měkčí, než suše studiový.

Směrování zvuku spíše do bohatosti a barevnosti, do sytého přednesu, se projevila i ve středních tónech. Hlas Vince Jonese v "The is the woman" z "Moving Through Taboos" (2004 | Universal | VJ 356N) tak byl jemný, čistý, hladký a laskavý, vlastně úplně protikladný tomu, jak stále ještě většina lidí očekává, že by ho zahrál "digitál". Ano, Marantz stále ještě není dokonalým nástrojem pro vykreslení plné hloubky vokálu tak říkajíc až k mandlím, ale pokud už tu něco odkazuje na digitální původ, pak spíše rychlý a už slušně transparentní přednes. Nemusíte se ale bát sterilně technického přednesu, HD-AMP1 je vlastně velmi muzikální.

2016 04 12 TST Marantz HD AMP1 8

Činely v Burtonově "Question and answer" ("Like Minds" | 2003 | Concord | SACD-1029-6) byly podané neefektně, spíše s adekvátní znělostí a nepříliš průbojně, vibrafon je pak následoval s trochu výraznější energií, oboje ale působilo v kontextu třídy velmi přirozeně, kultivovaně a klidně. V plném zvuku se zprvu může zdát, že detailů je spíš méně, ale jakmile se zaposloucháte, začnou se zvolna vynořovat a skládat celkový zvukový obraz, jen nejsou nijak prvoplánově zdůrazňované.

Když přijde na otázku dynamiky, rychlá zesilovací část a dostatečný přísun rychlé energie umí z HD-AMP1 vykouzlit příjemně dynamického partnery, který hudbu umí dostatečně probudit. Třeba Dvořákovo "Klavírní trio op. 90" v podání Orbis Trio (2016 | Xavian | AS 743-2) mělo velice solidně kontrolované a energické smyčce, jejichž tóny plynuly velmi lehce a zdánlivě snadno, bezproblémově. Dokonce i při vysoké hlasitosti to zesilovač "ustojí", nic netrhá uši a netahá za ně, naopak si Marantz celkem v klidu zachovává svůj mírný nadhled. Kupříkladu ale klavír už však nezazní s úplně plným důrazem, HD-AMP1 ovšem alespoň naznačí jeho velikost a co se v něm skrývá, ač důraznou koncovku spíše trošičku změkčí.

2016 04 12 TST Marantz HD AMP1 9

Velice dobré je v rámci kategorie rozlišení - zkreslené kytary, hlas i výrazné, tenoučké, švihající perkuse v Sabinině "Toujours" ("Collected_01" | 2015 | Naim | naimcd215) mají své místo, vlastně jsou hodně precizně oddělené a působí dobře kontrolované. Marantz není analytik, nejde k těm úplně nejhlouběji skrytým detailům, ale přesto nabízí rozlišení nad průměrem třídy, detaily ale podsouvá do zvuku neokázale, nenásilně a bez prvoplánových efektů, takže primárně vnímáte propojený celek a až když se snažíte, dokážete ho rozdělit na jednotlivosti.

2016 04 12 TST Marantz HD AMP1 10

Prostorová scéna ve "Warm Valley" Duke Ellingtona ("Money Jungle" | 2002 | Blue Note | 7243 5 38227 2 9) byla načechraná, nadýchaná a veliká, zvláště pak široká v pravolevém směru. Byl tu také jasně cítit vzduch mezi nástroji i okolo nic, věc, která v dané cenové třídě není úplně samozřejmou. Celkem snadno tak díky rozestupům mezi nástroji bylo znát, že piano je vpředu vpravo, basa o nějaký ten krok dál a víc vlevo, bicí naopak ještě o krůček vpravo za pianem, lokalizované vlastně až za ozvučnicí, takže Marantz se nebál ani rozvrstvení předozadního prostoru, ačkoliv hloubka byla spíše menší (ale už byla).

Skvěle se Marantz HD-AMP1 hodil třeba pro poněkud zvukově otravnou "Ashes to Ashes" od Faith No More ("The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection" | 2009 | Rhino | 5186544012). Hladký, klidný a velký zvuk Marantzu obrousil hrany nahrávky, dodal spodním tónům razanci a velký objem zvuku zase prospěl strhujícímu dojmu z celku, usnadnil možnost nechat se pohltit nahrávkou. Sytý zvuk ale nebyl líný, naopak zesilovač slušně drží rytmus, ale celkovou plynulost, takže zvuk "odtéká".

2016 04 12 TST Marantz HD AMP1 11Marantz HD-AMP1 má zajímavou koncepci a spoustu výhod za rozumnou cenu. V jediném šasi získáte slušný, zábavný integrovaný zesilovač, jakkoliv to s množstvím konektorů nepřehání, měl by pokrýt už všechny potřeby běžné moderní domácnosti.Získáte také velmi slušný převodník, zejména budete-li jej chtít připojit ke svému počítači a užít si dosyta všech moderních formátů. Tak trochu "od cesty" ale získáte i velmi solidní sluchátkový zesilovač, který nemá problémy rozhýbat libovolná sluchátka. HD-AMP1 je moderní allrounder, všeuměl s příjemným zvukem a ještě k tomu důkaz, že sluně udělaného "digitálu" se není třeba nijak zvlášť bát a to už vůbec ne kvůli nějakému chladu, strohosti či ostrosti. Naopak rychlý zesilovač má i své výhody, jako je čistota nebo solidní dynamika. Pokud jste tak doposud třeba byť jen pokukovali po možnosti pořídit si HD-DAC1, HD-AMP1 je výrazně logičtější volbou - splňuje aktuálnější požadavky a ještě navíc zesílí signál i do reprosoustav. A pro ty, kteří o HD-DAC1 neuvažovali, jde o jeden z elegantních, kompaktních a cenově zaplatitelných zesilovačů, které mohou pokrýt drtivou většinu "ozvučovacích" potřeb v jediném těle.

Kč 30 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ vypadá celkově pěkně

+ jen malý cenový rozdíl oproti HD-DAC1

+ spousta funkcí

+ výborný sluchátkový zesilovač

+ velmi dobrý D/A převodník

ZÁPORY

- některé prvky konstrukce působí laciněji, než by asi měly

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: BaSys CS | www.basys.cz

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha