2016 08 16 TST Creek Evolution 50A 1

Britský Creek je, dalo by se říct, typickým zástupcem ostrovní produkce po více než tři dekády. Mike Creek vypustil do světa svůj první zesilovač již v roce 1982 za více než férovou cenu sta liber - to je i při započtení inflace v přepočtu nějakých 12 500,- dnešních Kč. V 80. letech prodával Creek stovky zesilovačů týdně, kterýžto úspěch vyústil v roce 1988 v přechod pod křídla Mordaunt Short. V roce 1993 ale jméno Creek přešlo zpět do vlastnictví Mikea Creeka a jeho partnerů. Od roku 2004 je pak Creek zase tam kde začal, tedy ve stoprocentním vlastnictví svého zakladatele.

V podstatě poměrně malá a opět téměř rodinná firma dnes vyrábí poměrně racionálně úzké portfolio produktů, většina z nich je po vzoru ostrovní tradice "vylepšitelná" moduly převodníků či phono předzesilovačů, u zesilovačů pak ještě dodatečnými koncovými stupni. V zásadě je tak v nabídce řada Evolution s dvěma modely integrovaných zesilovačů, dvěma koncovými stupni a dvěma CD přehrávači. V nižší řadě OBH je k dispozici velmi kompaktní phono předzesilovač a sluchátkový zesilovač. V zásadě tak můžete z produkce firmy poskládat celý "typicky britský" systém, který mohou doplnit například reprosoustavy sesterské společnosti Epos.

2016 08 16 TST Creek Evolution 50A 2

Nutno říci, že s ohledem na pořizovací cenu jsou i základní modely Evolution 50 velice hezky zpracované (a také je jich (relativně) kus - například 50A při nevelkých rozměrech 43 x 6 x 28 cm (š x v x h) váží 7,5 kg). Je to, dalo by se říct, "typická Anglie" splňující moderní kvalitativní standardy (jinými slovy už to není kus podivně zpracovaného plechu, který prošel před 20 - 30 lety). Zesilovač Evolution 50A se chlubí poctivým kusem hliníku v roli čelního panelu a symetricky rozloženými prvky. Dominantní jsou velký otočný prvek pro regulaci hlasitosti vpravo a jeho menší obdoba v levé části panel, kde si vybíráte aktivní vstup, respektive se pohybujete v dalších nabídkách. Přístup k nim zajišťuje sada osmi tlačítek, seskupených kolem nevelkého, ale pěkně a čistě čitelného displeje. Úplně u pravého kraje pak najdete výstupní konektor pro sluchátka a spínací tlačítko.

Pohled zezadu odhalí nevelký, ale dostatečný počet konektorů - jsou tu celkem čtyři analogové vstupy: první může být místo linkového zaměněn za phono, zbylé tři pak patří klasickým cinchům. Vstup číslo čtyři má ale také variantu v podobě symetrických XLR konektorů. Vstupy doplňuje také jeden regulovaný výstup v podobě páru cinchů. Reproduktorové terminály jsou na úrovni, žádné laciné modely a navíc do tohoto osvědčeného typu snadno vetknete holý vodič, lopatku i banánek. Kromě napájecí zásuvky je tu ještě vstup a výstup pro 12V spouštěcí signál. Malé okénko v levé části zadní stěny je ale tím nejzajímavějším - právě zde může být osazený některý z příplatkových modulů. V našem případě to byl další analogový linkový vstup, může to být třeba ale i modul D/A převodníku nebo tuneru.

2016 08 16 TST Creek Evolution 50A 4

Odkrytování přístroje odhalí jednoduchou, ale výtečně organizovanou obvodovou desku, mohutný chladič s dvěma páry výkonových tranzistorů a hlavně obrovský toroidní transformátor, stojící za více než dostatečným přísunem energie. Jeho výkon je 200 Wattů, má tři oddělená vinutí - jedno pro vysokou proudovou zátěž, druhé pro nízkou a třetí pro digitální obvody. Zesilovací část je prý vyvinuta zcela nově pro nové generace modelů Evolution, stojí na patnáctiampérových tranzistorech Sanken a je uzpůsoben pro dodávku ve své třídě nebývale vysokých proudů (trvale 8,5 A sinus, maximálně 26 A). V předzesilovači pak probíhá vše elektronicky - přepínání vstupů, regulace hlasitosti, ale i ovlivňování tónovými korekcemi.

Creek Evolution 50A nabízí solidních 55 Wattů do 8 Ohm (85 Wattů do 4 Ohm) na kanál, odstup signálu a šumu nadprůměrných 102 dB a celkové harmonické zkreslení pod hranicí 0,005% v celém pásmu 20 - 20 000 Hz. Frekvenční odezva v toleranci +/- 2 dB činí 10 - 100 000 Hz. Rychlost přeběhu 30 V z mikrosekundu je pak uvěřitelná vzhledem k udávaným parametrům.

2016 08 16 TST Creek Evolution 50A 5

Creek Evolution 50A jsme poslouchali zejména s jeho stájovým kolegou Evolution 50CD, ale také s Cambridge CXC, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo OPPO BDP-105D, porovnávalo se s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS, Cambridge CXA80 nebo Norma REVO IPA-70B z redakčních strojů, případně s TEAC AI-501DA či Quad Artera Play a Quad Artera Stereo ze zapůjčených strojů. Poslouchalo se pak přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla či Piega Classic C40.2 a Tannoy Mercury 7.2. Propojeno bylo ZenSati Authentica, TelluriumQ Silver a Black a též kabely KrautWire Lifetime série.

Malý, nenápadný zesilovač ve svém těle skrývá velkou odvahu, zejména pak v basovém pásmu, které je v rámci dané třídy až neuvěřitelné. Kontrabas Charlieho Hadena ve "Spiritual" z desky"Beyond the Missouri Sky" (1997 | Verve | 537 130-2) byl prostě excelentní. Hloubka byla působivá, stejně jako energie, přitom ale Creek nehraje nijak tvrdě či násilně, naopak je to přednes s nadhledem, klidem a samozřejmostí, která rozhodně není v třicetitisícové kategorii jakkoliv běžná. Pravda, nástroj byl stále v konturách maličko měkčí (z absolutního pohledu) a přeci jen pocitově až trochu nafouklejší, za dané peníze ale opravdu nejde chtít víc. Objemově bylo basu o ždibec víc, skvostný byl však předaný impuls, ač Evolution 50A na reprodukci netlačí, nechává spíše bas "vytéct" vlastní vahou a silou, takže působí příjemně přirozeným dojmem.

2016 08 16 TST Creek Evolution 50A 6

Vysloveně excelentním zážitkem, způsobujícím husí kůži, byl poslech vokálu Vince Jonese v "This is the woman" ("Moving through taboos" | 2003 | Universal | VJ 356N). Čistota, pevnost a velká energie se tu mísí s kultivovaností, kterou očekáváte spíše u výrazně dražších zařízení z kategorie čistého high endu. Vokál byl nádherně plasticky vystouplý, prokreslený a jednoduše intimní, blízký a živý. Tím nejlepším ovšem byla rozhodně uvolněnost a na třicet tisíc neočekávaná dospělost přednesu. Moc se nám líbilo, jak lehce zpěv přicházel, jak autenticky, nemechanicky a s řádnou dávkou emocí.

2016 08 16 TST Creek Evolution 50A 10

Nejvyšší pásmo v "Like Minds" ze stejnojmenné desky Garyho Burtona (2003 | Concord | SACD-1029-6) bylo trochu okázale znělé, ale ještě ne přehnané. I trochu do pozadí usazené činely měly dostatečný objem a hlavně čitelnost a zřetelnost, kterou bylo radost poslouchat. Dozvuk každého úderu byl sice spíše průměrný, ale v zásadě si toho v nádherně celkově znělém přednesu ani nevšimnete. Vaši pozornost si totiž určitě získá mnohem spíš neskromná porce detailů a solidní objem nejvyšších tónů, velice dobré oddělení jednotlivých úderů i zřetelná kovovost bez pocitu plechovosti či rozsypaného písku.

2016 08 16 TST Creek Evolution 50A 7

Koncept třídy G má, zdá se, dobrý vliv na výslednou dynamiku reprodukce. Smyčce ve Vivaldiho "LA Stavaganza Concerto op. 4 no. 3" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) byly nádherně živé, tak energické a tak hutné, šťavnaté a pevné, až vám rozbuší srdce nadšením z poslechu. Skvělý drajv a zřejmá sebejistota, kdy obvodové řešení snadno reaguje na dynamické špičky při nízkých i vysokých hlasitostech, kdy i velmi potichu zůstává zvuk dynamický a dýchající a kdy při středních úrovních rozehraje Creek v podstatě jakékoliv reprosoustavy, to opět není v této ceně nic běžného a stojí to za potlesk.

Rozlišení je pak na poměry dané cenové kategorie neméně chvalitebné, jakkoliv to opravdu platí pro danou třídu. Hlavní ale je, že zvuk je snadno čitelný a přehledný, že působí velmi čistě a jasně, takže i ve "What a wonderful world" Katie Melua a Evy Cassidy ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD0040) bylo jednoduché se orientovat, bylo snadno oddělit jednotlivé nástrojové linky a celkově vše hraje tak, že už nemáte potřebu při uvolněném poslechu řešit, zda by to nemohlo jít ještě hlouběji. Hlasy jsou skvěle a nenáročně srozumitelné, Evolution 50A detaily necpe pod nos, ale umí jich vylovit z nahrávky velice slušnou porci.

2016 08 16 TST Creek Evolution 50A 8

Creek Evolution 50A drží nad reprodukcí nadstandardní kontrolu, takže i podání prostoru bylo více než slušné - v Mahlerově "6. symfonii" v podání České filharmonie v čele s Václavem Neumannem (2006 | Octavia Records | OVCL-00259) nešlo podání prostoru nazvat jinak než jako bezproblémové. Jednak zesilovač drží velmi slušně organizaci v pravolevém směru, jednak je tu cítit i hloubka a velká porce vzduchu zachycená v nahrávce pak z velké části proniká i do poslechového prostoru. Když hrajete hodně nahlas, začínáte cítit jisté drobné nedokonalosti, ale opět - v rámci své kategorie patří Creek i v tomto na špičku, nepoddává se chaosu a nejistotě a prostor je jednoduše trojrozměrný a umožňující dobrou lokalizaci jednotlivých nástrojových skupin.

2016 08 16 TST Creek Evolution 50A 9

Tím největším darem, skrývajícím se v obvodech zesilovače, je ale rozhodně jen stěží vyčerpatelná dávka muzikálnosti. V "Africa" od Toto ("Blu-spec CD - Feel the difference" | 2009 | SONY Music Japan | SICP 20048-9) cítíte božsky strhující rytmus, hutný, sytý, robustní basový základ, soudržnost napříč frekvenčním rozsahem a obtížně popsatelnou jiskru, která i z nevalných nahrávek umí dostat porci zábavy, nutící vás poslouchat dál a dál a to bez nutnosti nějak dramaticky zvyšovat hlasitost.

Nová generace elektroniky Michaela Creeka má velké kouzlo - ne ty vizuální, po té stránce zůstává dobře zpracovaným, ale přesto typicky anglickým produktem. To kouzlo leží ve zvuku - zesilovač Evolution 50A totiž dokáže díky své koncepci udržet kontrolu nad v podstatě libovolnou nahrávkou, má šťávu, sílu, nabízí spoustu radosti a energie a působí výrazně dospěleji, než byste snad za dané peníze očekávali. Při každém puštění a poslechu se nám bezděčně vkrádala na rty jednoduchá věta - "Ty vole, to bych chtěl!". Ve třicetitisícové třídě je zesilovač Evolution 50A bezchybným, excelentním hráčem, podle kterého by se měly určovat standardy dostupné reprodukce zvuku a velmi dobře si vede i v hodnocení obecném díky své nehynoucí muzikálnosti.

Kč 28 490,-

FOTOGALERIE


FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI


--- --- --- --- ---

KLADY

+ excelentní standard střední třídy komponentů

+ vynikající kontrola a autorita

+ energie, dynamika

+ velmi solidní rozlišení

+ odvážný, až neuvěřitelný bas

+ možnost dokoupit rozšiřující moduly dle potřeby

ZÁPORY

- vlastně nic

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha