Musical Fidelity, ač v místních podmínkách značka nepříliš často zmiňované, patří ke „zlatému fondu" ostrovního high fidelity. Svými produkty obohacuje svět věrné reprodukce již od roku 1982, aktuálně má katalog na 8 různých sérií, pokrývajících jak dostupné, tak skutečně high endové vody. M6 je pak zlatá střední cesta a integrovaný zesilovač M6i patří k nejznámějším produktům z této anglické továrny.

Co spojuje všechny produkty s logem Musical Fidelity, to je neuvěřitelně robustní stavba a čistý, moderní, „svalnatý" vzhled. Jakmile si rukou pohladíte masivní čelní panel a všechny ovládací prvky s dokonalou přesností vyfrézované z hliníku, vaše smysly zaplesají. Nahoře vlevo umístěný pásek s typovým označením je dokonce z „medical grade" nerezové oceli. Obzvláště centrálně umístěný opravdu obří ovladač hlasitosti je radost držet v dlani – plynulý, mechanicky dokonalý a jemný chod je nesmírně příjemný. Osm tlačítek (sedm pro volbu aktivního vstupu, jeden pro zapnutí zesilovače) je sice poněkud maličkých, ale provedení je skutečně famózní – nakonec ale stejně máme povedený a příjemný dálkový ovladač.

Robustnost konstrukce (při rozměrech 44 x 12,5 x 40 cm váží M6i téměř 17kg) samozřejmě není otázkou jen čelního panelu, ale dobrý pocit pramení i ze zpracování masivních chladičů na bocích – velká žebra by udělala čest i trojnásobně drahému zesilovači, pracujícími v čisté třídě A. Přesuneme-li se na zadní stranu, opět nás velmi potěší čistota a zjevná hodnotnost a čistota provedení. Čeká zde na nás celkem šest párů analogových RCA konektorů, potěšující je ale hlavně jeden pár symetrických XLR vstupů a USB konektor – ano, podle posledních trendů umí M6i sloužit jako externí zvukové zařízení pro váš počítač. Samozřejmostí jsou adekvátně masivní reproterminály.

Skladba zmiňovaný cinchů je také poměrně zajímavá – jde o čtyři vstupy a dva výstupy. První dva vstupy jsou zcela klasické linkové, další je však průchozí cesta pro signály domácího kina. Jeden běžných pre-out pak doplňuje nahrávací smyčka (tedy jeden pár pro vstup, jeden pro výstup).

Vnitřní konstrukce je podobně poctivá jako ta vnější. Tranzistory pracují ve smíšené třídě A/B, velmi precizní je také členění – předzesilovací část je plně odstíněna od koncových stupňů, ty jsou pak pojaty jako plně dual mono. Koncové stupně umí vygenerovat velmi nadstandardních 200 Wattů na kanál do zátěže 8 Ohm, M6i tak bezesporu patří mezi siláky. Techničtěji založené potěší informace, že peak-to-peak zvládá tento zesilovač 126 Volt / 45 Ampér. Tlumící faktor má hodnotu 170.

Poslouchali jsme ve studiu HIFIpartner v Dolních Břežanech na několika sestavách – nejvíce času jsme strávili s Wharfedale Jade 7, jako mnohem vhodnější se však ukázalo spojení s regálovými reprosoustavami Dynaudio Focus 160. Zdrojem signálu byl talentovaný Marantz UD7007. Symetrické propojení obstarávaly kabely Kimber, ostatní pak Vincent a XSymphony. Napájení ošetřoval IsoTek Aquarius.

Když už jsme se zmínili o správných partnerech, výběr systému a zvláště pak reprosoustav je u M6i skutečně kritickým krokem. Vhodnou kombinací dáte vyniknout jeho kvalitám, nevhodnou pak ale vytvoříte zvuk, díky kterému riskujete okamžitou negativní reakci – a to si M6i nezaslouží, je třeba k optimálnímu poslechu hledat cestu trpělivě a poctivě. Obecně lépe se zesilovači řídily menší regálové reprosoustavy, jako nejvhodnější bychom tipovali snadno „řiditelné" anglické regálky typu KEF, Harbeth, ale možná i některé menší Wharfedale, což už bude záležet jen a pouze na vašem vkusu – důležité je ovšem nepřestat s hledáním, dokud se nezačne linout přesně ten zvuk, který se vám líbí. Se zmiňovanými Dynaudio si Musical Fidelity M6i také rozuměl výrazně lépe, než s velkými Jade 7. Stejně tak je výrazně lepší a zvukově věrohodnější symetrické propojení, takže doporučujeme věnovat nemalou péči i nalezení optimálního symetrického partnera.

Jako solidní anglický gentleman se M6i projevil při reprodukování audiofilního sampleru „Die perfekte Räumlichkeit" od německého Stereoplay (2010), hlavně pak při použití regálových reprosoustav. Stingův „Englishman in New York" zní příjemně měkce, až zasněně barevným způsobem, nástroje mají svá přehledně uspořádaná místa a zesilovač má víc než dost výkonu, aby si poradil s jejich dynamikou. M6i se nepouští do patologického rozboru nahrávky, snaží se zaujmout hlavně soudržným hudebním celkem. Detailů a informací o nástrojích je dost na to, abyste je mohli vychutnávat na velmi tichém pozadí – Musical Fidelity k vám propustí jen minimum šumu a ruchů.

To potvrzuje i „Besame Mucho" s podmanivým vokálem Lindy Sharrock ze stejného sampleru. Celá skladba je pevně semknutá, jako kdyby se soustředila právě na hlavní vokál, vynikající na černém pozadí. Hlas je pak velmi příjemný, pod absolutní kontrolou siláka M6i – zajímavý je opravdu hodně relaxovaný akcent celé reprodukce, která prostě nikam nespěchá, odtéká si svým vlastním tempem a vůbec si jde svou vlastní cestou, bez ohledu na okolní svět. I vy se tak musíte nechat vtáhnout do barevného, velmi něžného zvuku.

Pravdou je, že trochu více autority v celém pásmu, zvláště ve spodních oktávách, by možná reprodukci učinilo blíže moderním nárokům a třeba materiálu ve vysokém rozlišení. Nejde nicméně o nějakou chybu v návrhu, dle nás se Musical Fidelity snaží neměnit a setrvává na ladění svého zvuku už nějakou tu desítku let. Třeba komplexní kus typu Verdiho „Requiem: Dies Irae" z testovacího disku Bowers&Wilkins a London Symphony Orchestra se nám na Wharfedale Jade 7 nelíbil, scházelo mu do správného vyznění poměrně dost objemu, rozlišení a vrstev, v nichž by se dalo vyznat. Na druhou stranu po přesunutí na Dynaudio se udála změna téměř zázračná a zvuk byl sice „svůj", vykazující nicméně respekt k barvám nástrojů a jejich solidní rozlišení. Čím je podobně markantní rozdíl způsoben, to lze jen spekulovat – jednotlivé komponenty systému samy o sobě jsou zcela bezproblémové, pouze jejich kombinace je buď synergická, nebo antagonická a to nikoliv zrovna na úrovni nuancí.

SACD vrstva a „Tin Pan Alley" od Stevie Ray Vaughan and Double Trouble („Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262) pak po vhodném sladění všech komponent představuje typický, lehce temnější a muzikální „british sound". Síla, energie a kontrola, kterou v této skladbě cítíme, odkazuje na skutečně excelentní parametry Musical Fidelity M6i. Zvuk je po britském způsobu lehce o ždibec temnější a sytější, přesto však nepřehání v objemu jednotlivých nástrojů.

Šostakovičovy „Preludia a fugy" („Incredible Music vol.1" | 2012 | STS Digital | 6111115) v podání Michiela Rase zase přináší hebké, tonálně trochu „do příjemna" laděné podání piana. Zesilovač v tomto kuse maličko šetří na důrazu – tam, kde by měl přijít explodující úder do klaviatury a tón by vás měl zasáhnout jako železná pěst, Musical Fidelity M6i kolem oné pěsti úhledně obalí trochu sametu, aby se vše poslouchalo co možná nejsnáze a nejpříjemněji – tak trochu připomíná svým přednesem lampovou konstrukci toho druhu, které hudbu mile a přitažlivě „ohřívají".

Musical Fidelity M6i není pro každého. Musical Fidelity M6i je velmi vybíravým gentlemanem. Musical Fidelity M6i musíte dlouho a pečlivě opečovávat a předestírat mu rozličné lahůdky kabelové, reproduktorové i zdrojové, než si utvoříte pokrm, který se pak s láskou, něhou a vřelostí rozplyne ne na jazyku, ale v uších. Pokud už najdete „svůj" zvuk v sestavě s Musical Fidelity M6i (a výše jsme si říkali, že ideální je vytvořit si takový malý britský styl s typickými jednoduchými regálovými monitory s jednoduchou výhybkou), pokud už si vyhrajete i s těmi nejmenšími variacemi všech zúčastněných komponentů, pak se nemusíte bát, že by vám radost vydržela jen krátce – M6i je vyrobený jako tank a vyřadit z provozu by ho patrně mohla jen dlouhodobá cílevědomá destrukční činnost. Navíc některé moderní „vymoženosti" typu USB vstupu nebo průchozího vstupu pro domácí kino otevírají dveře k univerzálnějším možnostem využití.

Kč 64 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ perfektní kvalita výroby a čistý, elegantní vzhled

+ USB vstup

+ možnost využít jej jako koncový zesilovač pro domácí kino

+ se správnými partnery příjemný a muzikální zvuk

ZÁPORY

- hudebnímu zážitku by prospěla větší autoritativnost a naléhavost

- nesedí si s každými reprosoustavami, zvláště v oblasti kontroly basu

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

AQ

www.aq.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 


+420 585 342 232

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha