Jeden z nejtradičnějších a v českých kotlinách z nějakého důvodu nejrozporuplněji přijímaný britský výrobce, dnes už gigantické Naim Audio, patřil a stále ještě patří na vrchol vlny průkopníků nového způsobu reprodukce zvuku, konkrétně přehrávání digitálních souborů. Konkurovat mu snad může svým záběrem a stylem (a to ještě ne zcela) jen Linn. V katalogu Naim najdeme několik audiofilních síťových přehrávačů, model NDX je zlatou střední cestou. I když je otázkou, nakolik můžeme kategorii jednoho sta tisíc nazývat ještě jako „střední“…

Na první pohled je jasné, který výrobce má tento desetikilogramový přehrávač na svědomí. Jen málokdo se drží napříč všemi typy přístrojů tak identického vzhledu jako právě Naim – ať už CD za 30 nebo zesilovač za 250 tisíc, najdeme tu masivní čelní hliníkový panel s černým povrchem, který pokračuje jednoduchým šasi. Ostře řezané hrany, stylová čistota a jednoduchost – prostě britská elegance (někdo by snad mohl říci, že Naim je poměrně ošklivý a ne elegantní, ovšem sami ostrované pro svůj vkus mají odzbrojující pojmenování – „britská krása“).

Prostřední část předku je mírně vykousnutá a podle nejlepší tradice zde najdeme zapuštěné podsvícené firemní logo. Kousek doleva je jediný jednoduchý otvor pro připojení USB zařízení – lhostejno zda je to přehrávač od Applu nebo pevný disk. Nutno podotknout, že oproti prvním modelům podobného typu (například první Naim UnitiQute) Britové pořádně zapracovali na kompatibilitě USB vstupu s nejširší paletou disků. Kde se dříve sem tam vyskytl problém s načítáním dat, tam dnes najdeme jen rychle a plynule pracující zpracování libovolného objemu hudebních souborů. I desítky gigabytů alb a písní jsou pro prvotní přečetní jen několikavteřinovou překážkou.

Pravou třetinu čela okupuje ovládací část v čele s nevelkým, ale přehledným monochromatickým displejem. Hned vedle je matice devíti tlačítek pro pohyb v menu a základní ovládání přehrávání. Vzhledem k velikosti displeje není od věci se k nastavení kýžených skladeb či alb osobně k přístroji přiblížit. Bystrozrací jistě zvládnou i dálkové ovládání, při listování v seznamech je ale písmo poměrně malé, byť velmi kontrastní.

Zadní strana se pak nese ve stejně minimalistickém a přehledném duchu jako přední část. Kromě velikého kolébkového spínače napájení (protože přístroje Naim sází na trvalé zapnutí) vedle napájecí zásuvky je tu vše, co je potřeba k síťovému i lokálnímu přehrávání digitálních souborů. Konektor LAN a anténa Wi-Fi jsou základními body, jimiž se NDX dostává k potřebnému obsahu. Lehce doplňkové jsou pak konektory pro klasický tuner a trojice digitálních vstupů – optický, koaxiální a BNC. NDX nabízí dokonce i digitální výstup formátu BNC. Typicky se ale signál vyvádí buď jedním párem analogových RCA konektorů, nebo „naimovským“ pětikolíkovým DIN. Samozřejmostí je též možnost připojit Naim NDX do systémů inteligentních domů pomocí rozhraní RS232. Posledním konektorem je „upgrade“, neboli přípojné místo pro externí napájecí zdroj. I to je typické pro téměř všechny přístroje Naim – není třeba kupovat ihned vyšší řadu, stačí koupit napájecí zdroj.

Výrobce řadí NDX kvalitativně po bok svého CDx2 nebo harddiskového přístroje HDX. To je hodně sebevědomé tvrzení, neboť oba stojí o třetinu až polovinu více. A co za danou cenu vlastně NDX nabízí? V prvé řadě je to skutečně síťový přehrávač – umí tedy z domácí sítě (ze síťových úložišť či přístrojů typu UnitiServe nebo také pomocí UPnP protokolu z počítače s kompatibilním přehrávačem) streamovat hudební proudy. V řadě druhé zvládá přehrávat hudbu ze zdrojů připojených pomocí USB – sem patří hlavně přímé připojení iPod / iPhone zařízení nebo pevných disků. Připojit lze samozřejmě pomocí digitálních vstupů až tři libovolná další zařízení. Příchozí signál ze všech zdrojů může mít rozlišení až 24 bitů a vzorkovací frekvenci 192 kHz (z USB pak jen soubory WAV a FLAC).

NDX přehrává širokou škálu různých datových formátů – od tradiční MP3 až po WAV, FLAC, AIFF, AAC, Windows Media, ALAC a Ogg Vorbis. Jako málokterý moderní přehrávač nabízí NDX také „gapeless playback“ neboli přehrávání bez mezer (není nic otravnějšího, než si pustit například „The Wall“ a i u přímo navazujících skladeb mít třeba dvouvteřinovou mezeru – NDX umí respektovat přechody přesně tak, jak je žádoucí).

Zajímavé je i interní řešení přehrávání. V signálové cestě najdeme DSP čip SHARC, Naimem vyvinuté digitální filtrování a šestnáctinásobné převzorkování. Základem pevné kontroly nad zvukem je toroidní trafo 200VA se čtveřicí separátních vinutí – jedno pro digitální část, druhé pro analogovou, třetí pro DSP čip a poslední pro interní hodiny. O D/A převod se stará čip Burr Brown PCM 1791A. Celá převodníková a napájecí část je velmi podobná ceněnému Naim DAC. V případě zájmu dodává Naim FM / DAB tuner, ten tedy není v základní výbavě.

O kvalitě síťové konektivity se není mnoho co rozepsat – přístroj se prostě připojí, prostě najde a prostě přehrává, ostatně tak, jak by se na tento typ zařízení slušelo a patřilo. Nic výjimečného, nic problematického, nic složitého – otázkou je, kolik práce se za takovou samozřejmostí nechalo na stolech techniků v Naim Audio. Přestože občasné síťové trable se týkají spíše přehrávačů v desetinové cenové kategorii, je to milé zjištění.

Naim NDX byl poslouchán ve studiu Living Stereo, neboli prodejně firmy KAS Audio v centru Prahy. Po většinu času byl partnerem Pass Labs XP-30 v kombinaci s monobloky XA60.5 ze stejné stáje. Mezi dalšími přístroji ve studiu byl Naim Supernait, Naim UnitiQute, Naim CDx2, Roksan Kandy K2 (jak CD, tak zesilovač) nebo třeba sestava Audio Note. K dispozici byly reprosoustavy QUAD ESL 2905 a Pass Labs SR-2. Kabeláž nesla značky Tellurium-Q a KrautWire. K ovládání přístroje lze využít přehledné dálkové ovládání nebo ještě lépe aplikaci pro Apple přístroje.

Poslech začal vokální nahrávkou Bobbyho McFerrina a to tou „nejprovařenější“ – „Don´t Worry, Be Happy“. Velmi pěkně vykouzlený prostor s centrálně perfektně artikulovaným hlasem dominují poslechovému prostoru s naprostou samozřejmostí, kterou bychom od reprodukčního řetězce této kategorie očekávali.

Stingův hit „Englishman in New York“ se dočkal na albu „Symphonicities“ zajímavého orchestrálního aranžmá a vyšel v novém masteringu na sampleru z taktovky německých German Physiks. Naim staví svůj zvuk na solidním, dokonale kontrolovaném basovém fundamentu, nad nímž velmi pečlivě, ale přitom měkce a velmi neagresivně staví přehlednou zvukovou scénu s orchestrem a Stingovým hlasem v jeho čele. Basy jsou kulaté a trochu měkčí.

Co zmůže vysoké rozlišení nahrávací aparatury, to ukazuje disk KEF Ultimate Resolution Disc. Aaron Neville se svou veselou „Summertime“ předvádí lehkou, něžnou hudební produkci, jíž vévodí pečlivě artikulovaný hlas plný detailů. Jeho vyznění je trochu vřelejší, přesto zůstává velmi plastický a detailní, teplo a křehkost v nahrávce jsou jen jejími vlastnostmi, nikoliv maskovacím prostředkem důležitých informací.

„Andreas, André“ od severských Jienat z fantasticky nahraného alba „Mira“ je nádhernou ukázkou dynamiky. Hladký zvuk s výjimečným citem pro timing ukazuje, že přehrávání digitálních souborů je plnohodnotnou high endovou cestou k reprodukci, ať už se to někomu líbí, či ne. Bubínky mají nádherné textury a jednotlivé údery všechnu potřebnou razanci a dynamiku. Snad jen opět celkově maličko „příjemněji“ laděný, hutnější zvuk stále ještě drobným písmem kdesi pod čarou upozorňuje, že jde o reprodukci.

Že má Naim NDX cit pro drajv nahrávky, to ukazuje „Use Me“ od Pat Barber – úvodní basa je hutná, pevná a bohatá na informace, když pak začnou hrát další nástroje, přidávají se homogenní zvukové hmoty, jako kdyby někdo vyřízl kus nahrávacího prostoru a postavil jej před vás. Zvláště spodní část frekvenčního pásma je skálopevná, pod absolutní kontrolou, i když velmi neagresivní. Z CD přehrávače jako kdyby stejná skladba byla o něco vzdušnější, ale zároveň o maličko neklidnější.

Haydnův smyčcový kvartet, opus 75 číslo 5 vymáčkl z NDX maximum – společnost 2L se specializuje na hi-res nahrávky klasické hudby a tento jejich testovací track je skutečnou lahůdkou. V rozlišení 24 bitů a vzorkovací frekvenci 192 kHz leží na vrcholu současných kvalitativních možností, přičemž je na NDX slyšet rozdíl v hloubce emocí, barvách tónů i mikroskopických detailech, že tohle je naprosto ideální formát digitálního souboru – stačí porovnat s verzí 24 / 96, kterou 2L také nabízí a dostatečně kvalitní systém doplní u 192 kHz další, byť velmi subtilní informace, které vedou ještě o krůček blíže k realitě. Naim tu hlavně předvedl velmi dobrou práci s oddělením jednotlivých nástrojů.

Velmi dobře se tento přehrávač digitálních médií též popasoval lidskými hlasy – z šestidílné sbírky Best Audiophile Voices bychom mohli vyzdvihnout třeba Evu Cassidy s její baladou „True Colors“. Hlas je tak přítomný, tak živý, že se na špičkové aparatuře se zavřenýma očima skutečně téměř ocitáme kousek před zpěvačkou. Plasticky vykreslené jsou i ostatní nástroje a hlavně je tu všudypřítomná schopnost NDX „nebýt digitální“ – analogová něha a pohoda prostupuje každý tón.

Přestože Naim Audio NDX stojí sto tisíc korun (a to je přeci jen za jeden komponent již vysoká částka), svou cenovku si zaslouží. Jeho plné schopnosti se totiž ukázaly hlavně v sestavě s Pass Labs XP-30 a XA60.5, kde bychom si snad dovedli představit i cenově výrazně výše posazeného partnera. Mnozí mohou mít námitky proti strohému vzhledu, jiným se zase nemusí líbit nevzhledné a jednoduché uživatelské rozhraní bez barviček, další snad nebudou chtít akceptovat pohodový, vřelý charakter reprodukce, ale nic z toho není zásadní. Zásadní je, že Naim NDX si parádně poradí s vysokým i běžným rozlišením digitálních souborů, nabízí síťové funkce v balení pro každého (tedy s maximální možnou mírou automatizace a uživatelské logiky) a navíc je při reprodukci nesmírně detailní, přesto neagresivní, velmi muzikální, ovšem bez povrchního „vymýšlení“ a hlavně dokáže skladbě vtisknout pocit plynulosti, radosti z poslechu a naprosto postrádá onen „digitální“ charakter, kvůli kterému se podobné typy zdrojů signálu zajídají nejednomu audiofilovy starší generace. Stojí za to si vyzkoušet, jak může znít „pouhá“ sada jedniček a nul v podání moderního, špičkového přehrávače. Patrně budete překvapeni, že za hřích stojí.

Kč 99 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ kvalitativně plná alternativa highendovým CD přehrávačům

+ široká škála podporovaných formátů včetně hi-res

+ plný, muzikální a ne digitálně působící „naimovský“ zvuk

ZÁPORY

- ve spojení s předzesilovačem by se jednalo o dokonalý produkt

- přestože mnohem méně než dříve, stále se najdou disky, které nejdou přečíst

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

KAS Audio

www.kasaudio.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 602 406 436

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha