napsal: Vladimír Širlo

Jako za(vy)sloužilý hifista jsem se rozhodl po mnoha letech obnovit svůj hifi park a kromě jiného si pořídit i nová sluchátka. Nejprve jsem přelouskal na internetu desítky nejrůznějších příspěvků na toto téma. Autoři těchto článků se ovšem většinou nezabývají takovými triviálnostmi, jako je kmitočtová charakteristika, zato slyší teplotu, dynamiku, rychlost, naléhavost, spojitost a další prapodivné věci, jako kdyby sluchátka nebyla obyčejným elektroakustickým měničem, ale obydlím hrajících skřítků, takže to příliš nepomohlo.

Novinkou pro mě byla uváděná nutnost speciálního sluchátkového zesilovače, to za našich časů nebylo. Abych si to ověřil, pořídil jsem si Caseu Lyru digital. Rozdíl v kvalitě mezi tímto zesilovačem a normálním sluchátkovým výstupem kvalitního zesilovače slyšitelný je, ovšem je tak malý, že vzhledem k nesrovnatelně větším rozdílům mezi sluchátky a mezi nahrávkami je celkem zanedbatelný (pro lidi, kteří si pořizují sluchátka na poslouchání a ne k diskuzi na internetu). Samozřejmě koupí takového zesilovače nic nezkazíte, ani já toho nelituji, jen chci říct, že žádné zázraky se nekonají a nutné to není.

Pak tedy přišla na řadu sluchátka. Vybral jsem AKG K702, Denon AH-D7000 a Sennheiser HD 800. Cíl je jasný: aby sluchátka přehrála co nejvěrněji to, co je na hudebním nosiči. Jak to ale zjistit? Lidské smysly jsou velmi dokonalé při srovnávání, ale jinak se dají opít rohlíkem. Mít tak opravdu skutečná referenční sluchátka, to by se to hodnotilo, bohužel každý výrobce o svých nejdražších sluchátkách tvrdí, že jsou referenční... Porovnám je tedy alespoň mezi sebou. Po stránce finanční to vypadalo na nerovný souboj, vždyť AKG stojí třetinu! Zpočátku tomu vše i nasvědčovalo: když jsem měl na uších Denony a vyměnil je za AKG, měla AKG málo basů, když jsem měl na uších Sennheisery a vyměnil je za AKG, měla AKG málo výšek. Tady recenzenti většinou končí s výsledkem, že AKG K702 jsou dobrá sluchátka, ale přece jen nestačila (vždyť i cenově je to přece zřejmé), a s doporučením, aby si každý vybral z těch dvou zbývajících typů podle svého vkusu, tečka. Já jsem však v porovnávání pokračoval a vybral ze své sbírky tři CD, která se zvukově diametrálně lišila. První CD mělo basy, středy a výšky v rovnováze, ve druhém silně převažovaly výšky a ve třetím silně převažovaly basy. Každé CD jsem si poslechl postupně ve všech třech sluchátkách.

Začal jsem Denony, dobře v nich zněly skladby z prvního a druhého CD, ale ve třetím basů bylo tolik, že zastínily celý zvukový obraz a bolely z toho uši. Následovaly Sennheisery, v nichž dobře zněly skladby z prvního a třetího CD, ale ve druhém výšek bylo tolik, že ostatní zvukové barvy chyběly, hlasu chyběl spodek, zněl výš a bylo jasně patrné zvýraznění výšek, což je i důvodem nepřesvědčivých basů těchto sluchátek. Nakonec přišla na řadu AKG K702 a ejhle, hrála v nich dobře všechna tři CD. Možná řeknete: no a co, zjistil, že má dvě špatná CD. Zjistil jsem však toho mnohem víc, a když to zjednoduším a shrnu do výsledku: AKG K702 mají nejvyrovnanější průběh frekvenční charakteristiky, a tudíž i nejvěrnější reprodukci. Denony AH-D7000 zvýrazňují basy, Sennheisery HD 800 zvýrazňují výšky. Takové zvýraznění je však dobré jen pro marketingové účely, protože jakoby profiluje a vylepšuje výrobek (u Denonů má každá nahrávka basy, u Sennheiserů každá výšky), ale ve skutečnosti se tím vzdaluje od základního požadavku co nejvěrnější reprodukce.

Jako požadavek pro věrnou reprodukci se u sluchátek (i reprosoustav) uvádí pásmo ± 3 dB pro základní (pro lidské ucho nejdůležitější) kmitočtovou charakteristiku 40 Hz - 15 kHz.

Všichni výrobci z komerčních důvodů uvádějí kmitočtovou charakteristiku sluchátek mnohem širší, například 5 Hz - 50 kHz, ale už nenapíšou, že je to v pásmu třeba ± 20 dB, takový údaj je tudíž pro posouzení věrné reprodukce k ničemu. Navíc frekvenci nad 20 kHz už člověk neslyší. Na stránce http://www.headphone.com/ lze najít grafy frekvenční charakteristiky většiny vyráběných sluchátek nezávisle změřené. Výše uvedený požadavek pro věrnou reprodukci tam splňují pouze jediná sluchátka...

Výrobci budou donekonečna vymýšlet nové a pokud možno dražší technologie, propagovat je a trefovat se do vkusu potenciálních a po novinkách dychtících zákazníků. Nic proti tomu, ale uši bychom měli mít řádně nastražené...

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha