Jaký zesilovač si asi můžete koupit za 5 490,- Kč? Pioneer se svou novou řadou a jejím základním modelem A-10 snaží dokázat, že rozhodně lepší než dřív. Na první pohled se to nezdá tak úplně nepravděpodobné. Právě na první pohled se totiž téměř ve všem podobá svých vyšším bratříčkům, mimo jiné i o 20 000,- dražšímu A-70. A přestože jde pouze o prvotní dojem, zůstává desítka bez diskuse krokem kupředu v nejlevnějších vodách.

Stačí se podívat na soupis parametrů, porovnat fotku třeba s doslouživším A-109 a máte jasno. Tohle není jen jiná liga, ale spíše jiný sport. O moderně střiženém kabátku a dobrém pocitu z exteriéru jsme básnili u modelu A-70, desítka je sice viditelně na opačném konci spektra, přesto ani u entry level modelu nebyla výrobní kvalita vysloveně ošizena.

Ano, ovládací prvku jsou z plastu, nemáte ale pocit, že by se vám měly rozpadnout pod rukama při trochu méně šetrném zacházení. Ano, čelní panel ani tělo nejsou z luxusních hliníkových panelů, přesto jde o kov a tedy výraznou evoluci oproti plastikovému standardu starších sourozenců.

Přední strana hostí celkem pět knobů, čtyři menší slouží pro regulaci korekcí (výšky + basy + balance) a výběr aktivního vstupu, největší je pak určen pro regulaci hlasitosti. Vybrat si pomocí maličkých spínačů můžete ještě vypnutí korekcí, zda budou aktivní reproterminály A, B nebo A i B a nakonec ještě to, zda chcete využívat Loudness. Ta „přiohne“ kraje pásma a díky tomu při nejnižších poslechových hlasitostech zvuk lépe vynikne. Trochu překvapí, že Pioneer zvolil pro podsvícení tlačítek a indikaci aktivního vstupu červené LED, přestože u vyšších modelů je barva sytě modrá; tu najdeme jen u spínacího tlačítka (snad je to proto, že právě tenhle prvek sdílí celá řada v rámci nižších výrobních nákladů).

Zadní strana nám připomene, v jaké cenové třídě se pohybujeme, byť ani tady není důvod ke stížnostem. Snad jen celkem osm reproterminálů ve dvou sadách má základní rozumnou kvalitu, nic víc – svůj úkol, tedy udržet vše od holého vodiče, přes lopatky až po banánky, nicméně bezproblémově plní. Najdeme tu šest analogových vstupů v podobě RCA konektorů – čtyři jsou standardní linkové, jeden patří přenoskovému MM předzesilovači a poslední páskové smyčce, je tedy doplněn ještě o jeden pár RCA konektorů pro výstup signálu. Na rozdíl od vyšších modelů je také napájení vyřešeno „neaudiofilním“ malým konektorem.

Vnitřní stavba A-10 spoléhá na koncept Direct Energy, ověřený již mnoha dřívějšími modely. Jde v podstatě o zesílení pomocí MOSFET tranzistorů, kombinované s plynulou regulací biasu a minimalizací nevyváženosti energie v obou kanálech. Kvitovat je určitě nutno i fakt, že cesty koncových zesilovačů jsou plně symetrické. Tranzistory ze sebe vydají solidních 50 Wattů do 4 Ohmové zátěže, přičemž pracují celou dobu ve třídě A/B.

Desítku jsme zkoušeli v kombinaci s firemním SACD PD-10, vedle toho také s PD-50 a A-70 ze stejné stáje. K dispozici byl ještě NAD C370, Pioneer BDP-LX71 a Denon DN-500AV. Zvuk se linul z Harbeth Monitor 30, Tannoy Revolution DC6TSE, KEF R300 a Xavian Bonbonus. Spodnímu pásmu dodával šťávu Bowers&Wilkins PV1D. Sluchátkový výstup jsme potrápili pomocí Audeze LCD3 a HiFiMAN HE-500, zatímco kvalitu napájení si vzal na starost Xindak XF-2000B. Kabeláž pak nesla značky Vincent, QUAD, Monster Cable a Eagle Cable.

Že Pioneer se zvukem v dané cenové třídě příjemně pohnul směrem kupředu (rozuměj směrem k naplnění hodnot high fidelity), to je jasné už při prvních tónech „So What“ (Miles Davis | „Kind of Blue“ | 1997 | Columbia | CK 64935). Už se nenacházíme v oblasti zařízení, sestavených „aby hrála“, ale A-10 předvádí snahu „hrát dobře“. Za dané peníze samozřejmě nelze pořídit zázrak, ale každý posun kupředu by se právě v téhle třídě měl vyvažovat zlatem, neb otevírá širší a širší náhled od světa high fidelity široké veřejnosti (a budeme-li extrémní optimisté, pak této veřejnosti možná kvalita zachutná a časem se v důsledku toho třeba i zlepší kvalita nahrávek…). Je pravdou, že reprodukci trochu schází vykreslení pozadí, zde konkrétně šumění pásku, stejně jako nástroje jsou spíše jednodušeji vykreslené, ale celkově jde o výkon, který nám byl dosud znám z přístrojů o tisíc či spíše dva dražších (což je v této kategorii s trochou nadsázky „balík“). Hlavním atributem je poměrně velká živost a dravost zvuku.

Rozumně si poradí nejlevnější Pioneer také s reprodukcí lidského hlasu. Sladký vokál Michaela Bublé v „Georgia On My Mind“ („Crazy Love“ | 2009 | Reprise | 9362-49707-7) sice postrádá onu skutečně uvěřitelnou hloubku a komplexnost, neselhává však (až překvapivě) ve schopnosti udržet si naši pozornost a příjemně hladit. Ano, ve vypjatých momentech, obzvláště pokud hrajeme na vysoké, tak říkajíc koncertní hlasitosti (tam to obecně A-10 nesluší), se vyskytne sem tam nepříjemná sykavka, za normálních okolností jde ale o velmi slušnou práci, hlas je srozumitelný a uvolněný.

To samé lze říci i o akustické kytaře, uvozující album „This Is Where I Came In“ a stejnojmennou píseň (Bee Gees | 2000 | Polydor | 549 626-2). Nemůžeme si sice užívat prokreslenou hru celého těla nástroje, nicméně jednotlivé struny, jakožto dominantní prvky, zůstávají slušně vykreslené, co se týká detailů, příjemně atraktivně „prodané“, co se týká energie a příjemně tonálně umírněné, aby bylo jasné, že jsou vyrobeny z kovu. Tóny zní přiměřeně dlouho, rozlišení je – jak již bylo řečeno – slušné a v cenové kategorii 5 500,- Kč by se spíše toto podání mělo označit za skutečně skvělé. Pioneer přitom vytváří směrem k posluchači vazbu, snaží se nabídnout zábavný styl reprodukce; to pro srovnání s obvyklým přístupem těchto ultra levných přístrojů, kdy se ze systému často nakonec line – upřímně řečeno – nudný a prázdný zvuk.

A-10 se i přes svůj nevelký výkon snaží zvuk náležitě prodat a dát o sobě vědět. Energicky tak působí reprodukce „Time“ (Pink Floyd | „Dark Side of the Moon“ | 1973 | MFSL | UDCD 517), úvodní drnčení má dokonce přiměřený řád a přehlednost, byť opět platí poučka, že nad určitou mírou hlasitosti nemusí být vše vždy úplně příjemné. Při vysloveně tichém poslechu (i je-li aktivována funkce Loudness, která pomáhá, avšak zázraky neumí) pak zvuku schází trocha průraznosti navíc. Nutno ovšem říci, že Pioneer A-10 buduje v běžných poslechových podmínkách dojem solidní prostorovosti, zvládá udržet přehled nad oním drnčících chaosem a navíc nám celkem jasně říká, že to zvoní kov o kov. A vzpomeneme-li si, že máme v ruce zesilovač za 5 500,-, mávneme nad všemi nedostatky s klidem rukou.

Desítka maličko šetří na objemu zvuku ve spodním pásmu, jak nám ukáže basa Johna Deacona v „Another One Bites The Dust“ (Queen | „Greatest Hits“ | 1994 | Parlophone | 0777 7 89504 2 4). Drama bychom v ní našli, razanci též (na energii zase Pioneer rozhodně nešetří), objemově jí je ovšem trochu méně. V dané třídě ale patrně většina posluchačů prostě sáhne po ovladači basových korekcí a dle libosti si přidá…

Pioneer A-10 je sympatický přístroj. Ne ani tak tím, že se snaží celkem úspěšně předstírat, že svou výrobní kvalitou patří k přístrojům aspoň trojnásobně dražším, ne tak ani absolutní kvalitou zvuku, která je odpovídající zařazení do entry level kategorie. Jde o to, že za dané peníze dosud nikdo tak dobrý zvuk nenabízel, jde o to, že dosud jste museli zaplatit o tisíc či dva více, což jsou v dané kategorii více než důležité rozdíly (jinými slovy, Pioneer nabízí stejnou kvalitu jako ostatní, ale za o cca 35% nižší cenu). Je to chvályhodný krok, který otevírá dveře k ochutnání high fidelity hodnot i široké veřejnosti, která dosud u nejlevnějších modelů v této úrovni dostávala spíše stroj, který hrál, než přístroj, který hrál dobře. Pokud hledáte nejlevnější možnost, jak si zreprodukovat zvuk na úrovni, která má alespoň nějaké pojítko s realitou, kde už můžete věřit jednotlivým tónům, pak Pioneer A-10 nabízí hodně atraktivní cenovku, byť hvězdou zůstává v relativním kontextu dané třídy…

Kč 5 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ vypadá dobře – na první pohled působí jako výrazně dražší produkt

+ posouvá v dané cenové kategorii přístup „hraje zvuk“ na „nehraje zvuk špatně“

+ bohatá konektorová výbava, adekvátní výkon…prostě všeho je akorát

ZÁPORY

- kompromisy ve výrobní kvalitě

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

BaSys CS

www.basys.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 234 706 730

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha