Streamery se pomalu ale jistě etablují za nedílnou součást každé „opravdové" high endové sestavy a není se čemu divit. Však ty nejkvalitnější formáty jsou dnes dostupné právě ve formě počítačových souborů a to, čemu se ortodoxní audiofilové dodnes zuby nehty brání, se pomalu mění z pravděpodobné budoucnosti na nevyhnutelnou současnost. Ostatně jen těžko najdete dnes některého z důležitých výrobců elektroniky, kteří by neměli ve svém portfoliu streamer (nebo alespoň specializovaný USB D/A převodník, což je ale vlastně také jedna z forem datového streamování).

Svou šanci si v tomto ohledu nenechal vzít ani Marantz, který se pustil do high endových vod a to svým modelem NA-11S1, patřícím do nejvyšší firemní série Reference. Od toho se odvíjí také vnější vzhled a stavba přístroje. Tento streamer je pěkný cvalík a se svými 14,6 kg čisté váhy, uložených na čtveřici masivních noh, při jen mírně nadstandardních rozměrech 44 x 12,7 x 41,7 cm (š x v x h) rozhodně umí zapůsobit. Má na to vliv také charakteristicky tvarované čelo přístroje, jednoduše nezaměnitelné a „marantzovské". Vše důležité je opticky soustředěno doprostřed, kde vládne dvěma prohlubněmi oddělený „ostrůvek", na jehož bocích je řada sytě modrých LED, oddělujících trojici maličkých ovládacích tlačítek v každé z prohlubní. Určitě si také všimnete masivního plechu na horní straně přístroje – má nadprůměrnou tloušťku 5 mm, takže spolu se zdvojeným spodním plátem účinně redukuje vibrace. Mechanická stabilita přístroje je vskutku jedinečná.

Na centrálním ostrůvku jsou opět prvky vizuálně centrované – jak logo výrobce, tak pod ním uložený černý obdélník, za jehož sklem je jednoduchý, dobře čitelný displej (byť s nikterak gigantickými znaky). V levé části tohoto obdélníku je ještě několik indikátorů provozního stavu, vpravo zase typický firemní kruhový ovladač, kterým se zde můžete pohybovat a v nabídkách. Nejblíže paty čelní stěny je pak opět uprostřed spínací tlačítko, vpravo od něj sluchátkový výstup o průměru 6,3 mm se samostatnou regulací maličkým potenciometrem, vlevo tlačítko pro výběr vstupu a USB port (s nabíjením pro Apple produkty).

Obejdete-li přístroj kolem dokola, narazíte vzadu na zlatavě zbarvený panel plný konektorů. V levé části je dvojice analogových výstupů s fantasticky precizními konektory – zvuk je vyváděn paralelně jak přes nesymetrické RCA konektory, tak přes symetrické XLR. Zhruba od středu směrem vpravo pak najdeme všechnu potřebnou vstupně-výstupní výbavu. Jsou tu jednak digitální výstupy (1x koaxiální a 1x optický), jednak ale také vstupy – opět koaxiální, opět optický, oba doplněné o USB. NA-11S1 tak umí fungovat jako D/A převodník. Jediným připojením do sítě je LAN konektor, tedy žádný potenciálně nespolehlivý bezdrát. Nakonec tu je ještě několik „praktických" konektorů – jednak 3,5 mm vstup pro externí spouštění, jednak RS 232, díky kterému můžete Marantz plně integrovat do systémů domácí automatizace a nakonec vstup a výstup pro externí dálkové ovládání.

Rigidita a maximalistické pojetí exteriéru pokračuje také uvnitř NA-11S1. Jde hlavně o masivní a zapouzdřený toroidní transformátor, tvořící stabilní základ věrné reprodukce. Druhou zásadní částí je obvodová část, patřící D/A převodníku. Má vyhrazenu vlastní PCB desku, pracuje s vysokými proudy a zpracovaný signál předává k převodu proudu na napětí proprietárnímu firemnímu řešení HDAM-SA2 (Hyper Dynamic Amplifier Module), které je koncipováno plně diskrétně. Další HDAM moduly najdete u výstupních obvodů.

V signálové cestě najdete také firemní DSP, fungující také jako digitální filtr. Variabilní digitální filtr – jsou tu dvě nastavení pro digitální vstupy a několik dalších možností filtrování. Můžete si tak poměrně výrazně vyhrát s přednesem tohoto streameru. Mozkem přístroje je čip DSD-1792 od Texas Instruments. Jak z názvu vyplývá, můžete se díky němu těšit na podporu DSD stop. Celé obvodové řešení je tak plně symetrické, takže zapojit streamer pomocí symetrických XLR konektorů má smysl.

Marantz NA-11S1 pracuje s frekvenčním rozsahem 2 – 96 000 Hz, v toleranci +/- 3dB pak klesne horní hranice na 50 000 Hz. Po síti protokolem DLNA 1.5 i z fyzicky připojených médií můžete přehrát všechny běžné formáty souborů od MP3 a WMA, přes AAC až po FLAC a WAV s rozlišením až 24 / 192. Podpora DSD je k dispozici výhradně na USB portu (DSD přes PCM).

Vše pak můžete řídit buď dodávaným elegantním dálkovým ovládáním, nebo moderněji za pomoci aplikace pro zařízení s iOS či Andorid. Aplikace vůbec není špatná, byť pro pružnou reakci budete potřebovat výkonnější zařízení.

Streamer Marantz NA-11S1 jsme poslouchali hlavně v kombinaci s vynikajícím Perreaux eloquence 250i, kdy oběma přístrojům zajišťovala čisté napájení lišta s kabely Atlas EOS. Samozřejmě jsme využili také Naim Nait XS. Alternativním zdrojem byl Naim CD5si a ASUS Xonar Essence One MUSES. Zvuk vyzařovaly reprosoustavy Harbeth Monitor 30, ale také Xavian Bonbonus.

Značka Marantz má v téměř celém katalogu poměrně jasně čitelný zvukový nádech, který inklinuje k lehké „příjemnosti", avšak v řadě Reference je to spíše nádherná muzikálnost. Právě ta sálá z přednesu NA-11S1 ve velkém. Je opravdu velmi příjemné poslouchat třeba „High Hopes" z alba „Division Bell" od Pink Floyd. Zvláště basa je tu skutečně okouzlující, bas má pěkně pevné tělo a sílu, zůstává „marantzovsky" měkčí, hebký a velmi bohatý, NA-11S1 však jeden každý tón drží pod dokonalou kontrolou. Je to nejen velmi muzikální, ale také velice přesvědčivé naladění – basové tóny dopadají s autoritou Thorova kladiva a posouvají hudbu kupředu s nebývalou samozřejmostí.

Když spustí sbor San Francisco Choral Artists něžnou Rutterovu „Nativity Carol" (rip CD „Reference Classics First Sampling", až vás zamrazí z toho nádherného souladu hlasů. Parádně rozlišených a velice věrně znějících hlasů, nutno říci. Zaznívají lehce, klidně, ale přitom z nich cítíte naprostou jistotu, sbor je skutečně sestavou mnoha a mnoha jednotlivých vokálů, snadno vnímáte jejich oddělení a množství vzduchu, v němž se vznáší. Naprosto jednoduše také přichází poznání rozdílů mezi jednotlivými hlasy, bezproblémově poznáte, že tenhle zní takhle a tenhle trochu jinak. Nejvíc ale rozhodně oceníte tu nenásilnost a radostnou pohodu, s jakou tohle vše nastává. Dokonce tu velmi dobře vynikne i celková chrámová atmosféra, slyšíte všechny ty odrazy, a když zavřete oči, jste díky tomu téměř „tam". Marantz NA-11S1 je zcela cizí také jakýkoliv náznak tvrdosti či přísnosti, může tak občas působit přeci jen o něco měkčeji, ale nijak nepříjemně – v kterékoli chvíli za tím cítíte dostatečnou rezervu a jistotu.

I když si Marantz výborně poradí i s „obyčejnou" nahrávkou, patří NA-11S1 k těm přístrojům, u kterých rozhodně doceníte dobře provedenou nahrávku s vysokým rozlišením. Nejnápadnější je posun v oblasti výšek – najednou jsou jaksi bohatší, jasnější, jistější a přitom (trochu paradoxně) klidnější. Jemňoučké kovové perkuse v úvodu „Wichita Lineman" Barb Jungr (FLAC 24 / 96) jsou úchvatně znělé, jasné a čisté. I když i zde je cítit velká jemnost a klid, trochu uklidňující pronikavost kovových tónů, jejich jas a jasně znělá kovovost jsou i tak vynikající.

Haydnův „Smyčcový kvartet op. 76 #5" (FLAC 24 / 192) v podání Engegardkvartetten prověřil dynamické schopnosti a autoritu streameru. I zde se Marantz NA-11S1 projevil jako zcela „dospělý" high endový přístroj. Je tu cítit vynikající, živá dynamika celková, tak i velmi dobře vystižená vnitřní dynamika jednotlivých instrumentů. Velmi tomu pomáhá nenápadná rychlost zvuku, kterou často spojujeme s určitou tenkostí a lehkostí přednesu, tady je ale zvuk plný a přesto velmi rychlý, když tak všichni hráči pěkně naplno zaberou a rozezní své nástroje, je to jako výbuch hudby a vy cítíte, že NA-11S1 to zvládá s naprostou samozřejmostí.

„Lucia", jedna z krásně nahraných „audiofilských" skladeb v podání Marty Gomez (FLAC 24 / 96 | HD Tracks Ultimate Download Experience), ukázala vynikající umění Marantz NA-11S1 rozebrat hudební signál a vylovit z něj i nepatrné detaily, respektive hrát tak čistě a přehledně, že detaily vystupují lehce a jednoduše a samozřejmě. Některé přístroje vám drobné detaily servírují snad až pod tlakem, u jiných se musíte naopak velice uvolnit a trochu hledat. Marantz je někde uprostřed, vše probíhá bez tlaku, rozlišení je vynikající a naprosto samozřejmé, nemáte však pocit, že by na vás Marantz jakkoliv tlačil. Kdepak, informací předává NA-11S1 opravdu hodně, ale tak bezproblémově a přirozeně, jak se na high end sluší a patří.

Titulní skladba alba „Chase" od Trichotomy (FLAC 24 / 96 | Naim Label) nás přesvědčila o tom, že ona poklidná samozřejmost, ta základní charakteristika přednesu tohoto streameru, se týká i rekonstrukce prostorových informací. Marantz nabízí vynikající oddělení kanálů a parádní, velice přehlednou scénu. Nástroje jsou od sebe naprosto precizně oddělené, velmi přirozeně vykreslené a snad jen fakt, že pocitově je vše trochu stažené doprostřed, přeci jen ne tak široké a hluboké, by někdo mohl považovat za problém. Nicméně je tu velmi dobrá organizace a přehlednost, takže to v praxi nijak netrápí.

Marantz NA-11S1 nabízí bohatý zvuk, což rozhodně pomáhá budovat atmosféru a vtáhnout vás do hudebního dění. „Misery" od Dave´s True Story působí „velkým" dojmem, všeho je příjemně dost, zvuk ale není přebujelý či zkreslený, pouze objemově bohatý a celkově pocitově intenzivní. Je radost hudbu poslouchat, nechat se unášet rytmem a vnímat to, jak vše plyne, jak přichází čistě a jednoduše, až začínáte zapomínat na zvuk jako takový a věnujete se jen a jen hudbě. Marantz ještě nepatří do úplné ligy výjimečných, kde se elektronika a reprosoustavy ztrácí a vy se zavřenýma očima jistojistě víte, že hudebníci jsou s vámi v místnosti, ale již patří tam, kde vás v přednesu nic neruší a reprodukovaná hudba je už jen radostí.

Ostatně, když jsme zmínili rytmus a barevnost, Marantz se prostě povedl a i zde uspěl – třeba Springsteenova „Born to Run" se prostě valí kupředu jako rozvodněná řeka, s tím pravým rockovým zátahem rozjeté lokomotivy. Pomáhá tomu vynikající timing. Velmi solidní podání barev nástrojů zase najdete v Cohenově skladbě „Continuo" ze stejnojmenného disku. I zde vládne ona samozřejmost a nenásilná jistota s uvolněnou přesností a věrností. Je to působivá kombinace a musíte se vysloveně snažit zkoncentrovat, abyste vše mohli hodnotit, protože jinak vyhrává pohodová muzikálnost, která vás pohltí.

Streamer Marantz NA-11S1 se povedl. I když gro produkce Marantz leží ve více či méně mainstreamových vodách, referenční série si své označení rozhodně zaslouží. Nese některé základní fyzické i zvukové charakteristiky, kterými se řadí k rodině Marantz, ale vše dotahuje do zcela high endových úrovní. Už jen robustní, fantasticky zpracované tělo NA-11S1 je radost pozorovat a dotýkat se ho. Přesně tak by měl vypadat přístroj za „sto a něco". Potěší pak rychlá reakce, byť komfortu by třeba alespoň pro internetová rádia pomohlo bezdrátové připojení. Nutnost vést k přístroji LAN kabel je samozřejmě naprosto logická z důvodu zachování maximální kvality, ale přiznejme si, že ne každý tomu může bez problémů dostát. Nicméně dobře to ukazuje, pro koho tento Marantz je – pro ty, kteří to s poslechem myslí skutečně vážně. Právě takoví posluchači se dočkají vynikajících výsledků – Marantz nabízí hudbu živou, vřelou, muzikální a bohatou. Nabízí detaily i dynamiku, nabízí drama a emoce, nabízí klid a věrnost. Svým charakterem, pravda, občas lehoučce zvuk zjemní a zklidní, není to nekompromisní, přísný studiový technik, je to emotivní muzikant, který vás svým zápalem pro věc strhne. A tak je to moc dobře...

Kč 115 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ fantastická stavba

+ podpora DSD přes USB

+ nestojí málo, ale v dnešním světě je vlastně dostupný

+ vynikající dynamika a rozlišení

+ podmanivá muzikálnost

ZÁPORY

- mohl by aspoň pro „nouzové" řešení mít WiFi

- oproti dokonalé studiové věrnosti je zvuk přeci jen lehoučce měkčí

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: BaSys CS | www.basys.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha