650 200 loewe

Text vyšel v našem partnerském časopise CANADA Hi-Fi.

Ne každá místnost má dostatek prostoru pro sadu pěti reproduktorů a subwooferu. Popravdě řečeno, rozhodně víc než většina. Někteří z nás by sice rádi poslouchali kvalitní prostorový zvuk, ale určitě nechtějí být obklopeni spoustou reproduktorových skříní. Mnozí výrobci to vyřešili tak, že začali vyrábět stále menší reproduktory a integrovat je do takzvaných systémů Lifestyle®. Tyto nevelké reproduktory je třeba umístit na stojany do výše uší. Váš životní prostor je tak omezován stále stejným počtem reproduktorů, které jsou nyní navíc ještě situovány na nestabilních stojanech. K tomu všemu je jejich zvuk většinou přesně takový, jak napovídá jejich velikost. Pro sledování filmů to nemusí vadit, ale na poslech kvalitní hudby můžete zapomenout. Společnost Mirage, sídlící v kanadském Torontu, vyvinula inteligentní řešení těchto problémů, kterému navíc nechybí ani styl.

Řešení Uni-Theater společnosti Mirage využívá vlastní technologie OMNIPOLAR, kde integruje levý, střední a pravý kanál v jediné reproduktorové skříni. Posunutím zvukového vjemu směrem od reproduktorové skříně zde bylo dosaženo zvukové kvality, jakou lze normálně očekávat od klasických reproduktorů. Řešení Uni-Theater vyžaduje jako většina satelitních reproduktorů přítomnost subwooferu pro posílení nízkých frekvencí.

Naše testovací souprava obsahovala dvě sady reproduktorů Uni-Theater (1350 dolarů každá sada), jednu v popředí a druhou v zadní části místnosti, doplněné subwooferem Mirage OMNI S10 v ceně 650 dolarů.

Použití leštěného hliníku propůjčuje výrobkům Uni-Theater moderní a opticky příjemný vzhled. S délkou bezmála jednoho metru a hloubkou pouhých 12 cm je to výborný doplněk pro jakoukoliv velkou panelovou televizi, nicméně tam, kde je nedostatek prostoru, poslouží stejně dobře i televize menších rozměrů.

Reproduktorové skříně Uni-Theater jsou rozděleny na 3 výborně odstíněné nezávislé komory. Jejich osazení tvoří aktivní třípalcový basový reproduktor, dva pasivní třípalcové titano-polypropylenové hybridní zářiče a menší třičtvrtěpalcový vysokotónový hybridní reproduktor z čistého titanu. Každý výškový reproduktor je uložen v prostoru nad aktivním basovým reproduktorem v modulu OMNIGUIDE tak, aby vytvářel jedinečné zvukové pole, které společnost Mirage nazývá OMNIPOLAR. Moduly OMNIGUIDE pro levý a pravý kanál jsou mírně nakloněny, takže je zvuk směrován ke stranám. Tak je možno dosáhnout prostorového zvukového vjemu, který je srovnatelný se zvukem tří nezávislých reproduktorů. Všechny reproduktory jsou zakryty kulatou kovovou mřížkou. Na zadní straně reproduktorové skříně jsou umístěny pěticestné odpružené terminálové svorky a dvoupolohový přepínač kompenzace prostředí ('zeď' nebo 'stojan'). Přepínač kompenzace prostředí je třeba nastavit do polohy 'zeď', pokud je reproduktor umístěn na zdi, nebo do polohy 'stojan' v případě, že je použito reproduktorových stojanů. Montážní příslušenství pro montáž na zeď nebo strop a podložka na stůl jsou přibaleny ke každému reproduktoru. Každý 8ohmový (nominální impedance) reproduktor Uni-Theater má zaručenou kmitočtovou charakteristiku v rozmezí od 80 Hz do 20 kHz (s tolerancí +/-3 dB), účinnost v místnosti 88 dB a doporučuje se k použití v kombinaci se zesilovačem o výkonu od 10 do 100 wattů.

Subwoofer Mirage OMNI S10 je dolů namířený desetipalcový basový reproduktor s eliptickými žebry spojený se zesilovačem schopným dodat stálý jmenovitý výkon 200 wattů (až 800 wattů hudebního výkonu) od frekvence 21 Hz. Ovládání hlasitosti, frekvence a fáze je příhodně umístěno na čelním panelu a zakryto mřížkou. Vstupní konektory pro signály nízké i vysoké úrovně jsou uloženy v zadním panelu.

Jak reproduktory Uni-Theater, tak i subwoofer OMNI S10 jsou dodávány v platinovém i černém provedení, aby je bylo možno přizpůsobit stávajícímu vybavení zákazníka.

Uvedení do provozu je velmi snadné, bylo pouze třeba najít vhodné místo pro subwoofer a dva reproduktory a pak to celé propojit příslušným kabelem. Protože jsou odpružené terminálové svorky systému Uni-Theater poněkud menší, měl jsem trochu problém s připojením silnějšího reproduktorového kabelu. Vše se ale nakonec podařilo a v několika málo minutách byl můj systém 6.1 připraven k provozu.

Musím se přiznat, že jsem měl trochu obavy, aby tyto reproduktory nebyly jen další chytrý reklamní trik, který nebude schopen dostát svým slibům a zvládnout náročný zvuk současných filmů nebo vícekanálových hudebních nahrávek.

Ze všeho nejdřív jsem vybral několik kompaktů se zvukem ve formátu Super Audio, mezi kterými byli interpreti jako Miles Davis, Pink Floyd, a také několik disků DVD-Audio s výběrem od Outkast a Various Electronic Artists. Zvukový vjem byl širší, než jsem očekával, a pokrýval oblast 360 stupňů. Opravdu mě docela překvapilo, jak dobře se zvuk šířil na všechny strany. Při poslechu SACD od Pink Floyd jsem dokázal určit pohyb osoby v místnosti jen podle zvuku jejích kroků. Zvuková projekce sice nebyla do detailů přesná jako v případě přímo vyzařujících reproduktorů, ale určitě předčila všechny druhy podobných lifestyle reproduktorů, se kterými jsem se v minulosti setkal.

Hudbu samozřejmě netvoří jenom to, jak se zvukové vlny vyrovnávají s prostorem. Po hudební stránce mi zvuk připadal trochu uzavřený. Nebyl sice nepříjemný s rušivými činely a syčivým zvukem výškových reproduktorů, ale přece jenom zněl trochu dutě. Pokusil jsem se experimentovat s dodávanými stojany a nastavením přepínače pro kompenzaci prostředí. Zjistil jsem, že pokud nastavím přepínač do polohy 'zeď', bude výsledný zvuk jasnější s minimálním zabarvením v oblasti nižších středních frekvencí. Zvuk byl teď příjemný a velmi přirozený. Nastavení kombinace subwooferu a obou reproduktorů Uni-Theater však bylo velmi citlivé. Když jsem nastavil rozsah výhybky blíže k mezní frekvenci, zlepšila se směrovost nízkých frekvencí. Toto se projevovalo mnohem více při poslechu hudby a méně u filmů - obvyklá zkušenost u mnoha lifestyle systémů. Načasování hlubokých basů přesně sedělo s ostatní hudbou. Možná další experimentování nebo i tvar poslechové místnosti vám přinese jiné zkušenosti. Podtrženo sečteno, po hudební stránce byl zvuk reproduktorů velmi příjemný, i když v nejvyšším rozsahu trochu omezený.

Kvalita systému se začala více projevovat při sledování filmů. Přece jenom byl tento systém určen především pro fanoušky domácího kina. Prvním filmem v řadě byl Mandžuský kandidát. Je udivující, kolikrát jsem tento film sledoval pouze se stereofonním zvukem. Zvukové pole o 360 stupních mně umožnilo být přímo uprostřed akce. Občas jsem měl dokonce pocit, že cítím emoce. Hlavní dialogy byly dobře vyvážené a bylo jim výborně rozumět. Jakékoliv další zvuky jako například zvonění telefonu byly velmi věrné a přesně posazené do celkové zvukové kulisy. V žádném okamžiku nedošlo k nadměrnému namáhání reproduktorů, a to ani během okamžiků vyvrcholení některých akčních scén. Možná že ty mírné nedostatky, jež jsem zaznamenal během poslechu hudby, byly při poslechu filmových soundtracků požehnáním.

Během sledování filmu Já, Robot jsem měl pocit, jako by zvuková kulisa rozšířila můj pokoj minimálně o deset metrů. Posílilo to atmosféru filmu a pomohlo i při vytváření celkové iluze. Zvuk subwooferu OMNI S10 pomáhal u nízkých frekvencí a vydatně posiloval zážitek z domácího kina. Jeho zvuk nikdy nerezonoval, ale byl příjemný a přesný. Reproduktory Uni-Theater výborně a přesně zvládaly i přechody mezi jednotlivými kanály. Celkový dojem byl vynikající a tak jsem úplně zapomněl, že všechen ten zvuk vychází pouze ze dvou reproduktorů.

Během hodnocení jsem používal zesilovač Audio Research spolu s receivery firem Kenwood a Onkyo. Ani jednou nebylo třeba zvyšovat hlasitost, a čím kvalitnější byl zdroj signálu, tím lepší byl výsledný zvuk reproduktorů. Za povšimnutí také stojí fakt, že manipulace se zapojením nebo reproduktorovými kabely nepřinesla žádnou větší změnu výsledného zvuku - alespoň co se mne týče.

Společnosti Mirage se podařilo vytvořit nádherně vypadající lifestyle reproduktor, který je snadnější umístit a zapojit než většina jemu podobných. Dva systémy Uni-Theater ve spojení se subwooferem OMNI S10 vytvořily kombinaci, se kterou se většina podobných systémů jen těžko dokáže měřit.

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha