Německý Sennheiser zcela určitě nepotřebuje představovat - však kdo by neznal jméno, které stálo u zrodu moderních sluchátek a mikrofonů? Minimálně pak jistě každý z laskavých čtenářů zaznamenal smutnou skutečnost, že první nositel tohoto příjmení, prosadivší se v audio oblasti, skonal v pondělí 17. května 2010 krátce po svých 98. narozeninách - a fakt, že zprávy o úmrtí Prof. Dr. Fritze Sennheisera byla plná velká i malá, celosvětová i lokální média, nejlépe vypráví o jeho důležitosti a o hloubce jeho zářezu do špalku historie reprodukovaného zvuku.

Pomineme-li mezi audiofily jednoznačně nejoblíbenější řadu HD (v čele se skutečně jedinečnými HD 800), najdeme v katalogu ještě modely bezdrátové, pro DJ, s mikrofonem, sluchátka stylová, skladná či sportovní. A........in-ear, neboli lidově „pecky". V jejich čele stojí řada IE, považovaná za momentálně nejlepší sluchátka do ucha, hned v závěsu je ale CX Series, sahající od vyšší střední třídy s cenou kolem tisíce korun až k právě dnes představovanému modleu CX 980, tvořícímu spolu s již zmiňovanými modely IE jakýsi „peckový high-end"

Nikdy jsem si nemyslel, že zrovna sluchátka, která si musíte vecpat do zvukovodu a nějakým zázrakem je tam přimět zůstat a hrát, mohou být skutečně vážně míněným zdrojem zvuku, byť se všemi omezeními, které na cestách mohou nastat. Jsem sice hrdým majitelem Koss The Plug, což jsou ovšem levňoučké špuntíky, určené pro chvíle, kdy nemohu mít na uších v provozu Koss Porta Pro (nebo kdy těmto zase jednou utrhnu při provozu kabel). Přestože nehrají špatně, mají své jasné limity a očekávat třeba bas či výšky nepřefiltrované přesýpaným pískem je nemístný optimismus. I proto jsem se cítil dost divně - přes veškeré ujišťování, že budu překvapen -, když jsem si odvážel tyto maličké Sennheisery.

Jaké bylo doopravdy mé překvapení, když jsem je tedy přes redukci připojil k telefonu, který dosud se vším fungoval obstojně, a....zněly hrozně. Naprosto nepředstavitelně ukřičeně, nevyrovnaně, bez basu a celkově prostě tak, že bych se je neodvážil porovnat ani s těmi, které jsem kdysi dostal zdarma ke svému prvnímu mp3 přehrávači. Nicméně už kvůli opravdu vysoké pořizovací ceně a všeobecně kladným ohlasům jsem je zase odložil s tím, že budu dělat závěry až po připojení ke známé sestavě a k vhodnému přístroji. Když jsem tedy dorazil domů, nasadil jsem na CX 980 redukci a zapojil je do sluchátkového výstupu zesilovače Marantz KI Pearl a zcela upřímně a bezděčně se má brada vydala zkoumat krásny plovoucí podlahy. Jistě, HD 800 z těchto sluchátek nikdy nebudou, ale musel jsem okamžitě přehodnotit všechny své předsudky ohledně velikosti a schopností špuntů. Navíc jsem se prostě přesvědčil, že „high-end špunty" vyžadují také „high-end přehrávač" (iPod, iPhone nebo třeba Sony Walkman jsou ta správná liga, pro příklad u Creative X-Fi už je to na pováženou) a není prostě možné je provozovat na čemkoliv obyčejném.

Sennheiser uvádí, že tato intraaurální dynamická sluchátka jsou schopna reprodukovat tóny od 16ti Hz do 24 000 Hz, přičemž svou impedancí 32 Ohm jsou zaměřena i k těm nejobyčejnějším přenosným zdrojům signálu. O tom vypovídá i pouze 3,5 mm jack těchto 20g vážících pecek. Ten má poměrně netypickou a zajímavou možnost být v polovině „zlomen", čímž si může uživatel vybrat, zda mu více vyhovuje úhlový nebo rovný konektor. Od konektoru k samotným sluchátkům, umístěným na druhém konci typicky „ypsilonovitě" se dělícího drátu, naměříte 1,2 metru, tedy vzdálenost dostatečnou. Zhruba ve 2/3 trase najdeme také pasivní regulátor hlasitosti, jakýsi posuvník, omezující průchod signálu. Nejsem příznivcem regulace zvuku přímo na sluchátkách, přesto musím říct, že možnost třeba v autobuse jedním kratičkým pohybem stáhnout hlasitost není špatná a řešení made in Sennheiser patří k těm nejlepším (tedy žádné bachraté kolečko s hodně dlouhým chodem).

Vzhled CX 980 asi netřeba dlouho rozebírat (nejlépe o něm vypoví stejně okolní fotky), ale chci říct, že silikonové ušní „adaptéry" skutečně nenásilně a přitom pevně pecky udrží ve zvukovodu, jako bonus odstíní skoro tolik okolního zvuku jako velká, uzavřená circumaurální sluchátka. Stejně tak materiál, z něhož jsou tyto „Senny" vyrobeny, působí důvěryhodně - zčásti sice plast, ale velmi pevný, zčásti kov (což je trochu zvláštní, neb je to část, která kouká „ven z uší", čímž alespoň u mne navozuje trochu stresující dojem, že jsem si zakoupil nové náušnice). Většinu testovacího času jsem zcela proti zaměření sluchátek trávil usazen doma, poslouchal jsem z notebooku IBM R50e, přes redukci ze sluchátkového výstupu setu Marantz KI Pearl a také z iPodu (který, jak se nakonec ukázalo, jako jeden z mála dokáže tato sluchátka přijatelně rozhýbat i venku - není míněno jako kritika, ale opět jako zdůraznění faktu, že s obyčejným plastovým chrastítkem budete jen zklamáni).

Pustil jsem si jako první svou oblíbenou „nabasovanou" nahrávku z výběru Stockfish records, konkrétně track s číslem 17 od Chrise Jonese, nesoucí název „No Sanctuary Here". Jaké bylo mé překvapení, když se s typicky sluchátkovou intenzitou ozvaly i basy nejnižší a to ve skutečně štědrém množství, navíc ještě nezakrývající nic ze zbytku pásma, struny kytary byly vykresleny detailně a i když samozřejmě nástrojům chybí vzduch, prostor a rozměr, což je prostě úskalí sluchátkového poslechu, svou práci odvádí CX 980 víc než dobře.

Výborně zvukově zpracované je i poslední album tvrdé české partičky NIL s názvem „Dirty", hlas zpěvačky Hanky Kosnovské považuji za rockový klenot, srovnatelný klidně i se Skin (Skunk Anansie) nebo Sandrou Nasic (Guano Apes). Sennheiser umí udržet na zvukové scéně překvapivý přehled, který jsem zatím v kategorii in-ear sluchátek neslyšel ani vzdáleně, ba naopak se až překvapivě svými kvalitami blíží nedávno testovaným Koss MV1 (po stránce analytičnosti, schopnosti ukázat malé zvukové detaily i jít přímo k věci se svým aktivním a dopředu se deroucím zvukem). Zatímco střední frekvence jsou znatelně nejčistší a nejpřirozenější, pokud už budeme hledat problémy, najdeme je na výškách - mají prostě z nějakého důvodu výsledný zvuk přiostřit, záleží zesilovač od zesilovače, zda je to snesitelné, nebo není. Na iPodu a Marantz Pearl to skříplo jen občas, na notebooku bez externí zvukové karty zase poměrně často, CX 980 se zdají být prostě velmi citlivé na kvalitu zesilovacího prvku v přehrávači - když ale dostanou co vyžadují, předvedou dynamiku a kmitočtovou vyrovnanost, za kterou by se nestyděla ani žádná velká a mnohem audiofilštěji vypadající sluchátka.

Trochu větší nároky na reprodukci klade album Lenky Dusilové „Mezi světy" - poloakustická skladba „Maybe" je lehce zasněnou, trošku nadsazenou, ale skvěle nahranou a úžasně chytlavou písní s křehkou atmosférou, která se hroutí snadno jako domeček z karet. Sennheisery tu uspěly tak napůl, dokážou sice předat i malé detaily, umí poskytnou náhled od nahrávky, od nejnižších tónů kontrabasu až po zřetelné cinkání hi-hatek, vše pěkně rozvrstvené a neslévající se, nicméně jejich celkový projev prostě trošku tlačí na pilu, nemá tu relaxovanost velkých sluchátek, která třeba zrovna u takhle jemné hudby hraje překvapivě velkou roli. To neznamená, že CX 980 jsou špatné, ale budou vyhovovat spíše tomu, kdo jako zvukař hodnotí maličkosti a ne tomu, kdo se zavřenýma očima poslouchá plynoucí hudební celek.

Kyrie z mše „Tu es Petrus" da Palestriny nechává vyniknout všechny typy mužských i ženských hlasů, k našim uším také doléhají ozvěny a vibrace kostela, v němž se skladba natáčela. Sennheiser CX 980 dokáží oddělit jednotlivé hlasy (ve smyslu jednohlasá / mnohohlasá skladba, nikoliv že bychom snad dokázali diagnostikovat mandle členů sboru), nechávají vyznít drobné detaily, šumy pozadí, jednotlivá přešlápnutí zpěváků i barvy jejich hlasů, tak jak byste to od sluchátek za více než 4 000,- už právem čekali. Že nedokáží přenést komplexnost celkového dojmu je spíš věcí osobních priorit a kdo má rád sluchátkový poslech jako takový, bude spokojen.

Dokonce i „Great Gate at Kiev" z audiofilského kompletu Crystal Cable Arabesque, která je výborným testem dynamických schopností, zvláště v těch částech, kdy slyšíme údery do velkých bubnů a skutečně slyšíme „velký" zvuk. Nebál bych se projev připodobnit k již zmiňovaným Koss MV1, které mají trochu volnější, vzdušnější projev, prostě dospělejší a „větší". Na tak malá sluchátka je také úctyhodná schopnost udržet velmi vyrovnané celkové pásmo, přirozenost a uvěřitelnost tónů a opět je to pouze nepřítomnost vzdušnosti a relaxovanosti, která dělí XC 980 od sluchátkové špičky, dle mého názoru už ale naráží na možnosti koncepce in-ear sluchátek, respektive na jejich fyzikální limity.

Sennheiser CX 980 jsou zdaleka nejlepší sluchátka do uší, která jsem kdy slyšel. Bez debat. Jsou také nejdražší, jaká jsem měl v uších, o tom též není sporu. Jsou pohledná, skladná, mají zajímavě a přirozeně řešenou regulaci hlasitosti, přidávají překvapivě logickou možnost „zlomit" jack do úhlu či ho nechat rovný a vůbec se s nimi dobře žije. Jejich zvuk vás nechá u vytržení, protože vůbec možnost poslouchat takhle malé špuntíky s velkými sluchátky přes uši je téměř k nevíře a přesto to jde. Kam se hrabou Koss Porta Pro, kam se hrabou každá sluchátka s cenovkou kolem 2 000,-, CX 980 je třeba skutečně porovnávat s tím, co se nachází v kategorii 3 - 5 000,- a i tam se jedná o velmi dobré hráče. Jediné dva problémy vidím skutečně v ceně - ta je vysoká, vysoká a vysoká a většina lidí se při pohledu na dva drátky s hrášky na konci za víc než 4 000,- prostě zhrozí (to je fakt a takoví lidé stejně nejsou cílovou skupinou pro tyto Sennheiser, to jsou ti, kteří vědí co chtějí) - a v nutnosti pečlivě vybrat zdroj signálu, či konkrétněji jeho zesilovací část. Z mobilních zdrojů vyhověl pouze iPod / iPhone a vhodné budou už jednou zmíněné zdroje typu Sony Walkman nebo alespoň Creative X-Fi, „standardní" em-pé-trojka prostě nestačí a degraduje zvuk Sennheiserů na úroveň supermarketové produkce a to si určitě nezaslouží.

Kč 4 190,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ se správným přehrávačem jsou to - k neuvěření - plnohodnotná sluchátka

+ vyrovnanost pásem, překvapivý bas i skvělý detail

+ neutrální charakter a velký zvuk

+ výborný, pevný a praktický systém zlomený / rovný jack

ZÁPORY

- cena se za „špunty" se může zdát vysoká (a JE vysoká), ale je opodstatněná (vždyť patří k přehrávačům za 8, 10 či 15 tisíc)

- vyžadují silný a dobrý přehrávač, z průměrného mp3 přehrávače zní jako špunty ze supermarketu

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Panter Praha

http://www.panter-praha.cz/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 241 040 940

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha