Americký výrobce sluchátkového příslušenství HeadRoom bude většina nadšenců do „náhlavní“ reprodukce znát patrně jako provozovatele domény headphones.com, jednoho z nejzajímavějších e-shopů a také jednoho z nejpečlivěji vedených zdrojů informací o sluchátkách na planetě. Tak jaksi „mimochodem“ ale HeadRoom vyrábí také ceněné sluchátkové zesilovače a převodníky a to od těch úplně nejobyčejnějších až po skutečně nekompromisní high end.

Dnes představovaný model Portable Micro Amp leží zhruba v polovině jejich katalogu a dal by se charakterizovat jako „nejvyšší základní řešení“, protože je určen hlavně na cesty a připojíte do něj pouze sluchátka s jackem o průměru 3,5mm. Vyšší modely už mají na výběr výstup i pro velký jack. Ani tak ale není ochuzen o zajímavé schopnosti.

Portable Micro Amp je co do velikosti jen o ždibec rozměrnější než krabička cigaret, takže dobře poslouží i na cestách (právě proto je ostatně vybaven lithium-iontovou baterií s kapacitou 2200mAH). Elektronika je uložena v kovovém, bytelném pouzdru, kterému ani hrubší zacházení nemůže nijak ublížit. Vzhledově jde sice o velmi účelné zařízení, všechny části jsou ale zjevně dělány s ohledem na dlouhodobou výdrž.

Přednímu panelu dominuje kovový ovladač hlasitosti s příjemným, ale nepřehnaným odporem, díky němuž můžete regulovat poslechovou úroveň komfortně a hlavně velmi jemně. Tři malé přepínače mají skutečně miniaturní páčky, ale vzhledem k dostatku prostoru ani masitější prsty nebudou mít problém při přehazování jejich polohy. Spínání je naštěstí zcela samostatně vpravo, takže si přístroj snad ani náhodou nemůžete vypnout. Zajímavější jsou ovšem v podobném typu zařízení druhé dva přepínače – jeden slouží k aktivaci crossfeed funkce a druhý pro volbu zisku. Crossfeed má za úkol přiměřeně dávkovat maličko opožděné přeslechy mezi kanály, takže ucho vnímá tento časový posun jako informaci o prostoru. Funkce, obvyklá spíše u profesionálně zaměřených zařízení skutečně funguje a pomáhá budovat u sluchátek téměř nepřítomný pocit prostoru nahrávky. Volba zisku zase umožňuje spolupráci s libovolným zdrojem signálu, ať už je jeho výstupní úroveň jakákoliv. My jsme po celou dobu testu neměli potřebu zisk měnit ze základního středního nastavení. Vpředu najdeme pak ještě dva 3,5mm konektory, jeden pro linkový analogový vstup, druhý pro sluchátkový výstup.

Zadní panel pak hostí zbytek konektorového vybavení. Důležitý je hlavně 3,5mm smíšený vstupní jack pro optiku i koaxiální připojení. Najdeme zde i mini-USB vstup; díky tomuto spojení funguje pro počítač Portable Micro Amp jako externí zvukové zařízení. Dva vstupy pak doplňuje ještě regulovaný analogový výstup, opět v provedení 3,5mm. Napájecí konektor slouží výhradně k dobíjení baterie, nelze jej tedy používat pro „obejití“ bateriového provozu v případě, že jsme blízko zásuvky. Výrobce ostatně doporučuje mít kvůli životnosti baterie externí zdroj zapojený jen po dobu nutnou k plnému dobití baterie – tedy asi po čtyři hodiny po každých (až) patnácti hodinách provozu. V reálu jsme dobíjeli kvůli častému zapínání a vypínání a vyšším hlasitostem po necelých 10ti hodinách, ale i to je vynikající výsledek.

Zařízení pracuje v čisté třídě A, zesílení má na starosti hlavně operační zesilovač Analog Devices AD8397 a pracuje s frekvenčním rozsahem 10 – 50 000 Hz. Převodníkový čip v dražší verzi nese značku Texas Instruments PCM1793 a zvládá rozlišení až 24 bitů a vzorkovací frekvenci až 96 kHz. Vzhledem k rozdílu českých cen snad díky tomu a mnohem širším možnostem verze s D/A převodníkem není nutno uvažovat o verzi bez DAC.

HeadRoom Portable Micro Amp jsme využívali hlavně při připojení přes USB a velkou sbírkou bezztrátově komprimované hudby, ale hrál též po analogu i digitálu s Pioneer BDP-LX71. Tomu řešil napájení filtr Xindak. Co se týká sluchátek, podařilo se nám vyzkoušet jich skutečně pěknou řádku, ať už všechna redakční, tak množství zapůjčených. Jmenujme Sennheiser IE8, Bowers&Wilkins C5, Koss GT-5 či Koss Porta Pro 25th Anniversary z těch redakčních, dále pak ze zapůjčených beyerdynamic Custom One Pro, Pioneer SE-MJ591, dvojici špuntů Denon AH-C400 a AH-C300 a nakonec třeba Bowers&Wilkins P3.

Snad byste od nenápadné, malé „cestovní“ krabičky neočekávali schopnost zmizet ze zvukového řetězce, Portable Micro Amp to ale zvládá a do výsledné reprodukce nepřidává téměř nic, snad jen trošku „školometství“. To znamená jen tolik, že v určitých chvílích byste snad ocenili trochu více uvolnění, HeadRoom se spíše drží preciznosti a kontroly.

Ona až studiová preciznost, s jakou se k vám hudba dostává, je znát třeba na „One to One“ dua Ray Drummond / Bill Mays. Tam, kde by měla panovat naprostá pohoda zakouřeného klubu daleko po půlnoci, cítíme maličko snahu atmosféru umravnit a dát vyniknout spíše zvuku. Jde ale o skutečně maličké nuance, hlavním vlivem na charakter reprodukce bude kombinace kvality vstupního signálu a použitých sluchátek. Dokážou-li to právě sluchátka, předestře Portable Micro Amp sytý, plný bas s příjemnou razancí a přesností, která dá vyniknout hutným tónům kontrabasu. Basy jsou až překvapivě dobře kontrolované, snad bychom to čekali od „velkých“ zesilovačů, ale na úrovni přenosných zařízení se jedná o působivý výsledek.

Jestliže basy jsou precizně narýsované, středy jdou cestou jemnosti, vřelosti a sametové pohody. To dává zvláště lidským hlasům přirozenou otevřenost a uvolněnost. Samozřejmě to platí o kvalitních nahrávkách typu „Andreas, André“ od severských Jienat, kde ženský vokál vyniká svou čistotou a čitelností. Naopak ne zcela kvalitní práci zvukařů HeadRoom nijak nezamaskuje a dá vám jí naplno „sežrat“, přesně tak jak by to u věrně hrajícího přístroje mělo být. Přestože i v „How to dismantle an atomic bomb“ od U2 se snaží, plochost Bonova vokálu a vůbec celé skladby nezakryje.

Naproti tomu nádherně vynikne typický hlas Richarda Müllera na novém albu „eště“. Plný, volně plynoucí a nádherně prokreslený vokál vás unáší hudbou a emocemi tak snadno a klidně, že úplně zapomínáte přemýšlet o zvuku. To je právě ona zmiňovaná schopnost „zmizet“ ze zvukového projevu a nechat vyniknout jen a pouze nahrávku, samozřejmě v závislosti na použitých sluchátkách.

I u výšek nabízí HeadRoom Portable Micro Amp ono umírněně-příjemné podání, kdy ani na světleji vyvážených sluchátkách neakcentuje jiskrnost výšek přehnaně. Velmi solidní rozlišení dodává pocit snadné čitelnosti všech informací a vysoké detailnosti reprodukce. Jemňoučké činely v „Take Five“ od The Dave Brubeck Quartet nás přesvědčí o své kovovosti i o tom, jak přesně je může i poměrně dostupný zesilovač s kvalitními sluchátky přenést. Stejně tak dobře zní flétny ve „Where or when“ od Diany Krall, s jemností i detaily. Nástroje obecně tu působí velmi živě a plně, s maličkou tendencí k analytickému, ale ne nepříjemnému podání.

HeadRoom Portable Micro Amp se vynikajícím způsobem osvědčil jako „rozplétač“ nahrávek. Zvláště v kombinaci s přehrávání přes USB se jedná o skvělý přístroj, nabízející zvuk přesný a velmi dobře kontrolovaný, přitom však živý a čistě znějící. Nabízí některé ne zcela obvyklé funkce typu crossfeed, simulující prostor zvukové scény nebo volbu zisku pro ideální přizpůsobení zvolenému zdroji signálu. Stejně tak konektorové vybavení je víc než dostatečné, hlasitost úžasně plynule a přesně regulovatelná a to vše zabalené v kompaktním balení, které by patrně vydrželo i přejezd tanku. HeadRoom v modelu Portable Micro Amp prokázal, že sluchátkové reprodukci skutečně rozumí a ví, co je třeba. Nebýt drobných potíží ve Windows 7 / foober2000 s nastavením WASAPI protokolu, neměli bychom nejmenších výhrad. To ale rozhodně není nepřekonatelný problém, takže za patnáct tisíc se jedná o skutečně parádní kompaktní přístroj, který je ideální alternativou pro drtivou většinu sluchátek na trhu. HeadRoom svou dobrou pověst ve světě sluchátkové reprodukce nemá nadarmo…

Kč 12 990,- - bez DAC

Kč 14 990,- - s DAC (testovaná varianta)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ bateriové napájení podporuje transparentnost a dynamiku

+ fungující crossfeed pro lepší iluzi prostoru

+ možnost volit zisk podle potřeby

+ množství vstupů a dokonce i regulovaný linkový výstup

+ čistý, pevný zvuk

ZÁPORY

- ne zcela ideální funkce s WASAPI ovladači ve Windows 7

- za danou cenu si v podstatě nelze na nic moc stěžovat

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

High-End Audio Studio

www.highend.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 224 256 844

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha