Japonská společnost Onkyo si za necelých sedm dekád našla svými výrobky cestu i k těm, kteří nejsou tradičními konzumenty high fidelity. Podobně jako třeba Pioneer, Denon či Marantz. Její historický vývoj se pak dá ponejvíce připodobnit nejspíše právě k prvnímu jmenovanému konkurentovi. I Onkyo totiž dnes nabízí hlavně cenově velmi příznivé komponenty a navrací se do segmentu dvoukanálové reprodukce po intenzivním období soustředění na oblast domácího kina.

Nepočítáme-li referenční sérii, stojící trochu mimo hlavní proud firemní produkce, je dnes představovaný model integrovaného zesilovač A-9050 zlatou střední cestou. Firma nabízí jeden o něco málo levnější a jeden téměř třikrát tak drahý integráč, většina zájemců tak patrně skončí právě zde.

Vzhled modelu A-9050 je čistý, jednoduchý a jaksi „japonský", ačkoliv jen těžko byste konkrétně popsali, proč právě tenhle dojem máte. Je tu ale něco, jakási matematická přesnost a mravenčí pečlivost, probublávající jako tenká červená linie tamější produkcí. A to nejen audiovizuální techniky. Čelní panel trochu odkazuje do zlatých dob rozkvětu hifi. Je tu velký, robustní hliníkový ovladač hlasitosti s velmi dlouhou dráhou chodu (z níž ale v praxi využijete necelou polovinu, leda byste měli extrémně necitlivé reprosoustavy). Vlevo je pak trojice potenciometrů pro regulaci korekcí (basy / výšky / balanc), je tu tlačítko, které sekvenčně zapíná / vypíná aktivní pár reprosoustav a je tu „vpáčené", prohloubené tlačítko elektronického spínače. Pravé polovině pak vévodí drobný ovladač pro výběr aktivního vstupu, řada momentálně patrně moderních maličkých diod, označujících aktivní vstup. U spodní hrany najdeme výstup na velká sluchátka s jackem 6,3 mm, 3,5 mm analogový linkový vstup a dvojici tlačítek pro překlenutí korekcí a druhé pro zapnutí funkce „Phase-Matching Bass Boost". Jinými slovy zesilovač přidá energii do spodních oktáv, ale také se postará o zamezení fázového posunu, což by mělo zamezit zkreslení středních a basových pásem (i přes zásah do vyrovnanosti signálu).

Zadní panel je tradičně jednoduchý a přehledný – v levém dolním segmentu je čtveřice linkových vstupů v podobě RCA konektorů, pátý pak patří přenoskovému předzesilovači pro MM přenosky. Vedle pak najdeme trojici výstupů – linkový výstup (nahrávací), variabilní výstup a sjednocený subwooferový výstup. Reproduktorových terminálů je tu celkem osm, jsou provedením adekvátní své cenové třídě – snad by jen nemusely být tak blízko u sebe. Co nás zaujalo, to je sada integrovaných digitálních vstupů - dva koaxiální a jeden optický. Zajímavá je také hned pětice dvoupolohových přepínačů, jejichž pomocí nastavíte množství provozních parametrů zesilovače. Třeba to, zda je firemní dok pro mobilní zařízení připojen analogem či digitálem, zda je tam či tam připojeno CD či Tuner (alespoň podle popisků). Nejde o změnu funkčnosti samotného zesilovače, ale o reakce dálkového ovládání.

Poslední dva přepínače najdeme v pravém dolním rohu, hned vedle napájecí zásuvky – jedním volíte impedanci připojených reprosoustav (nutno dodat, že ani na víceméně 4 Ohmových Harbeth Monitor 30 se rozdíl v reprodukci na nastavených 8 Ohm nijak neprojevil), druhým to, zda se přístroj automaticky po nějaké době bez signálu přepne do režimu Standby – je to zase úlitba evropským předpisům.

Uvnitř se jedná o klasický analogový tranzistorový zesilovač, pracující ve třídě A/B, jemuž společnost dělá integrovaný D/A převodník, v němž jako mozek pracuje čip Wolfson WM8718, díky němuž akceptují digitální vstupy signál s rozlišením až 24 / 96, byť vnitřní pracovní vzorkovací frekvence dosahuje na 192 kHz. Výstupní výkon dosahuje slušných 75 Wattů do zátěže 8 Ohm při zkreslení menším než 0,08%. Signál uvnitř přístroje vede masivní měděná sběrnice, zesilovač disponuje celkovou filtrační kapacitou 20 000 uF. Třístupňový koncový stupeň vychází z koncepce, kterou najdete napříč celým spektrem výrobků Onkyo a vlastní je mu jen minimální zpětná vazba. Řešení celé výkonové části je plně diskrétní a soustředí se hodně na udržení vysokých proudů, aby bylo možné „uřídit" i náročné reprosoustavy. Tlumící faktor činí spíše standardních 60.

Zesilovač pracuje v toleranci +1 / -3 dB v rozsahu 10 – 100 000 Hz. Odstup signálu a šumu činí nadprůměrných 110 dB. Zmiňované korekce mají rozsah +/- 14 dB na 100, respektive 10 000 Hz, popisovaná technologie pro udržení basu ve fázi pak přidává 8 dB na 80 Hz.

Obvody zesilovače jsou navrženy s technologiemi WRAT a DIDRC. Ta první, Wide Range Amplifier Technology, spočívá v použití krátkých uzavřených smyček zpětné vazby v jednotlivých částech, což má za cíl snížit šum jejich výstupu. Druhé obvodové řešení, Dynamic Intermodulation Distortion Reduction Circuitry, má za cíl odstranit přechodové zkreslení v oblastech signálu daleko za hranicí běžného slyšení, konkrétně nad hranicí 100 000 Hz, kde pracují pulzní zdroje a další nežádoucí producenti signálů.

Nerevoluční, ale poctivá konstrukce je přítomná vlastně i v dosud nezmíněném šasi – nejtenčí místo má vcelku solidních 1,6 mm (tedy žádné tenké plíšky), což ústí i v hmotnost 8,2 kg při rozměrech 43,5 x 13,9 x 33 cm (š x v x h). Cílem tlustších stěn je zabránit nežádoucím rezonancím.

Onkyo A-9050 zesiloval povětšinou signál firemního kolegy C-7070, ale k dispozici byl také Naim CD5si, ASUS Xonar Essence One MUSES, ale také T+A Caruso Blu a Pro-Ject Elemental s phono předzesilovačem Pro-Ject Phono Box. Jako zesilovací alternativa tu byl Naim Nait XS, Advance Acoustic X-i90 nebo Peachtree Audio decco65. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus, signál vedly kabely značek KrautWire, QUAD, Eagle Cable, Monster Cable či TelluriumQ.

Vivaldiho „La Stravaganza Concerto" ze sampleru „Crystal Cable Arabesque" (2009 | Crystal Cable | CC 200901) zahrálo ve velkém, zvuku je dost, dost možná v dané ceně překvapí hlavně objem spodních frekvencí a z toho pramenící pocit, že zvuk umí v dramatických chvílích „zabrat". Celkově přesto vše působí uvolněněji, velmi neuspěchaně. Basová oblast sází od středních poslechových hlasitostí spíše na působivý objem, než na suchou přesnost a údernost, zvuk je ale díky tomu neútočný.

„Spiritus Domini", nádherná vokální skladba, nahraná v 70. letech 20. století sborem Benediktýnů v klášteře Santo Domingo de Silos („Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725), předvedla, že Onkyo A-9050 se snaží o lehkost a nestrannost, o muzikální klid. A to se daří – třeba sykavky jsou velmi nekonfliktní, snad až lehce sametové a neříznou ani při vysoké hlasitosti. Všechny hlasy jsou přehledné a dobře srozumitelné, Onkyo umí v lehkém zvuku nabídnout dost detailů, byť ve finále nevytvoří tak úplně plastický dojem – soustředí se na hlavní zvukovou linku, drobné rezonance prostoru jsou přeci jen v pozadí a nevystupují do popředí aktivním způsobem, musíte se uvolnit a v hudbě je najít.

Vibrafon v „Blues in B" z desky „A Night at the Opera" Modern Jazz Quartet hezky cinká, jeho tóny ale nejsou ostré, opět spíše jemné, klidné. Stejně jako bicí – švih paličkou není tak rázný, byť dynamika je slušná. Velmi slušně pak vyznívá kontrabas, nástroj je uvěřitelně velký a dobře definovaný, jednoduše cítíte jeho váhu, i když opět jeho tóny nemají velký impuls, takže vás nezaboří do sedačky, ale spíše obejmou, či možná ještě spíše obtečou. Celkově se vůbec zvuk Onkyo A-9050 nesnaží nijak dramaticky prosazovat, ale hlavně v poklidu plynout s pohodovou organizací.

První část Jarretova „Kolínského koncertu" (EMI | 810 067-2) je plná poklidných tónů piana, na špičkových sestavách ale „vyroste" v jejich okolí také jemné okolí, odrazy, Jarretovy nádechy, šeptání či poklepávání nohou. Onkyo celkem logicky vzhledem ke své cenové třídě tyto detaily ponechává hluboko v pozadí a soustředí se hlavně na jeden každý tón piana – ty jsou pak čisté a jasné, avšak měkčí, jemnější, velmi neútočné. A-9050 se také hezky trefil do barevnosti nástroje, alespoň nakolik to lze za necelých 13 tisíc očekávat.

Temná písnička Jarka Nohavici „Velká voda" („Babylon" | 2003 | Columbia | 511001 2) stojí na rytmické akustické kytaře a hodně hluboko posazených, silných tónech basy. Ta je opět hodně mohutná, ale trochu uvolněná, což však dobře koresponduje s celkovým zvukovým projevem a s jeho poklidem. Kytara je pak velmi hezká, kovové struny drnčí a máte velmi slušný přehled nad zvukovou scénou, nad dobře oddělenými i lokalizovanými nástroji.

Onkyo A-9050 se nezalekne ani šlapajících rockových rytmů, jako je ten ve Watersově „The bravery of being out of range" („Amused to death" | 1992 | Columbia | 468761 2). Je pravda, že podobným skladbám více sluší pevnější, energičtější a dost možná i říznější charakteristika, ale slušný cit pro rytmus posouvají hudbu dopředu dostatečně pilně na to, aby vás bavila.

Tvrdší tóny syntezátorů George Duka v „500 Miles To Go" z desky „Illusions" (1995 | Warner | 9362-45755-2) jsou opět hlavně bohatší, ale slušně průbojné a hlavně rychlé, takže opět máte pocit, že zvuk plyne plynule kupředu. Svižný, lehký zvuk budí dobrý dojem a snadno se poslouchá. Také zde je celek měkčí, zato zcela prostý hrubosti a nežádoucích hran i při vyšších hlasitostech.

Onkyo A-9050 patří mezi ty nejlevnější integrované zesilovače, kterým můžeme říkat „hifi". Moderní, čistá slupka skrývá elektroniku, která je naprosto bezproblémová – jak tím, že můžete poslouchat v podstatě s jakoukoliv reprosoustavou, tak tím, že jemný, klidný a měkčí charakter s dobrým rytmem jakoukoliv hudbu proměňuje v jednoduše relaxační zážitek bez ostrosti a hrubosti. Hledáte-li tak velmi dostupnou elektroniku, kterou můžete mít puštěnou bez konfliktů a nepříjemnosti po nekonečně dlouhou dobu, pak je A-9050 jedním z mála kandidátů v kategorii „něco přes deset". Jako bonus pak můžete brát sadu digitálních vstupů, kterým v entry level kategorii není vlastně mnoho co vytknout (snad jen, že nezahrnují také USB port...).

Kč 12 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ v dané třídě velmi detailní

+ má slušnou sílu a tah

+ nepůsobí agresivně, zvuk je velmi měkký a relaxovaný

+ digitální vstupy zlepšují pohodlné propojení audiovizuálních sestav

ZÁPORY

- nepříliš vřelý, volný zvuk není vysloveně „pěkný", bude tedy třeba laborovat se zbytkem sestavy

- škoda, že digitální vstupy nezahrnují také USB

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: CPT Praha | www.cptpraha.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha