Řada 12 japonského tradičního výrobce dostupné elektroniky Rotel je novinkou pro modelový rok 2012 a ztělesňuje hodnoty, pro něž tato značka vešla ve všeobecnou známost – nabízí velmi dobrý poměr kupní ceny a poslechového „výkonu“, neboli realistickou reprodukci, aspirující na pozici ve špičce své cenové třídy.

Model RA-12 je nejvyšším ze tří zástupců nové série a tudíž logicky nabízí i nejobsáhlejší vybavení. Jinak se vzhledově ale nijak neliší od nastolené linie produktů japonského výrobce. Zesilovač je uzavřen v nízké, výborně zpracované krabici s jednoduchými liniemi. Vzhled by se víceméně dal popsat jako účelný, až industriální. Typický je masivní knob na ovládání hlasitosti, rámovaný ostře modrou LED diodou. Dále jsou tu malá tlačítka pro přepínání vstupů a orientaci v menu, přepínač aktivních reprosvorek, malý port na sluchátka s jackem o průměru 3,5mm a samozřejmě masivní, příjemné spínací tlačítko. Potěšující je pohled na USB vstup na čelním panelu.

Zadní strana pak také odpovídá jak cenovému standardu, tak střídmému charakteru všech návrhů značky. Osm rozumně dimenzovaných reproterminálů pro dva páry reprosoustav, pět analogových párů RCA konektorů (z toho jeden určený předzesilovači k MM přenoskám) a jeden pár RCA pro pre-out výstup, dále pak dva koaxiální a dva optické digitální vstupy. Samozřejmostí je možnost napojení na ovládací systémy.

Na první pohled se tak Rotel RA-12 ničím neliší od těch nejzákladnějších integrovaných zesilovačů, nicméně už USB vstup vpředu a digitální vstupy vzadu napovídají o něčem víc – hlavní devizou tohoto dostupného modelu je integrovaný D/A převodník, konkrétně pak čip Wolfson WM8740 s rozlišením až 24 bitů a vzorkovacím kmitočtem 192 kHz. Díky tomu si lze nejen dopřát přímé připojení iPod / iPhone, ale také přímé streamování hudby z vloženého USB disku nebo (připojíme-li do USB dodávaný BlueTooth adaptér) také stahování z dostupného BT zdroje. Nemusí se to na první pohled zdát jako veliká výhoda, ale v dané cenové kategorii a s ohledem na budoucnost, skrývající ještě větší rozmach „počítačového“ audia, je to jedno ohromné plus.

Načítat digitální soubory umí RA-12 ve formátech AAC, WAV, MP3 a WMA, bohužel však jen v rozlišení 16 bit / 48 kHz, takže na nekomprimovanou hudbu ve vysokém rozlišení musíme zapomenout, což je skutečná škoda, zvláště k možnostem převodníku.

Poctivé vnitřní uspořádání (samozřejmě s ohledem na cenovou třídu) stojí na solidním toroidním transformátoru z in-house produkce Rotel a i díky němu celý stroj váží lehce přes 8 kg. Tranzistory, pracující ve třídě A/B jsou schopny vydat ze sebe až 60 Wattů na kanál při solidním celkovém zkreslení 0,03%. Tento výkon se osvědčil jako naprosto dostatečný i při vyšších hlasitostech na průměrně citlivých reprosoustavách.

Rotel RA-12 jsme poslouchali nejčastěji s jeho firemními „sourozenci“, digitálním streamerem a tunerem RT-12 a CD přehrávačem RCD-12. Pro doplnění byl k dispozici integrovaný NAD C370, koncový Xindak PA-M a sluchátkový zesilovač (fungující též jako solidní předzesilovač) Xindak H1. Zdroji signálu (kromě již zmíněných) byl Pioneer BDP-LX71 a KingRex UD384. Z reprosoustav pak jmenujme Harbeth Monitor 30, Quadral Ascent 90 nebo Cabasse MT31 Jersey. Kabeláž nesla značky QUAD, ProAc, Eagle Cable a Monster Cable, o kvalitu napájení se staral filtr Xindak.

Prvním zvukovým dojmem je určitá střídmost a subtilnost zvukového podání, Rotel RA-12 se drží spíše úkolu dolovat ze zvuku informace a snažit se je přehledně uspořádat, než bavit barevností a sytostí reprodukce. Povšimneme si toho dobře na „No Sanctuary“ od Chrise Jonese, kde jeho kytara je nahrána schválně s masivním objemem basu, kdežto Rotel se v tomto pásmu drží více při zemi. Objem je sice menší, ale dobře kontrolovaný a basy jsou rychlé a dobře čitelné. To ostatně platí i pro zbytek pásma, celkově je ale charakter zvuku spíše chladnější, studiovější.

Nicméně daný styl reprodukce neznamená, že by Rotel RA-12 neuměl „zabrat“ – dynamická rezerva sice odpovídá možnostem součástek pro přístroj s touto cenovkou, ale třeba „Velká brána Kyjevská“ nebo záznam jazzového klavírního koncertu z produkce Nagry ukazuje, že ani piano v náročných rychlých pasážích, ani kotle v závěru Mussorgského díla netrpí dynamickou chudobou. Oproti přístrojům, které byly na trhu před několika lety je to velký krok vzhůru a Rotel se tu může rovnat třeba třiceti tisícovým kouskům této starší generace. Stisk klávesy piana je dobře a jasně vykreslený, můžeme sledovat detailně průběh tónu až po jeho dlouhé doznění, Rotel dbá na to, aby se z nahrávky ztratilo co nejméně.

Barevnost zvuku není nejsilnější stránkou RA-12, i když by to rozhodně nemělo vyznít jako negativum – Rotel prostě nepřibarvuje hudbu do líbivé podoby, nehraje muzikálně, ale hlavně analyticky. I tak je ale tonalita blízká skutečnosti, jak ukazuje Stingův hit „Englishman In New York“ z alba Symphonicities. Množství akustických nástrojů nejen, že je pevně a zřetelně zakotveno v prostorovém zobrazení, ale navíc je lze jasně a snadno rozeznat v celém souzvuku tónů. Reprodukce je sebejistá, ale jsou okamžiky, kdy si doslova přejete, aby rezolutní upřímnost nesla alespoň špetku té nepravdivé něhy.

Snad ale právě díky trochu strožejšímu charakteru s vyrovnaným, byť méně objemným frekvenčním spektrem dobře vynikají informace a detaily nahrávky. Můžete si tak dosyta vychutnat drobné nuance hlasu Evy Cassidy v „True Colors“, jejich množství je na třídu kolem 20ti tisíc nebývalé. Hlas si vás sice prvoplánově nepodmaní, ale Rotel rozhodně nezabíjí poetiku skladby; pouze jí nijak nepomáhá. Kdo by pak toužil po troše tepla a něhy, nechť na pre-out výstup zapojí zesilovač typu Xindak PA-M, který v kombinaci s velmi transparentním předzesilovačem RA-12 tvoří krásné duo. Stejně dobře ale poslouží jakýkoliv stroj s vřelejším charakterem.

Rotel RA-12 je také poměrně univerzálním přístrojem – se stejnou zvukovou charakteristikou a příkladnou snahou o realistickou reprodukci nahrávky (ať už dá vyniknout její vynikající nebo naopak tristní kvalitě) přistupuje ke všem hudebním žánrům. Pravdou je, že moderní elektronika nebo obecně na basové rytmice postavené žánry, které můžeme slýchat na těch nejkomerčnějších rádiích, se u něj nepřetaví v onen bombastický, naleštěný a efektní výsledek, ba naopak – snaha často končí spíše fiaskem a dojmem plochosti a nudy. To je ale spíše plus pro samotný zesilovač. Každopádně pustíme-li vynikajícně nahranou „Survavilism“ Nine Inch Nails, drajv a energie se objeví, i když ne v podobě přívalové vlny, která by vás strhla, ale spíše jako inženýrsky precizní nákres skutečnosti. Stejně tak Tom Waits se svou temnou „Alice“, nahrávka pražského vystoupení Svjatoslava Richtera nebo laponské písně uskupení Jienat jsou všechny předávány posluchači v čisté, výborně rozvrstvené formě, v níž může po libosti lovit zvuky a informace.

Integrovaný zesilovač Rotel RA-12 je solidním krokem kupředu v oblasti kvality reprodukce; ať už oproti minulé generaci nebo obecně v dané cenové třídě. Ať už bohaté vybavení, možnost učinit jej variabilním centrem domácího zábavního systému (stačí-li nám tedy dvoukanálový zvuk) nebo velmi dobré, trvalé výrobní provedení z něj činí zajímavou koupi. Ovšem patrně hlavně pro ty, kteří dávají přednost informacím před líbivou muzikálností a realitě před často požadovanou měkkostí a vřelostí (tedy v podstatě nenáročností poslechu). Za jedenadvacet tisíc tak tedy japonský přístroj neslibuje zázraky high endu, ale nadstandardní výkon ve své třídě, což plní do puntíku. Rotel je nenápadným, ale o to lepším pracantem, který nenechá jediný detail vašich nahrávek bez povšimnutí a dáte-li si tu práci a zasadíte jej do jemu vyhovujícího systému (který by na některém místě měl lehce vykompenzovat jeho pragmatickou „studiovost"), odmění se báječnými zážitky. To je za dvacet jedna tisíc slušná hodnota…

Kč 20 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ integrovaný D/A převodník solidní kvality

+ dostatek výkonu a dynamiky i pro náročnější okamžiky

+ precizní, nepřibarvovaný zvuk

ZÁPORY

- standardně „rotelovsky“ ošklivé, byť relativně ergonomické dálkové ovládání

- trochu více objemu a razance by živému dojmu prospělo

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.czTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha