Vzhled přístrojů retroskeptivní limitované série hlavního konstruktéra Kena Ishiwaty, jimiž slaví své třicetileté působení ve firmě, mi trochu připomíná nové vozy Chrysler nebo Ford Mustang - prostě ostře řezaný, maskuliní, svalnatý a atraktivní, aniž by působil hloupě nebo přeplácaně. Prostě trefa do černého - zde to platí tím víc, že série Pearl se dodává výhradně v této barvě. Že se jedná o něco extra majitele informuje také na čelním panelu instalovaná hliníková plaketka s vyrytým podpisem KI a zalisovanou perličkou.

Řady s iniciálami KI patřily v historii Marantzu vždy k tomu nejlepšímu a navíc - nikdy se nejednalo o cenově nesmyslné přístroje, v této tradici pokračují i oba stroje Pearl. Jak integrovaný zesilovač, tak SACD přehrávač jsou postaveny na robustním ocelovém šasi, které je poměděno, aby lépe odolávalo elektromagnetickým rušením. Zbytek konstrukce je hliníkový, včetně masivního, elegantního čelního panelu i půl centimetru silného horního panelu, který přispívá k robustnosti konstrukce a zvyšuje tak také rezistenci vůči vibracím. K tomu přispívají i masivní nožičky a dodatečná zátěž kovovým plátem na spodku přístrojů.

Pojďme se teď podívat trochu pod kapotu obou perel, začít můžeme třeba u dvoukanálového integrovaného zesilovače PM-KI Pearl. Základem každého zesilovacího prvku je pořádné napájení, o to se u Marantzu stará toroidní transformátor v samostatném nemagnetickém krytu, jehož proud filtrují dva kondenzátory o celkové kapacitě 40 000 mikrofaradů. Konstrukce je postavena na „marantzích" obvodech HDAM-SA2 a 3 (Hyper Dynamic Amplifier Module), celá topologie je pak navíc plně symetrická (trochu tak zarazí nepřítomnost symetrických vstupů a výstupů na obou přístrojích) a zahrnuje kromě proudové zpětné vazby i obvody pro odstranění šumu při konverzi proudu na napětí. Zesilovač dává trvalý výstupní výkon 90 Wattů na kanál do 8 Ohm, 140 Wattů pak do zátěže poloviční. Srdcem SACD přehrávače SA-KI Pearl je pevná a rychlá mechanika SACDM-10, zvládá krom SACD a CD disků také vypálená média s mp3 a wma soubory. Obvody digitálně-analogového převodníku nesou značku Cirrus Logic, konkrétně model CS4398, který umí zpracovat signál až o hloubce 24 bit a vzorkovací frekvenci 192 kHz - to je důležité i proto, že přehrávač lze zapojit v režimu D/A převodníku (kdy je ovšem vzorkovací kmitočet omezen na 96 kHz a na signál typu PCM, pokus dekódovat zvuk domácího kina by skončil poruchou přístroje). Základní prvky konstrukce skříně i napájecí části jsou pak shodné s výše popsaným zesilovačem. Analogová část obvodů je pak osazena výhradně diskrétními součástkami.

Jak už bylo řečeno, exteriér obou Marantz Pearl je svalnatý, sametově černý a elegantní. Zesilovači dominují dva masivní knoflíky, levý vybírá aktivní vstup, pravý plynule po půldecibelových skocích reguluje hlasitost, navíc čím prudčeji s ním otočíte, tím větší skok udělá, což chce sice trochu praxe, ale je to logické a příjemné (ale stejně nakonec použijete regulaci na dobře vymyšleném hliníkovém dálkovém ovládání). V centrální ose se nachází „okénko" jako do kajuty, v němž se objevují malými písmeny všechny důležité údaje. V malých prohlubních po obou stranách pak jsou malá tlačítka pro přepnutí režimu phono předzesilovače z MM na MC a obráceně, Power Direct In, neboli rozpojení předzesilovače a koncového stupně, funkci Mute, která sníží jakoukoliv nastavenou hlasitost do šepotu, dále pak tlačítko pro vypnutí displeje a modrého podsvícení, které decentně, ale přesto ve tmě poměrně rušivě vyzařuje do prohlubní s tlačítky, zapnutí a vypnutí tonálních korekcí a volba, zda půjde výstupní signál do reprosoustav nebo jen do sluchátkového výstupu, který má mimochodem velmi slušnou kvalitu. Tělo SACD přehrávače je zcela totožné, liší se pouze přítomností mechaniky a velkého, přehledného displeje pod ní, jinými funkcemi tlačítek (zde slouží k ovládání čtení vloženého disku) a jinde umístěným sluchátkovým výstupem s vlastní regulací hlasitosti (zde je výstup o něco méně dobrý než u zesilovače).

Zadní panely obou přístrojů nabízí v zásadě jen velmi jednoduché vybavení, přehrávač jeden pár masivních analogových RCA konektorů, digitální výstup optikou a koaxiálním kabelem, vstup pak jeden ve formě optického Toslinku. Ani zesilovač to s konektory nepřehání, krom jasně primárních vstupů pro CD přehrávač a gramofon jsou tu o něco subtilnější linkové vstupy a dvě páskové smyčky. Nad nimi pak jsou výstupy pre-out a přímý vstup do výkonového zesilovače. Masivní reproterminály pak nesou značku WBT.

Velkou část poslechového času jsem strávil s reprosoustavami Harbeth Monitor 30 , zkusil jsem i Quadral Aurum Montan VIII a KR Audio SP-2 . Propojení k nim obstarával standardně Eagle Cable Condor Blue LS 5.1 , občas též KrautWire Awakening. Mezi přístroji jsem pak použil osvědčený KrautWire Guru S, alternovaný Monster Cable M1000i.

První se do mechaniky „nacpal" hybridní SACD disk Sary K. „Hell or high water", na němž jsem zjistil, že přehrávač nezávisle na poslední volbě vždy u nově vloženého kompaktu volí SACD vrstvu. Ne že by to nebylo logické - proč poslouchat CD, mám-li SACD, že? Titulní skladba začíná velmi pomalou, klidnou kytarou, vnímáme přesné barvy tónů, velikost nástroje i textury strun, z nahrávky sálá poklidná, jemná a křehká atmosféra, přičemž schopnost setu Pearl vybudovat a udržet právě relaxovanou, příjemnou a potěšující atmosféru při poslechu je největším kouzlem Marantzu. Vše je jasné a čisté, hlas zpěvačky je jasně umístěný v prostoru, při pečlivém poslechu slyšíme drobné chvění v hlase a drobné detaily v pozadí, dodávající nahrávce pocit nesmírné živosti.

Česká rocková partička NIL mě se svým novým albem „Dirty" skutečně nadchla, mix agresivního a nápaditého stylu, k tomu pohledná a talentovaná zpěvačka, to je dosti nečeská kombinace. Hlasové kreace, razantní bicí i říznou kytaru si s nepříliš často slýchaným velmi čistým zvukem užijete nejlépe na závěrečné „This situation" nebo úvodní „Follow me". Přehrávač nabízí dva filtry, ten s číslem 1 se mi líbil tak nějak všeobecně, na jakoukoliv hudbu, produkuje velmi přirozený zvuk, „dvojka" je pro změnu velmi analytická, až tvrdá, takže byla jasnou volbou pro tvrdší žánry, které zní s velmi jemným prvním filtrem přeci jen trochu příliš gentlemansky. Tak i tak je ale duo od Marantzu schopné vás poměrně jednoduše přimět poklepávat nohou, hudba prostě plyne a nenutí posluchače po něčem pátrat či něco řešit. Jsou jistě přístroje dravější, atraktivnější nebo detailnější, ale KI Pearl umí prostě zmizet a nehrát zvuk, ale hrát hudbu.

„When the heart dances" je dílem Laurence Hobgooda, na němž mu „asistují" Charlie Haden a Kurt Elling. V „Sanctuary" cítíme pevné, plné tóny kontrabasu i příjemně civilní klavír, vše plyne se sametovou lehkostí, pohodovostí a vřelostí, která se sice nedá nazvat absolutně neutrální, ale neznamená to, že si Marantz Pearl něco do zvuku přidává - spíš je „pouze" velmi jemný a muzikální. Na svou cenovou úroveň předvádí také vynikající transparentnost přednesu, zjevně je velmi rychlý, transienty klavíru jsou naprosto přirozené a nezkreslené, snad jen zvuková scéna je pouze průměrně široká a i když nemá problémy s přesností umístění nástrojů, jejich oddělení je také v pořádku, přesto jsou i přístroje, které definují kontury instrumentů přeci jen precizněji. Marantz to vyrovnává muzikálním projevem a talentem odvést pozornost od zvuku k hudbě.

Že přes všechnu jemnost a pohodovost umí Pearl projevit i důraz se jasně ukazuje na Mussorgského „Great gate at Kiev", dynamika velkého orchestru, razance smyčců i velkých bubnů, to vše lze nazvat plnohodnotným, dospělým high-endem. Přesné podání tonality nahrávky, výtečná, i když ne bezchybná kontrola nad složitým zvukem (míněno v globálním pohledu) a schopnost ukázat sice detail, ale ne už rozvrstvit nahrávku tím chladně analytickým způsobem, jako to umějí některé přístroje, to vše ústí ve snadný, lehký a přirozený poslech, kdy hudba ani na vyšší hlasitosti neunavuje, není přibarvená, jen stále vřelá, zvuk je navíc plný a hutný. Kdybych už se musel soustředit na nějakou chybičku, timing je určitě velmi dobrý, ale - ačkoliv ne o moc - jsem měl tu čest s „více šlapajícím" setem.

Marantz Pearl je velmi elegantním, muzikálním a hlavně zábavným setem integrovaného zesilovače a SACD přehrávače, který dokáže hudbu servírovat s přehledem a nebývalou pohodou, která sice nemusí vyhovovat obdivovatelům tvrdších žánrů, kterým ač objektivně asi nic neschází, subjektivně jim přes všechen důraz a plnost zvuku chybí ta špetka agresivity, která zase ale většinou ruší při poslechu žánrů jiných. Každopádně vládne tato dvojice od Marantzu silnou schopností bavit hudbou, neprodukovat žádné rušivé signatury ve zvuku a celkově být velmi nenápadnými, velmi příjemnými a velmi dospělými high-endovými společníky, které ovšem zřejmě doceníte jen po delším klidném a soustředěném poslechu.

Kč 80 000,- + Kč 80 000,-

--- --- --- --- ---

+ výrobní kvalita, vzhled