První dekáda 21. století zastihla tradiční japonskou firmu Rotel, která si toto zařazení vysloužila 40ti lety plodné práce v oboru hi-fi, ve velmi dobré formě. Členství ve skupině Bowers&Wilkins Group, kde kromě titulní značky najdeme třeba i luxusní Classé, zjevně nese své ovoce. Léto roku 2012 se pak nese ve znamení přerodu nižší z obou dostupných řad s číslem 06 ve zbrusu novou sérii 12, ctící opět nastavený směr Balanced Design Concept.

Koncept vyváženého návrhu spočívá hlavně v tom, že si firma drtivou většinu použitých součástek vyrábí ve vlastní režii a nespoléhá tak na slaďování koupených řešení. Výrobce také tvrdí, že důležitější než tabulky a grafy je pro něj kvalitní zvuk a ladění výsledných produktů kritickým poslechem.

Rotel v nové řadě nabízí klasickou skladbu integrovaných zesilovačů, cd přehrávačů a tunerů. Právě z posledního ranku se rekrutuje i přístroj s názvem RT-12, vyšší z obou tunerů, vybavený oproti nižšímu sourozenci kompletní sadou síťových funkcí. V pětikilogramovém těle značně industriálního designu, uzavřeného v nemalých rozměrech 43 x 9,3 x 33 cm, tak najdeme klasický analogový FM tuner v kombinaci s digitálním DAB / DAB+ modulem, internetové rádio, streamer a v podstatě i základní převodník. Trochu překvapivě zde nenajdeme USB vstup; i když ono se skutečně jedná v prvé řadě o tuner a další smysl této koncepci dodává fakt, že tento vstup najdeme přímo na integrovaném zesilovači řady 12. I tak je to ale trochu škoda.

Masivní hliníkový čelní panel drží na místě čtyři masivní nýty jako z traverzy, ovšem industriální vzhled Rotelu sluší. Logicky utříděným ovládacím prvkům dominuje velký knob, kterým se pohybujeme v nabídce a stiskem potvrzujeme. Druhou dominantou je i přes svůj poměrně skromný rozměr displej. Na něm se zobrazují všechny důležité informace v přehledné stromové struktuře a jakákoliv volba a nastavení je otázkou vteřin a v nejsložitějším případě minut. Vlevo najdeme spínací tlačítko, tak jako všechna ostatní vyrobené velmi hodnotným způsobem a tak jako volič podsvícené sytě modrou barvou. Její vkusnost ponechme na úvaze každého jednoho pozorovatele.

Pod displejem najdeme pětici tlačítek, volících aktuální provozní mód. Vlevo je pak sada numerických tlačítek, vpravo ovládání průběhu reprodukce. Tlačítek je skutečně hodně, až příliš, však vše se dá velmi pohodlně nastavit na ergonomickém, i když trochu archaicky působícím dálkovém ovladači.

Zadní panel je pak jednoduchý a obsahuje vše, co je pro podobný typ přístroje potřeba. Samozřejmostí je konektor pro FM a DAB anténu, na druhé polovině pak konektor wi-fi antény a ethernetový port. Mezi nimi najdeme dvojici digitálních vstupů, díky nimž může RT-12 plnit již zmiňovanou funkci jednouchého převodníku. Tuner je připraven i pro integraci do inteligentních ovládacích systémů jak klasickou 12V zásuvkou, tak firemním Rotel link (máte-li iPhone, můžete si stáhnout aplikaci a díky Rotel link ovládat celé portfolio řady 12). Signál ve standardní linkové úrovni vychází přes jeden pár analogových RCA výstupů.

Tunerovou část má uvnitř na starosti modul iBiquity HD Radio, zbytek koncepce nese značku Rotel. Množství součástek uvnitř krabice je celkem minimální, zato klasický transformátor je solidní dimenzovaný a hodně vzdálený všem obvodům.

Parametry přístroje a jeho schopnosti jsou na danou cenovou úroveň víc než dobré. Tuner je i v obtížných podmínkách s citlivostí 22,2dBf dostatečně schopný najít a jemně, čistě naladit jakoukoliv stanici. Síťové připojení lze realizovat buď klasickým ethernetovým kabelem nebo pomocí bezdrátového spojení protokoly 802.11b a g, které podporuje všechna běžná šifrování. S připojením do světové sítě tak snad nemůže nikde být sebemenší problém – zprovoznění bylo i ve velmi zarušeném prostředí naprosto bezproblémové a stabilní, navíc nastavené během dvou minut. Přístroj umí pomocí protokolu UPnP streamovat z libovolného kompatibilního zařízení širokou škálu formátů. Patří mezi ně AAC, MP3, WMA, OGG Vorbis, AIFF, AU a hlavně audiofilní WAV a FLAC. Bohužel žádný z těchto formátů „neprojde“ do přístroje korektně ve vysokém rozlišení, přestože uvnitř tepe čip Wolfson WM8740 s rozlišením 24 bitů a 192 kHz. Několik vzorků s rozlišením 24 / 96 až 24 / 192 „vylezlo“ z Rotelu jen jako digitální šum. Není ale vyloučeno, že jde o drobnou chybu ve firmware, která bude v brzkém updatu odstraněna – jedna z mnoha výhod digitální doby a obdobných přístrojů.

Hlavními partnery při testování byli firemní kolegové – integrovaný zesilovač Rotel RA-12 a CD přehrávač Rotel RCD-12. Sekundovali jim integrovaný NAD C370, koncový Xindak PA-M s předzesilovačem / sluchátkovým zesilovačem Xindak H-1 a také Pioneer BDP-LX71 či KingRex UD384. Roli UPnP serveru měl na starosti notebook s Windows 7 s přehrávači foobar200 a Windows Media Player. Jediným problémem při UPnP streamování se pak ukázala neschopnost aktualizovat playlist jinak než úplným opuštěním režimu streamování a opětovným načtením seznamu.

Už bylo zmiňováno, že tunerová část je dostatečně citlivá, aby i v oblasti se slabším příjmem nalezla a dostatečně pevně a čistě naladila běžně dostupné stanice. Výsledný zvukový přednes je velmi uspokojující a živý i přes kvalitu českého vysílání. Výrazně vyšší kvalitu zde patrně nabídnou až slovutné modely Magnum Dynalab, jinak si totiž Rotel vede i v porovnání s dražší konkurencí velmi dobře.

To samé platí i pro digitální internetové rádio – na něm je v podstatě jediným kritériem úspěchu dobře navržené ovládání (a že uživatelsky je Rotel výborný) a použitý D/A převodník. I v druhé oblasti je Rotel slušně vybaven – WM8740 je solidní DAC střední třídy, za který se v cenové kategorii do třiceti tisíc rozhodně není třeba stydět. Výsledek? Rychlé vyhledávání i načítání stanic a solidní zvukový výstup (u stanic s dostatečně vysokým datovým tokem) v podstatě vymažou potřebu kdykoliv znovu zapnout analogový FM tuner. Navíc – co potěší víc než si v podvečer pustit lokální vysílání z podhůří Himaláje s tamní tradiční hudbou? To FM nedokáže…

Pro UPnP platí naprosto totéž, jen s tou obměnou, že příchozí signál je – zvláště v případě FLAC souborů a dobrých nahrávek – podstatně kvalitnější a odpovídá tomu i zvukový výsledek. U UPnP je pak jediným záporem již zmíněná drobná uživatelská hrubka, neumožňující plynulé obnovování seznamu skladeb. Stále jde ale o podstatně flexibilnější systém, než přehrávání CD.

Rotel nabízí spíše jasnější a razantní, ale přitom neagresivní zvukové vyvážení. Foo Fighters se svou skladbou „White Limo“ rozjíždí pohodovou rockovou show s nabroušenými, ale velmi přehlednými kytarami. Jasně oddělené jednotlivé instrumenty skládají dohromady pevnou mozaiku s dostatkem informací, ale přeci jen maličko světlejším vyvážením. Zvuku dominuje energie, až dravost, ačkoliv podání zůstává umírněné a neútočné.

Přestože reprodukce je skutečně o maličko světlejší, ani v nejmenším to neznamená, že by basu bylo málo. Jakmile své sólo na kontrabas spustí Micheal Arnopol na „Gotcha“ z „A Fortnight in France“ Patricie Barber, v místnosti se objeví hutný zvuk strun. Rotel dokáže být dosti detailní, z reprodukovaných informací si dokážeme dobře představit nástroj, jeho hranice i vzduch kolem něj. O nejdrobnějších detailech rezonance ozvučnice nástroje se sice nedozvíme tolik jako třeba u Naim NDX, ale vše je i tak velmi příjemně přirozené. RT-12 klade trochu větší důraz na analýzu zvuku než barevnost a muzikálnost, přesto jsou tóny přirozené.

Lehčí zvuk dává vyniknout i informacím o prostoru v nahrávce, jak ukazuje třeba Stingova klasická „Englishman in New York“ z alba „Symphonicities“. Jednotliví hráči a jejich nástroje jsou rozvrstveni v prostoru s příjemným klidem a samozřejmostí, celá reprodukce je velmi klidná a pohodová, bez stresu a přesto s živostí a energií. Rotel tak v sobě snoubí zdánlivě protichůdné hodnoty, ale daří se mu vybalancovat zvuk velmi dobrým způsobem – je to jen nemnoho let, kdy by zdroj signálu v ceně kolem 20ti tisíc byl spíš velmi základním a kompromisním kouskem, dnes se zdá, že se s ním dá dobře žít.

Rotel RT-15 se zdá hrát o něco lépe, než většina diskových přehrávačů v dané cenové kategorii – je o ždibec příjemnější na něm poslouchat třeba Mussorgského „Velkou bránu Kyjevskou“ ze sampleru Crystal Cable Arabesque, než na analogových výstupech firemního sourozence RCD-12 či přes digitální výstup BDP-LX71. Přestože se jedná jen o 1:1 naripovaný disk ve standardním Red Book rozlišení, reprodukovaný zvuk se jeví lehce dynamičtější, čitelnější – hlavně patrně díky většímu klidu a sebejistotě.

Onen klid by se dal také připsat na vrub černému, tichému pozadí, na němž RT-15 zvuk servíruje. Přenos digitálních souborů minimalizuje nešvary, které mohou vznikat při klasickém přehrávání a transparentnost produkce je tak na velmi dobré úrovni. Čistotu zvuku objevíme třeba na romantické „Where or when“, kde báječně vynikne charakteristika jednotlivých nástrojů a v pauzách mezi tóny vládne téměř úplné ticho.

Rotel RT-12 je povedený přístroj, který by si snad zasloužil oficiální přeřazení z třídy tunerů do třídy streamerů. Právě načítání vzdáleného obsahu je díky uživatelské přívětivosti, logicky navrženému snadnému ovládání a dobrému převodníku tou nejsilnější stránkou přístroje. Kouzlo, elegance a jednoduchost síťového přehrávání – ať už jsou to soubory přes UPnP či desítky tisíc internetových rádií – je natolik strhující a zábavné, že vlastně eliminuje reálnou potřebu využití FM / DAB modulu, tedy toho jediného, proč se RT-12 řadí k tunerům.

Je pravdou, že je tu několik drobností, které by koncepci přístroje dotáhly k perfektnosti, hlavně pak chybí podpora vysokého rozlišení streamovaných nekomprimovaných souborů a alespoň jeden USB vstup, i kdyby jen „pro strýčka příhodu“. I bez toho ale předvádí Rotel RT-12 v poměru ke své cenovce adekvátní výkon a potěší každého, koho oslovuje tento moderní způsob reprodukce hudby. Zapadá tak do firemní filozofie výrobce – nabídnout za dobrou cenu velmi dobrý přístroj střední kategorie s dobrým zvukem, který vás sice neposadí na zadek a nedonutí vaši čelist navštívit vaše kotníky, ale nedá vám ani žádný důvod si stěžovat nebo hledat v reprodukci problémy. A to je asi přesně to, co bychom měli od střední třídy high fidelity komponentů očekávat a za co bychom je měli chválit.

Kč 21 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ dobré výrobní zpracování a povedený industriální design

+ jednoduchost provozu ve všech oblastech

+ příjemný, klidný a jasný zvuk

+ široká podpora digitálních formátů

ZÁPORY

- displej by si zasloužil dvojnásobný rozměr

- podpora vysokých rozlišení při streamování by byla skvělá

- chybí podpora přehrávání přes USB

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha