Existuje nějaký stylovější subwoofer, než je „koule“ od Bowers&Wilkins? Sotva… High endová továrna na basy se aktuálně dočkala revize a přichází k nám jako PV1D. Stále se jedná o moderní, sexy produkt neobvyklého tvaru, který tak nějak „od cesty“ poskytuje prvotřídní výkon, tentokrát v každém bodě o kousek dotaženější. Bowers&Wilkins pasuje PV1D do pozice ideálního generátoru basů pro hudbu i domácí kino a soudě dle dosavadních ohlasů se nemýlí.

Co vás na PV1D zaujme na první pohled, to je originální, nevídaný design. Základním tvar respektuje ideu perfektní ozvučnice (tj. kouli, neb i zvukové vlny se přeci šíří všemi směry), ta je pak seříznuta ze dvou bočních stran a působí díky zploštění i ze spodní strany jako zapuštěná do podlahy. Zkrátka a jednoduše, pokud by se měla vyhlašovat „Miss Basová jednotka“, kdo jiný by měl získat korunku než právě PV1D.

Subwoofer působí již na první pohled velmi kompaktním, „vychytaným“ dojmem – prostředkem ozvučnice (mimochodem stejně působivě vypadá jak matná čerň, tak matná bílá) vede pás, v němž je na první straně zasazen displej a dotykové ovládání. Displej je jednoduchý, velmi kontrastní a pohasíná snad trochu rychleji než by musel, dotykové ovládání je příjemně citlivé. Celé menu je víc než logické a jednoduché, tak trochu využívá logiku podobnou mobilnímu telefonu. Každopádně se čtyřmi směrovými šipkami (nejčastěji fungují doprava – doleva pro pohyb v menu a nahoru – dolů pro změny hodnot) a potvrzovacím tlačítkem je optimální nastavení otázkou sekund, při nejhorším pak minut. Pokud PV1D spojujete s některými z firemních reprosoustav, práci vám ulehčí přednastavené profily pro drtivou většinu dosud vyrobených reprosoustav s logem Bowers&Wilkins. V ostatních případech bude zásadní možnost plynulého nastavení frekvence a strmosti dolní propusti, stejně tak fáze.

Na spodní zploštělé straně subwooferu najdeme masivní plastové ohraničení s dvěma prohlubněmi, kterými prochází signálové kabely. Uprostřed tohoto ohraničení je prohlubeň s plochou, na níž je dvojice vstupních analogových RCA konektorů a poněkud zvláštní konektor, sloužící pro zpracování signálu z reprosoustav. Subwoofer je nicméně vybaven i RS-232 konektorem pro spojení s inteligentními ovládacími systémy.

Stejně jako původní model, i ten s jedničkou na konci pracuje v uzavřené ozvučnici s dvojicí proti sobě uložených reproduktorů. Přestože rozměry přístroje činí poměrně skromných 34,2 x 27 x 35,8 cm (v x š x h), váha je díky hliníku jakožto hlavnímu stavebnímu materiálu a rigidní konstrukci na úrovni masivních 18,7 kg. Membrány s dlouhým zdvihem mají průměr 20 cm a jsou vyrobeny z kombinace papíru, kevlarových vláken a hliníku. Rozkmitává je brutální výkon 400 Wattů, pocházející od koncových stupňů, pracujících ve třídě D. O ideální zpracování signálu se stará digitální signálový procesor. Zesilovač i elektronika vychází z referenčního subwooferu DB1, je proto nesmírná škoda, že v PV1D není ukryta také možnost kompenzace akustiky místnosti jako u vyspělejšího sourozence. I kdyby to mělo cenu nepatrně zvýšit, katapultovalo by to PV1D do nejvyšší ligy.

Subwoofer jsme poslouchali s velmi rozdílnými reprosoustavami v čele s Harbeth Monitor 30, sekundovaly jim ještě KEF R300, Tannoy Revolution DC6TSE nebo Xavian Bonbonus. Z připojené elektroniky jmenujme NAD C370, Denon DN-500AV, Naim UnitiLite, Pioneer A-10, A-70, PD-10, PD-50 a BDP-LX71. Kvalitu proudu zajišťoval IsoTek GII Titan nebo Xindak XF-2000B, i když druhý jmenovaný subjektivně subwoofer trošičku brzdil. Kabely pak nesly značky Vincent, Monster Cable, Eagle Cable, QUAD a ProAc.

U Bowersu staví PV1D do pozice basové jednotky pro filmovou i hudební reprodukci. Dokonce jej párují v jednom z nejvíce oceňovaných multikanálových systémů s droboučkými reprosoustavami M1 New. PV1D je tak v očích svých stvořitelů ideálním partnerem pro libovolné reprosoustavy, oproti minulé generaci pak s ještě větším basovým potenciálem.

Své kvality prokázal PV1D třeba u filmu „Zachraňte vojína Ryana“ na Blu-ray disku. Úvodní výbuchy a střely mají najednou mnohem hmotnější tělo, všechny zvuky v pracovním pásmu subwooferu získají razanci, přesnost a důraz. Navíc jako kdyby se celý zvuk rozrostl, získal na dynamice a ovšem také z umírněnosti se přesunul do oblasti kinosálového efektu a podmanivosti. Svou práci jakožto partner v domácím kině prostě díky masivnímu výkonu, skvělé kontrole a kvalitní konstrukci odvádí na jedničku – je pravdou, že ty nejlepší subwoofery typu firemního DB1 nebo třeba Velodyne DD18 Plus budou slyšitelně lepší, ovšem také vás připraví o výrazně víc peněz.

PV1D ale nemusí hrát jen s razancí bouracího kladiva – umí i jemně, klidně doplnit libovolné reprosoustavy v poklidných pasážích. Kontabas Charlieho Hadena ve „First Song“ („When the heart dances“ | 2008 | Naim Jazz | naimcd112) je najednou citelně plnější, konkrétnější a rozmanitější, lhostejno jak dokonalý se vám zdál předtím. To je vlastně poměrně určující charakteristika projevu tohoto subwooferu – s citem a klidem umí podpořit nejnižší oktávy, stejně jako vybuchnout v přívalu basové energie, vždy ale přesně tak, jak si budete přát a vždy ku prospěchu reprodukce.

Novou váhu, objem a přitažlivost objevíte i u bubnů v „Time“ (Pink Floyd | „Echoes“ | 2001 | EMI | 7243 36111 25), najednou jsou citelně precizněji konturované a energičtější, stejně jako jejich integrace v hudebním celku je lepší. Nejbáječnější ovšem je fakt, že pokud si dát trochu práce a nastavíte vhodně přechodovou frekvenci mezi PV1D a hlavními reprosoustavami, spojení je tak bezešvé, jako kdyby tam subwoofer ani nebyl.

Velmi příjemné je naladění, které Bowers&Wilkins subwooferu vložil do vínku. Skálopevné, ale přitom neútočně strhující, suché a kulaté spodní kmitočty je radost poslouchat. Navíc jejich nevtíravá přítomnost je naprosto návyková napříč všemi hlasitostmi a všemi žánry. Až fascinující je razance, s jakou vás zavalí zvuk „The Beat Goes On“ (Patricia Barber | „Companion“ | 1999 | Blue Note | 7243 5 22963 2 3), přičemž zůstává naprosto čistým a čitelným. Jako kdyby se jen více prokreslil a probarvil, poslechový zážitek je rázem plnější nejen co do objemu, ale také co do emocí pocitu věrnosti. Kdo nevyzkoušel (respektive neslyšel), neuvěří, jak moc výrazný vliv mohou mít prvotřídní basy na celkovou kvalitu reprodukce.

Pokud si ale chcete plně vychutnat schopnosti PV1D, musíte sáhnout ideálně po nahrávce varhan nebo syntetických tónů. Ze stáje druhých jmenovaných není nad německé Yello s trackem „Oh Yeah“ (2010 | kompilace pro stereoplay). Ani při vysoké hlasitosti subwoofer neztrácí kontrolu, ba ani zdaleka se pocitově nepřibližuje svým limitům. Ozvučnice je klidná i při frenetickém pulsování membrán, přitom basové vlny mají sílu znepokojit sousedy o tři patra níž. Opět jako kdyby prostě hlavnímu páru reprosoustav „přirostly“ spodní oktávy, vše se zkonkrétnilo a přitom díky obrovskému nadhledu zklidnilo.

Bowers&Wilkins PV1D nelze popsat jinak, než čistými superlativy. Od vzhledu, pojatého v originálním duchu moderny a nadčasovosti, až po účinná technologická řešení, vše tvoří kompaktní, podmanivý, high endový celek. Kulatý zázrak od Bowers&Wilkins se perfektně hodí k reprosoustavám libovolné kategorie a pokud se výměra vaší místnosti nepřehoupne přes 50 metrů čtverečních, nemusíte se bát, že by basové frekvence nestačily váš prostor vyplnit nejoptimálnějším možným způsobem. Kdo by považoval PV1D za efektní doplněk stylového domácího kina, nemohl by udělat větší chybu – v sexy balení totiž dostáváte skutečně špičkového strážce dokonalé basové reprodukce. Razance, přesnost, živá dynamika, příjemná barevnost a hlavně naprosto fenomenální soulad s hlavními reprosoustavami, kdy nemáte při troše snahy a péče sebemenší šanci poznat, kde začínají tóny generované PV1D. Pořizovací cena toho kompaktního basového mistra basu není malá, ale nebudete litovat ani vteřinu. Kromě vizuální parády totiž zjistíte, jak moc mohou vaše nahrávky rozkvést díky „pouhému“ subwooferu.

Kč 40 390,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ úžasný vzhled a báječné zpracování

+ skálopevný, ultra přesný bas, ideálně doplňující libovolné reprosoustavy

+ široké a intuitivní možnosti nastavení DSP

+ kompletní seznam B&W reprosoustav s předvolenými ideálními profily

ZÁPORY

- škoda, že Bowers nevyužil možnosti vybavit PV1D kalibrací (když už využívá elektroniku DB1)

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha