2015 02 13 TST Marantz PM8005 1

Řada 8005 od jedné z ikonických značek říše reprodukce zvuku, americké firmy Marantz, balancuje někde mezi vyššími úrovněmi hi-fi a počátkem high endu. Reflektuje také moderní trendy, protože krom tradiční kombinace zesilovače a SACD přehrávače v ní najdete i streamer – s modelem NA8005 jste se na stránkách Hi-Fi Voice již mohli setkat.

Integrovaný zesilovač PM8005 je pěkný kousek techniky, v němž se potkává styl nižších řad i legendárních tvarů referenční série. Čelní panel se symetrickým rozložením prvků je mohutný, dvě krajní čtvrtinky jsou oddělené prohlubní a mírně prohnuté směrem dozadu, čímž zesilovači dodávají až aerodynamické tvary.

2015 02 13 TST Marantz PM8005 2

Dojmu dominují mohutné knoby, ten vlevo s příjemným odporem přepíná vstupy, ten vpravo zase s velmi pohodlnou plynulostí řídí hlasitost. V úrovni jejich os je mezi nimi tenký pásek s výrazně modrými diodami, jež svým světlem indikují právě navolený vstup. O kousek pod touto linkou jsou čtyři maličká tlačítka – dvě vlevo řeší aktivní reproterminály, dvě vpravo pak deaktivují předzesilovač a vyřazují z činnosti korekční obvody.

U spodní hrany najdete vlevo spínací tlačítko, pak v řadě 6,3 mm sluchátkový výstup a čtveřici velkých prvků, sloužících k regulaci pásmových korekcí i vyvážení kanálů.

2015 02 13 TST Marantz PM8005 3

Na zadní straně není mnoho konektorů, ale rozhodně stačí pro každý běžný systém. Všechny konektory mají formu pěkných, kvalitních zlacených RCA konektorů. Pět pár konektorů slouží jako klasické linkové vstupy, jeden pak jako linkový výstup, tvořící páskovou smyčku. Je tu ještě jeden vstup doplněný o zemnící kolík, ten je určený pro gramofon, respektive pro signál z MM přenosek. Vše doplňuje výstup pre-out a také přímý vstup do koncového stupně.

Na druhé straně panelu je krom napájecí zásuvky i vstup a výstup pro signál dálkového ovládání, tradičně u Marantz vyvedený v podobě oranžově zbarvených RCA konektorů. Skutečně pohledné a robustní jsou reproduktorové terminály – je jich celkem osm, jsou určené pro dva páry reprosoustav či bi-wiring a jejich zpracování je vynikající. Jsou velké, snadno se utahují a vetknete do nich bez problémů holý vodič, lopatku i banánek.

2015 02 13 TST Marantz PM8005 4

Přístroj o rozměrech 44 x 12,8 x 37,9 cm (š x v x h) stojí na čtveřici velmi robustních nožek, které bez problémů rozkládají poměrně citelných 12 kg váhy. Jak váha, tak trojité kovové šasi pomáhají redukovat vibrace.

Základem pevného zvuku je poměrně robustní toroidní transformátor, obvodové řešení je diskrétní a využívá charakteristické firemní moduly HDAM, zde ve verzi SA3. Zesilovací část má výraznou proudovou zpětnou vazbu, což je taktéž běžný postup, který u Marantz používají. Cílem je minimalizovat vliv náročných zátěží, typicky tedy „hladových" reprosoustav. Obvody jsou navrženy plně symetricky.

2015 02 13 TST Marantz PM8005 5

Výkonové tranzistory dodávají do zátěže 8 Ohm již rozumných 70 Wattů na kanál (a 100 Wattů do zátěže poloviční), zajímavější je však maximální hodnota výstupního proudu, dotýkající se hodnoty 14 Ampér. Dobrou kontrolu nad reprosoustavami zajistí i tlumící faktor 100, na danou cenovou třídu dobrý. Odstup signálu a šumu dosahuje na 106 dB, to je také velice dobrá hodnota. Celkové harmonické zkreslení činí v celém frekvenčním rozsahu maximálně 0,02% - to je sice více, než u premiantů, ale není to hodnota nijak dramatická.

Marantz PM8005 jsme poslouchali s již zmiňovaným síťovým přehrávačem NA8005, ale také s Yamahou CD-S2100 a proti Yamaze A-S2100, stejně jako s T+A DAC8 a proti T+A AMP8 či dvojici Naim CD5si / Nait XS. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Bonbonus, Gryphon Mojo, Yamahu NS-F901 nebo Cabasse MC40 Minorca. Napájecí čistotu zajišťoval IsoTek EVO3 Sigmas. Používali jsme kabely Naim, ProAc, KrautWire, Eagle Cable, Monster Cable, TelluriumQ a Vincent, ale také Kubala Sosna.

2015 02 13 TST Marantz PM8005 6

Na zesilovač střední třídy předváděl Marantz i s poměrně náročnými Gryphon Mojo velice solidní jistotu od spodních oktáv – u ostatních, „lehčích" reprosoustav to bylo ještě zřetelnější. „My Flower" Ahmada Jamala („Playing our songs" | 1999 | Telarc | CD-83470) potvrdila, že PM8005 zvládne s nadhledem uřídit i kontrabas. Bas nebyl dunivý a ani nijak výrazně dominantní a velký, objem byl přirozený a tóny syté. Důležitější je ale klid a měkkost, tvořící velmi příjemný základ reprodukci. Marantz není ve spodních patrech frekvenčního spektra suchý a autoritativní, spíše muzikální a laskavý, ale moc hezky se poslouchá.

Tenhle dojem pokračuje i do středních frekvencí, kde ale panuje i velice potěšující, přesvědčivé rozlišení. Hlas Kurta Ellinga v „The Sleepers" („Nightmoves" | 2007 | Concord | 0888072302631) byl vyloženě skvěle prokreslený, je dokonce již slyšet Ellingovo charakteristické jemňoučké pomlaskávání jazykem mezi slovy, které často u méně rozlišujících přístrojů překrývá zvuk nástrojů. Parádní, nejen s ohledem na cenovou třídu, je uvolněnost a celková srozumitelnost, lehce je tu ale cítit těžší spodek a maličko temnější vyvážení.

2015 02 13 TST Marantz PM8005 7

Možná to však není přímo přebytkem basu, ale spíše umírněnějšími, jemnějšími výškami, jak ukázala „Teen town" od Weather Report („Heavy Weather" | 1997 | Columbia | CK65108). Činelů a kovových perkusí bylo objemově o něco méně a byly měkčí. Ovšem to nevadí, protože nejvyšší pásmo je informačně dostatečně bohaté a čisté. Úder do činelu má spíše průměrně dlouhý dozvuk, ale zato jistý – průběh tónu je dobře kontrolovaný.

Titulní skladba alba „Birds of Fire" od Mahavishnu Orchestra (2000 | Columbia | CK66081) byla dynamicky velmi autoritativní. I když velký činel na začátku sklady je o něco menší, má úder dost energie a solidní hloubku. Zvláště působivá je basová linka, ta dokázala vytvořit až fyzický tlak, zesilovač také dobře pracuje na mikrodynamické úrovni a je cítit, že elektronika má nadstandardní rezervy.

2015 02 13 TST Marantz PM8005 8

Zappova „Dupree´s Paradise" z atypické desky „Make a jazz noise here" (1991 | Rykodisc | RCD10555/56) byla také dobře řízená, přehledná a hezky rozvrstvená. PM8005 ještě nepatří do high endových vod, neumí úplně dokonale zrekonstruovat scénu a nejjemnější detaily komplexního obrazu živého vystoupení, organizace hudební scény je ale na poměry třídy vynikající, nástroje jsou plastické, mají jasné kontury a působí uvěřitelně. Marantz neklade důraz na rozpitvávání detailů a jejich autoritativní prezentaci, přirozeně dává přednost hudebnímu celku a nechává vyniknout propojenou hudbu – pokud chcete, můžete detaily z reprodukce lovit, snazší je se ovšem uvolnit a nechat se obejmout muzikou, plynoucí kolem.

2015 02 13 TST Marantz PM8005 9

PM8005 velmi precizně dodržuje oddělení pravého a levého kanálu, buduje také pevnou a propojenou scénu. Ta v „Perfect love...gone wrong" ze Stingovy desky „...all this time" (2001 | A&M | 493 156-2) šla poměrně výrazně směrem za reprosoustavy, nástroje měly své místo a ze všeho byl jasně cítit onen příjemný nadhled a jistota. Marantz vás asi neoslní, i zde je spíše neokázalým milovníkem hudby, než zvukovým technikem, který by budoval holografickou iluzi.

Přes klid a hutnost má Marantz PM8005 dost šťávy, aby skrz reproduktory prohnal i něco svižnějšího, jako je „Thirsty & Miserable" v podání Lemmyho Kilmistera („Rise Above" | 2002 | Sanctuary | SANCD125). Slabší zvuková kvalita nahrávky je značně zpříjemněna těžším, sytějším charakterem zesilovače, který ohladí nepříjemné hrany a dokonce je zpěvákovi i dobře rozumět.

2015 02 13 TST Marantz PM8005 10

Marantz PM8005 je velice příjemný zesilovač. Už je na něm znát elegance a výjimečně dobré zpracování z vyšších pater firemního katalogu, přitom ale zůstává cenově nohama na zemi. To důležité, to je ale muzikální, příjemný, jemný charakter přednesu – zesilovač má i dost sil, aby hudbu protlačil skrz v podstatě libovolné reprosoustavy. PM8005 má přeci jen o něco těžší zvuk s trochu výraznějšími basy, velmi snadno a příjemně se zato poslouchá a přesto se dokáže udržet v mezích vyhrazených věrnému zvuku. Pokud tak v prvé řadě hledáte suverénní přednes hudby a ne zvukovou analýzu, pak se může stát Marantz PM8005 skvělým, nekonfliktním a zábavným partnerem.

Kč 34 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velice pěkné výrobní provedení

+ pěkně plný, muzikální přednes

+ velká síla a kontrola pro libovolné reprosoustavy

+ dobrá konektivita

ZÁPORY

- vlastně nic, pokud se vám hutný, měkký zvuk líbí

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: BaSys CS | www.basys.cz 

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

200 200 duban

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar