Ano, skutečně jsou to sluchátka, určená primárně jedné specifické skupině zvukových profesionálů. Nicméně i ladění a koncepce, zaměřená na diskžokeje může mít své výhody v běžném domácím poslechu, zvláště pak chceme-li mít dostupná sluchátka, která nás na hlavě nebudou po pár desítkách minut tlačit, a nezačne nás z jejich zvuku třeštit hlava. Profesionální řada sluchátek KOSS tuto charakteristiku dosud zcela splňovala a DJ/200 má dobrou šanci na to navázat.

Pro DJ/200 jsou robustní, zjevně profesionální sluchátka s uzavřenou dynamickou koncepcí. Na první pohled se jedná o luxusně provedená sluchátka, vyrobená z kombinace dobře obrobeného kovu a kvalitního plastu – na danou cenovou úroveň je výrobní zpracování víc než uspokojivé a rozhodně nereflektuje dnešní trend šetření na materiálech i ve vyšších cenových kategoriích.

Celkové provedení je vesměs decentní a praktické, je vidět, že nejde o sluchátka určená pro parádu, ale na práci. Přestože valná většina namáhaných prvků je plastiková, od pohledu ani při dotyku nepřichází pochybnost o dlouhodobé použitelnosti a spolehlivosti. Hlavně kloub, uchycující mušle k masivnímu hlavovému mostu s velmi příjemnou výstelkou a umožňující téměř libovolné otáčení a naklápění mušlí, působí velmi pevně a spolehlivě. Samotné mušle jsou pak i přes svou relativní kompaktnost díky kovové skořápce bytelné a co víc, téměř perfektně pasivně izolují od okolního prostředí (od KOSS se dozvíme, že jde o útlum cca 12 – 18 dB). Na tom mají svůj podíl i měkké koženkové náušníky, díky nimž sluchátka perfektně přilnou k uším a to bez nadměrného tlaku. Bohužel, zvuková nepropustnost s sebou nese i tu vzduchovou, takže běžná „poslechová“ teplota po pár minutách uvnitř mušle nemá daleko k tomu, co známe z tropického pavilonu v zoo.

O specifikacích Pro DJ/200 se toho mnoho nedozvíme, ať pátráme sebevíce. Základní hodnoty ale dohledáme. Například impedanci s lehce netypickou hodnotou 38 Ohmů, která ovšem zaručuje použitelnost s jakoukoliv technikou, hlavně pak dává svobodu v tom, zda dedikovaný sluchátkový zesilovač použít či nikoliv. Impedanční křivka je pak rovná jako pravítko. Naproti uživatelsky příznivé impedanci je tu ale relativně nízká citlivost 99dB. V praxi ale hrají tato sluchátka dostatečně nahlas a pod dostatečnou kontrolou i z mobilních přehrávačů. Sluchátka pracují v rozsahu 10 – 25 000 Hz, což pak doplní vše, co k základní představě o Pro DJ/200 potřebujeme.

Protože tato sluchátka míří primárně k profesionálům, nabízí i některé zajímavé a praktické prvky. Odnímatelný kabel není žádným překvapením, v balení jsou k dispozici dva – jeden kroucený a druhý rovný s mikrofonem a ovládacími prvky pro Apple přístroje. Kabel je z běžné mědi a vždy zakončený 3,5mm konektorem, k dispozici je samozřejmě redukce. Pravá mušle pak na svém spodku nabízí přepínač Mono / Stereo, primárně určený pro odposlech jedním uchem.

KOSS Pro DJ/200 hrály se sluchátkovým zesilovačem Xindak H1, dopovaným buď notebookem s Windows 7 / Foobar / WASAPI nebo Pioneerem BDP-LX71. Sluchátka jsme zkoušeli samozřejmě též přes samotný audio výstup noteboku, mobilního přehrávače Philips GoGear Vibe a telefonu HTC Explorer s přehrávačem FLAC souborů. Dále se mihly též sluchátkové výstupy Denon AVR3313, Arcam AVR360 nebo NAD C370. Konkurenty jim byly Goldring DR 150, Sennheiser IE8 a KOSS GT-5.

Z poslechových zkušeností vyplývá, že i použití dedikovaného, ne již zcela levného sluchátkového zesilovače (Xindak H1) nepřináší žádné horentní zlepšení zvukové kvality. Zvuk se zpevní hlavně v oblasti nižších a středních basů, ovšem díky snadné „ovladatelnosti“ Pro DJ/200 je rozdíl minimální.

Dobrým testem schopností sluchátek je skladba Petera Gabriela z alba „Up“ s názvem „Darkness“. Množství zvukových vrstev, myriády detailů, nároky na dokonalou kontrolu reprodukce – to vše prověří schopnosti měničů přenést hudbu k posluchači. KOSS se svého úkolu zhostily s grácií, nicméně přestože ve zvuku dohledáme všechny informace, profesionální zaměření se projevuje v tendenci dát všem vrstvám a informacím stejný prostor pro vyniknutí a dbát hlavně na celkové vyznění zvuku. Reprodukce je tak hutným celkem, v němž má každé pásmo své plnohodnotné zastoupení, žádného není víc či méně na úkor jiného. Důkladné podání informací je také tak trochu v protikladu k muzikálnosti a snadné přístupnosti pro posluchače – cílem je tu zjevně přehled o nahrávce a o tom, co je v ní technicky obsaženo.

Eva Cassidy předvádí v „True Color“ z výběru „Best Audiophile Voices“ něžný, emotivní projev a skvělou práci s hlasivkami. KOSS její projev, pravda, trochu emocionálně ochladí, ale nabídnou jako „výkupné“ opravdu perfektní přehled o vibracích hlasivek, vznikajících tónech a hlavně o jejich barvě. Informačně je tedy reprodukce bohatá a přehledná, je to tak trochu ale školometským způsobem; tak trochu jako kdyby sluchátka předčítala notový zápis a nepřednášela hudbu. To je samozřejmě přehnané, ale je prostě znát, že v první řadě se KOSS snaží přenést všechny informace a až po nich atmosféru.

Protože Pro DJ/200 patří (už podle názvu) hlavně na pole diskžokejů, mohlo by se zdát, že budou mít tendenci zdůrazňovat basové pásmo pro zdůraznění beatů. Není tomu tak, málem je to vlastně přesně naopak. Bas je velmi kultivovaný a v podstatě decentní, přesto dobře konturovaný a kontrolovaný. Velmi nabasovaná skladba „No Sanctuary“ od Chrise Jonese dává pocítit energii nejtlustších strun jeho kytary, ale velmi klidným, rozvážným způsobem, stejně tak kontrabas Michaela Arnopola na „Gotcha“ z „Fortnight in France“ je spíše pečlivě a uvážlivě dávkovaným souborem informací, než divokým přívalem basové energie.

Vzato kolem a kolem, KOSS Pro DJ/200 nabízí ve střední sluchátkové kategorii solidní výkon, odpovídající dosavadnímu standardu a charakteru profesionální řady sluchátek KOSS. Ti, kteří tíhli ke starším modelům, najdou známý pocit z reprodukce i zde, obohacení trochu hutnějším, homogennějším zvukem a snad i subjektivně o něco vyrovnanější frekvenční charakteristikou. Základním rysem reprodukce je rozvážné a dospělé podání, sázející na přednes a dobré vykreslení všech dostupných informací, ovšem lehce za cenu potlačení atmosféry a emocionálního obsahu nahrávky. Vekou výhodou je také skutečně „armádní“ kvalita zpracování a evidentní zaměření na dlouhodobou odolnost v náročném prostředí, bonusem oproti konkurenci je pak i doživotní záruka. Jsou-li tedy vaše uši naladěny hlavně na upřímný, ničím nepřibarvený zvuk a hodí-li se vám možnost použít sluchátka se širokou škálou přístrojů, od těch nejlevnějších přenosných přehrávačů až po skutečné high fidelity se sluchátkovým výstuem, jsou Pro DJ/200 zajímavou variantou, byť primárně určenou do profi sféry a jen s lehkým přesahem do světa domácího poslechu.

Kč 3 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ vyrovnané frekvenční pásmo

+ neagresivní, klidný zvuk

+ výborný komfort nošení a používání

+ doživotní záruka je skvělý bonus

ZÁPORY

- zvuková linearita je ve finále maličko nudná a strohá

- trochu menší uvolněnost zvuku

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha