Nenápadné a ještě dostupné audio klenoty pro starší a pokročilé – i tak by se dala charakterizovat dvacítková série z katalogu japonského výrobce Denon. V polovině roku 2013 se tato řada dočkala dalšího evolučního stupně v podobě kousků s dvacítkou na konci, který aktualizuje technologické vybavení tak, aby odpovídalo aktuálním potřebám a touhám audiofilů, stejně jako standardům stále se rozšiřujících hi-res nahrávek.

Jak je nicméně u Denon dobrým zvykem, nejde tu o žádný zbrklý progres za každou cenu, ale o decentní dolaďování ověřené, tradiční a povedené koncepce. Na první pohled se tak může snadno stát, že nový model ani správně neidentifikujete, kromě decentního typového označení v pravém dolním rohu čelního panelu totiž vlastně ani není jak. Od desítkové generace se odlišuje ta nová inovovanou součástkovou základnou, ve výsledku jen decentně (ale přesto ne úplně málo) posouvající schopnosti zesilovače kupředu.

První vizuální kontakt vás ujistí o tom, že to dobré se minimálně zvenku nezměnilo. Robustní stavba téměř pětadvacetikilového zesilovače je perfektní, vyvedená s umem, zkušeností a péčí. Pokud se rozhodnete umístit PMA-2020AE do svého racku, kromě hmotnosti musíte zvážit i nebývale nakynuté rozměry s čtvercovou základnou 43,4 x 43,4 cm a výškou nadprůměrných 18,2 cm.

Čelní maska se nese v duchu nejlepších firemních tradic, její čistota a jednoduchost je oživena jen typickým prohybem horní čtvrtiny. Celému čelu bez diskuse dominuje centrálně umístěný masivní knob pro regulaci hlasitosti, pravou stranu pak ovládá relátkový přepínač vstupů s decentním osvícením toho aktivního. Mezi oběma otočnými ovladači se dozvíte něco málo o konstrukci zesilovače, vpravo dole pak najdete vyznačení typu přístroje.

Levé polovině vládne trojice ovladačů korekcí v tradičním složení výšky / basy / vyvážení, spolu s dvoupolohovými přepínači – jedním pro rozdělení předzesilovače a koncového stupně (PMA-2020AE tak může sloužit jen jako výkonový zesilovače) a druhým pro vynechání signálových korekcí. Sestavu ovládacích prvků doplňuje malé spínací tlačítko a velký sluchátkový výstup s průměrem 6,3 mm.

Nenápadná luxusní elegance provedení pokračuje po bočnicích až na zadní stranu, kde najdete konektory uspořádané až s vojenskou dokonalostí. Z celkem sedmi analogových vstupů v podobě RCA konektorů jsou dva „privilegované", jejich provedení je výrazně robustnější. V Japonsku prostě ví, že málokdo má ve svém systému více než dva komponenty, u kterých se vyplatí nekompromisní signálová cesta včetně takto bytelných přípojných míst. Za velmi dobrou kvalitu v rámci dané cenové třídy lze navíc považovat už i ty „obyčejné". Pravdou je, že pokud používáte kabely s trochu masivnějšími koncovkami, budete se muset s jejich natěsnáním trochu snažit.

Bohatou konektorovou sestavu dále doplňuje ještě pre-out a main-in, máte tedy (jak již bylo naznačeno) použít PMA-2020AE jen jako řídící zesilovač (třeba pro subwoofer), nebo jen jako koncový, případně lze do cesty signálu vřadit třeba procesor pro úpravy zvuku v závislosti na akustických parametrech místnosti. Dva vstupy jsou řešeny jako nahrávací, adekvátně tomu zde tedy najdeme i dvojici výstupů páskové smyčky. Samozřejmostí je možnost zapojit Denon PMA-2020AE do systémů inteligentního bydlení pomocí 12V spouště.

Jak je u Denon zvykem, velkou pozornost si získává analog, respektive předzesilovač pro gramofonové přenosky. Pomocí dvoupolohového přepínače si můžete zvolit režim vhodný pro MM i MC přenosky, je tu i kolík pro uzemňovací kabel. Celé konektorové pole zabírá necelou třetinu zadního panelu, zbytek volného prostoru hostí jen osm bytelných, byť rozměrově kompaktnějších reproterminálů. Do nich bez potíží vsunete libovolné banánky, lopatky i holé vodiče, které lze vždy pohodlně a dostatečně dotáhnout. V oblasti komfortu je vlajková loď Denon prostě optimální.

Dosud tedy dle popisu je zjevně, že se mnoho nezměnilo a kdo četl popis PMA-2010AE, ten je jistě jako doma. To důležité se totiž změnilo (ale i zachovalo) takzvaně „pod kapotou". Přestože konečné zesílení stále zajišťují MOS tranzistory s vysokou proudovou kapacitou v diskrétním push-pull zapojení, byly pozměněny, aby ještě lépe zapadaly do celkové topologie Ultra High Current Single Push Pull. Pro lepší filtrování byly také v napájecí sekci použity nové Schottky diody. Celkově inženýři říkají, že určité prvky se přibližují filozofii legendární série S1.

Vnitřní konstrukce se dělí do šesti sekcí, vzájemně oddělených přepážkami, minimalizujícími nežádoucí elektromagnetické rušení. Jak je dobrým zvykem, základem přístroje je dvojice klasických transformátorů z produkce Denon, jeden je určený pro digitální a jeden pro analogové obvody. Jejich mechanické provedení také omezuje rušivé vyzařování. Pracovní rozsah Denon PMA-2020AE je celých 100 000 Hz, aby se zesilovač správně popasoval s „rozšířenými" formáty typu Super Audio CD a DVD-Audio.

Výkon zesilovače ve třídě A/B je plně dostatečných 80 Wattů / 8 Ohm, případně 160 Wattů / 4 Ohmy. Nadprůměrný je pak rozhodně odstup signálu a šumu, zvláště pak u phono předzesilovače. Tam činí 74, resp. 89 dB (MC, resp. MM). U linkových vstupů je to pak solidních 108 dB. Pokud by vám náhodou nevyhovoval „rovný" přednes zesilovače, stačí sáhnout po jedné z korekcí – basy (100 Hz) a výšky (10 000 Hz) lze ovládat v rozsahu 8 dB.

Úžasně vypadající zesilovač Denon PMA-2020AE jsme měli možnost poslouchat hlavně s firemním SACD přehrávačem Denon DCD-2020AE, ale také s Pioneer BDP-LX71, ASUS Xonar Essence One MUSES Edition a Harman/Kardon BDT30. Z ostatních přístrojů jsme měli po ruce NAD C370 a TEAC A-H01. Zvuk jsme hodnotili hlavně za použití Harbeth Monitor 30, ale také Heco Music Style 500, Victa Prime 502 a Victa Prime 302. Drobné ochutnávky proběhly i v kombinaci s Xavian Bonbonus a Bowers&Wilkins AM-1. Kabely dodali osvědčení výrobci – Eagle Cable, Monster Cable, QUAD, KrautWire a ProAc. Klidné napájení zajišťoval Xindak XF-2000B.

Nejvýše postaveným zesilovačům katalogu Denon bylo vždy vlastní jemné, poklidné, mírně vřelé podání s bohatými tóny. Ani nejnovější inkarnace není žádnou výjimkou. Objem a poklidně plynoucí sílu oceníte v Rutterově „Pie Jesu" z „Requiem" („Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901), v podání PMA-2020AE pomalu tekoucí, lehoučké, nadýchané a hřejivé skladbě. Velký dynamická rezerva je tu znát v každé sekundě, úvodní dechy mají nádherně plný charakter a velmi přesvědčivé barvy, stejně jako následující vokály. Ty jsou nádherně prokreslené, živoucí a výborně čitelné. Sbor je zcela přirozeně souznícím množstvím jednotlivých hlasů. Celá skladba je pak naprosto zřetelně zasazená do vibrujícího, zvuky odrážejícího prostoru, dýchajícího ambientní atmosférou. Snad jen droboučký nádech vřelosti vás odděluje od očekávaného fyzického chladu chrámového prostoru, jinak je dojem úchvatně věrný.

Denon PMA-2020AE staví svůj charakter na bohatém, různorodém basovém základu, který je sice výrazný, ale nepřesahuje nikdy „tu správnou" mez. I díky tomu je ale zvuk krásně plný a pevný. Důkazem budiž hutná, krásně barevná a jasně konturovaná akustická kytara Allana Taylora v „Dedicated to..." z referenčního SACD disku „Closer to music vol. 3" (2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2). Nádherně podanému nástroji neschází sebemenší detail, přitom se jeho zvuk line ve vláčném, lehoučce medovitém a neuspěchaném ladění, díky kterému se dá poslouchat i na hodně vysokou hlasitost bez únavy a pocitu nepříjemnosti. Krásně tu vyniknou vibrace těla nástroje a jednotlivých strun, mimochodem s téměř dokonale podanou kovovostí.

Říká se, že zesilovače Denon se výjimečně (a hlavně) hodí pro reprodukci akustických žánrů – jak je z výše uvedeného zřetelné, tak je tomu tak i v případě PMA-2020AE. Bylo by ale neférové omezovat jeho schopnosti jen na tento styl. Stačí si pustit poslední album českých drtičů strun Dymytry s názvem „Neonarcis", zvláště jeho titulní skladbu. Pravdou je, že i sem prosakuje onen příjemně měkký a neútočný charakter s bohatým basovým základem a hlavně neotřesitelným klidem. To sice trochu obrušuje zoubky metalové říznosti, dostatečně to ale vynahrazuje razance, průraznost a absolutní samozřejmost přednesu, která vám podá naprosto autentický zážitek. Autentický v tom smyslu, že úplně cítíte sálající energii, stejně tak ale Denon nijak netají určitou dynamickou plochost. Už řečený příjemný, poklidný charakter činí i nekvalitní nahrávky dobře snesitelné.

Je ale pravdou, že nejvíce oceníte schopnosti Denon PMA-2020AE u těch technicky nejlepších nahrávek, které nástroje přinesou téměř doslova do vašeho poslechového prostoru. Můžete se tak octnout v pevně a přitom uvolněně vykresleném prostoru mezi houslisty ve „Smyčcovém kvartetu D moll, op. 76, č. 5 – Finale – Presto" (2L | 24 / 192 | FLAC). Do hloubky prokreslené nástroje s realistickým objemem a pocitově nekomprimovanou dynamikou mají možná jen o ždibec sytější barvy, velice muzikální celek vám ale nedovolí se takové malichernosti věnovat.

Charakteristika projevu Denon PMA-2020AE je při povrchním pohledu úplně totožná s typicky vnímaným „značkovým" zvukem. Až po delším poslechu si uvědomíte, že nejnovější variace s číslovkou 20 v názvu se přeci jen pohnula směrem kupředu a to ne o úplně malý kus. Komplexnější, procítěnější a vyzrálejší charakter vám nabídne hlavně znatelně větší porci uvolněnosti a pohody. Díky tomu si užijete naprosto libovolný žánr v (s trochou nadsázky) naprosto libovolné kvalitě. Ladění dvacet dvacítek totiž nechává plně vyznít hudbu samotnou, její emoce a poselství a obsah tu tak v nejpříjemnější možné podobě vítězí nad formou, jakkoliv vám nezatajuje žádné informace. PMA-2020AE je v podstatě dokonalým protikladem ke zvukovým hyperdetailním pilám, které často jaksi zapomínají, že zvuk je prostředkem pro přenos hudby, nikoliv opačně. Neznamená to samozřejmě, že by Denon nedokázal rozlišit droboučké nuance, kdepak. Podle nejlepších high endových tradic je prostě „jen" věrný realitě, nepřidává, ani neubírá, snad jen vše halí do maličko příjemnějšího, pohodovějšího a něžnějšího hávu, takže si posluchač bude nucen zvyknout, že není kam spěchat, že má svůj čas vychutnat rytmicky odtékající hudební proud dle vlastní libosti. Ač Denon PMA-2020AE patří do stále ještě tak nějak zaplatitelných sfér, jeho místo je zcela jistě mezi reprodukčními hrdiny audiofilské Valhaly.

Kč 55 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nádherné výrobní provedení

+ oproti minulé generaci nižší cena

+ klidná, ale autoritativní síla zvuku

+ poklidné ladění lze poslouchat hodiny a hodiny

ZÁPORY

- stále nenabízí symetrické vstupy a výstupy

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha