Znáte to… Máte ve sbírce spoustu kompaktních disků, rádi se ale občas podíváte na DVD nebo dokonce Blu-ray, ale některé perličky hudebního katalogu máte dokonce i na SACD. Jenže udržovat v sestavě dobrý SACD přehrávač a dobrý Blu-ray přehrávač vyžaduje nejen finance, ale také prostor pro uložení přístrojů. Nemluvě už o množství dálkových ovladačů. Těm, kteří se nechtějí omezovat ve výběru formátů a přesto si chtějí uchovat komfort jediného dálkového ovládání k jedinému přístroji tu jsou univerzální přehrávače. Marantz má ve svém katalogu jeden model, cílící na více než zaplatitelnou kategorii.

Přístroj už na první pohled patří do portfolia Marantz, prozrazuje ho hluboké, nevysoké šasi na čtyřech mohutných nožkách a hlavně čelní panel. Rovný střed, oddělený od zakulacených bočnic dvěma zářezy je jasným designovým rukopisem této dnes již japonské značky. Přímo ve středu panelu trůní čelo univerzální mechaniky – je velmi úzké a celá mechanika působí dosti křehce, je ale až překvapivě pevná, při vysouvání a zasouvání tichá a rychlá. Hned pod ní je velký a dobře čitelný displej, zobrazující velkými bílými znaky všechny potřebné informace o přehrávaném médiu a provozním stavu přístroje. Horní hrana čela je poseta piktogramy, vyprávějícími příběh o tom, co všechno tento všestranný stroj dokáže. Je to imponující sestava, ale o ní později. Na čele přístroje najdeme ještě sadu ovládacích tlačítek, ne všechna ale fungují spolehlivě na první dotek, týká se to hlavně těch malých. Vpředu je ještě USB konektor pro přehrávání komprimované hudby, filmů a obrázků.

Čistota a jednoduchost linií se nese zepředu až dozadu, kde najdeme naprosto vyhovující sestavu konektorů. Najdeme tu standardní vstup a výstup pro napojení na dálkové ovládání, pak LAN konektor pro stažení obsahu BD Live a také pro možnost streamovat data ze sítě díky DLNA protokolu, což je velmi příjemný bonus v této cenové kategorii. Jinak je k dispozici samozřejmě HDMI a kompozitní video výstup a také koaxiální digitální výstup pro zvuk. K tomu přidejte ještě komponentní video výstup, dvoukanálové a 7.1 analogové výstupy a máte u přístroje do 30ti tisíc Korun nebývalou sestavu konektorů i pro ty nejnáročnější. Škoda jen obyčejného napájecího kablíku, milovníci vylepšování v oblasti napájení tu mají dost ztíženou situaci. Zadní stranu ale překvapivě doplňuje i otvor pro větráček – uvnitř kompaktního přístroje, přeplněného deskami s obvody je prostě trošku těsno pro běžné chlazení. Větráček však naštěstí není slyšet ani v nejtišších pasážích – byť to se může změnit tak jako s každým jiným větráčkem po jeho ucpání prachem.

Co se schopností UD7006 týká, seznam je skutečně dlouhý. U videa zvládá přístroj slušný upscaling na 1080p, podporuje všechny kodeky od Dolby Digital a DTS až po DivX a XviD. Z disků podporuje univerzální mechanika vše od CD a SACD přes DVD (včetně DVD-A) až po Blu-ray a to neopomínaje 3D materiál. MP3 a WMA zvládá přehrávač dodávat z CD, DVD a USB disků. Při přehrávání filmů také podporuje True 24 FPS pro co nejpřirozenější obraz. Přes počítačovou síť pak umí UD7006 streamovat MP3, WMA, AAC a WAV, bohužel však nikoliv FLAC. Na druhou stranu po síti umí přinést MPEG, DivX, H.264 i WMV soubory, což patrně pokryje potřeby téměř každého, opět ale schází moderní HD formát MKV.

O D/A konverzi získaných dat se stará slušný převodníkový čip PCM1795, schopný zvládnout až signál o kvalitě 24 / 192. Odstup signálu a šumu je velmi slušných 120dB. THD je udáváno na příjemně nízké hodnotě 0,002%.

Pětikilový univerzální přehrávač hrál s integrovanými zesilovači NAD C370, Denon PMA-710AE a Xindak XA-6800. Pro porovnání videa byl srovnáván s Blu-ray přehrávačem Pioneer BDP-LX71, pro přehrávání všech kompaktních disků pak s OPPO BDP-95. Hudba hrála z reprosoustav Harbeth Monitor 30, KEF Q300 a Quadral Wotan VIII. Signálová kabeláž na prostřídání nesla značky QUAD, Eagle Cable a Monster Cable (zde zvláště HDMI kabel). Reproduktorová kabeláž pak ProAc a Neyton. O filtraci elektrického proudu se postaraly dva modely firmy Xindak.

 

Výhodou Marantzu je bezpochyby spojení všech myslitelných schopností přehrávače do jediného šasi – prostorové nároky a komfort ovládání jsou tak hlavní devizy UD7006. Obrazový výstup přes HDMI je adekvátní cenové kategorii, stejně jako dostatečné možnosti jeho nastavení. Obraz je ostrý a kontrastní minimálně stejně jako u jakéhokoliv jiného Blu-ray přístroje s cenovkou do 20ti tisíc. Navíc rychlost načítání je na univerzální mechaniku nevídaná a třeba na vyšší úroveň postavený, ale již trochu starší Pioneer BDP-LX71 nemá šanci – připravuje si disk klidně třikrát déle než tento dostupný Marantz.

Co se týká komfortu streamování dat nebo jejich přehrávání z připojeného disku, samozřejmě to není žádná extra třída, neb UD7006 nemá být primárně streamerem, je to jen jakýsi bonus navíc a přesně podle toho též funguje. Trocha trpělivosti a praxe pak ale bude vyvážena přijatelným soužitím i v tomto směru.

 

Marantz UD7006 ale patrně bude (či by alespoň měl) sloužit jako dostupný SACD / CD přehrávač s „nějakou tou schopností navíc“. Pro potenciální majitele je důležité si uvědomit, že u poměrně kompromisního přístroje, kterým univerzální přehrávač v této cenové kategorii nutně být musí, bude značně znatelný rozdíl mezi SACD a CD nahrávkami – ten je ostatně u přístrojů Marantz cítit i u „specializovaných“ audio přehrávačů. Za necelých dvacet sedm tisícovek těžko pohledat lepší výkon v oblasti SACD – nahrávka laponských písní „Mira“ od uskupení Jienat je příjemně prokreslená a transparentní, cítit je volný prostor kostela, v němž se nahrávalo, zvuk je kontrolovaný a vzdušný.

 

CD vrstva téže nahrávky – byť zvukově povedená – ovšem vychází z přístroje poněkud plošší a sice stále dostatečně detailní a čitelná, jednotlivé perkuse ve středním a vyšším pásmu ovšem nemají tolik energie. Je to patrně daň za univerzální schopnosti přístroje, který tak svým výkonem zapadá někam k úrovni povedených strojů za zhruba patnáct tisícovek. Elektrická baskytara na téže nahrávce je správně barevná a nenásilná, trocha energie navíc by ale určitě neuškodila.

UD7006 není žádným zvukovým archeologem, jenž by vydoloval z hlubin kompaktního disku nejposlednější nahraný detail, ovšem nabízí jinou silnou stránku – homogennost a lehkost projevu, kterou ocení posluchač třeba při poslechu „Velké brány Kyjevské“ od Mussorgského z disku Crystal Cable Arabesque. Celý orchestr je v adekvátně naznačeném prostoru usazen jako ohraničené těleso, u něhož díky lehkosti projevu a nenásilné jemnosti celého zvuku nikterak nevadí, že nelze přesně pitvat odkud který ten nástroj přesně hraje – to nejde ani na skutečném živém koncertu.

 

Jemnost, snad až něžnost reprodukce u UD7006 dává vyniknout hlavně klasické hudbě, jazzu či obecně akustickým záležitostem – nepřehnané a nijak nezdůrazňované množství basu nerozdrtí bránici ani při vysoké hlasitosti, na druhou stranu výšky nejsou ukřičené či agresivní. Třeba živý koncert Patricie Barber „A fortnight in France“ nabízí basu s jasně čitelnými tóny, realisticky nepřehnanou barevností a dostatečným prokreslením v soudržném celku. Na druhou stranu, stále je tu jasně znát, že přehráváme reprodukovanou hudbu, ta troška jiskry navrch by udělala z Marantzu ideálního kandidáta i pro ty náročné.

 

Lidské hlasy jsou pak bez připomínek; na danou cenovou kategorii a obzvláště s přihlédnutím k univerzalitě přístroje umí Marantz UD7006 udržet v Palestrinových „5 Masses“ z katalogu Deccy volnost a čistotu, tedy srozumitelnost i při nejvyšších tónech ženských partů. Navíc ani při velké hlasitosti nejsou sykavky a řízné vrcholy obtěžující a unavující. Všeobjímající sametová jemnost ale může přijít až nudná těm, kteří nejsou ochotni se plně uvolnit a jen vnímat a do hudby se proposlouchat. Marantz rozhodně nehraje na efekt a nepřibarvuje nahrávku směrem k líbivosti a podbízivosti. Byť snad maličká špetka vyladění charakteru tímto směrem by přiblížila jeho zvuk směrem k univerzalitě stejně široké, jako jsou jeho schopnosti.

 

S tím souvisí i reprodukce elektrifikovaných žánrů – ať už jsou to Nine Inch Nails a „Year Zero“ nebo jsou to Rammstein a jejich „Mutter“ či valící se Rolling Stones na svých „Mostech do Babylonu“, i šlapající a agresivní nahrávky charakter Marantzu jemně obrousí a zjemní, takže nezpůsobí zrovna příval adrenalinu a nucení podupávat si nohou do rytmu – respektive k tomuto stavu se posluchač musí proposlouchat a vnořit se do hudby svou otevřenou myslí, od UD7006 nedostane dravý zážitek na stříbrném podnose. Ale pořád zůstává dobrá kontrola zvuku, lehkost a vyrovnanost celého reprodukovaného pásma, neskrývající, ani zbytečně nezdůrazňující žádnou část zvuku.

 

Marantz UD7006 je univerzální dělník, který patří všude tam, kde je rozpočet či prostor poněkud těsný. Za danou cenu nabízí hodnotu zhruba patnáctitisícového CD přehrávače, slušného SACD přístroje střední třídy, dvacetitisícového Blu-ray přehrávače a to vše v balení, odpovídajícím standardům japonské značky. Pro běžného uživatele je podobný přístroj se zaplatitelnou cenovkou požehnáním, neb dostane valnou většinu kvality separátních přístrojů s komfortem jediného zařízení. Samozřejmě, že UD7006 je kompromisní, ale uvědomíme-li si, kolik bychom museli utratit za lepší kvalitu v podání jednotlivých komponentů, jeví se poměr hodnoty a ceny hodný zvážení. Kéž by každý univerzální přehrávač nabízel to, co Marantz UD7006.

Kč 26 900,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ široký záběr přehrávaných formátů v jediné krabici

+ množství výstupů a možností připojení

+ tichá a rychlá mechanika

+ rychlý a čistý zvuk

ZÁPORY

- zvuk by mohl být bohatší a plnější, univerzalita s sebou nese zjevné kompromisy

- ovládací tlačítka na přístroji ne vždy pracují na první stisk

- neumí přes síť stremovat FLAC

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

BaSys CS

www.basys.cz  – www.marantz-hifi.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 234 706 700

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha