Řada 06 od Rotelu je nyní už vlastně passé, protože se právě v těchto dnech dočkala revize a za většinou názvů se tak ocitl dodatek SE, odsunující původní základní kámen katalogu výrobce do propadliště dějin. Přesto stojí za to se zmínit i o starších přístrojích, protože se ještě nějakou dobu na trhu vyskytovat budou a je tu navíc poměrně slušná pravděpodobnost, že jejich cena, která se od nové verze liší o pouhou tisícikorunu, by mohla klesnout a atraktivitu těchto přístrojů tak ještě zvýší a udělá tak z nich více než dobrý první krok do říše hi-fi.

Integrovaný zesilovač RA-06 je nejvyšším modelem v základní řadě Rotelu, v typicky jednoduché a vzhledově „rotelovsky" čisté, lehce zakulacené krabici s hliníkovým čelním panelem a masivními ovládacími prvky skrývá velmi standardní výbavu, která ovšem pokryje všechny nároky všech oněch průměrných a běžných uživatelů, kteří touží po slušném zvuku. RA-06 navíc skrývá některá řešení, která nejsou v dané kategorii úplně obvyklá. Nejzajímavější je určitě plně symetrická konstrukce přístroje, z níž sice nebudete bez symetrického propojení tak úplně profitovat, ale každý bod k dobru se počítá.

Nicméně vezměme popis hezky popořadě - čelní panel nabízí množství ovladačů, dominuje jim modrým podsvícením rámovaný velký regulátor hlasitosti s příjemně tuhým odporem a pozvolnou regulací, takže není v třetině oblouku ani příliš hlasitě, ani nemusíte točit stále dokola jako šílení, abyste si reprodukci o pár decibelů ztlumili nebo zesílili. Nalevo od tohoto středového „kola" najdeme tónové korekce, přidávající či ubírající až šest decibelů na 100 Hz a na 10 000 Hz, a pak také jejich kompletní přemostění. Nutno říci, že i výrobce ponechává v továrním nastavení korekce mimo signálovou cestu. Hned vedle „zvukokazítek" najdeme výběr aktivních výstupů - ano, Rotel nabízí možnost připojit dvoje reprosoustavy a tímto přepínačem volíme zda bude úplně ticho, bude hrát ten, onen nebo oba páry najednou. Ještě více nalevo najdeme vstup pro 3,5mm jack, kam lze připojit libovolné zařízení a použít ho jako zdroj signálu, pod tímto vstupem je 3,5mm výstup na sluchátka, což je jednoznačně škoda - i na větších audiofilních sluchátcích totiž přes redukci nehraje špatně. Pravá strana čelního panelu pak hostí ovládací prvky pro úpravu vyvážení kanálů, přepínání mezi zdrojem a nahrávacím zařízením a nakonec přepínač vstupů, který je vybírán pomocí relátek za velmi „audiofilního" cvakání. Všudypřítomné jsou také modré, poměrně intenzivní LED diody.

Zadní strana nám nabízí k zapojení pět vstupů linkových (a k tomu výstup pro páskovou smyčku), jeden vstup do MM phono předzesilovače a jeden pre-out výstup pro možnost snadného budoucího upgradu. Celkem osm reproterminálů průměrných i v rámci vlastní kategorie pojme vše od vidliček, přes banánky až po holé vodiče, při nejhorším stačí trocha trpělivé práce na odšpuntování záslepek. Řada malých konektorů značí typické lpění Rotelu na snadné integraci do domácích ovládacích systémů - 12V spouště, vstupy a výstupy dálkových ovládání a podobně toto začlenění do inteligentního domu maximálně usnadňují.

V téměř osmikilovém těle se skrývá důsledně rozdělný a odstíněný modul předzesilovače a modul výkonového zesilovače, sdílející vlastně „pouze" robustní toroidní transformátor, jehož výrobcem je přímo Rotel. V signálové cestě také najdeme tranzistory s vysokou proudovou zatížitelností. Dle parametrů lze usoudit na slušnou rychlost zesilovače z pracovního rozsahu 10 Hz - 100 000 Hz a z toho plynoucí (a poslechem potvrzenou) transparentnost projevu. Co zde ještě nepadlo je výstupní výkon 70 Wattů ve třídě AB na kanál a zátěži 8 Ohm - na štíhlé tělo, které se téměř nezahřívá to vůbec není špatné, rozhodně je to nad průměrem třídy.

Většinu svého poslechového času strávil Rotel RA-06 s adekvátním CD přehrávačem RCD-06, měnil jsem pak s produkty Myryad „zetkové" série, plus mínus ležících ve stejné cenové kategorii a Rotelu se blížících i svou koncepcí a celkem také výsledným zvukem (ve smyslu otevřenosti a zábavnosti). Kabeláž mezi komponenty tvořil tradiční model KrautWire Guru, alternovaný Monster Cable M1000i, k reprosoustavám - vystřídaly se Bowersy 685, Harbeth Monitor 30, KR Audio SP-2 a KODA Harmony K-2000B - pak signál vedl KrautWire Awakening a také zcela cenově nepřiměřený Neyton Frankfurt LS. Nutno dodat, že citlivost vůči kabelům má tento zesilovač poměrně malou - rozdíly sice znát jsou, ale bohatě stačí kabel za pár tisícovek, aby „vymáčkl" z Rotelu to správné.

Do přehrávače si jako první zasedl Freddie Mercury, obklopený zbytkem Queen a to konkrétně na ne zcela povedeně, ale ne úplně tragicky remasterovaném výběru „Greatest Hits". „Another One Bites the Dust" ukáže pěkně otevřený, šťavnatý zvuk, který si nehraje na decentnost, ale pěkně dravě vykresluje každý tón, trochu však postrádá ten komplexní talent pro rytmiku, která by vás donutila poklepávat automaticky nožkou o koberec. Ne že by Rotel nedokázal zabavit při poslechu, ale třeba zrovna zesilovač Myryad v tomto ohledu plní svou úlohu o kousek lépe. Přesto je velmi příjemná dravost, se kterou RA-06 svůj part reprodukuje, stejnou silou tlačí kupředu hudbu od baskytary až po hi-hatky.

Album PJ Harvey „White chalk" je hrané výhradně na dominantní piano, doprovodnou kytaru a velmi umírněné bicí nástroje pro udržení rytmu. Velmi křehkou atmosféru může až překvapivě porušit téměř jakýkoliv nedostatek v projevu zesilovače. Je pravda, že pro reprodukci dobře sejmutého piana možná Rotel až trochu příliš tlačí na pilu, jeho energický projev má tendenci piano poněkud přiostřit a do výšin stoupající (někteří by řekli ječící) hlas hlavní interpretky nabrousit v některých chvílích tak, že máte potřebu snížit hlasitost. Třeba Myryad oproti tomu dokáže hrany uhlídat v poslouchatelných mezích, neumí zase ale udržet tak vzdušný a „volný" pocit ve zvuku.

Když jsem tak pročítal svůj list s poznámkami, došel jsem k překvapivému zjištění, že většina se jich týká moderní hudby, elektroniky, rocku, celkově skladeb svižnějších, razantnějších a podobně. Nakonec jsem si řekl, že je to přesně obor, ve kterém to jde RA-06 nejlépe. Ne snad, že by v ostatních selhával - například „Thieves and Poets" od Johna McLaughlina jako čistě akustické album má pořádný spád. V podání Rotelu na vás nechá vždy vykřiknout právě zahraný tón, jasně ukáže, že vznikl na akustické kytaře s kovovou strunou, nenechá vás ale pocítit to okolí, rezonující vzduch a dozvuky okolí, jde přímo k věci, k podstatě nahrávky, což je zprvu atraktivní, ale třeba na noční, velmi uvolněný tichý poslech se lépe osvědčí něco s charakterem blízkým Pioneer G-Clef MK2 - jemný, barevný zesilovač. Pokud ale chcete zvuk zaostřený a atraktivní, který vyždímá z nahrávky její energii a možná přidá ještě nějakou svou vlastní, RA-06 v tomto ohledu vůbec není špatným zesilovačem.

U klasické hudby je to maličko složitější. Ne že by i při relativně průměrném papírovém výkonu měl RA-06 zásadní problém s dynamickými špičkami, dokonce i podání prostoru v Mussorgského „Velké bráně Kyjevské" z disku Crystal Cable Arabesque je slušné, na danou třídu dokonce velmi, jednotlivé nástrojové sekce jsou znatelně separované, nahrávka má říz a drajv, přesto jí chybí ona jemnost, která je pro klasiku poměrně důležitá a i když čistota, otevřenost a detailnost RA-06 jsou v rámci třídy bez připomínek a se správnými reprosoustavami se umí ponořit i do hodně hlubokých vod basových (např. při velmi dramatických a dynamiku zkoušejících úderech do velkých bubnů). Přesto komplexní zvuk a nutnost kontrolovat najednou mnohovrstevný zvuk není úplně tím správným polem pro tento Rotel, přímější skladby více vyhovují jeho přímému přístupu.

Naopak třeba ve Vivaldiho houslovém „La Stavaganza Concerto op. 4 no. 3 - Allegro" - ze stejného audiofilskému výběru jako předchozí skladba - Rotel předvádí výkon velmi dobrý. Lehkost, přímost, barva, všechno tu je, velikost nástroje je také uvěřitelná, snad jen jemná mikrodynamika houslí a textury strun zůstávají pro Rotel trochu vysokým cílem. Ani tak není, dodržíme-li rozumnou hlasitost, poslech dlouhodobě stresující.

Rotel RA-06 je dobrý zesilovač. Dokáže svým živým, energickým a dynamickým projevem snadno zaujmout a pokud máte „sedící" zbytek řetězce, tak ani při delším poslechu neunaví. Dobrá výrobní kvalita je za necelých 20 000,- už tak nějak standardem, zakulacený design pak zase ničím neurazí, ačkoliv není zrovna dvakrát výrazný (ale možná je to tak dobře). RA-06 pak zvládne v zásadě cokoliv, co na jeho tranzistory naložíte, prodá všechny vaše nahrávky s přehledem a překypující energií, ale trochu hůře díky tomu bude sloužit jako tichý, nenápadný a uhlazený společník pro tichou, nenápadnou a uhlazenou hudbu, protože je mu prostě vlastní tah na branku. Ale tak či tak, za 18 990,- dostane případný kupující dost železa i zvuku na to, aby koupě nelitoval, zdali se mu ten zvuk bude líbit pak musí posoudit jen jeho vlastní uši.

Kč 18 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výrobní provedení

+ dravý, atraktivní zvuk

+ dostatek výkonu

+ snadný upgrade přidáním výkonového zesilovače pro bi-amp

ZÁPORY

- končící řada, kterou nahrazuje „vyladěnější" modifikace SE

- přeci jen trochu málo vstupů pro běžně zařízenou domácnost

- reprosoustavy s agresivním charakterem mohou být s touto kombinací až moc ostré

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

http://www.eurostar-ostrava.cz/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha