Vlajková řada komponentů 20xxAE od výjimečně populárního japonského výrobce Denon, jehož jméno díky úspěšným řadám výrobků pro domácí kino i dostupným high fidelity přístrojům proniklo i k lidem často audiofilií minimálně tknutým, se v roce 2013 dočkala bez větší pompy dalšího evolučního kroku s pořadovou číslovkou 20 na konci. Na první pohled minimální změny však skrývají několik příjemných překvapení, to vše dokonce za atraktivnější cenu oproti desítkové sérii.

Pominete-li několik drobných detailů, vlastně nemáte možnost jakkoliv poznat, na kterou generaci přístroje se díváte. DCD-2020AE nese všechny typické rysy firemních diskových přehrávačů. Čelní panel je v horní třetině konkávně probraný, na ustupující části je logo výrobce, vizuální těžiště pak jasně leží přímo uprostřed přístroje. Velké prosklené „okno" hostí klasický displej s dobře čitelnými, velmi decentně svítícími znaky, horní část zabírá úzké čelo mechaniky. Nad ním se výrobce v nepřehlédnutelném nápisu chlubí technologií vyhlazování signálu.

V pravé části panelu najdeme základní ovládací prvky, pokud by snad náhodou krásná, kovová, byť poněkud úzká dálka nestačila. Posledním prvkem na designově čistém, bytelném panelu je USB port pro připojení pamětí a přehrávačů. Zpracování je rozhodně prvoligové, na relativně velkosériový přístroj působí exkluzivně a už na první kontakt je jasné, že si Denon DCD-2020AE čistě mechanicky budete užívat dlouhá, dlouhá léta.

Jednoduchost zadního panelu bez efektů nabízí téměř vyčerpávající soupis vstupně-výstupních konektorů. Proč jen téměř? Přístroj podobné kategorie by si zasloužil alespoň symetrické konektory, když už ne plně symetrickou konstrukci. Jak vstup signálu, tak výstup je realizován přes optický a koaxiální digitální konektor, výstup samozřejmě bude primárně veden přes pár masivních zlacených RCA koncovek. Oproti minulé generaci je tu jeden nenápadný, ale o to užitečnější prvek, hodný nejmodernějších trendů. U digitálních vstupů najdeme ještě USB konektor, který DCD-2020AE promění v externí zvukové zařízení vašeho počítače, respektive v USB D/A převodník. Samozřejmostí je možnost zapojit Denon do sítě inteligentního bydlení pomocí 12 V spouště.

Podíváme-li se dvacet dvacítce pod kovové sukně, najdeme fortelnou, rychlou a tichou mechaniku. Nepůsobí tak sice na první pohled, na to je přeci jen lehce užší. Ale po osahání změníte názor – samotná firemní mechanika S.V.H. je pohřbena pod mohutným krytem, kolem je bohatá součástková základna a dvojice EI traf – jedno pro digitální a jedno pro analogovou část, s typickou firemní precizností dokonce popsané.

Co se týká schopností, je DCD-2020AE přesně tím, co od vlajkové lodi značky Denon čekáte. Prim tu hraje funkce dvoukanálového SACD přehrávače, díky asynchronnímu USB a kombinaci koaxiálního a optického digitálního vstupu ale dvacítka může sloužit i jako velmi dobrý D/A převodník. Čip DAC je schopný zvládnout rozlišení až 32 bitů / 192 kHz (asynchronní USB je pak limitována na datovou hloubku 24 bitů), upgradu se dočkala část s hodinami pro preciznější časování a tedy menší jitter a šum. Samozřejmě je tu firemní technologie Advanced AL32 Processing, která (ve zkratce) pro své potřeby upsampluje průchozí signál na 32 bitů / 192 kHz a zajišťuje hladší průběh signálové křivky.

Denon DCD-2020AE nabízí solidní odstup signálu a šumu přes 100 dB, u SACD formátu dokonce 120 dB. Kromě klasických kompaktních disků a Super Audio CD si užijete ještě hudební soubory ve formátech MP3, WMA, AAC a WAV (z vypálených disků dokonce jen první dva). Pro audiofilní FLAC či ALAC musíte přístroj připojit jak externí „zvukovku".

Nádherný přístroj jsme zkoušeli hlavně v kombinaci s jeho firemním partnerem Denon PMA-2020AE, k dispozici byl i Rotel RCX-1500, NAD C370, TEAC A-H01, z alternativních zdrojů pak Pioneer BDP-LX71, Harman/Kardon BDT30 a ASUS Xonar Essence One MUSES. Z připojených reprosoustav jmenujme kromě redakčních Harbeth Monitor 30 také trojici kousků od HECO – Music Style 500, Victa Prime 502 a Victa Prime 302, ale i další redakční kousky Xavian Bonbonus nebo Bowers&Wilkins AM-1 z portfolia stejného dovozce. Data proudila skrz kabeláž značek Eagle Cable, Monster Cable, QUAD, KrautWire a ProAc. Proud zklidňoval Xindak XF-2000B.

Jako první jsme si zkusili soužití s DCD-2020AE v roli USB D/A převodníku, jakožto nejžhavějšího přírůstku letošní sezony. Když členové Engegardkvartetten rozvibrovali své struny v Haydnově „Smyčcovém kvartetu v D moll, op. 76, č. 5 – Finale – Presto" (2L | 24 / 192 | FLAC), po páteři se začal šplhat mráz, přesně tak, jak to má u high endu být. Úžasná plasticita, hloubka zvuku se tu kombinuje s denonovskou jemností a vytříbeností, který se často shrnuje jako „talent pro akustickou hudbu". Téměř fyzicky vnímáte přítomnost smyčců v poslechovém prostoru, tolik detailů je přehrávač schopen ze skladby vytáhnout – v podstatě na roveň se dá postavit dedikovanému pětadvacetitisícovému D/A převodníku ASUS Xonar Essence One MUSES (který sám po celém světě sbírá jen a jen chválu). Na doplňkovou funkci je to skutečně výborný výkon, svědčící o neošizeném digitálně-analogovém převodu v přístroji.

Protože Denon DCD-2020AE patří do nejvyšších pater přístrojů high endu „za-ještě-rozumné-peníze", očekávali byste od něj (právem) i skutečně dospělý výkon v oblasti přehrávání disků. Zhruba tak, jak se to skvěle dařilo i desítkové generaci. Realita je ale ještě lepší – jako kdyby zvuk minulé generace o kousek vyzrál, uklidnil a stal se ještě přirozenějším, komplexnějším. I díky tomu skvěle vynikne křehká stavba pomalé, emocemi nabité „Pie Jesu" z Rutterova „Requiem" („Arabesque" | 2009 | Crystal Cable| CC200901). Vzhledem k velmi neuspěchanému, plynulému charakteru reprodukce nemáte pocit, že by na vás skladba tlačila, ale svou sílu a energie dávkuje postupně, je to jako medová tsunami, ovládající váš poslechový prostor. Přes veškerou mohutnost zvuku ale není problém zachytit a rozlišit i velmi subtilní zvuky pozadí, nebo třeba drobné záchvěvy hlasu sólistky. Ten je plný emocí, čistý a energický, prostě maximálně přirozený a prostý nepřirozené pachuti.

Kdo někdy poznal SACD vrstvu v podání některého z vyšších přístrojů Denon, ten jistě neodcházel zklamán. Že je malé penetrace Super Audio formátu skutečně škoda, o tom se můžete přesvědčit na demonstračním disku „Closer to music vol. 3" od Stockfish Records (2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2). Úvodní skladba Allana Taylora „Dedicated to..." se nese v duchu rytmicky dopadajících, důrazných hlubokých tónů, jejichž artikulace a údernost jsou přesvědčivé jako pravička Mika Tysona. Přidejte k tomu bohatý zvuk akustické kytary a dostanete vyklidněnou, muzikální a přitom informačně nabitou reprodukci.

S kvalitou a až hmatatelnou, fyzickou živostí zvuku DCD-2020AE se nemusíte omezovat na nějaký specifický hudební žánr, přestože nedravé podání sluší nejvíce akustickým kouskům. Denon dokáže extrahovat nenásilným způsobem maximum hudebních dat i tam, kde žádné zázraky nečekáte – ať už to bylo černé album Metallicy, nebo disk „Neonarcis" lokálních metalistů z Dymytry, z obého přes zvukařem způsobenou plochost dokázal přehrávač vydolovat jiskru života, barvy a plasticitu. Samozřejmě, že zázraky čekat nemůžete, ale sebevědomí a nadhled, ona jasně citelná dynamická rezerva umožňují DCD-2020AE nenudit vás i v případě špatné nahrávky.

Denon DCD-2020AE se nebývale povedl. Oproti předchozí generaci ubral maličko ze sametové vrstvičky, která ulpívá na každém tónu v každé chvíli, takže nyní se vše zdá průzračnější, čistší a přirozenější, ale ani v nové generaci (krom výrazných zvukařských selhání) nebudete mít nikdy pocit agresivity, hrubosti nebo přílišného popohánění zvuku směrem k vám. DCD-2020AE má takový nadhled, zkušenost a schopnosti, že se nemusí obtěžovat s prvoplánovými efekty a líbivostí – svou měkčí charakteristiku nabízí těm, kteří ji umí po vzoru dobrého jídla a pití ocenit až s přibývajícím časem. V tom je největší síla nové generace – jak se vám jednou pomaličku vpije pod kůži (respektive pod bubínek), tak se jí jen velmi těžko vzdává. Detaily, rychlost, volnost, vlastně vše, co by se dalo shrnout pod slovo „realita" nebo „přirozenost", vše v reprodukci Denon DCD-2020AE najdete. Vykrystalizovaná tradiční kvalita je pak doplněna ještě nečekaným, ale velmi příjemným bonusem v podobě USB portu, schopného přetavit váš počítač v high endový zdroj signálu. A to nejlepší nakonec? Za krásně vypadající, skvěle hrající a dlouhodobě úžasně uspokojivý (téměř úplně) univerzální zdroj signálu zaplatíte méně než v předchozí inkarnaci. V dané cenové třídě je Denon prostě král...

Kč 55 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvělý SACD přehrávač a USB D/A převodník

+ typicky robustní a hodnotná stavba

+ tichá, rychlá a spolehlivá mechanika

+ jemný, detailní, rychlý zvuk

+ oproti předchůdci zase o kousek lepší, dotaženější

ZÁPORY

- postrádá symetrické výstupy

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha