ROTEL Michi zesilovače

Tento článek vyšel na našem partnerském webu CANADA Hi-Fi.

Jistě ne všichni audiofilové jsou blízce seznámeni se značku Xindak, alespoň ne dosud. Ale Xindak rozhodně není ve světe audio businessu nováčkem. Společnost byla založena v Číně před více než 20ti lety a do dnešních dnů se rozrostla na jednoho z největších výrobců audio komponentů v Číně.

Když jsem poprvé potkal Roberta, kanadského importéra Xindaku, jedna věc byla hned jasná – má pro audio opravdu hodně nadšení. Také pevně věří, že vysoce kvalitní zvuk může být dosažen za velmi rozumnou cenu. A zde přichází ke slovu Xindak. Tato fima nabízí jeden z největších produktových katalogů, s nimiž jsem se kdy setkal, a který zahrnuje zesilovače, integrované zesilovače, CD přehrávače, DAC, reprosoustavy, kabely, pračky proudu a další audio příslušenství. Většina z těchto komponentů je lampová a cenovkou se drží pod 100 000,- Kč. Robert tvrdí, že Xindak si zakládá na kvalitě výroby a zvláštní pozornost věnuje detailům jako je ručně leštěný hliník pro přední panely a dálkové ovladače, vysoce kvalitní konektory a kondenzátory. Na rozdíl od jiných velkých producentů, každý produkt Xindak je v továrně montován ručně.

Mé první setkání s Xindakem se odehrálo s integrovaným elektronkovým zesilovačem V15. Tento dvoukanálový zesilovače nabízí na výstupu výkon 18W na kanál v triodové konfiguraci a 45W na kanál v konfiguraci pentodové. Změnu módu umožňují dva přepínače na vrchní části zesilovače. Xindak tvrdí, že triodová konfigurace hraje lépe nižší středy a celkově má teplejší zvuk, zatímco pentodová konfigurace hraje neutrálněji a s větší dynamikou díky zvýšenému výkonu. V15 má frekvenční rozsah od 10 Hz do 70 kHz, odstup signálu a šumu větší než 89 dB a celkové harmonické zkreslení (THD) 0,2% (1 kHz). THD 0,2% se může zdát vysoké, ale nezapomeňte, že se jedná o elektronkový přístroj. Na rozdíl od tranzistorových zesilovačů mohou mít charakteristiky zkreslení lampových zesilovačů příjemné výsledky. V15 je navržen tak, aby zvládl budit reprosoustavy s impedancí mezi 4 a 8 Ohmy, má oddělené konektory pro 4 a 8 Ohmů na zadní straně. Odnímatelná kovová „klec“ odhalí sedm elektronek a dodá tím zesilovači mnohem přitažlivější vzhled. Čistý výhled na elektronky je také zaručeným podněcovatelem konverzace.

Ručně leštěný přední panel V15 je skoro 1 cm tlustý a hostí ovladač pro výběr vstupů i ovladač hlasitosti. Všechny úkony na zesilovači jsou realizovány těmito dvěma ovladači, protože V15 není dodáván s dálkovým ovladačem. Oba hliníkové knoflíky vypadají na první třídu a dovolují velmi příjemné ovládání. Spolu se zlacenými reproduktorovými terminály (které jsou zakryty plastovými ochranými čepičkami) jsou na zadním panelu také tři páry zlacených RCA vstupů. Čtyři mohutné nohy poskytují dobrou izolaci od vibrací podložky, na níž je zesilovač postaven. Je příjemné vidět takovou úroveň výrobní kvality a ještě u produktu s takovouto cenou; normálně bych si takovou kvalitu spojil s mnohem vyšší cenovou kategorií. Celkově je V15 velmi pěkným kouskem, který mi bylo ctí vystavit ve stojanu s vybavením po celou dobu testování.

Dodávaný uživatelský manuál se snaží vysvětlit některé funkce zesilovače, přestože je velmi špatně přeložený z čínštiny a je složité mu porozumět, stejně jako webu Xindaku.

Spojil jsem V15 s našimi referenčními regálovými reprosoustavami Totem Rainmaker a CD přehrávačem Aram DiVA CD73. Druhým zdrojem mi byl důvěryhodný gramofon Goldring GR1.2, připojený pomocí phono předzesilovače Goldring PA1. Pro spojení jsem použil reproduktorové i propojovací kabely QED. Takto zněla sestava hned po zapojení příjemně teple, ale svůj poslechový test jsem začínal po pouhých 100 hodinách zahořování.

Měl bych zmínit, že jsem před začátkem testování zakryl popisky přepínačů mezi triodovým a pentodovým módem V15, takže jsem mohl nezaujatě hodnotit každý z módů při poslechu hudby a nemusel jsem se spoléhat na tvrzení výrobce, jak by který mód měl znít.

První na řadě mého hudebního seznamu byl nový přístek do mé sbírky: Jimmy Thackery a the Drivers – „Drive To Survive“ na CD. Tohle bluesrockové album je plné pozitivní energie a živelných kytarových rifů. V pentodovém módu předával V15 tuhle dynamickou energii výborně od středů až k výškám. Výšky byly detailní a zprostředkovaly malé diference v podání strunných nástrojů jako například cimbálu. u středních frekvencí znělo podání hlasu přirozeně a kytary hrály s harmonickou plností. Různé použité kytarové efekty a doznívání strun bylo naprosto úžasné například u skladby „That´s How I Feel“. Basová linka v moderní verzi instrumentální skladby „Apache“ neměla takovou sílu, na jakou jsem zvyklý od (poněkud dražších) Classé Audio před- a výkonového zesilovače. To není neočekávané od elektronkového zesilovače, které jsou na basech většinou stydlivější než zesilovače s tranzistory.

Přepínání tam a zpět mezi triodovým a pentodovým módem jsem brzy došel k závěru, že preferuji ten pentodový (což jsem se dozvěděl až po odstranění nálepek z nápisů). Pentodový mód produkoval jiskrné, detailní výšky a čisté, přirozené středy. Dokázal podat obrovskou dynamiku a produkoval podstatně větší zvukovou scénu než triodový mód. Přesto měly basy v pentodovém módu o něco menší sílu. Triodové nastavení na druhou stranu hrálo tepleji a dosáhlo na reprodukci hlubších basů. Naneštěstí střední tóny nebyly až tak čisté a výšky byly v triodovém módu potlačenější.

Pro přehození rychlosti na něco vyzrálejšího jsem sáhl po Air French Band – „Moon Safari“ na CD. V15 si s mnohovrstvými skladbami „Le Femme D´Argent“ a „Sexy Boy“ poradil velmi dobře. Hudební scéna měla velmi dobrou hloubku i šířku na všech skladbách, které jsem poslouchal. Nižší frekvence nebyly opět tak hluboké a dobře přednesené jak bych je byl rád na celém albu slyšel, ale celkově jsem si celou desku na V15 užil.

Poté, při prosívání mé CD kolekce, jsem narazil na starou dobrou desku Soul Asylum „Grave Dancers Union“. Poslech tohoto alba mě ihned přenesl zpátky časem do doby, kdy jsem viděl Dava Pirnera a Dana Murphyho ze Soul Asylum v malém Torontském baru někdy kocem devadesátých let. V15 může hrát nahlas bez obtěžování nebo unavování uší – samozřejmě, e na tom mají velký podíl i Totem Rainmaker. Poslouchal jsem dost skladeb s hlasitostí vytočenou až ke zhruba 80ti procentům maxima a zdálo se, že to mým uším nevadilo. Naopak jsem se při těchto vyšších úrovních cítil více vtažený do hudby. V15 neměl problém s ovládáním 4 ohmových regálovek Rainmaker.

Pro vyzkoušení plasticity a tvorby zvukové scény V15 jsem si přehrál výběr z CD „The Planets“ od Holsta, nahraného Filharmonickým orchestrem Los Angeles, dirigovaným Zubinem Mehtou. Tato symfonie hrála s úžasnou dynamikou a byla vykreslena s obrovským množstvím detailů od středních basů až k výškám. Hudební scéna měla dobré rozlišení – mohl jsem snadno ukázat na jednotlivé sekce v orchestru. Šířka a hloubka zvukové scény byly také působivě velké, vyvolávaje dojem velkého koncertního sálu přímo přede mnou.

Nakonec jsem si pustil pár známých nahrávek, počínaje LP Jacka Johnsona – „Brushfire Fairytales“. Jemné vokály a jednoduché kytarové rify učinily z tohoto alba pravou potěchu k poslechu. Hlas Jacka Johnsona zněl přirozeně, rytmicky a vlídně. Zjistil jsem, že je téměř nemožné nezpívat si při baladách jako „Flake“ (což dost ztěžue hodnocení přístroje!). V tu chvíli se zdálo, že jsou písničky hrány přímo přede mnou.

Během poslední části testování jsem provedl pár srovnávacích poslechů mezi V15 a Raysonic SP-120, integrovaným elektronkovým zesilovačem (2 380 kanadských dolarů), který jsem vlastnil asi tři roky. Poslechem stejný skladeb, jaké jsem použil pro zhodnocení V15 jsem shledal V15ku čistší a detailnější na výškách a středech. Také měl o něco lepší rozlišení basů a basové noty zněly plněji. Musel jsem uznat, že celkový zvuk V15 byl o něco víc vtahující a přijatelnější pro mé uši. Ne úplně špatné na zesilovač o více než tisíc dolarů levnější.

Jsem rád, že mohu říci, že nakonec V15 předčil většinu mých očekávání. Od okamžiku vybalení mi bylo jasné, že Xindak má fortel a smysl pro detail. Od pečlivosti balení přes materiály použité k výrobě zesilovače, všechno bylo na úrovni, kterou byste čekali až u mnohem dražšího komponentu. Pozornost k detailu měla také jasný vliv na zvukový výkon V15. Pokud hledáte elektronkový integrovaný zesilovač s cenou pod 2 000 kanadských dolarů, určitě si V15 poslechněte. A prostě přehlédněte špatně přeložený anglický manuál i webové stránky.