ELAC hi-fi reprosoustavy

Tento text vyšel v našem partnerském magazínu Canada HiFi - http://www.canadahifi.com/Sony_KDL-55XBR8_LCD_TV_review.php

Kolem vypuštění high-end série TV XBR8 od Sony, první firemní řady s LED podsvícením, panovalo mnoho negativních názorů. K čemu všechno to vzrušení? S výjimkou řady 9 od Samsunu všechny LCD televize na trhu používají fluorescentní podsvícení. Tento typ podsvícení byl vždy pro LCD televize výzvou, protože jim znemožňuje zobrazovat korektně černou, zásadní stavební blok realistického obrazu. Bez schopnosti zobrazit tmavou černou nejsou LCD schopny bojovat s kontrastními poměry a celkovou barevnou reprodukcí konkurenčních plasem. Podsvícení pomocí LED jim konečně dává možnost onu černou zobrazit a vyměnit ji tak za pohou tmavou šeď. Jaký efekt to má na celkovou kvalitu obrazu? Čtěte dál.

Řada Sony XBR8 sestává ze dvou modelů: 46“ KDL46XBR8 s cenou 5 000 amerických dolarů a 55“ KDL55XBR8 s cenou 7 000 amerických dolarů. Je to tak, sedm palců má cenu jako ojeté auto. Ale postavme se k tomu čelem – nová, revoluční technologie nikdy není levná. Budeme-li to brát podle velikosti obrazovky, jsou tyto modely dražší než plasmy série Pioneer Elite, což jsou nejlepší televize na světě. V Sony byli milí a poslali nám k vyzkoušení 55“ model KDL55XBR8.

Začněme s parametry: KDL55XBR8 nabízí a šachovnicový kontrast 3 000:1 a dynamický kontrast až 1 000 000:1. Ultra vysoký dynamický rozsah dosahuje Sony díky technologii Triluminos RGB LED, která sestává ze 128 LED modulů za obrazovkou, v každém z nich jsou červené, zelené a modré LEDky. Je-li podsvícení rozděleno do menších sekcí, TV může regulovat jas podsvícení v tom kterém segmentu obrazovky. LED podsvícení také dovoluje využít mnohem větší barevnou škálu. Jak se dá od TV takového rozměru očekávat, KDL55XBR8 má nativní rozlišení 1920x1080, nebo pokud to raději máte takto – 1080p. Dokáže zobrazit 24 snímků za sekundu např. u Blu-ray filmů a má funkci Motionflow 120 Hz PRO, která pomáhá při reprodukci rychle se měnících scén. Nejlepší video procesor od sony, BRAVIA Engine 2 PRO jen dovršuje výčet vychytávek.

KDL55XBR8 dovoluje prohlížet fotografie a poslouchat hudbu z flashky připojené do USB portu a dokonce i z počítačů připojených v domácí síti.

Pro vyzkoušení možností KDL55XBR8 jsem použil náš referenční Blu-ray přehrávač Pioneer Elite BDP-95FD a PlayStation 3 jako zdroj signálu, obé bylo připojeno HDMI kabely Furutech. Sedíce na mém TV stolku, KDL55XBR8 působila velmi čistě a sofistikovaně. Její 55“ obrazovka má lesklý černý rámeček, ohraničený po obou stranách reproduktory, které jako kdyby plavaly ve vzduchu. Tento efekt je dosažen pomocí plexiskla okolo rámečku, v němž reproduktory drží. KDL55XBR8 má pevný, nestavitelný stojan a není to zrovna to nejlepší řešení pro místnosti, v nichž občas potřebujete TV natočit.

Letmý pohled na systémové menu odhalil, že KDL55XBR8 má velké možnosti nastavení obrazu, s nimiž si lze vyhrát, což video nadšenci budou považovat za dárek. Je zde pět přednastavených typů zobrazení, čtyři mohou být přiřazeny ke každému vstupu zvlášť. Doplňujícími nastaveními k základním parametrům obrazu pak jsou teplota barev (tři možnosti), redukce šumu, gamma, vyvážení bílé barvy a Digital Reality Creation (DRC), která vylepšuje rozlišení a redukci šumu.

Systémové menu, sdílené i s ostatními modely TV od Sony, vypadá a funguje podobně jako Cross Media Bar (XMB) na PS3. Osobně shledávám toto řešení poněkud těžkopádným pro navigování, alespoň v porovnání s ostatními menu v TV, které jsem měl možnost zkoušet. Zoufalý vzhled znamená, že dostat se do kýžené oblasti v menu, jako např. nastavení obrazu, vyžaduje mnohem více tlačítek než by mělo. Dodávaný ovladač je podsvícený, což je skvělé, přestože mezi tlačítky je poněkud přeplněno.

Zkalibroval jsem KDL55XBR8 pomocí disku HD Basics a s výchozím nastavením Cinema picture – disk mě provedl všemi nastaveními a doporučil udělat pouze minimální změny. Přestože tato TV nabízí přehršel obrazových vylepšení, nechal jsem jich většinu vypnutých pro dosažení co nejpřirozenějšího obrazu. Poté jsem otestoval zpracování obrazu pomocí testovacích disků 480i a 1080i od Silicon Optix. KDL55XBR8 dopadlo poměrně bídně, alespoň při testech na disku 480i. Zapnutím Sony Digital Reality Creation (DRC) se výsledky mírně zlepšily. Na disku 1080i prošla KDL55XBR8 testem rozlišení, neprošla filmovým testem (při poměru stran 3:2) a prokázala, že je schopná efektivního odstranění šumu bez větší ztráty detailů.

Započal jsem reálné testy nakrmením KDL55XBR8 standardní TV anténou s rozlišením 480i. Jak se dá očekávat od tak velké obrazovky, obraz byl velmi jemný a a občas uměle zvětšený, aby seděl na 55“ obrazovku. Většina diváků si neužije sledování signálu s nižší kvalitou na takto velkých obrazovkách, není to jen problém konkrétní televize. Sledování obrazu v kvalitě 480p ze standardního DVD výsledek značně zlepšilo. Obraz měl podstatně vyšší rozlišení s mnohem větším množstvím detailů. Při sledování Pána Prstenů: Dvou věží na DVD jsem zaznamenal sem tam nějaké „duchy“ okolo statických objektů i pohybujících se postav – to je bohužel daň za přepočítávání rozlišení 480p na nativní rozlišení televize 1080p. Hrál jsem si s různými nastaveními, ale nepodařilo se mi duchů zbavit. Ale KDL55XBR8 měla v rukávu ještě mnohem lepší věci.

Není sporu o tom, že účelem této TV je produkovat obraz ze zdroje s vysokým rozlišením. Během týdne, který KDL55XBR8 strávila v mém domě jsem na CBS HD chytil několik hokejových zápasů. Tento pozemní signál byl naprosto bez komprese (jíž byste se dočkali u satelitního vysílání nebo u digitálního kabelu) a vypadal super ostře. Detaily byly naprosto fenomenální – jména hráčů na zádech dresů se dala snadno přečíst a bylo možno rozeznat jednotlivé tváře fanoušků v pozadí. Ovšem upozorňuji, že to jsou spíše výhody obrazu v 1080p než přímo této televize. Co ovšem odděluje obraz této TV od zbytku davu je až zabijácké podání černé. V minulosti jsem se museli smířit s pouhou tmavou šedí u LCD TV, ovšem zdá se, že to jsou již opravdu jen dny minulosti.

Od prvního spatření tmavých scén bylo jasné, že KDL55XBR8 zobrazuje tu nejtemnější černou jakou jsme kdy viděli u jakékoliv LCD televize, jež prošla naším testem. Bylo by zavádějící nazvat to zlepšením v podání černé – je to obrovský skok. KDL55XBR8 je schopna vykreslit úroveň černé stejně dobře jako nejlepší plasma, naše referenční Pioneer PDP-6020FD KURO. Černé pruhy při zobrazení filmu v poměru 2,35:1 vypadaly skutečně černé, skoro tak černé jako samotný rámeček obrazovky. U „temných“ filmů jako např. Underworld: Evolution byl výsledek naprosto ohromující – nejen že černá byla opravdu černá, ale i detaily ve stínech byly perfektní. Tváře herců, snímané ve stínu, obsahovali i takové detaily, které by na jiných TV zůstaly opomenuty. Také oblečení postav vypadalo opravdu černé a bylo možno rozeznat každý záhyb. Další testy prokázaly, že na rozdíl od naší referenční TV byla úroveň černé u KDL55XBR8 závislá na ostatních částech obrazu, zobrazených ve stejné chvíli. Konkrétně temné části obrazu vedle světlých ploch nebyly tak tmavé jako na našem referenčním Pioneer.

Při sledování Planet Earth na Blu-ray prokázala KDL55XBR8 své naprosto úžasné podání barev. Rychle jsme se usnesli, že tato TV nabízí ty nejlepší barvy, jaké jsme kdy u jaké LCD TV viděli. Všechny ty dechberoucí scenérie, které jsem sledoval v této sérii vypadaly neuvěřitelné reálně. Zelená lesů se zdála být přírodní zelenou, stejně jako modrá barva oblohy. Exotická sladkovodní ryba hrála sytými, plnými barvami. Pleťové stíny v Casiono Royale na Blu-ray byly též realisticky podané. Nádavkem k tomu všemu byl obraz KDL55XBR8 ještě na LCD TV nezvykle hluboký.

Přestože jsem většinu času sledoval TV večer, KDL55XBR8 také velmi dobře funguje pod přímým slunečním světlem. Přestože odrazy na obrazovce jsou, je jic minumum.

Jedna z oblastí, v nichž KDL55XBR8 zcela nevynikla, bylo zobrazení z úhlu. Když jsem se posunul byť jen o jedno místo ze středu mé sedačky, obraz začal být jako vymytý. To je u této TV určitě nevýhoda, alespoň v mém bytě s „open-space“ koncepcí, kde je na televizi vidět z mnoha úhlů z obývacího pokoje, jídelny a kuchyně. Stojan bez možnosti nastavení tak znamenal, že jsem nemohl TV natočit směrem ke své aktuální pozici.

Protože Sony posadilo cenu KDL55XBR8 o něco výše než naše referenční 60“ plasma Pioneer PDP-6020FD KURO, je fér se zeptat – jak jsou na tom v porovnání s výkonem tyto dvě televize? Přestože Sony reprodukovalo úroveň černé skoro tak dbře jako Pioneer, celkově ale její obraz nebyl tak hezký jako Pioneer – barvy u Sony byly mírně vymyté a obraz neměl tu trojrozměrnou hloubku, kterou milujeme na našem Pioneeru. Také zpracování videa u Sony je horší než u Pioneer.

Není sporu o tom, že KDL55XBR8 je zdaleka nejlepší LCD TV, jaká kdy zavítala do laboratoří CANADA HiFi. Tato TV reprezentuje ne jen krok vpřed, ale obrovský skok pro LCD technologii jako celek. Její cena dává jeden z nejhorších poměrů financí za palec na trhu, hůř je na tom snad už jen Sony XEL-1 OLED TV. Protože většina konzumentů asi nebude chtít utratit za 55“ model takové peníze, je pouze otázkou času, než si nová technologie najde cestu do levnějších modelů. Poselství je ale jasné – LED podsvícení dovoluje LCD panelům dosáhnout nové úrovně výkonu. Vše co Sony musí v tuto chvíli udělat je pouze učinit tuto technologii finančně dostupnější.