Potřebujeme-li se dostat k podstatě člověka, stává se naším nástrojem psychologie (či dle osobních preferencí také skalpel). Toužíme-li nahlédnout do nitra kamenů, využijeme kladiv a vrtáků. Rozhodneme-li se poznávat jádro buněk, bude naším prostředkem mikroskop. A stane-li se naším cílem a hnacím motorem potřeba objevu zvukových detailů a přiblížení se k realitě, zaznamenané na zvukových nosičích, pak se naším nástrojem musí stát SPL Phonitor.

Kvalitní poslech přes sluchátka je takovým malým „podoborem" high fidelity, tolik sluchátek a tolik sluchátkových zesilovačů jako nabízí dnešní trh ještě nikdy k dispozici nebylo. Ať už začínáme „hi-fi" sluchátky za pár stovek, pokračujeme přes již zlidovělé Koss Porta Pro až k Sennheiserům, beyerdynamic nebo AKG až k absolutnímu Olympu jménem STAX, všechno má jedno společné. Potřebuje ke své produkci už nejen zdroj signálu, ale také špičkový sluchátkový zesilovač. Dosud byl redakční referencí Benchmark DAC1, který je dokonalým vícebojařem (předzesilovač, převodník...). Našima rukama prošel také stejně dobrý přístoj, byť jen na čistý sluchátkový poslech orientovaný beyerdynamic A1. Jenže - co když existuje ještě něco lepšího?

Co když se to „něco lepší" jmenuje SPL Phonitor? Čtyřkilogramová krabice s poněkud většími rozměry 106 x 216 x 393 mm a velmi „užitným" vzhledem - rozuměj prakticky a nikoliv esteticky tvarovaná, železná, s velmi pevnou, důvěryhodnou konstrukcí - stojí na čtyřech nožkách, z nichž dvě přední lze vyklopit a nadzvednout tak přední stranu téměř do úhlu 45ti stupňů pro pohodlnější zapojení sluchátek a vůbec ovládání všemožných přepínačů na předním panelu (k nim později). Zadní strana přístoje se pak nese ve znamení stejné jednoduchosti jako vše krom čela - pouze jeden pár symetrických XLR vstupů a jeden pár symetrických XLR výstupů (či spíše průchodů - zvuk jimi bez zpracování prochází dále), plus napájecí konektor, volba typu uzemění a kolébkový přepíač On / Off.

K dispozici výrobce nabízí verzi s černým nebo stříbrným čelním panelem, ta černá pak ještě postrádá bytelná madla, využívaná často zvukaři „v poli". Na čelním panelu pak najdeme osm kolébkových přepínačů, velký potenciometr a tři přepínače malé. Každým z nich lze více či méně modifikovat pracovní podmínky a simulovat lecjakou prostorovou situaci. Protože Phonitor je určen zvukařům hlavně pro mix, umožňuje nastavit si optimální podání a nosit jej tak všude s sebou, bez ohledu na vlastnosti místnosti.

V technických parametrech přístroje se dočtete několik velmi zajímavých poznatků. V čele stojí výstupní výkon, dostatečný pro jakákoliv známá sluchátka - 1,7W. V porovnání například s NuForce Icon HDP, který má maximální výkon 0,288W, se jedná o gigantické číslo, bez zaváhání zvládající i nejtěžší dynamické špičky. Šíře pracovního pásma je také fenomenální - 10 - 200 00 Hz, zesilovač je tedy víc než dostatečně rychlý. Odstup signálu a šumu činí velmi slušných 97 dB, zatímco udávané zkreslení je zanedbatelných 0,005% a méně.

Nejdůležitějšími regulacemi na čelním panelu jsou Crossfeed (ten vlastně konkrétně dělá jen to, že maličko z pravého kanálu přimíchá do levého a obráceně), Speaker Angle a Center Level, vytvářející požadovanou iluzi šíře prostoru, úhlu, z něhož zvuk zdánlivě vyzařuje a také celkový prostorový efekt. Tím se efektivně potlačuje dojem zvuku, hrajícího uvnitř hlavy a přibližujeme se dojmu z poslechu studiových monitorů. Jednoduché a fungující.

V signálové cestě se nachází devět operačních zesilovačů, u nichž se SPL pyšní ruční výrobou. Dle parametrů mají vysoký odstup šumu na hranici 116dB a skvělý dynamický rozsah 130dB. Celkové vnitřní propojení funguje na industriálním standardu 120V - ten SPL vyvinuli na základě jednoduché myšlenky, že právě 120V přináší s vyšším rozkmitem signálu lepší podání prostoru, nižší zkreslení a hlavně nebývalou šíři pásma. A popravdě řečeno - funguje to.

Poslechové testy se konaly v přítomnosti síťové „pračky" Xindak XF-2000B, CD přehrávače Naim CD5i, Blu-ray přehrávače Pioneer BDP-LX71, gramofonu NAD 5120 - pro porovnání dojmů z prostoru a prvotní nastavení byly použity reprosoustavy Harbeth Monitor 30 Domestic a Xavian Primissima druhé generace. Vystřídána byla celá plejáda sluchátek - Bowers&Wilkins P5, beyerdynamic T5p, Ultrasone Edition 8 Ruthenium, Ultrasone PRO 2900, Koss Porta Pro 25th Anniversary Edition, Koss GT5, Sennheiser IE8 a Denon AH-D301.

Nejzákladnějším dojmem z reprodukce SPL Phonitor je absolutní kontrola nad zvukem, přesnost a nadhled, který si nad jakoukoliv nahrávkou drží. Hned v zápětí si ale posluchač uvědomí ještě něco a to je „rovnost" - jinými slovy absolutně precizní vyrovnanost v podání všech pásem. Mussorgského „Velká brána Kyjevská" v podání Minnesotského státního orchestru je razantní, perfektně kontrolovaná a oproti zvyklostem sluchátkového poslechu skutečně prostorová. Jemné rozvrstvení prostoru na jednotlivé nástrojové sekce, možnost vnímat a slyšet i maličké detaily....jednoduše fascinující.

SPL Phonitor je také nesmírně talentovaným nástrojem na rozklíčování zvukově „zauzlovaných" nahrávek - typickými nechť jsou rockové a metalové desky (a remastery) let posledních. Například „Songs for the deaf" od Queens of the stone age nejsou žádným zvukovým zázrakem, phonitor do této desky ale dokáže vnést přehled a razanci a přestože chybějící dynamiku prostě nikde nevykouzlí, práci odvede natolik solidně, přesně a čistě, že poslech se stává když už ne strhujícím, minimálně zajímavým - kolik by musel stát reprodukční řetězec, generující stejnou kontrolu, nadhled a detail, to snad raději nedomýšlet. Nebo domyslet - soukromý tip je minimálně nějakých 10x více než dvojice Phonitor + sluchátka.

Co se posluchači, neuvyklému buď na časté střídání přístrojů nebo snad spíše neuvyklému „rovnému" profesionálnímu zvuku, může poměrně dlouhou dobu zdát, je ta skutečnost, že Phonitor zní jaksi „nudně". Efekt je to způsobený vyrovnaným zastoupením všech pásem a jaksi neokázalou a naprosto přirozenou přítomností všech nahraných informací v reprodukovaném zvuku. Nenalezneme zde zdvyžený efektní bas, objemné výšky pro získání pozornosti ani „hrb" na středech, zdůrazňující důležité a zásadní pásmo lidských hlasů a velké části nástrojů. Kdepak - informace je reprodukována tak jak být reprodukována má, navíc s minimálním zkreslením a neskutečnou dynamikou. Přestože již zmiňovaný Benchmark je v oblasti dynamiky také vynikající, lze snadno cítit, jak velkou rezervu a náskok má SPL Phonitor.

Stejně tak v oblasti detailů a podání jemných nuancí je znát, že SPL Phonitor je limitován jen a pouze vstupujícím signálem - co jde ven, to je prostě jen zesílená informace, vpuštěná dovnitř, neochuzená o žádné drobnosti, maličkosti, pozadí hudby, o nic. Navíc vše podané čitelně a přímo, bez závojů a zastření. SPL Phonitor slouží - přesně tak jak bylo řečeno na začátku - jako drobnohled pro získání všech informací v hudbě obsažených. Prosté. Fungující.

Sluchátkový zesilovač SPL Phonitor si svým výkonem, výbavou, výrazem a prostě a jednoduše každým kouskem své existence zaslouží přízvisko referenční. Pokud toužíte slyšet přesně a beze zbytku to, co je zaznamenáno na kulatých nosičích či v datových tocích, pokud jste ochotni přiznat si, že některé nahrávky zní prostě špatně, nemají-li maskování průměrné elektroniky a pokud hledáte zesilovače, kterému je jedno, jaká sluchátka k němu připojíte, protože z každých vymačká naprosté maximum, SPL Phonitor nechť je vaším profesionálem - umí to každým coulem a budete z něj nadšeni.

Kč 37 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ „army grade" konstrukce

+ geniálně přesná a plynulá regulace hlasitosti

+ dostatečný výkon i pro nejnenažranější sluchátka

+ přesný, čistý, rovný a....prostě referenční zvuk aneb co zdroj pošle, posluchač uslyší

+ téměř nekonečné možnosti nastavení

ZÁPORY

- pouze symetrické XLR vstupy (v profi branži standard, v high endu dosud nikoliv)

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

MusicData

http://www.musicdata.cz/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 566 521 370

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha