Jestli se nějaké zboží v hi-fi třídě dá označit za nejběžnější, půjde patrně o dostupné integrované tranzistorové zesilovače. V této třídě je tak extrémní přetlak a mainstreamoví výrobci se snaží být vidět čím dál tím širší nabídkou funkcí v čím dál tím příznivějších cenových kategoriích. V praxi je ovšem podobná technologicko-cenová válka benefitem pro koncového uživatele – u integrovaných zesilovačů v kategorii 20 – 30 tisíc se tak čím dál častěji objevují zejména technologie, otevírající svět počítačového audia, jinými slovy integrované D/A převodníky.

Výjimkou není ani evoluce úspěšného entry level modelu A18 z britského Cambridge. Ta sice přes mírné zvýšení ceny oproti předchůdci nenabízí USB vstup (ani pro připojení disků, ani pro funkci v roli externího zvukového zařízení) nebo DAC, ale jde cestou široké řady přídavných „modulů“, ovládaných přes spínací / napájecí konektor. Můžete díky tomu v jeden okamžik k A19 připojit až dva kusy zařízení z r Series. Tam je na výběr klasický DAC, USB DAC, BlueTooth DAC, dok pro Apple zařízení a nově i základně / DAC pro SONOS zařízení. Vzhledem k cenám těchto modulů se výsledná kombinace integrovaného zesilovače s vybraných rozšiřujícím produktem pohybuje na úrovni konkurence, jen vám dává trošku volnější ruku (což může být vykoupeno nutností někam umístit další krabičku). My jsme měli možnost zkoušet zesilovač s rLink a i když to znamená trochu kabelů navíc, problém to nečinilo.

Arcam A19 je typicky britským nenápadným gentlemanem. Nízká stavba jej obzvláště v černém činí až přehlédnutelným, neb dle firemní tradice nenajdeme ve vzhledu žádné excesy. Až stroze střižený styl sdílí třeba s novými Pioneer, ovšem na rozdíl od nich nepůsobí muskulaturně, ale spíše jemně a uhlazeně. Dominantou čelního panelu je velký regulátor hlasitosti s velmi příjemným a plynulým chodem. Displej s typicky zelenými znaky s velmi dobrou čitelností poskytuje jen dvě základní informace – navolený vstup a úroveň hlasitosti, můžete jej dle libosti ztlumit či vypnout. Tlačítka přímého výběru vstupů pod displejem jsou poměrně malá a blízko u sebe umístěná. Zcela stejná jsou pak ještě v levé části, ta zesilovač ztišují, ovládají již zmiňované tři stupně svítivosti displeje a umožňují přístup k jediné přítomné korekční funkci, kterou je vyvažování kanálů. Pravou stranu panelu ovládá velké spínací tlačítko, AUX vstup a sluchátkový výstup, oboje ve formátu 3,5 mm jacku.

Zadní panel je v podstatě jen prostorem pro devět pár analogových RCA konektorů, dva standardní páry poměrně natěsnaných reproterminálů a napájecí zásuvku. Zcela běžnou sestavu doplňuje maličký 3,5 mm jack podobný spínacím 12V zásuvkám. Má na starosti napájení až dvou zařízení řady r díky dodávanému kabelu (6V / 1A). Z devíti párů konektorů jich sedm patří vstupům (jeden pak MM přenoskovému předzesilovači), dva výstupům (regulovaný pre-out a linkový record out). Jednoduchost sama.

V základní vnitřní koncepci A19 se toho oproti předchozí generaci mnoho nezměnilo. Značná část 8,5 kg hmotnosti (což není při rozměrech 43,2 x 27,5 x 8,5 cm úplně málo) připadá na rozměrný toroidní transformátor. Co se – dle vyjádření výrobce – změnilo velmi, to je hlavně předzesilovací část. Nabízí hlavně extra propracovaný výstup pro sluchátka (Arcam toto dokonce prezentuje jako jednu z hlavních výhod nového modelu). Nyní nabízí podporu sluchátek od 16 do 2 000 Ohm, takže by A19 měl zvládnout s klidem i „profi“ a high end modely. Bohužel jsme neměli možnost vyzkoušet poslech s opravdu high endovými modely typu HiFiMAN HE-500 nebo Audeze LCD3, ale na dostupnějších Sennheiser IE8 či Bowers&Wilkins C5 byl zvuk opravdu velmi příjemný. Myšlenku o připojení nejnáročnějších sluchátek maličko sabotuje 3,5 mm jack místo „plnoformátového“.

Že Arcam A19 patří do dostupné třídy, to nám napoví i výkon 50 Wattů do 8 Ohmů, který zesilovač dodá ve smíšené třídě A/B. Výkon může stoupnout až na hranici 90 Wattů do jednoho kanálu při zátěži 4 Ohmy. Pro potřeby běžných hlasitostí v typických českých poslechových prostorách jde o výkon nepřehnaný, ale plně dostačující. Zajímavá je i velmi nízká hodnota celkového harmonického zkreslení (při 80% výkonu a zátěži 8 Ohm), činící pouhých 0,003%.

Slovo navíc si zaslouží dálkové ovládání, estetikou připomínající mobilní telefony pro seniory. Maličké rozměry, žádná zbytečná tlačítka; zato rozměry ovládacích prvků jsou skutečně velkomyslné a pohodlné i pro ruce zápasníků sumo. Pokud se smíříte s tím, že rozhodně nejde o luxusně vypadající „dálku“, pak vás ergonomie určitě potěší.

Arcam A19 (mimochodem, exkluzivně jsme dostali první kus v České republice) jsme poslouchali ve společnosti Pioneer BDP-LX71 a KingRex UD384, ale také D/A převodníku rLink. Pro srovnání jsme měli k dispozici ještě sestavu Firestone Audio (DAC I Love Taiwan, předzesilovač Mass a monobloky Big Joe IV, o čistý signál z USB se staral izolátor Green Key) a NAD C370. Čistotu napájení zajišťoval Xindak XF-2000B. Poslouchali jsme přes redakční Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus.

Je třeba hned na úvod říci, že za danou cenu vlastně není A19 příliš co vytýkat. Snad jen je třeba si uvědomit, že to není zesilovač svým charakterem vhodný paušálně ke všem reprosoustavám. Přestože neměl sebemenší problém s ovládnutím Harbeth Monitor 30, citelně příjemnější výsledné ladění zvuku předvedl s Xavian Bonbonus. Snad je to proto, že k optimálnímu vyniknutí se u něj hodí spíše barevné a muzikální, než studiově „rovné“ reprosoustavy.

Arcam A19 ale umí nabídnout hodně zajímavý zvuk – velký a „zaplavující“, přitom však sám o sobě je velmi (možná právě až příliš, proto ono hledání ideálních reprosoustav) klidný. FMJ A19 má na danou třídu velmi solidní, zdravý basový základ s velmi slušnou kontrolou. Objem nepřehání, dodá ale spodním oktávám potřebnou pevnost a kontury, aby jich bylo subjektivně dost. I díky tomu se nemusíte bát, že by zesilovač neuměl zvukem vyplnit celou místnost. Basa v „Billy Jean“ (Michael Jackson | „HIStory“ | 1995 | epic | EPC 474709 2) je silná, dostatečně autoritativní, aby udávala zvuku tak a tempo, přitom ale zůstává kulatá a příjemná.

Stejně tak Arcam umí přinést spoustu informací o smyčcové smršti v úvodu „Aprés Moi“ (Peter Gabriel | „Scratch My Back“ | 2010 | REALWorld | PGCD12). Rozlišení je solidní, ačkoliv vás zesilovač vysloveně nedrtí a nezahlcuje detaily – ty vyplývají na povrch velmi nenuceně, nepodbízivě, takže se musíte snažit koncentrovaně poslouchat, nechat se vtáhnout hudbou, nikoliv zvukem. Arcam A19 vám je, tak říkajíc, neotluče o hlavu. Umí ovšem udržet v náročné zvukové lavině tolik kontroly, že můžete vnímat celek i jeho části a tím se řadí k těm povedenějším zesilovačům z cenové třídy 20 – 30 tisíc.

Stejně tak patrně žádný z jeho soupeřů v této kategorii nenabízí tak velký zvuk – stačí hlasitost pozvednout jen mírně nad úroveň půlnočního poslechu a hudby je všude plno. Splašené hodinářství v „Time“ (Pink Floyd | „Dark Side of the Moon“ | 1993 | MFSL | UDCD 517) se rozlije do celé místnosti; není to ale divoká zátopa jako u rozvodněné řeky, ale kontrolované naplnění jako u napouštěného rybníka. A19 není zjevně stavěn na to, aby vás ohlušil při koncertní hlasitosti, ale v rozsahu běžně tiché až běžně hlasité reprodukce vládne perfektně.

Zahrát s plnou grácií masivní buben ve „Velké bráně Kyjevské“ (Modest Mussorgsky | „Obrázky z výstavy“ | Crystal Cable Arabesque | 2009 | Crystal Cable | CC 200901) nepřísluší žádnému zesilovači s podobnou cenovkou, nicméně i zde Arcam svým umírněným, kontrolovaným stylem nabízí barevné tóny, díky mocnému objemu zvuku pak údery působí velmi živě, stejně jako úder nepůsobí zkresleně, dokud se nesnažíte otočit hlasitost tam, kde už reproduktory páchají sebevraždu skokem z ozvučnice. Vůbec celá skladba vyznívá příjemně čistě a přehledně, pro plnou živost ale musíte k A19 najít živější reprosoustavy.

Tonální věrnost prokazuje Arcam A19 na Stingově vokálu v „If I Ever Lose My Faith In You“ („…all this time“ | 2001 | A&M RECORDS | 493 156-2). Hlas je velmi uvolněný, přirozený a barevný, možná mu maličko schází energie, ale to se opět dostáváme k volbě adekvátních reprosoustav. Celkově ovšem nabízí A19 dobrý vhled do hudební scény, servíruje tóny s přirozeností a nepřehnaností, ústící ve velmi uvěřitelné podání.

Arcam A19 je entry level zesilovačem, na to nesmíme zapomínat. Je konkurentem zesilovačům „profláknutějších“ značek, které za ně chtějí většinou kolem 25ti tisíc, ale zase nabízejí funkce, za které si u Arcam musíte zaplatit v podobě kostiček r Series. To vám ale zase na oplátku dává naprosto volnou ruku v tom, jaké funkce vlastně chcete u svého zesilovače mít. Suma sumárum, jde jen o přístup, který vám více vyhovuje. Zvukově je Arcam FMJ A19 kouzelný, byť si k němu musíte najít cestu. Jeho decentní, neútočný zvuk vyžaduje pečlivé spárování s živějšími reprosoustavami, pak nabídne krásně barevné tóny v transparentním a nesmírně precizně kontrolovaném balení. Pokud je navíc jedním z vašich požadavků to, aby zvuku bylo skutečně hodně, A19 ve své třídě dost možná vede a vyplní s nenuceností každý krychlový centimetr poslechového prostoru. Spojte tento zesilovač se zdrojem signálu, který je trochu analytičtější, s reprosoustavami, které jsou živé a umí „kopnout“ a máte velmi zajímavou sestavu. V podobě Arcam A19 získá vaše sestava skálopevné základy pro věrnou reprodukci a za rozumné peníze vám otevírá kromě bran dospělého high fidelity také budoucnost v podobě digitálních skříněk r Series.

Kč 21 500,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nevtíravý design

+ nad očekávání přesná a spořádaná reprodukce

+ zajímavý koncept modulární „dostavby“ funkcí pomocí r Series modulů

+ arcamovsky plný, sytý zvuk

ZÁPORY

- s některými reprosoustavami vás zvukově tolik nestrhne

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Sound Group

www.perfectsoundgroup.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha