Bez sluchátek ani ránu. To je patrně motto, vysílané podprahově do domovů manažerů ve všech firmách, zabývajících se high fidelity. Jinak si nelze jejich boom vysvětlit. Mezi tucty a tucty značek, které v roce 2013 představily více či méně ucelenou, více či méně smysluplnou a více či méně kvalitní sluchátkovou řadu, je i jedna z legend ostrovního hi-fi Musical Fidelity.

Na rozdíl třeba od britských souputníků KEF nemají Musical Fidelity obsáhlé zkušenosti s dynamickými reproduktory (byť i takové pokusy učinili), v porovnání s kanadským NAD zase nemohou čerpat od sesterské značky PSB, takže by se zdálo, že výsledek vlastně nemůže být dobrý, neřkuli špičkový, tak jako u zmíněných značek. Prostě, ne nepodobně většině nově „sluchátkujících", dalo by se očekávat, že Musical Fidelity vytvoří průměrný produkt, na němž se přinejlepším poučí pro budoucnost.

Tak trochu by tomu mohl napovídat i první dojem po rozbalení. To je sice vskutku nádherné, podobně jako třeba to u nové řady elektroniky V90, ale do ruky vám vypadnou v podstatě poměrně malá, jednoduše střižená a hlavně na pohled poněkud plastiková sluchátka. V dané cenové třídě to ale není nijak neobvyklé.

Po drobném osahání už se situace trochu změní – vizuálně trochu obyčejné provedení se na dotek zdá být velmi dobré. Klouby i zlomy týlního mostu jsou pevné a nezdá se, že by se měly opotřebovat a uvolnit za dobu životnosti sluchátek. Polstrování sluchátek je poměrně skromné, i když dostatečně měkké, díky velmi nízké hmotnosti si ale ani pořádně nevšimnete, že je máte na hlavě. Tomu pomáhají i velké, měkké náušníky – máte na výběr kožené a potažené Alcantarou. Zajímavé je uchycení náušníků, sloužící maličko jako test šikovnosti; musíte je totiž po jednoduchém sundání nasadit znovu krouživým pohybem a za pomoci tvarovaného výčnělku. Pak ale drží pevněji, než by se mohlo zdát.

Otevřené mušle jsou uchycené na kovové vidličce, díky jejímuž kloubu snadno a pohodlně přilehnou přes uši, i když na větší hlavě už vyvíjí poměrně velký tlak. Díky tomu umí na otevřená sluchátka dobře odhlučnit okolí, dokonalou izolaci ale z principu nečekejte. Mušle jsou také obkroužené barevnými rozlišovacími kroužky. Přívodní signálový kabel je zavedený jen do jedné mušle a zakončený klasickým 3,5 mm jackem.

V Musical Fidelity obdařili MF-100 dynamickými měniči s lehce nadstandardním průměrem membrány 4,1 cm. Na přenosná sluchátka mají stovky mírně netypickou deklarovanou impedanci na úrovni 64 Ohm. To spolu s maličko nižší citlivostí 98 dB napovídá potřebu energického, silného zdroje signálu. Sluchátka dle specifikací fungují v rozsahu 20 – 20 000 Hz.

Poslouchali jsme Musical Fidelity MF-100 hlavně na ASUS Xonar Essence One MUSES a Essence III, Mede8er MED1000X3D, ke slovu přišli i mobilní zdroje signálu jako Apple iPhone 5, Vodafone Smart III nebo Philips GoGear Vibe. Dominantním zdrojem hudby byly soubory ve formátu FLAC v běžném i vysokém rozlišení, dále pak CD přehrávaná přes Pioneer BDP-LX71.

Sluchátka za necelé čtyři tisíce korun patří do poněkud přecpané střední třídy, kde očekáváte zvuk slušný, ale rozhodně ne zázračný. V podobném rozpoložení vás mohou Musical Fidelity pozitivně zaskočit – jejich otevřenost a hlavně transparentnost si nezadá ani s o hodně dražšími sluchátky. Když se rozezní vokál Amy Duncan v „Song to myself" z alba „Cycles of life" (Linn Records | FLAC | 24 / 96), průzračnost zvuku je skutečně fantastická, hlas se vznáší lehce a přirozeně v krystalicky čistém celku. Zajímavé také je, že celkové ladění je uvolněné, nepůsobí nikterak přehnaně a prostě tak nějak odpovídá představě o „staré, dobré britské realitě".

Vůbec detaily a jaksi samozřejmá věrnost jsou v této cenové třídě hodné jen slov chvály. Přes nijak nestandardně působící konstrukci umí MF-100 alespoň trochu „vytáhnout" zvuk z uší a zmírnit pocit sluchátkového poslechu. Dobře znát je to na skladbě „Orgelmusikken fra deUSYNLIGE" Ivera Kleive, kdy je v reprodukci znát i náznak ambientních odrazů kostelního prostoru a můžeme sledovat dozvuk jednotlivých tónů po dlouhou dobu, vše působí přirozeně a uvolněně.

I basových tónů je tak akorát, nerozbíjejí však vyrovnaný charakter reprodukce, jak ukazuje „The Expert" od švýcarských Yello. Spodní oktávy umí pěkně kopnout, jejich objem je ale spíše umírněný, mají daleko do většinové sluchátkové produkce, stavějící na bohatých basech. Ostatně většina „mobilních" sluchátek tím pomáhá kompenzovat nekvalitu použitých zdrojů signálu. Musíme ale říct, že když jsme zkusili tuto skladbu pustit přes iPhone 5, kvalita jeho výstupu nás nijak neohromila, vyšší tóny syntezátorů zněly ale poněkud hrubě – nepřikládáme vinu sluchátkům, ale přístroji, který se skrz naprosto transparentní charakter MF-100 prostě projevil bez obalu. Bas ale rozhodně patří mezi rychlejší.

Musical Fidelity MF-100 si troufnou i na komplexní skladby, jako je Verdiho „Requiem" z demonstračního disku Bowers&Wilkins a londýnských symfoniků. Jako celek sice skladba nemá tu živoucí sílu a energii, ale to prostě za tuhle cenu není možné očekávat. I tak umí MF-100 přesvědčivě zreprodukovat důraz velkého bubnu, byť globálně staví hlavně na čistotě, transparentnosti a lehkosti; to může působit dojmem jakéhosi odstupu, kdy vás sluchátka tak úplně nevtáhnou do děje se snadností, jakou to umí plnější zvuk některých konkurentů. V tomto smyslu se trochu podobají přímosti a střídmosti studiových nástrojů, i když na rozdíl od nich si přeci jen zachovávají vcelku muzikální charakter.

Pravděpodobně hlavně díky již zmiňované skutečně obdivuhodné průraznosti projevu mohou skvěle vyniknout i poměrně subtilní detaily. Knopflerovo album „Privateering" nabízí i při nižších hlasitostech slušnou srozumitelnost hlasu i akustické kytary, struny mají přirozený objem i jasně kovovou texturu. Transparentnost také vybízí k neustálému zvyšování hlasitosti, byť na rozdíl od opravdu high-endových sluchátek tu přeci jen při vyšším akustickém tlaku občas zazní hrubší tón – opět si ale musíme uvědomit, že posloucháme sluchátka za necelé čtyři tisíce korun.

S umírněnou samozřejmostí se staví MF-100 k reprodukci jakékoliv skladby, nejjasněji se přirozenost projevuje u akustických skladeb. Vivaldiho „La Stavaganza Op. 4 #3" z disku „Crystal Cable Arabesque" je plná života, byť ve finále působí maličko suše a opět s mírným odstupem, garantujícím zase na druhou stranu hodně dobrou kontrolu nad reprodukcí. Hladké smyčce jsou podtržené skvělou dynamikou a rozhodně nepřehnanou barevností. Tempo skladby odtikává nenásilně a přitom s nezadržitelností poklidné řeky.

Atmosféru skladby ale umí Musical Fidelity MF-100 přenést velmi dobře, máte prostě pocit, že ničemu nestojí v cestě. Třeba taková dravá, naléhavá „My God is the Sun" z alba „...Like Clockwork" od Queens of the Stone Age má drajv jako rozjetá lokomotiva a sluchátka jako kdyby tu ani nebyla, jako kdyby se reprodukce odehrávala mimo vás a přicházela k vám; ani při divoké jízdě MF-100 neztrácí kontrolu nad oddělením nástrojů a vůbec cit pro pořádek ve skladbě. Může se ale stát, že s přesněji a sušeji hrající elektronikou se tu opět dostaví ten pocit střízlivosti a odstupu, jaksi rutinního zážitku.

Pokud jsou MF-100 něčím nápadná, pak snad pouze tím, že by mohl definovat význam slova transparentnost pro cenovou kategorii do 5ti tisíc korun. Jinak jsou zhmotněním ostrovních tradic nenápadnosti, nepřehnanosti a jakési uvážlivé přirozenosti bez nejmenšího sklonu přehánět. Jejich provedení je dostatečně bytelné a kvalitní, ale nijak oslňující, vlastně spíš naopak. Komfort nošení, odhlučnění, dlouhodobé pohodlí, to jsou vše atributy, které vám snad ani nepřijdou na mysl, protože jako kdyby bylo přeci naprosto jasné, že vše bude v pořádku a není třeba nad tím ani přemýšlet. Taková samozřejmost provází i samotnou reprodukci. Tady jako kdyby sluchátka ustoupila maximálně do pozadí, nechala zvuk vyjít ven ze své hmoty a zase se vrátit s lehkostí zpět do vašich zvukovodů, vše je organizované, poklidné a čisté. Občas však snaha o maximální kontrolu ústí až v lehkou neosobnost, záleží však opravdu hodně na použité elektronice, jejíž charakter se velmi snadno propisuje do výsledného zvuku. Každopádně je fakt, že Musical Fidelity MF-100 umí bavit a nabízí atraktivní poměr ceny a výkonu, i když jejich upřímnost není pro každého a dost možná jim nejvíc sluší společnost dobrého sluchátkového zesilovače, ač působí „přenosně". Jako audiofilský entry level ale rozhodně vyhrávají...

Kč 3 790,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ fantastická transparentnost

+ rychlý, čistý, přirozený zvuk

+ slušné rozlišení

+ velmi slušný poměr cena / výkon

+ hrají „venku z uší"

ZÁPORY

- oproti konkurentům působí na pohled poněkud obyčejně

- mohou občas působit až lehce bez jiskrys

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Smart HiFi | www.smarthifi.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha