Poněkud svébytnou německou značku Audio Exklusiv až do roku 2012 patrně nikdo v České ani Slovenské republice neviděl ani neslyšel. Přitom se lze v oficiální informaci na jejich webu dočíst o tom, že se jedná o jednoho z tradičních high endových výrobců od našich západních sousedů. Jejich portfolio navíc sahá od zdrojů signálu přes zesilovače až k reprosoustavám a anitvibračnímu příslušenství. Bez zajímavosti není ani široká nabídka personalizace komponentů – od upgrade součástek až po libovolné kombinace provedení čelních panelů a ovládacích prvků (ovšem při zachování originálně působícího vzhledu všech produktů).

Při hlubším průzkumu historie značky se dostaneme až do říjnového dne roku 1979, kdy si Gerd Pütz uvědomil, že chce hudbu poslouchat jinak a lépe, ale přitom nemá své nápady možnost zúročit v některé ze stávajících velkých a zavedených firem. Gerd začínal s prací jako návrhář reprosoustav HECO v sedmdesátých letech, ale jeho netradiční přístup vyústil v rozchod s touto firmou a vytvoření Tubular Bell I, „dynamických reprosoustav s elektrostatickým zvukem“. Zajímavé nápady pokračovaly až do roku 1990, kdy Gerd zemřel v pouhých 41 letech a po dalších 19 let vedla firmu jeho žena a značka téměř zmizela ze světa. Až v roce 2009 firmu koupil rodinný přítel Andreas Schönberg a z masivních investic a moderního vedení se vyklubal zcela nový katalog, založený však na stejných hodnotách jako původní produkty Audio Exklusiv. Těmi jsou technicky zdůvodnitelná řešení, využívání osvědčených technologií se špetkami moderny a hlavně – minimalizace rušivých vibrací, jež firma považuje za velmi důležitý problém v oblasti reprodukce.

Momentálně tak v katalogu najdeme vše od dělených i integrovaných zesilovačů, gramofonu, antivibračních desek a nožiček až k elektrostatickým reprosoustavám. Podle plánu pak v brzké době přijdou přehrávače, převodníky, dynamické reprosoustavy a vlastně další široké spektrum produktů, čímž se firma zařadí po bok malých výrobců s velkým katalogem, jako jsou namátkou třeba Naim Audio nebo Audio Note, vyrábějící hi-fi od A do Z. Nemálo důležité je podle firmy také nabídnout produkty, které potěší nejen ucho, ale také oko.

Zvláště poslední věta je zajímavá, protože produkty Audio Exklusiv si lze splést jen s máločím. Velké tělo integrovaného hybridního zesilovače P12 s masivní mramorovou čelní deskou a zlatými knoflíky (které lze samozřejmě mít v chromu, zlatě, stříbře, černé, lesku či matu…; mimochodem si lze vybrat také z různých barev nápisu na zesilovači) je nepřehlédnutelné, ale rozhodně ne prvoplánově krásné. Lehce aristokratické kouzlo mu ovšem upřít nelze.

P12 nese na čelním panelu čtveřici masivních knobů, dva větší a dva menší. Malé slouží pro zapnutí a vypnutí přístroje, respektive pro volbu mezi zdrojem a nahrávacím odposlechem. Velké pak slouží pro přepnutí zdroje signálu a regulaci hlasitosti. Chod všech ovladačů je snad až příliš jednoduchý, trocha odporu by zrovna u kontroly hlasitosti nebyla od věci. Dvě nenápadné LED diody přesně uprostřed pak indikují provozní stav zesilovače.

Zadní panel nabízí čtyři páry analogových RCA konektorů, k nim přidává vstup do phono předzesilovače a výstup páskové smyčky. Reproterminály jsou celkem standardně provedené, lze do nich vtěsnat lopatky, banánky i holý vodič bez větších problémů, snad jen jejich rozteč by mohla být větší. Podle již nastíněné filozofie stojí celé dvaceti kilogramové tělo na masivních nožkách, pohlcujících vibrace.

Audio Exklusiv P12 je koncipován jako integrovaný hybridní zesilovač staré školy, tedy s relativně malým množstvím součástek, zato však náležitě dimenzovaných. Srdcem přístroje je 500W transformátor, optimalizovaný pro dual mono konfiguraci. Předzesilovací část je elektronková, koncová pak obsahuje lampy i tranzistory. Důvodem je vysoká proudová kapacita tranzistorů a vysoké napětí elektronek, takže zesilovač by neměl postrádat dostatečnou porci jednoho či druhého v žádném kritickém okamžiku.

Na post řídících elektronek vybral výrobce model 6N6, jako výkonovou pak do každého kanálu E88CC se zlacenými piny v kombinaci s tranzistory (bez bližšího typového určení), které mají mít „stejnou zvukovou charakteristiku jako elektronky“. Není tu žádná celková zpětná vazba, stejně tak ani lokální v oblasti tranzistorů. Regulaci hlasitosti má na starost potenciometr od TKD.

Výrobce udává poměrně zajímavé parametry, alespoň na to, že se jedná o relativně jednoduše konstruovaný hybridní zesilovač. Dosahovaný výkon se vyšplhá až na 80 Wattů do zátěže 8 Ohm, případně na 130 do zátěže poloviční. Vyšší model P112 (který má vlastně jen jeden napájecí zdroj navíc), nabízí dokonce 130, respektive 210 Wattů. Solidní je i frekvenční rozsah, který leží mezi 10ti a 110ti tisíci Hz (v toleranci -3dB). Udávané zkreslení činí při výkonu 10 Wattů zhruba 0,3%.

Audio Exklusiv P12 hrál v kombinaci s diskovými přehrávači Denon DCD-1510AE, Gryphon Scorpio a Pioneer BDP-LX71, k dispozici byly ještě dva převodníky, a to Arcam D33 a KingRex UD384. Jako zesilovače pro srovnání hrály NAD C370, Denon PMA-1510AE a Gryphon Diablo. O absorpci nežádoucích vibrací se starala podložka d.C.d. base 1 (za Kč 5 310,-) a antivibrační nožičky d.C.d. Feet (za Kč 4 410,-), obě poslední položky z portfolia Audio Exklusiv. Kvalitu proudu zajišťoval filtr Xindak XF-2000B. Kabeláž nesla značky Eagle Cable, Monster Cable, ProAc a QUAD.

Nutno říci, že protože P12 obsahuje v signálové cestě prvek elektronky, jeho zvuková charakteristika se ustálí až po úplném prohřátí (a že dokáže topit vskutku pořádně), které přichází v řádu desítek minut. Než se k večernímu poslechu ale „vydýchá“ dobré víno a než se pohodlně usadíte ve svém oblíbeném křesle, bude připraven i váš zesilovač…

Audio Exklusiv se podařilo vytvořit v modelu P12 sebejistý zesilovač, stavících na otevřené a velmi vřelé elektronkové přívětivosti, dopované energií a průbojností tranzistorů. Když Adele začne zpívat svou „Rumour has it“, hlas nese jasné stopy lamp, vlastně jako celé střední pásmo. Živost, něha a spousta detailních informací o silném a dokonale zvládnutém hlasu zpěvačky vyvolává pohodu a pocit velmi reálné přítomnosti. Celý zvuk je velmi uvolněný, neagresivní s charakterem, díky němuž bychom na přítomnost polovodičů zprvu ani nehádali.

Až v okamžiku, kdy začnou při vyšší hlasitosti zpěvačky pět své party z Vivaldiho „Laudamus Dei“, nenásilný, ale solidní důraz na polovodiče upozorní. Hrany přesto elektronky obalují do něhy a vřelosti, takže hlasy mají naprosto neagresivní sykavky; veškeré zdroje možného nepříjemného řezání do uší jsou decentně ohlazeny, rozlišení hlasů je přitom perfektní. Celý zvuk je o něco temnější, hutnější.

Audio Exklusiv P12 má solidní tah v celém frekvenčním pásmu – basová kytara Johna Deacona na „Another One Bites the Dust“ má rytmus a timing, nutící vás pohupovat se od první vteřiny do rytmu, Arnopolova basa v „Gotcha“ (Patricia Barber, „A Fortnight in France“) má zase realistický objem a zvuk jasně vibruje v těle velkého nástroje. Přitom se zvuk doslova valí a vtéká jako pomalá řeka do poslechové místnosti, kterou tóny naplní do posledního litru. Ano, Audio Exklusiv umí vytvořit skutečně objemný zvuk.

Pé dvanáctka nezklame ani při poslechu AC/DC a jejich „Highway to Hell“, ale nabroušená kytara má přeci jen lehce jemnější hrany a celkové vyznění sice nepostrádá dynamiku a strhující rytmus, na druhou stranu lehce vřelejší podání není úplně „tím oním rockovým grálem“. I přesto má hard rock své kouzlo, které ale není efektní a povrchové – musíte si ho „naposlouchat“ a v klidu proniknout k relaxovanému a uhlazenému stylu Audio Exklusiv P12.

Dynamickým schopnostem tohoto zesilovače není příliš co vytknout. Mehldauovo piano na pěti albech „Art of Trio“ drnká jiskrnými tóny a je radost ho poslouchat. Stejně tak podstatně komerčnější hudební linka Diany Krall na „Peel me a grape“ je plná barev a přirozenosti, P12 umí vystihnout onu náladu malého, temného klubu i při nočních hlasitostech.

Prostorová scéna má všechnu potřebnou šířku i hloubku, celkově je ale zvuk reprodukován v pevném, hutném celku, onen pocit, který bychom mohli nazvat „vzdušnost“ nebo „prostor mezi nástroji“ je zde vyplněn jakousi „temnou hmotou“, vnímatelnou energií, spojující všechny dobře čitelné a separované tóny do jasně identifikovatelného celku, do celistvé zvukové vlny. Muddy Waters s „Good morning little school girl“ ukazuje jasně oddělené nástroje na jasně oddělených místech, přesto je celý zvuk jasně jedním hudebním celkem.

Audio Exklusiv P12 už by se stotisícovou cenovkou měl patřit bez debat do highendových vod. A také patří. Má svůj charakteristický zvuk, což se nemusí líbit těm, kteří touží po analytické, studiově vyrovnané čistotě – tu u Audio Exklusiv rozhodně nenajdete. Jde svou cestou, velmi muzikální a více elektronkovou než polovodičovou. Vřelý, hutný a sytý zvuk si svého posluchače získá nenuceností a energií, ale také velkým klidem, hodícím se pro akustické žánry, klasiku a vůbec všechnu hudbu, kde emoce tvoří přirozenosti. Neznamená to, že by se vzdával svých kladů u reprodukce elektrifikované hudby, však třeba pulsující syntetický bas německých Yello v „The Expert“ je díky citu pro rytmus a schopnosti ovládat a plně kontrolovat i nejnižší frekvence radost poslouchat. A to je právě největší devizou integrovaného zesilovače od Audio Exklusiv – schopnost vzbudit radost z poslechu, ačkoliv tu by snad výšky mohly být o transparentnější a tam zase úder do bubínku sušší a tvrdší (jako to umí třeba Gryphon Diablo nebo třeba Brinkmann Mono), ovšem P12 stále zůstává v mezích audiofilních high endových kvalit. Na to, že jde o první počin značky po mnoha letech „odpočinku“, jedná se o velmi slušný přístroj, který patří rozhodně do lepší poloviny strojů s cenou plus mínus sto tisíc. Se svým trochu anglickým a hodně muzikálním zvukovým projevem stojí určitě za hřích (minimálně na informativní poslech, ale určitě i na víc).

POD ČAROU

Protože Audio Exklusiv jako jednu ze zásadních částí své filozofie staví potlačování nežádoucích vibrací a jejich negativního vlivu na komponenty (zejména elektronky), stojí za to říci pár podrobnějších slov k platformě a nožkám, které do redakce přišly spolu s integrovaným zesilovačem.

Za několik tisícovek si zájemce může pořídit platformu slušné velikosti, koncipovanou jako sendvič. Dvě dřevěné desky jsou k sobě slepeny pomocí pružné hmoty, mající za úkol co nejvíce omezit přenos vibrací. Žádná velká věda (nepočítáme-li samotný tlumící / pružící materiál, o němž se výrobce poněkud odmítá šířeji rozepisovat), nicméně v jednoduchosti je síla a účelné řešení bez ozdůbek nese své ovoce. Samozřejmě hlavně u komponent, citlivých na nežádoucí pohyby – hlavně tedy zdroje signálu s pohyblivými částmi. Nutno říci, že čím kompromisnější přehrávač byl na desku postaven, tím výraznější posun, zklidnění a zlepšení kontroly nad zvukem ve výsledném projevu. Je pravdou, že investice pěti tisíc do antivibračního řešení u přehrávače za deset tisíc nemá valného logického smyslu, ale protože větší klid byl zaznamenán i u přehrávače střední třídy Denonu DCD-1510AE, nejedná se o voodoo na tahání dalších financí z posluchačů.

U přítomných tranzistorových zesilovačů nebylo na dané sestavě slyšet rozdíl žádný, to ale nutně neznamená, že u jiných citlivých koncepcí být nemůže. Například u elektronkového P12 přínos nastal, patrně díky velké citlivosti lamp na vibrace.

Podobný, ale poněkud menší efekt pak měly samostatné nožičky stejné koncepce – poměrně masivní kulaté puky, spojené dohromady pohltivým materiálem se budou patrně hodit ale hlavně tam, kde instalace celé velké desky není možná nebo vhodná. Kombinace obou řešení pak přinesla synergii jejich vlivů, ovšem za téměř deset tisíc (po sečtení jejich pořizovacích cen) už ne tak oslnivou. Ideálním řešením pro citlivé přístroje se tak jeví hlavně oddělovací a tlumící deska, která za rozumné peníze přináší rozumné výsledky, což u podobného typu příslušenství rozhodně není zaručeno – trh s hi-fi příslušenstvím je plný prapodivných pomůcek. d.C.d. antivibrační koncept od Audio Exklusiv je jedno z nemnoha, mající slyšitelný vliv.

Kč 108 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ jemný, elektronkový zvuk

+ dynamika a stabilita zvuku

+ velmi solidní výrobní provedení

ZÁPORY

- poměrně svérázný design

- zvuk kombinace lamp a polovodičů nemusí být příjemný pro každého

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

HOSHI

www.hoshi.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 222 323 652

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha