ROTEL Michi zesilovače

Text vyšel v našem partnerském časopise CANADA Hi-Fi.

Pokud patříte mezi příznivce domácího kina, určitě jste už něco slyšeli nebo četli o projektorech značky Optoma. Tato společnost si po zásluze získala špičkovou pověst za nejlepší výrobky v poměru cena/výkon. V současné době Optoma také nabízí cenově nejlépe postavené projektory typu DLP.

Tyto projektory však nejsou jediným výrobkem společnosti. Budu zde hodnotit model Optoma HD86 (ve Spojených státech známý jako HD8600), což je asi to nejlepší, co společnost Optoma v rámci projektorů vyrábí. Tento projektor je součástí řady Custom Installation a je určen hlavně pro skalní příznivce, kteří mají k dispozici speciálně vybavenou místnost. Projektor HD86 přichází na trh ve třech různých verzích vybavených rozdílnou optikou: standard za $9999, s optikou long-throw za $10999 a s optikou short-throw za $11999. Hlavním důvodem, proč se Optoma rozhodla zvolit tuto cestu, je, že kratší optika nabízí vyšší jas a menší zkreslení. Ještě pružnější přístup dovoluje plně automatická anamorfní souprava optiky (model BX-AL133B, 2,35:1), kterou je možno pořídit odděleně za cenu $7599. Projektor HD86 můžete získat pouze od prodejců s logem custom installation. Nazývejme to třeba sportovním vozem mezi projektory.

Projektor HD86 je vybaven systémem DLP a používá technologii DarkChip3 1080p od výrobce Texas Instruments s velikostí 0,65 palce. Aby bylo možno dosáhnout obrazu s co nejvyšší kvalitou, využívá projektor HD86 třístupňové zpracování obrazu s rozlišením 10-bit full HD. Systém interpolace společnosti Optoma s názvem PureMotion2 zpracuje hladce pohyb filmu bez jakýchkoliv vibrací. Vlastní rozlišení projektoru HD86 je 1920 na 1080 s jasem o 1600 ANSI lumenech, poměrem dynamického kontrastu 50 000:1 a možností zobrazit až 1,07 miliardy barev. Vysoký kontrastní poměr je dosažen díky programovatelné optice, což společnost Optoma nazývá technologií DynamicBlack. Projektor HD86 umožňuje manuální pohyb objektivu (svisle: 30 až 110 procent, vodorovně: +/-5 procent) a digitální korekci lichoběžníkového zkreslení (svisle o +/-5 stupňů). Hluk projektoru při provozu ve standardním režimu nepřesahuje 29 dB. Standardní objektiv je vybaven zoomem s poměrem 1,25:1.

Zadní panel projektoru nabízí připojení vstupního video signálu pomocí tří konektorů HDMI (verze 1.3 s technologií DeepColor), 1 komponentní video, 1 S-video, 1 kompositní video a 1 konektor signálu VGA. Dále jsou zde porty s rozhraním RS-232, samozřejmě USB a také duální 12voltové spínací obvody.

S projektorem dostanete ne jeden, ale rovnou dva dálkové ovladače, větší z nich má úplné podsvícení a ten druhý ovladač je o něco menší, s možností magnetického přichycení na zadní panel projektoru (velmi to zjednodušuje váš život po instalaci). Tlačítka na hlavním ovladači jsou přehledně rozložena a díky podsvícení je snadno rozpoznáte i v úplné tmě.

Mezi základní předvolby režimů projektoru HD86 patří například Cinema 1, Cinema 2, Reference, Photo, Bright, Graphic a User. Ze všech nejzajímavější je pravděpodobně režim referenční, který je záměrně kalibrován s úmyslem přiblížit se co nejvíce představám režiséra filmu. Pro uživatele, kteří ve větší míře využívají obrazové funkce, nabízí projektor rozsáhlou škálu všech možných nastavení a musím uznat, že u projektoru jsem tolik funkcí zatím ještě nikde neviděl. Jedinečné jsou zde například pokročilé obrazové funkce systému PureEngine, které se dále rozdělují na PureDetail (zaostření okrajů obrazu poskytující více podrobností), PureColor (zpracování barevné informace, jež zlepšuje sytost barev) a PureMotion (algoritmy eliminující chvění obrazu). K tomu všemu se ještě projektor HD86 může pochlubit autorizovanou kalibrací ISF vybavenou denním a nočním režimem a přístupem pro servisní techniky. To vše dělá z projektoru HD86 vysoce konfigurovatelný přístroj, který bude každý fanoušek domácího kina velmi rád používat.

Příprava projektoru před prvním použitím vyžaduje instalaci objektivu, což je jednoduchá operace trvající několik vteřin. Jako zdroj video signálu jsem použil receiveru Pioneer Elite SC-07 A/V přes HDMI kabel a s dvěma HDMI zdroji: Blu-ray přehrávač Pioneer Elite BDP-95FD a PS3. Obraz se promítal na plátno Elite Home90IWH2 s úhlopříčkou 230 cm.

Nebylo žádným překvapením, že standardní nastavení Reference okamžitě nabídlo ten nejpřirozenější obraz. A vlastně musím říci, že to byl i jeden z nejlepších obrazů, který jsem dodnes mezi projektory spatřil. Velmi kvalitní obraz poskytovalo i nastavení s názvem Cinema 2. Každopádně však rychlá kalibrace pomocí disku se srovnávacími testy, jako je třeba Spears & Munsil High Definition, vám může poskytnout obrazovou kvalitu ještě o něco lepší.

Výsledky testů Spears & Munsil ukázaly, že projektor HD86 nabízí solidní zpracování obrazu, protože výsledky se vždy pohybovaly v rozmezí dobrý až vynikající. V případě že váš DVD nebo Blu-ray přehrávač nedisponuje tím nejlepším video procesorem, dokáže to tento projektor snadno napravit.

Po kalibraci přístroje jsem se rozhodl vyzkoušet několik standardních DVD, jmenovitě Pátý element a Underworld. Všiml jsem si zejména velmi přirozených odstínů pleti, patřily k těm nejlepším, jež jsem zatím u projektoru viděl. U jednotlivých herců bylo možné snadno rozlišit odstíny v barvě kůže.

Hned na začátku bylo jasné, že projektor HD86 dokáže zobrazit téměř dokonalé odstíny černé, ačkoliv v této třídě projektorů jsem se již setkal s ještě větší hloubkou této barvy. Nejhlubší odstíny se zhruba daly srovnat s mým vlastním referenčním projektorem Epson PowerLite Home Cinema 1080 UB. Zjistil jsem však, že HD86 dokáže poskytnout vyšší kontrast, což následně ovlivnilo i detaily v odstínech. Obličeje herců a černá barva kabátů ve filmu Underworld obsahovaly více podrobností, než na kolik jsem zvyklý u vlastního projektoru Epson.

Po dokončení standardních testů jsem se rozhodl sledovat několik koncertů a filmů z disků Blu-ray. Vysoké rozlišení projektoru se ještě mnohem více projevilo na mém více než dvoumetrovém plátně Elite. Měkčí obraz standardních DVD byl nahrazen obrazem překypujícím jemnými detaily a úžasnou hloubkou odstínů.

Implicitně je funkce DynamicBlack vypnutá, takže jsem si ji pro sledování Blu-ray disku klasického sci-fi filmu Spaceballs / Vesmírná tělesa zase zapnul. I když jsem tento film již mnohokrát viděl, vždy se při jeho sledování nahlas směji! Výhody projektoru byly okamžitě patrné. Tmavší scény filmu jsou lépe vybarvené a jejich stínová kresba má lepší prokreslení. Světlejší scény se naproti tomu vyznačovaly zářivější bílou. Funkce DynamicBlack zvyšuje průtok světla optikou v závislosti na materiálu snímaného předmětu. Například během tmavší scény se objektiv mírně uzavře a tak sníží objem světla na plátně. Přivírání clony lze snadno zpozorovat, když se mění obraz z temné scény na světlou a naopak. Ve filmu Spaceballs, když se scéna obrazu přenesla ze světlého exteriéru na tmavší, bylo možno sledovat postupnou změnu jasu. Za normálních okolností je tato změna okamžitá. Ačkoliv jsem shledal tuto funkci jako mírně rušivou a zřetelnější než u jiných projektorů, nechal jsem ji aktivovanou po zbytek testu, protože dávám přednost hlubším odstínům černé a zlepšenému kontrastu.

Projektor HD86 je během používání velmi tichý, nesmíte ho ale umístit příliš blízko ke zdi, a to z důvodu dostatečného chlazení. Napoprvé jsem dal projektor příliš blízko ke zdi, a po pár kapitolách filmu se zabudovaný ventilátor začal otáčet mnohem rychleji, což způsobilo zvýšenou hladinu hluku. Jakmile jsem ho posunul asi 20 cm od zdi, ventilátor se ztišil a hluk zmizel.

Další Blu-ray na řadě byl nový přírůstek mojí hudební knihovny - The Killers: Live From The Royal Albert Hall. Tento disk, nahraný v rozlišení 1080i jako většina podobných Blu-ray disků, se vyznačuje vysokým kontrastem a barvitým obrazem se skvělými detaily. Projektor se opravdu vyznamenal a odhalil mi, jak všechny detaily v obličejích publika, tak i na jevišti. Různé části jeviště se zobrazily v sytých a velmi realistických barvách se skvělými detaily. Při statických záběrech kamery bylo možno zaznamenat jemné detaily v obličejích publika, dokonce i ve velké vzdálenosti. Skvělá práce kamery spolu s fantastickým obrazem ve mně chvílemi vyvolávala pocit, jako bych se nacházel přímo uvnitř koncertního sálu Royal Albert Hall. Velkým dílem k tomu přispěl i receiver Arcam AVR600 (jeho recenzi tu rovněž naleznete), protože doplnil tento realistický obraz neméně dokonalou zvukovou kulisou. Jednou z nejlepších, co jsem ve svém životě od AV receiveru slyšel.

Pro ty z vás, kdo občas nechávají při projekci v místnosti zapnuté osvětlení, mám dobrou zprávu, a to že HD86 dokáže produkovat velmi jasný obraz. Ačkoliv v tomto režimu nemůžete samozřejmě očekávat tu nejvyšší přesnost barev, bylo by dobré k docílení nejlepších výsledků i tady obraz kalibrovat. Po kalibraci si HD86 dokáže poradit s barvami i v tomto nejsvětlejším režimu. Špičkový výrobek ve své třídě - projektor HD86 společnosti Optoma je ve všech ohledech skvělý produkt. Jeho obraz obsahuje syté, zářivé barvy a dokáže věrně replikovat přirozené barvy kůže. Funkce DynamicBlack umožňuje dosažení velmi solidních odstínů černé barvy, včetně mnoha detailů stínové kresby. Dovoluje velké množství různých nastavení, což ocení všichni příznivci domácího kina, a obsahuje i funkci kalibrace ISF určenou pro nastavení profesionálním technikem. Cena $9999 asi není v možnostech každého, ale můžete si být jisti, že některé funkce a novinky v jeho designu se přenesou i do modelů nižších cenových kategorií.

Audiohappening 2024

SOtM sPS-500
IsoTek V5 Polaris