Jihokorejská značka Samsung je jednou z největších a nejsilnějších korporací současnosti a to bez ohledu na omezení oborem spotřební elektroniky. Některé zdroje uvádějí, že jde o třetí největší konglomerát současnosti, což už něco opravdu znamená. Nespojujte si ale Samsung jen s elektronikou (tam je bez diskuse největším výrobcem na světě), jde třeba také o jednoho z největších světových stavitelů lodí, nebo jednoho z leaderů stavebního trhu. Tři pilíře činnosti jsou vlastně pro jméno Samsung charakteristické – v korejštině totiž slovo „samsung" znamená „tři hvězdy".

Historie jména Samsung pak sahá až do roku 1938, kdy malý obchod s tímto názvem založil v Tegu, jednom z největších jihokorejských měst, pan Lee Byung-Chul. Rodina Lee pak vede tento gigantický podnik dodnes. Značka Samsung své jméno pak získala mimo jiné v oboru rafinace cukru či v pojišťovnictví – respektive vždy byla tam, kde bylo možno právě v tu chvíli uspět a soudě podle výsledků tak pracuje dodnes.

Kromě mobilních telefonů dnes Samsung vládne také oblasti televizorů, kde mu vlastně jakž takž mohou konkurovat snad ještě LG a SONY – obrovské vývojové rozpočty Samsungu jsou ale prostě znát. A jen tak mezi řečí – Samsung připravuje také zajímavé řešení pro multiroom.

Na test se k nám dostala televize z nejvyšších pater výrobního katalogu firmy; druhý nejvyšší model druhé nejvyšší série 8, konkrétně UE65HU8500T (inu, v intuitivním pojmenovávání modelů selhávají svorně všichni výrobci televizorů). Ale de facto si můžete se značkou Samsung koupit už jen jako „lepší" koupit buď větší (konkrétně 78" oproti tomuto 65" provedení) verzi testovaného kousku, nebo referenční 85" UHD s cenou téměř 900 000,-, která má vlastní mohutný rám a je až monstrózní.

Ale zpět k Samsung UE65HU8500T. Bez uzardění se dá říct, že patří k obrazovému high-endu. Nejen tím, že obrazovka má úhlopříčku 65", ale také tím, že nabízí rozlišení 3 840 x 2 160 pixelů (nativní 4K rozlišení je 4 096 x 2 160 pixelů, ale tohle je, abychom tak řekli, „komerční 4K", přesněji by se mělo toto rozlišení nazývat UHD – Ultra High Definition). Tím, co vás ale zasáhne hned na první pohled, to je mírně zakřivená, prohnutá obrazovka.

Aby bylo 4K opravdu působivé, je potřeba velké úhlopříčky. A velká úhlopříčka s sebou nutně nese velké rozměry, jakkoliv za poslední dobu rámečky televizorů téměř zmizely a tloušťka přístrojů je menší než třeba u malířského plátna a blíží se čas, kdy si televizi jednoduše nalepíte na zeď jako fólii. Samsung UE65HU8500T vám na šířku zabere zhruba 145 cm, na výšku (včetně podstavce) 89 cm a do hloubky (opět včetně poměrně robustního podstavce) necelých 33 cm. Ač je televize prohnutá, je vymyšlena dostatečně prakticky, aby bylo bezproblémově možné jej přimontovat na klasický držák.

Obrazovka tohoto UHD televizoru má úhlopříčku 163 cm a panel typu Ultra Clear; ten omezuje odrazy světla z okolí, což vede k lepšímu vyniknutí obrazu. Víceméně standardem je dnes použití LED technologie. Právem tu také budete očekávat sofistikovaný video procesor, který využije potenciál panelu naplno. Jde o procesor Quadramatic, čtyřjádrový čip s dvojnásobným výkonem oproti minulé generaci. Ten v kombinaci s obnovovací frekvencí až 1 200 Hz a funkcemi precizního lokálního stmívání (to zvyšuje kontrast a hlavně zdokonaluje reprodukci černé) vede k opravdu působivé obrazové kvalitě a hlavně plynulosti.

Ač se to nezdá, tenké tělo televizoru skrývá celkem šestici reproduktorů, pracujících ve třech pásmech a dvou kanálech – basy, středy i výšky mají dedikovaný zesilovač s výkonem 10 Wattů (v součtu je to tedy 30 Wattů na kanál). Středy a výšky vyzařují dopředu, basové měniče mají vlastní vlnovod. Díky DSP nepřekračují reproduktory meze rozumného provozu a umí hrát poměrně čistě, asi jako kompaktní regálové reprosoustavy poháněné nějakým entry level receiverem – na poměry jako papír tenkých televizí jde o výborný výkon.

Zajímavou specialitou a v praxi vlastně výborným nápadem je vyvedení konektorů do externího boxu, zvaného Samsung One Connect. Z něj do televizoru pokračuje jen jediný kabel, připomínající HDMI a když připočteme napájecí drát, jde v současnosti asi o nejelegantnější řešení „překabelované" situace, která vzniká při zapojení několika zdrojů. Více parametrů najdete přímo na stránkách výrobce: http://www.samsung.com/cz/consumer/tv-audio-video/television/uhd-tv/UE65HU8500TXXH. Dlužno říci, že vám pravděpodobně nebude scházet nic – 4x HDMI, 3x USB, kompozitní i komponentní vstupy, LAN (WiFi je integrovaná), ale také třeba redukce na SCART či RS 232 pro zapojení do systémů domácí automatizace.

Jak už bylo řečeno – pokud toužíte shlédnout kompletní seznam parametrů (který je opravdu dlouhý), navštivte prosím web výrobce. My k řečenému můžeme dodat snad jen to, že televizor také podporuje 3D a vyžaduje aktivní brýle – Samsungu se povedlo udělat je tak malé a úzké, že si je snadno spletete s těmi pasivními a na první pohled je rozdílem vlastně jen maličké tlačítko na horní hraně. Brýle, ač působí křehce, jsou pak hlavně úžasně pohodlné.

Příjemná je celková rychlost televizoru – zapne se do pěti sekund, k síti se bezdrátově (poprvé) připojí za méně než minutu (nejdéle vlastně trvá zadat heslo), po síti se pohybuje svižně, stejně jako i ve spletitějších adresářových strukturách připojených disků. Nenarazili jsme ani na žádný soubor, který by televize odmítla přehrát – nepočítáme v to samplery s nativním rozlišením 4K, které je prostě nad síly Samsungu; ten umí sice upscaling na 4K u libovolného zdroje, možnost downscalingu záleží na formátu - je-li zdrojem nativní RED formát, možné to není, u kodeků H.264, H.265, AVI, MPEG či MKV by ale neměl nastat problém. Když jsme u upscalingu, cokoliv od DVD kvality výše vypadá naprosto úžasně a přepočet je skutečně dobře zvládnutý. Bohužel třeba klasické české SD TV vysílání je trochu otrava, protože přepočet jen zdůrazní už tak přítomné artefakty a špatnou kresbu. Jakmile naladíte ale HD verzi kanálů, je to opět až překvapivě luxusní pokoukání.

Trochu komplikovaná (než si zvyknete) může být práce s chytrým ovládáním a ovládáním gesty – gesta se prostě musíte naučit, stejně jako ovládání hlasovými příkazy. Práce s virtuálním „ukazovátkem" občas trochu ujede, stav známý ze scifi filmů je ještě krůček dva před námi.

Samsung UE65HU8500T nás rozhodně nadchnul hlavně tím, co je na něm unikátní – tedy prohnutou obrazovkou. Ač se to nezdá, najednou máte i u 2D obrazu citelně výraznější pocit plasticity, respektive hloubky, snáze se soustředíte právě a jen na něj a ne na okolí televizoru (čemuž samozřejmě nemálo pomáhá i velká úhlopříčka).

Naprosto parádní je ale třetí dimenze – na úrovni této televize už se dostáváme do kategorie, kdy 3D vypadá tak, jak by skutečně mělo. Je pravda, že vlajkové lodě výrobců jdou ještě o kousek dál, zvláště v dojmu kupředu vystupujících objektů (prohnutá obrazovka zesiluje spíše hloubku a obraz tak jde hodně směrem dozadu, ale když už sem tam něco „vyčouhne" směrem dopředu, je to velmi přesvědčivé a atraktivní). Fascinující byl zážitek z 3D Blu-ray disku „Muži v černém 3" – nejen, že televize udržuje fantastickou kresbu, ale stále působí i úžasně rychle. Pomáhají tomu i aktivní brýle.

Poměrně obstojně dopadl také pokus o převod DVD „Aliens" do třetího rozměru. Nejen, že je obraz přepočítán na vyšší kvalitu (což i zde opět fungovalo na jedničku), ale vytvoří také slušný trojrozměrný dojem. Tady je pochopitelně plasticita trochu menší a občas cítíte, že obraz je lehoučce nervózní, ale i na takto vnucené 3D se dá koukat a lze bez pocitu únavy vydržet celý film.

Blu-ray „Prométheus" nám ukázal, že díky lokálnímu stmívání a vůbec dobře zvládnuté práci s podsvícením je tu skvostná dynamika černé – gradienty jsou nádherně plynulé a i ve stínech snadno rozlišíte více stupňů a kresbu. Stále ještě to není úroveň těch nejlepších plazmových obrazovek, na druhou stranu ty zase oproti těmto moderním LED prohrávají v podstatě ve všem ostatním.

Televizory, schopné přinést do domácností UHD rozlišení, by mohly být skvělou budoucností. Ač se to snad při pohledu na cenovku nezdá, třeba zrovna Samsung UE65HU8500T patří mezi to nejlepší, co si do běžného prostoru můžete koupit a v tomto kontextu lze vlastně říct, že časem stoupá kvalita a klesá cena, kterou za ni musíte zaplatit. Což je rozhodně skvělé. Také tu velmi dobře zafungoval nápad s prohnutou obrazovkou, která nejen působí vizuálně efektním dojmem, ale také jaksi usnadňuje proniknutí do filmů. Nemluvě o tom, jak příjemně podporuje zakřivení dojem plasticity ve dvou i třech dimenzích. Když na to přijde, tak jako dnes už snad každá televize i tento Samsung zvládne pracovat s bohatými možnostmi dnešních síťových služeb, zvládne „napřímo" přehrát velké množství multimediálních formátů a vůbec je výbava v podstatě naprosto dostatečná. Stejně jednoduchý a přitom skvělý je nápad s vyvedením všech konektorů do externího boxu, z něhož do tenoučkého těla televize vede už jen jediný kabel. Práce s dálkovým ovládáním (či chcete-li ukazovátkem) je trochu cvičením v koordinaci (a občas i trpělivosti), ale zvyknete si. Sečteno a podtrženo, za vysokou, ale už ne mimozemskou cenovku nabízí Samsung UE65HU8500T v podstatě všechno, co si od moderního zobrazovače můžete přát a to je úžasné.

Kč 136 990,-

--- --- --- --- ---

+ uchvacující kvalita obrazu (pokud není v SD kvalitě – ale to není chyba televize)