2015 02 17 TST Tidal streaming 1

Hudba v nehmotné digitální podobě je rozhodně budoucností a i extrémně konzervativní svět high endové reprodukce se tímto směrem začíná stáčet čím dál víc. A popravdě, my to chápeme. Kdo si jednou osahá tu lehkost, s kterou lze poslat hudbu ze sítě do přehrávače a tam ji ovládat, ten bude muset uznat, že lehčího a logičtějšího způsobu ovládání asi není.

Pravda, streamování je často spojováno s vysokým rozlišením, případně se streamy internetových rádií, tedy s extrémy. Že od internetového rádia zvukovou kvalitu můžete očekávat jen v mizivém promile případů, to je pochopitelné. Že vlna takzvaných hi-res produkcí, remasterů a reedicí je z velké části jen marketingové šidítko a těch skutečně dobře vyrobených nahrávek je (stejně jako u CD, SACD, LP,...) jako šafránu, to je trochu bolestivější zjištění (protože hi-res má skutečně úžasný potenciál), ale je to prostě fakt.

2015 02 17 TST Tidal streaming 2

Přijměme tedy fakt, že hi-res není samospásné řešení, tak jako 4K televizor neudělá z Ramba vizuální orgie, nebo přečipování neudělá z Octavie TDI závodní auto. A je jedno, kolik lidí „tam venku" si to myslí. Zásadní a stěžejní je CD formát, tedy starý známý Red Book 16 bit / 44,1 kHz. Už proto, že většina hudby je nahrávána právě s ohledem na něj a během posledních tří dekád je to prostě král světa. Tečka.

Je tedy trochu s podivem, jak málo prostoru dostává klasický CD formát (byť u streamování bychom spíše měli hovořit o CD kvalitě) ve světě přehrávání po síti (lokální i té celosvětové). Ano, existuje Google Music, Spotify, v civilizovanějších zemích pak třeba Quobuz a vlastně i docela dost dalších placených služeb, Třeba nedávno popisované PONO. Jenže každá z těchto služeb více či méně cílí na „běžného uživatele", tedy na lidi, kteří mají na ulici sluchátka v uších, ta sluchátka našli v krabici od svého mobilního telefonu a právě s nimi poslouchají. Nebo možná mají v lepším případě Koss Porta Pro či některé z nižších modelů Sennheiser. Nebo možná i něco jiného, ale základní typ podobného posluchače tenhle rámcový popis dobře definuje.

Zcela je ale opomenut audiofil, nebo jednoduše náročný posluchač, který má doma vybavení za nemalé sumy a který ocení dobrý zvuk, jenže se nechce omezovat na katalogy obchodů typu HD Tracks, 2L a dalších, u kterých jednak v Čechách nakoupíte jen obtížně, jednak mají oproti Spotify či Google Music poněkud omezenou databázi titulů. A navíc si k nim musíte pořídit nemalé serverové úložiště. Že si takovou legálně zakoupenou databázi nepřehrajete v autě nebo na cestách, o tom asi netřeba mluvit. Takže jste opět odkázáni na své skříně plné CD nosičů a jejich roztáčení.

2015 02 17 TST Tidal streaming 3

Rozvířit vody se před časem rozhodla služba TIDAL (ne, nemá nic společného s tím německým výrobcem luxusních reprosoustav). Rychlost jejich růstu je skutečně přílivová (neb „tide" znamená v angličtině příliv a „tidal" přílivový). V České republice je oficiálně možné předplatit si jejich služby od úterý 17.2.2015 od 10.00 ráno. A to za 330,- Kč na měsíc.

Říkáte si „Uf! Tolik?! Vždyť to je 2x tolik, co nabízí ostatní!". Ano, je. Ale TIDAL také nabízí minimálně 2x takovou kvalitu a to už za úvahu stojí.

Tím základním rozdílem TIDAL proti ostatním není rozlišení, ale datový tok. Jak už bylo naznačeno, TIDAL dává k dispozici své skladby až v Red Book formátu (ono „až" značí možnost tří nastavení datové komprese, čímž si TIDAL užijete i na mobilních zařízeních). Datový tok je 1411 kbps, tedy totéž, co přichází z vašeho CD přehrávače. Jako formát posílá TIDAL FLAC či ALAC soubory (u nižších nastavení High a Normal jsou to AAC 320, respektive AAC+ 96, tedy úroveň kolem mp3 a internetových rádií).

2015 02 17 TST Tidal streaming 4

TIDAL je tedy k dispozici ve formě webové služby a tamního přehrávače, je ale možné využít aplikace pro iOS i Android zařízení, stejně jako tuto službu již naleznete v přístrojích mnoha výrobců. Mezi jinými je služba dostupná u Amarra, Anthem, Airable by Tune In Media, Astell & Kern, Audeze, Audiovector, AudioQuest, Auralic, Aurender, Bel Canto, Bluesound & NAD, Dan D'Agostino, Definitive Technology, Denon, DTS Play-Fi, Dynaudio, Electrocompaniet, Harman Omni, HiFiAkademie, ickStream, JH Audio, Linn, McIntosh, Meridian, Mirage, MartinLogan, Musaic Paradigm, Polk, Pro-ject, PS Audio, Raumfeld, Simple Audio, Sonos, Steinway Lyngdorf, Wadia a Wren Sound Systems s tím, že o dalších se prý vyjednává. Penetrace je tedy jednoduše fantastická.

Silnou stránkou je i velikost databáze. Na to, že TIDAL je relativně nová služba, máte už možnost pustit si přes 25 000 000 tracků, nebo několik desítek tisíc videoklipů. To je další bonus služby – stojí za ní tým editorů a hudebních publicistů, kteří nejen sestavují playlisty různých typů, takže najdete třeba vánoční či valentýnský mix, ale i edukativní playlisty pro ty, kteří chtějí objevit třeba jazz 60. let, nebo grunge scénu začátku let 90. Je znát, že někdo si tu dává práci a ví, co dělá.

2015 02 17 TST Tidal streaming 7

Hodně zajímavá jsou i videa, která vás nenásilně provedou používáním služby, podstatou kvality a proč na ní záleží apod.

V samotném přehrávači pak začínáte v kanálu novinek (tedy nových playlistů, umělců, alb,...). Můžete hudbu vyhledávat přímo podle klíčového slova, případně podle žánrů, umělců, alb. Vyhledané sestavíte jednoduše do playlistů, nebo kliknutím označíte za oblíbené. Práce je úžasně jednoduchá, logická, příjemná. Navíc samotné přehrávání je chytré. Na rozdíl od ostatních služeb totiž nejprve skladbu celou načte a pak teprve přehraje – tedy žádné výpadky, žádné rušení, byť pokud máte pomalejší internet, prodleva mezi skladbami není úplně nejkratší.

2015 02 17 TST Tidal streaming 5

Databáze hudby je pak skutečně bombastická. Libo-li Anetu Langerovou? Máme... Alba Bee Gees z 60. let? Máme... Japonskou flétnu v rukou Kohachiro Miyaty? Ale ano... Värttinä? Oasis? Dunedin Consort? Dominga? Callas? Zappa? Bonamassa? Charley Patton? Trombone Shorty nebo Roxy Music? Ano, ano, ano, ano a zase ano. Všechno tu je a popravdě pokud nehledáte vyslovenou hudební obskurnost a raritu, kterou jste vytáhli na ruském LP z pradědečkovy půdy, máte dobrou šanci, že tu ta hudba bude a to v CD kvalitě. V ne úplně malém množství případů jde o remastery právě pro online publikaci.

Trochu minimalistická je pak indikace přehrávání. Vlastně máte jen čáru, po níž jede ukazatel uplynulého času, máte možnost nahlédnout do fronty, zvolit náhodné či opakované přehrávání a přeskakovat skladby. TIDAL má i svou vlastní regulaci hlasitosti. Přehledné, jednoduché, logické.

Ve zvukové kvalitě pak nemá TIDAL u streamovacích služeb konkurenci. Dokonce jsme sem tam měli i lepší pocit, než z hi-res remasterů. TIDAL možná není dokonale analytický, zato ale nabízí příjemně měkký, vřelý zvuk. Na identické sestavě, kdy byl jako zdroj využit CD přehrávač se stejnými skladbami (ale těžko ve stejném masteringu), zněl stream plněji, byl větší, vřelejší. Zkoušeli jsme na Naim CD5si / Naim Nait XS / ASUS Xonar Essence One MUSES, na NAD C 510 / NAD C 275BEE a na Onkyo P-3000R / M-5000R / C-N7050. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Bonbonus, Fischer & Fischer SN/SL 70 a PMC Twenty 26.

2015 02 17 TST Tidal streaming 6

Kontrabas Charlieho Hadena v „Nightfall" z desky „Nocturne" byl hezky plný, šťavnatý a hluboký, zvuk jako celek pak velice klidný a příjemně měkký. „Don´t Drink the Water" Dave Matthews Band zase pěkně otevřená, jistá a přehledná, opět snad o něco vřelejší, ale celkově byl zvuk velice hladký a čistý. „Django" ze stejnojmenného opusu Modern Jazz Quartet pak zanechal dobrý dojem ze znělých, průbojných, ale také hladkých a neútočných výšek. Nad vším je lehoučký nádech měkkého sametu, ale jen velice decentní, kultivovaný a neomezující vhled do hudby a rozlišení.

Zdá se, že služba TIDAL skutečně plní to, co slibuje. Umí nabídnout audiofilům a náročným posluchačům skutečnou CD kvalitu, zní velmi dobře a bezproblémově se poslouchá i na high endových systémech. Zásoba skladeb sice není neomezená, ale rozhodně je imponující. To vše zabaleno v přehledném rozhraní, dostupném pro všechna vaše zařízení. Navíc máte stálý přístup dalších informací, ať už jsou to videoklipy, recenze nebo mnohá zajímavá doporučení. Jediným negativem služby TIDAL je tak nemalá cena, která se každý měsíc odkrojí z vašeho účtu. Za věru high endový zvuk to možná ale zase tak děsivé není...

Kč 330,- / měsíc

--- --- --- --- ---

KLADY

+ dostupnost na všech typech zařízení

+ kvalita je excelentní

+ dobře propracovaný přehrávač, který nejprve vše načte a až pak přehrává

+ široké spektrum dodatečných informací

+ dramaticky rychlý rozvoj

+ příjemné ovládání

ZÁPORY

- cena je na české poměry vyšší

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: TIDAL | www.tidalhifi.com/cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha