2015 10 13 TST NAD MT2 1

Jaká je nejsnazší cesta, jak otevřít svou domácí sestavu "novým médiím"? Pořídit si streamer, pochopitelně. Je to jedna z dynamicky se rozvíjejících cest, které ale mnozí stále ještě prozkoumávají s nedůvěrou a opatrností, protože použití je, upřímně řečeno, stále složitější, než vložit konkrétní kotouček do konkrétní mechaniky, případně položit konkrétní kus vinylu na konkrétní talíř gramofonu. Pro mnohé je to jaksi příliš virtuální svět, ne nepodobně jako si spousta lidí stále ještě schovává doma značnou hotovost, protože peníze na účtu v bance jsou prostě jen virtuální čísla, která by se mohla snadno vypařit.

Rozšíření sestavy o síťové funkce (pokud mělo řešení odpovídat standardům high fidelity) ale doposud znamenalo vydat alespoň pětimístnou částku. To se nyní snaží tak trochu změnit NAD se svým maličkým "media tunerem" MT2. Není to klasicky koncipovaný, plnohodnotný streamer, spíše nenápadný doplněk, spadající do kategorie "black box". Tak se označuje (často jednoúčelový) přístroj, který snadno zapojíte a snadno používáte, aniž byste se museli jakkoliv hlouběji věnovat jeho nastavování či ladění.

2015 10 13 TST NAD MT2 2

Ostatně "black box" je i dobrý popis přístroje samotného. Jde totiž o malou krabičku s rozměry zhruba 14 x 7,5 x 5 cm (š x h x v) a váhou pár desítek deka, zejména díky externímu pulznímu napájecímu zdroji, kdy jsou uvnitř těla jen lehké součástky.

Vpředu najdete jen jedinou informativní LED diodu, prakticky se omezující na svícení a blikání (tj. označující, že přístroj funguje a že se snaží připojit k bezdrátové síti). Zezadu pak není o moc víc k vidění, krom vstupu napájecího zdroje je tu 3,5 mm jack analogového výstupu a digitální optický výstup. Je tu ještě velké tlačítko pro spuštění procesu nastavování a malé zapuštěné tlačítko pro vymazání nastavení. Aktualizace zajišťuje USB konektor. Nic víc. Žádný LAN konektor pro spolehlivé připojení, žádné USB pro možnost připojení počítače.

Jediné připojení k síťovým zdrojům je možné pomocí Wi-Fi, samotné nastavení je vcelku bezbolestné a dosah Wi-Fi slušný, byť ve větších prostorách je nepřítomnost kabelového spojení jasně limitujícím faktorem.

2015 10 13 TST NAD MT2 3

Jediným ovládacím prvkem je pak aplikace, dostupná pro iOS a Android zařízení, desktopová aplikace (zatím?) dostupná není, byť je to škoda. V aplikaci ale nemůže být obsluha snazší. Během pár kliknutí si přístroj "osedláte" a přiřadíte, během pár dalším mu můžete vybrat z dostupných síťových zdrojů ten požadovaný a pak se jen prolistujete seznamem alb či internetových rádií. Kromě streamingu z domácí sítě totiž umí MT2 díky integraci vTuneru nabídnout i v podstatě všechna internetová rádia a díky Spotify Connect i možnost využití jedné z nejpopulárnějších streamovacích platforem.

Velké plus má NAD MT2 za možnost multiroom aplikace. Máte-li doma dobré Wi-Fi pokrytí a více jednotek MT2, můžete z nich vytvářet skupiny, můžete přelévat hrající zdroj z jedné zóny do další a získat tak relativně dostupný multiroom systém, byť omezený výhradně na internetové a síťové zdroje díky absenci vstupních konektorů.

Výrobce je trochu skoupý na slovo ohledně použité techniky, soudě dle ceny půjde ale spíše o základní řešení. To se tak trochu projevuje na rozdílu mezi digitálním a analogovým výstupem. Ten první je překvapivě dobrý a nezadá si s "velkými" entry level streamery, ten druhý nás ale tak úplně nepřesvědčil. Proto patří také následující dojmy výhradně kombinaci NAD MT2 a D/A převodníku.

2015 10 13 TST NAD MT2 4

Zařízení jsme poslouchali na redakční sestavě Naim Nait XS / ASUS Xonar Essence One MUSES MK II a taktéž "našem" Cambridge CXA80 (má slušné digitální vstupy). Analogovou cestu jsme okusili také na obou. K optickému propojení sloužil kabel Monster Cable M1000, ostatní signálové i reproduktorové propojení pak řešily kabely TelluriumQ řad Black a Silver, napájení KrautWire Omega III. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30 a Xavian Perla.

V prvé řadě je nutno říct, že optický výstup svou kvalitou překonává (celkem zřetelně) výstup analogový, ten je určen spíš do prostor, kde chceme minimální sestavu a nemáme možnost digitálního propojení. Na druhou stranu u optiky pak do hry celkem zřetelně vstupuje charakter použitzých převodníků, takže zaznamenané dojmy patří spíše kombinaci MT2 / převodník, než samotnému MT2.

Výrazný kontrabas v "The Beat Goes On" Patricie Barber ("Companion" | FLAC | 16-44,1) malý streamer neochudil o jeho důraz, byť maličko zpátky se drží, nástroj je o něco měkčí, ale zní dostatečně robustně, abychom odhadli jeho rozměry. Tóny nepřichází v podobě energických "kopanců", spíše poklidně, ale ne líně. Zvuk jako celek se pak zdá být rychlý a srovnatelný s jakýmkoliv jiným "základním" streamerem (namátkou zhruba dvojnásobně drahým Denonem DNP-720AE).

2015 10 13 TST NAD MT2 5

Vokál Evy Cassidy v "True Colors" ("Best Audiophile Voices" | FLAC | 16-44,1) byl pěkně čistý, ale zvuk spíše než vysloveně transparentní působí maličko vřelejším, intimněji laděným dojmem. Rozlišení vokálu je ale dobré a přednes muzikální, trochu hladší, uklidňující výraznější hrany sykavek, takže ani hlasitější přednes vás nenutí při každém syknutí trhnout hlavou.

Jemnůstky kovových perkusí v úvodu "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24-44,1) si NAD MT2 nechal trochu pro sebe, přesto už dokázal rozbít jednolitost zvuk a naznačit, že nám tu hraje větší počet cinkátek a chřestítek, dokonce i kovový charakter nebyl špatný, přesto bylo vše ještě spíše propojeno do jednoho dlouhého tónu místo úplného oddělení na jednotlivá cinknutí. Objemově ale působily výšky neutopeně, nebyly tenké a přehnaně éterické, spíše věcně jasné a klidné.

K plné dynamice orchestru v Mussorgského "Velké bráně kyjevské" ("Crystal Cable Arabesque" | FLAC | 16-44,1) přeci jen něco scházelo, zvláště velký buben byl staženější, ale kontrola jako taková nebyla vzhledem k ceně špatná, stále tu byla snaha o velký a důrazný zvuk, stále se i v náročnějších chvílích MT2 celkem úspěšně snaží udržet přehled ve skladbě a umožnit vám orientaci ve zvuku, nestalo se, že by se reprodukce zhroutila do nesrozumitelné koule. Opět - vzhledem k ceně a konceptu přístroje je to určitě dobrý výsledek.

2015 10 13 TST NAD MT2 6

NAD MT2 není prvoplánovým analytikem a svým příjemnějším, měkčím charakterem možná i trochu klame, ale vlastně vůbec není špatný co se týká rozlišení. Nástroje v "Indian Summer" Alexis Cole ("A Kiss in the Dark" | FLAC | 16-44,1) byly poměrně dobře prokreslené a vlastně byl zvuk jen o málo méně detailní než při zapojení Cambridge CXC a roztočení stříbrného kotoučku. V reprodukci se dá dobře orientovat, i když úplný pocit hloubky MT2 nevytváří.

Prostorové informace jsou opět podané jaksi "normálně", bezproblémově, hráči v "Dancehall" od Jienat ("Mira" | FLAC | 16-44,1) byli rozsazeni v pravolevém směru přehledně a bez pocitu "klouzání" po scéně, i když přehnaně prostoru mezi nimi také není a hloubka scény je spíše jen naznačená.

2015 10 13 TST NAD MT2 7

NAD MT2 je ale ze své podstaty určen spíše k ulehčení poslechu, než k audiofilským hrátkám, proto bylo příjemné u jeho reprodukce spíše "vypnout" - třeba Brufordova "Forgiveness" ("If Summer Had It´s Ghosts" | FLAC | 16-44,1) se nesla v klidu a v pohodě a pokud přijmete fakt, že v high endových sestavách bude hrát rozhodně lépe, plastičtěji a dynamičtěji, s ohledem na cenu tu neschází vlastně nic důležitého, zvuk je celkem vyvážený, snad s lehoučkým akcentem basu a lehce měkčím charakterem, zato ale bez rušivých prvků, odvádějících pozornost od hudby samotné.

Maličký jednoduchý streamer NAD MT2 je zajímavým doplňkem, umožňujícím jak třeba ortodoxním posluchačům pustit do své analogové sestavy trochu moderního digitálního světa (nebo třeba nejen jim, ale jejich dětem...), případně dokáže za celkem rozumnou investici vytvořit jednoduchou, ale funkční multiroom aplikaci. Je to zařízení jednoúčelové, ale jde patrně o nejlevnější způsob, jakým digitální stream dostat do své sestavy při zachování hi-fi kvality. Je pravdou, že bychom rozhodně vyměnili analogový výstup za LAN konektor (protože Wi-Fi nemusí zvláště při zmíněném multiroom zapojení být úplně optimálním nástrojem) nebo alespoň USB pro připojení datových pamětí, jinak ale v zásadě nelze mít výtek. Za šest a půl tisíce si kupujete přístup k velice snadnému a slušně kvalitnímu poslechu...

Kč 6 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ streamer za málo peněz

+ bezproblémová konektivita přes Wi-Fi

+ slušná, jednoduchá aplikace

+ možnost multiroom propojení

ZÁPORY

- analogový výstup je citelně méně kvalitní, než digitální

- chybí LAN konektor a třeba i USB, což je velká škoda

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha