Japonský Denon své produkty chrlí do světa vysoké věrnosti reprodukovaného zvuku už od roku 1910. Tehdy tedy vlastně ještě nahrávaného zvuku, neb hlavním artiklem společnosti byly nahrávací přístroje. Od té doby stihl přerůst do jedné z největších korporací vyrábějící elektroniku se skutečně širokým záběrem. V roce 2002 navíc společnost spojila své síly se neméně legendárním jménem Marantz. I díky této síle se aktuální katalog pravidelně vyvíjí, obměňuje a pokrývá kompletní spektrum možných přání posluchačů od skutečné spotřební elektroniky po bránu high endu.

Řada 710AE patří spíše do první zmiňované skupiny, ačkoliv už to není to nejlevnější z nabídky. Vzhledem k velkosériové výrobě si Denon může dovolit stlačit ceny, respektive na dané cenové úrovni nabídne už velmi příjemnou kvalitu výroby. A na dvoukanálovém zesilovači PMA-710AE je to docela vidět.

Masivní čelní hliníkový panel nese jasně rozpoznatelné designové znaky japonské značky. Při standardní šířce 43,4 cm zabírá do hloubky jen 30,7 cm a na výšku 12,1 cm, takže se pohodlně vejde do každého racku nebo na polici, aniž by byl esteticky problematický. Stejně tak váha těsně pod sedmi kilogramy zajišťuje snadnou manipulaci s přístrojem. Zpracování celého těla je v dané cenové kategorii naprosto bezproblémové a dá uživateli pocit dlouhodobé hodnoty.

Celé čelo je poseto množstvím ovládacích prvků – vlevo je příjemně „jdoucí“ spínač On/Off a hned pod ním chvályhodný velký výstup na sluchátka o průměru 6,3mm. Kousek vpravo pak najdeme volič aktivních reprosoustav – Denon umí současně či na střídačku krmit dva páry reprosoustav z jednoho zdroje signálu. U jednodušších zesilovačů bývá pravidlem také funkce Loudness, mající za úkol „ohnout“ krajová pásma tak, aby i velmi tichý poslech zůstával prokreslený a srozumitelný. Pod těmito malými tlačítky najdeme známou sadu korekcí – basy, výšky, vyvážení. Basy a výšky umí přístroj regulovat v rozsahu +/- 8dB, takže ze silniče jde pouhým otočením knoflíku udělat buď bručič nebo tříštič skla. Naštěstí hned za masivním ovladačem hlasitosti s pozvolným, měkkým chodem najdeme i tlačítko Source Direct, přenášející na výstup informaci ze zdroje signálu pouze zesílenou, bez všech přídavných kompenzačních efektů. Dále už jsou tu jen dva knoflíky, jdoucí trochu víc ztěžka. Jedním se volí aktuální zdroj signálu, jenž má být propouštěn do nahrávacího výstup, druhým pak aktivní vstup signálu.

Zadní panel je podobně těsný jako ten přesný – celkem tu najdeme devět párů analogových RCA konektorů. Jeden z nich spolu s uzemňovacím kolíkem slouží pro připojení gramofonu, ovšem výhradně jen s MM přenoskou. Kromě toho je tu pět klasických analogových vstupů a dvě nahrávací smyčky. K nim se přidává ještě ne úplně obvyklé vybavení a tím je pre-out výstup pro případné připojení dodatečných výkonových zesilovačů. Čtyři reproterminály na kanál umožňují připojení dvou párů reprososutav, ovšem jejich provedení tak nějak odpovídá dané cenové kategorii. Plast spolu s malými rozměry jen špatně umožňují připojení jiných než „obyčejných“ reprokabelů, takže je vhodné zapomenout na „audiofilské hadice“ s masivními konektory, natož pak třeba s lopatkami. Holé vodiče slušného průměru a banánky ale Denon zvládne bezbolestně. K dispozici jsou ještě tři spínané zásuvky pro napájení méně náročných komponentů typu tuneru, což je z hlediska komfortu u levné sestavy, kde pravděpodobný uživatel asi nebude do hloubky řešit ideální napájení, docela příjemné.

Uvnitř přístroje se nachází solidní transformátor s oddělným vinutím pro analogovou i řídící část zesilovače. Tak jak je pro zesilovače Denon typické, i zde najdeme obvody s vysokou proudovou kapacitou High Current v zapojení Push-Pull. I díky nim nabízí PMA-710AE slušný sinusový výkon 85 Wattů na kanál do čtyřohmové zátěže, jakkoliv výrobce neudává hodnotu pro „standardní“ osmiohmovou zátěž, podle projevů by se dalo uvěřit nějaký 50 Wattů. Pro běžný domácí poslech tak jsou parametry dostatečné, zvláště s přihlédnutím k prodejní ceně přístroje.

Denon PMA-710AE hrál hlavně v kombinaci s CD přehrávačem stejné řady DCD-710AE a s novým, nesmírně povedeným streamerem DNP-720AE. Jako alternativní zesilovač byl použit NAD C370. Hrálo se z reprosoustav Harbeth Monitor 30, Xavian Piccola a také z nových KEF R500. O signálovou kabeláž se postaraly značky Eagle Cable, QUAD a Monster Cable, reproduktorové kabely pak nesly značky ProAc a Neyton (konkrétně na tuto kategorii poněkud předimenzovaný model Berlin LS).

Kdo by očekával od sedm set desítky zázraky, měl by znovu zkontrolovat nápis na cenovce. Většina zesilovačů do deseti tisíc totiž hraje ve finále poměrně podobným způsobem, respektive často trpí podobnými neduhy, vyplývajícími z nutných a logických kompromisů při konstrukci. Nicméně Denon PMA-710AE nabízí za omezené prostředky a s nutně omezenými možnostmi patrně aktuální maximum – ovšem ne pro každého.

Produkty Denon jsou známé svým jemným charakterem, ani 710AE není výjimkou ani přes svou velmi dostupnou cenovku. Navíc nehraje ani prkenně tvrdě, ani příliš měkce. Nicméně po dlouhé době poslechu vyšlo napovrch, že není ani žádným intenzivním tahounem, jenž by posluchače udržel svými řetězy pěkně uvězněného v křesle. Na to hraje snad trochu moc mělce a poklidně, což ale není v dané cenové úrovni žádná vážná (ani neobvyklá) výtka. Přese všechno neměl Denon zásadní problémy „uřídit“ žádné z připojených reprosoustav až do skutečně vysokých hlasitostí u dynamicky náročných tracků.

Začít testovací poslech levného přístroje tak náročnou skladbou jako je „L´Imperial commissario“ z Pucciniho „Madama Butterfly“ (diriguje von Karajan, zpívá Pavarotti), to je tak říkajíc výzva. PMA-710 AE sice nepřenese všechny nuance velkého zpěvákova hlasu v nejvyšší formě, i přesto ale zvládá podat jeho barvu příjemně uvěřitelně a srozumitelně, snad jen nejvýše vypjaté momenty duetu s jeho ženským protějškem začínají být mírně zkreslené a hůře čitelné. Nicméně dynamické schopnosti zesilovače jsou velmi slušné, i náhlá vzepjetí hlasů a nástrojů jsou přednesena čistě a s dostatkem energie.

Klubová atmosféra koncertu Pat Barber „A fortnight in France“ je v podání Denonu PMA-710AE příjemně jemná, teplá a měkká – v dobrém slova smyslu. Úvodní basa má realistický objem a oproti zbytku pásma trochu více síly, takže se stává ještě dominantnějším prvkem reprodukce než jak původně zvukař zamýšlel. Bas je rychlý a dobře čitelný i ve chvíli, kdy se k němu přidává klavír, zpěv a bicí, ačkoliv hlavně u nejvyšších frekvencí je dojem hloubky zvuku o něco menší. Není to ale na úkor detailnosti, na danou cenovou úroveň nabízí 710AE víc než dostatečný vhled do nahrávek.

Přitvrdíme-li trochu a necháme-li Denon zahrát Projekt Parabelum a jejich „In Flagranti“ při vysoké hlasitosti, objevíme netoleranci tohoto zesilovače ke špatným nahrávkám – plochá skladba bude prostě plochá a 710AE není tím, kdo dokáže i ze zvukových koulí vylovit přehledné vrstvy. Přesto i tento velmi kompaktní zvuk dokáže prodat s tím správným metalovým rytmem a silou, přitom ale zvuk zůstává v umírněných, neřezavých úrovních. Zde se právě projevuje jemnější, klidnější charakter Denonu – je mu vlastní hlavně akustická hudba, cokoliv klidnějšího je přímo ideální. Ne snad, že by nedokázal zahrát právě třeba metalovou nahrávku, taková by ale zasloužila maličko drajvuj navíc.

Naopak Palestrinovým mším na disku „5 Masses“ z katalogu Deccy je málo co vytknout – podání hlasů je přirozené, prokreslené a prostor nahrávky je příjemně široký. Dokonce i detaily v dalších vrstvách, odrazy a ozvěny velkého kostelního prostoru jsou na pozadí hlasů slyšitelné a srozumitelné. Zvukové podání je velmi nenásilné a právě tady exceluje PMA-710AE v roli zábavného strůjce zábavy s důrazem na hudbu, nikoliv zvuk.

Denon PMA-710AE je ideálním strojem pro ty, kteří chtějí s high fidelity někde začít nebo mají hluboko do kapsy a přesto si nechtějí odpustit zábavnou a příjemnou reprodukci. Rozdíl v ceně oproti nižšímu modelu je poměrně zanedbatelný, proto se vyplatí zapomenout na řadu 510 a připlatit si za tento stroj. Nicméně podobná rovnice platí i pro porovnání řady 710 a 1510 – snad kromě nepatrného rozdílu v ceně, mezi těmito dvěma modely už je totiž spíš cenová propast, jakkoliv vyšší model je zvukově podstatně dospělejším a vymazává mimo jiné jediné dvě drobné slabiny PMA-710AE. Pocit, že zvuk je o něco mělčí než by ve skutečnosti měl být a drobné výhrady k důraznosti projevu u rockovějších a tvrdších žánrů. Nicméně bezproblémová dynamika, talent pro klidnou, jemnou a nenásilnou reprodukci akustických žánrů spolu s velmi dobrým výrobním provedením a celkovou nenápadností britského gentlemana, kterého sice nevnímáte, ale za minimální výdaje odvede poctivou práci mu zajistí domov u nejednoho milovníka věrného zvuku. Protože jak bylo již jednou napsáno – za dané peníze jen těžko hledat něco víc.

Kč 9 390,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ rozumný poměr ceny a výkonu

+ slušná dynamika

+ pěkné výrobní zpracování

+ dostatek vstupů a na danou cenu poměrně dobře funkční phono

+ pro posluchače nástrojově jednodušších a hlavně akustických žánrů příjemný charakter

ZÁPORY

- zvuk je maličko mělčí

- zesilovač by si zasloužil lepší reproterminály

- u tvrdších žánrů by to chtělo trochu důrazu navíc

--- --- --- --- --- 

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha