Máte stylový interiér, zařízený minimalistickým nábytkem? Nebo máte naopak málo prostoru? Nebo prostě jen nechcete mít dělenou hi-fi sestavu a dáváte přednost komfortnímu řešení s jediným dálkovým ovladačem? Ale přes to přese všechno vám není lhostejná kvalita reprodukce? Pak je na čase zabrousit do vod all-in-one přístrojů high fidelity kategorie. Můžete stáhnout po levných (například Pioneer PDX-Z9) nebo podstatně dražších a lepších (například Naim Uniti). Nebo můžete vybírat ve střední třídě, kde mezi poměrně úzkou konkurencí vyniká Rotel se svým oceňovaným a z katalogu značky poněkud vybočujícím modelem RCX-1500.

RCX-1500 je multifunkční zařízení, postavené na integrovaných přístrojích nejvyšší patnáctkou řady Rotelu. Spojuje tak v jednom těle přehrávač (HD)CD přehrávač, integrovaný zesilovač, analogový tuner, streamer, internetové rádio a přehrávač souborů z datových disků. To vše je schováno v elegantním, příjemně vymodelovaném těle o rozměrech 39 x 14 x 31 cm a váze 10 kg. Přes větší rozměry nepůsobí patnáctistovka nijak hřmotně a snadno splývá s jakýmkoliv interiérem.

Dominantním vizuálním prvkem je centrální displej s velmi přehledným zobrazováním informací. Na celkem malém displeji se těsnají veškerá myslitelná data, což má za následek nutnost použití menších znaků a tedy horší čitelnost z velkých vzdáleností. Jednoduchá a logická struktura ovládacích prvků ale vlastně vizuální konfirmaci nepotřebuje. Druhým zásadním prvkem je pak masivní knob pro ovládání hlasitosti. Tak jako modrým zářícím kruhem orámované spínací tlačítko ale není provedení zrovna špičkové. Za danou cenu a s přihlédnutím k množství funkcí ale někde nějaký ten kompromis být musí – je-li pak v oblasti volby materiálu nepříliš důležitých prvků a ne v topologii či audio součástkách, je všechno v pořádku. Třetím důležitým objektem na čelním panelu je vstup štěrbinové mechaniky. To je ideální řešení, spolehlivější a prachu odolnější než klasický vyjíždějící šuplík. Zbytek čela zabírají malá tlačítka, díky nimž lze přístroj plně ovládat. Doplněním tu je USB konektor (při připojení iPodu / iPhone a pro načtení WMA a MP3 z USB flash disků) a sluchátkový výstup, dimenzovaný pouze pro malý jack.

Zadní strana přístroje je pak naprosto čistá a jednoduchá, vybavená jen nejnutnějšími prvky. Samozřejmostí je čtveřice poměrně dobrých reproterminálů, do nichž se vtěsnají v podstatě jakékoliv kabely. Rozteč terminálů by sice kvůli komfortu mohla být o něco málo větší, ale rozhodně to není problém. Dále tu nejdeme anténní konektory pro AM / FM a DAB tunery, konektor pro připojení adaptérů pro bezdrátové nebo drátové zasíťování do LAN (řešení pomocí adaptérů je poněkud nestandardní, nicméně účinně omezuje současné využití WiFi a kabelového připojení, což je škoda), dvojici digitálních vstupů (koaxiální a optický) a pak ještě dva páry analogových RCA konektorů. Jeden pro analogový vstup signálu, jeden pro pre-out výstup; ten lze využít třeba pro připojení dalšího koncového zesilovače či subwooferu. Nakonec ještě zmiňme konektor podle standardu RS232 pro zapojení do inteligentních ovládacích systémů.

Srdcem celého přístroje je poměrně masivní transformátor z interní produkce Rotelu, který napájí separátně jednotlivé sekce. Hlavně pak 100 Wattový digitální zesilovač. Výhodou digitálu je nejen vysoká účinnost, ale i nízké zkreslení – Rotel u tohoto modelu uvádí 0,05% u harmonického i intermodulačního (alespoň v pásmu od 60 Hz do 7 kHz). Signál načtený stejnou mechanikou, jakou najdeme v RCD-1520, je zpracováván převodníkem od Wolfson, schopným spočítat data až o délce slova 24 bit a vzorkovací frekvenci 192 kHz.

Rotel RCX-1500 si poradí s širokým spektrem datových souborů, bohužel nikoliv načtením z připojeného flash disku, ale pouze pomocí UPnP streamování (tedy u Windows s Media Player 11 a novějším a u Maců s UPnP serverem). U streamování lze ale využít široké spektrum od MP3 a WMA až po FLAC, WAV a AAC. Bezproblémové přehrávání bylo otestováno na vzorcích s rozlišením od 16 / 44,1 až po 24 / 96.

Rotel RCX-1500 byl porovnáván s podobně koncipovanou konkurencí od Pioneer – PDX-Z9 na reprosoustavách Xavian Giulietta, připojených velmi povedeným kabelem Xavian Mondiale. Kvalitu napájení upravoval filtr Philips.


Sami pánové od Rotel předesílají, že all-in-one RCX-1500 je „poněkud jiný, než zbytek produkce“. A mají pravdu, tenhle Rotel se až tak jako typický Rotel nechová, ačkoliv základní charakteristika značky zůstává ve zvuku zachována.

„Use me“ od Pat Barber začíná příjemným sólem na basu a Rotel jasně odděluje jednotlivá rozvlnění strun, stejně jako dává přehršel informací o vibraci samotného těla nástroje – rozhodně nešetří energií, pulsující směrem do místnosti, přesto zůstává na trochu analytičtější straně, oproti „klasickým“ integrovaným a koncovým zesilovačům je tu méně vřelosti a objemu, přesto se nedá říci, že by něco scházelo. Celkové vyvážení zvuku je oproti firemním sourozencům poněkud světlejší, „Všeználek“ od Rotelu ale netrpí nedostatkem v žádném pásmu a basa je tu opravdovou basou.

Koncové stupně třídy D jsou známé svým energickým, pevným a analytickým charakterem – alespoň ty povedené z nich. Do této charakteristiky by se jistě dal zařadit i Rotel RCX-1500, zvláště pak při použití digitálních souborů. Při využití mechaniky CD přehrávače je zvuk trochu volnější, křehčí, z USB disku pak tvrdší, preciznější. Jak ale ukazuje Davisovo „Kind of Blue“, příjemná vzdušnost a separace jednotlivých nástrojů na rozumně široké a hluboké hudební scéně se v ničem neliší od těch lepších analogových konstrukcí s cenou kolem třiceti tisíc. K tomu přidává ještě precizní kontrolu nad zvukem a energii směřující intenzivně na posluchače.

To, jak se Rotel RCX-1500 vypořádává s barvami a texturami nástrojů, svědčí o faktu, že Rotel svého jediného vícebojaře nepředražuje. Jakkoliv skeptici (často mezi konstruktéry high fidelity přístrojů, které dále v názorech „kopírují“ jejich věrní fanoušci) tvrdí, že digitální zesilovač prostě nemůže být věrný, není to tak úplně pravda. Alespoň relativně dostupný Rotel přednáší složité Vivaldiho „Laudamus Dei“ v orchestrální i vokální složce velmi důvěryhodně, byť je tu opět znát maličko světlejší a lehčí charakter, kladoucí důraz na co největší množství informací a teprve na nich staví atmosféru a emoce reprodukce. Tonalita houslí je nicméně na danou cenovou kategorii zcela přirozená a nástroj postrádá stopy syntetičnosti či zkreslení.

Čím ale zesilovače třídy D vynikají bez diskuse, to je dynamika. Tato vlastnost je vcelku podružná u většiny moderní elektrifikované hudby, pro dobře nahranou hudbu klasickou či jazzovou je to ale to zásadní, to stěžejní, co přináší pocit hlubokého a intenzivního zážitku. Rotel se tváří, že poskytuje nelimitovanou dynamiku, alespoň při všech běžně akceptovatelných poslechových hlasitostech. Skladba Saint-Saënse „Varhaní“ neboli třetí symfonie opus 78, nabízí živý náhled na velký orchestr, velmi přehledné a energické podání jednotlivých nástrojů a hlavně plynulý a přirozený tok zvuku, včetně náročných zvukových přechodů. Opět se ale zdá celá nástrojová paleta podaná trochu chladnější, velmi dobře rozebraná do nejmenších detailů, ale maličko subtilnější. Energie z projevu srší jako blesky při bouřce, objektivně zvuku nic neschází a Rotel přehrává skutečně jen to, co je mu dáno, subjektivně by mohl být projev o ždibec méně korektní a přesný, kdyby nabídl jen o trochu více vřelosti. To ale není nic, co by nemohl „doladit“ charakter reprosoustav.

RCX si dokáže velmi slušně poradit i s méně kvalitními zdroji signálu, přehrává i méně povedené nahrávky s překvapivě vysokou tolerancí – alespoň vzhledem k jeho analyticky-přesnému charakteru. Takoví Queen na „Another one bites the dust“ na remasteru „Greatest hits“ z roku 2004 nejsou zrovna příkladem zvukového high endu. I přesto patnáctistovka dokáže rozvázat zvukový ranec a předvést ho v rozumně čitelných vrstvách – přesto vám nedá zapomenout, že posloucháte nekvalitní, poněkud plochou nahrávku. Ovšem to není chyba na straně Rotelu, naopak je to jeho klad – reprodukuje to, co k jeho zesilovacím prvkům pošle zdroj signálu.

Rotel RCX-1500 je velmi zdatným zástupcem „all-in-one“ hi-fi přístrojů. Ve své cenové kategorii je mu jen zatěžko najít adekvátního soupeře, drtivá většina přístrojů se stejnými funkcemi je buď podstatně levnějších (jako například Arcam Solo Mini) nebo podstatně dražší (jako Naim Uniti). Rotel tak nějak přesně odpovídá své cenové kategorii – oproti Uniti se zdá být méně živý, méně přirozeně a až příliš analytický, oproti Solo Mini nabízí zase podstatně víc detailu a přirozenosti, tak jak by cenový rozdíl naznačoval. Patnáctistovka od Rotelu není typickým zástupcem své značky, přesto sdílí se stájovými kolegy schopnost přenést plynulost a nenásilnost projevu spolu s fantastickou dynamikou. Trochu lehčí, světlejší projev je pak tím, co RCX odlišuje od zbytku řady 15. Kvalitativní výsledky jsou o to víc potěšující, vezmeme-li v potaz prostý součet adekvátních jednotlivých přístrojů, který se vyšplhá na vyšší cifru, než kterou budete muset vydat za pořízení RCX-1500, tedy téhož v jedné krabici s malými kompromisy. Jistě, že u separovaných komponentů vedou oddělené napájecí zdroje k trochu pevnějšímu zvuku a jsou tu i jiné rozdíly, ovšem zdaleka ne tak velké, aby nebylo možno zvažovat RCX jako plnohodnotnou high fidelity alternativu. Tou totiž tento Rotel je – jedná se o plnohodnotnou, velmi příjemně hrající sestavu CD přehrávače, digitálního integrovaného zesilovače, streameru a tuneru v jedné elegantní krabici, která je důkazem synergické teorie. Zde je totiž kvalita jednotlivých součástí obohacena ještě o báječný komfort jediného dálkového ovládání, nulových nákladů na propojovací a napájecí kabely a bezproblémovou kompatibilitu jednotlivých prvků. To je v kombinaci s dlouhodobě neunavujícím a přesto detailním zvukovým projevem přesně tím správným mixem pro běžného spotřebitele, který si touží prostě jen tak přehrávat hudbu na úrovni dospělého high fidelity a nechce řešit zbytečné trable okolo. Pokud se tedy vidíte ve škatulce „chci co nejvyšší kvalitu s co nejvyšším komfortem za přijatelnou cenu“, pak Rotel RCX-1500 nabízí nesmírně lákavé řešení a dost možná by i zarytí audiofilové měli zkusit překonat své vžité předsudky. Stojí to za to…

Kč 37 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ kompletní hi-fi systém slušné úrovně v jedné krabici

+ uživatelský komfort

+ široká podpora kodeků

+ solidní zvuková kvalita a kontola signálu

ZÁPORY

- drobné kompromisy ve výrobní kvalitě tlačítek

- FLAC a další audiofilní formáty lze jen streamovat, ne číst z USB médií

- mohl by disponovat více než jedním analogovým vstupem nebo pohonem

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha