800 150 hifistyl

2016 06 06 TST Cabasse Murano 1

Francouzskou firmu Cabasse založil muž stejného jména v 50. letech, ale tenhle podpis se poprvé objevil na houslích už v roce 1740. Dá se tak říct, že rodinná společnost má opravdu hodně dlouhou tradici. Nejnovějším produktem v katalogu společnosti je regálový model Murano ze série Artis, patřící do stejného patra výrobního programu, jako například oceňované Pacific, tedy jen krůček pod známé "koule".

Murano jsou klasicky koncipované, ale vzhledem k rozměru atypicky do tří pásem rozdělené stojanové reprosoustavy. Čtrnáctikilová ozvučnice s rozměry 38,5 x 24,8 x 30 cm (v x š x h) stojí na jakési o něco menší základně, má nádherně provedený klavírní lak a od čistě pravoúhlých tvarů ji odlišují vypouklé boční stěny. Na přední straně najdete dva měniče s mohutnými hliníkovými rámečky s přiznanými šrouby, celkové pojetí estetiky v reálu perfektně vystihují slova jako nenápadnost, decentnost a kompaktnost.

Na čistě rovné zadní straně najdete jen hliníkovou destičku s jediným párem bytelných reproterminálů Furutech, v horní části je pak plastikové vyústění bassreflexového nátrubku.

2016 06 06 TST Cabasse Murano 2

O výšky a středy se stará koncentrický měnič s bílou vlnkou středotónové membrány s průměrem 13 cm, tweeter je pak uschovaný v hloubi jakéhosi zvukovodu a vystouplý kupředu. Reproduktor BC13 vychází z řešení osazených i v nějvětších firemních "koulích" La Sphére a L´Océan. Basový reproduktor 17ND36 je zcela nový, navržený právě pro model Murano, jakkoliv jde vlastně o zmenšenou verzi měniče, který využívají obří La Sphére. Konkávní membrána o průměru 17 cm má strukturu medové plástve, pohání jí motor o hmotnosti 4 kg a silný magnet kmitá ve vzduchové mezeře dlouhé 4,5 cm, což spolu s velkým měkkým závěsem zajišťuje velkou, ale kontrolovanou výchylku. Všechny měniče pochází z vlastního vývoje a výroby Cabasse.

Výhybka rozděluje pásma na hranicích 800 a 3 500 Hz, citlivost je stanovená na 87 dB (bez dalšího upřesnění), frekvenční odezva na 48 - 24 000 Hz také nemá udávanou toleranci. Nominální impedance 8 Ohm přiznává propad na úroveň 3,4 Ohmu. Co je ale enormně zajímavé, to je hodnota zatížitelnosti - 150 Wattů trvalé zátěže není až tak atypická hodnota, 1 000 Wattů impulsní zatížitelnosti je ovšem hodnota, kterou byste od kompaktních regálovek čekali jen stěží - a je fakt, že čím silnější, energičtější zesilovač k Murano připojíte, tím se chovají lépe. Dokonce se dá říct, že teprve s předimenzovanou elektronikou se probudí.

2016 06 06 TST Cabasse Murano 3

Kompaktní Murano jsme poslouchali na několika sestavách, kromě redakčních Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / OPPO BDP-105D a Cambridge CXA80 / Cambridge CXC to byla ještě sestava děleného QUAD Artera Play / QUAD Artera Stereo a Primare BD32 / Primare I32 nebo Marantz PM-14S1 Special Edition / Marantz SA-14S1 Special Edition. Poslouchalo se pro srovnání přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla nebo Bowers&Wilkins 805 D3. Propojeno bylo ZenSati Authentica, TelluriumQ Silver a Black, MIT z řady Matrix nebo rozličnými kabely KrautWire a krátce i kompletním průřezem katalogem Ansuz.

Poměrně robustní konstrukce, střední velikost a potentně působící basový měnič slibují v kontextu dané cenové kategorie slušné basové zážitky. Je ale fakt, že Murano budete muset pořádně zkrotit, dostat z nich kontrolovaný bas je totiž nesnadný úkol a šetřit na proudových schopnostech zesilovače ani Wattáži se rozhodně nevyplatí. Pokud už ale najdete vhodné partnery, dostane se vám, jak ukázala linka kontrabasu ve "Spiritual" od dua Haden / Metheny ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2), basu objemově adekvátního, kam se kontrabas "nevmačkal" úplně celý. Basová linka samotná je laděná spíše příjemnějším způsobem, do měkčího, uvolněnějšího, zato ale pořádně sytého, barevného charakteru, bas samotný už má kontury zřetelné, byť ne skálopevné a hlavně reproduktor dokáže zvuk pošťouchnout, předat do místnosti už citelný impuls. Byť celkově uvolněnější, dokázal přednes už také rozlišit jednotlivé polohy nechal nás ochutnat důraz a sílu nástroje.

2016 06 06 TST Cabasse Murano 4

Střední pásmo, konkrétně jeho část kolem vokálů, jako kdyby vystupovala o krůček kupředu; hlas Vince Jonese v "This is the woman" z alba "Moving Through Taboos" (2003 | Universal | VJ 356N) byl pěkně plastický, vykročil před hudebníky a přednesený byl čistě, jemně, měkce a s lehoučkým nádechem vstřícné vřelosti, zkulturňující třeba při vysokých hlasitostech jinak celkem prezentní sykavky. Líbilo se nám také to, že Murano dokázaly dát hlasu dostatek prostoru a pocit soustředěnosti a i když ani tady není utažená, precizní pevnost, je hlas dostatečně "fortelný", aby vyzněl s plností a "hmotností". Když se soustředíte, slyšíte i náznak mlaskání a prskání mezi nádechy a hlas tak působí slušně přesvědčivě.

2016 06 06 TST Cabasse Murano 5

Tweeter svou práci odvádí v kompaktním a téměř neoddělitelném souladu se středotónovým partnerem, činely a vibrafon v Burtonově "Like Minds" ze stejnojmenné desky (2003 | Concord | SAC-1029-6) byly čisté, jasné a nadstandardně objemné. Cabasse nejsou žádné "pily", jejich výšky jsou spíše trošku něžnější, neagresivní. Velmi rychlá série úderů do činelu by možná snesla o trochu tvrdší, méně éterický přednes, ale jinak se Murano podařilo načrtnout už i určitou rezonující plochu nástroje a vlastně velmi dobře vystihnout charakter kovu i s jeho znělostí, dozvuk je zřetelný a i když je výsledek maličko na klidnější straně, pořád jsou činely jasné a rozhodně nezapadají v pozadí.

2016 06 06 TST Cabasse Murano 6

Vivaldiho "La Stravaganza Concerto op. 4 no. 3" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) prověřila dynamický potenciál Cabasse Murano - nutno říct, že i když působí uvolněnějším dojmem, můžete jim s klidným svědomím "naložit" a ustojí velmi slušně i hlasitější reprodukci akustických nástrojů. Už od nižší hlasitosti se objevuje slušný důraz a zejména smyčcové nástroje působí dostatečně živě. Prezentace není úplně suverénní, respektive není úplně extrovertní, Cabasse jako kdyby prostě tak nějak uvolněně hrály a nezdá se, že by je i větší dynamická špička nějak rozhodila.

Ona uvolněnost a spíše hodně nenásilná prezentace platí i pro rozlišení - pokud chcete, můžete ve "What a wonderful world" Katie Melua a Evy Cassidy ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD0040) odlišit oba současně zpívající hlasy, dokonce za nimi (protože jsou opět jakoby o krok před nástroji) můžete sledovat jen linku jednoho nástroje a i když vás rozlišení neoslní a nenadchne na první dobrou jako u některých konkurentů, čím více posloucháte, tím více a více a více detailů se vynořuje a v dané cenové kategorii určitě obstojí i se svou neefektností a neokázalostí.

2016 06 06 TST Cabasse Murano 7

Rekonstrukci prostorové scény v Mahlerově "6. symfonii" v podání České filharmonie v čele s Václavem Neumannem zvládly Cabasse vysloveně výborně, prostor byl krásný a scéna téměř úplně oproštěná od hmoty ozvučnic a měničů, zejména v pravolevém směru byla přehlednost excelentní a ani na naznačení hloubky reprosoustavy nezapomínají. Nástrojové sekce jsou pevně ukotvené, dokonce slyšíte které nástroje jsou před (či za) kterými. Kolem instrumentů se nachází také dostatek vzduchu a vše je takové krásně lehké, uvolněné a přitom čisté.

Přijde-li na to jen tak si pustit hudbu a poslouchat, odvádí Murano práci, která vás ani po dlouhé době neunaví, neotráví, nedonutí jakkoliv měnit hlasitost a je jedno, co si zrovna pouštíte a tak trošku i na čem. Pokud je zesilovač uřídí, hrají prostě příjemně. Třeba taková "Africa" od Toto ("Blu-spec CD - Feel the Difference" | 2009 | SONY Music Japan | SICP 20048-9) měla houpavý, hutný přednes, který si plynul ne úplně naléhavě, ale zato vytrvale a poklidně kupředu, až ostře nahrané činely byly zklidněny a přitom neošizeny na objemu a i když by možná ten, kdo se chce do reprodukce vpravit opravdu okamžitě ocenil důraznější, výraznější přednes, ten kdo nespěchá si naopak užije možnost nechat se pozvolna oblévat a jen tak si proplouvat.

2016 06 06 TST Cabasse Murano 8

Cabasse Murano jdou svým zvukovým pojetím tak trochu proti současnému trendu, proti často skloňované technické preciznosti a proti trendu, že musíte okamžitě být vrženi přímo doprostřed všeho dění. Jediné, co od vás opravdu vyžadují, je pořádně autoritativní zesilovač, který probudí a zkrotí jejich basovou část. Pak už jsou velmi "easy" - není nijak náročné je umístit i do menších prostor, je jim tak trošku jedno, jestli posloucháte nahrávku vysloveně špičkovou, nebo naopak celkem mizernou, hrají si tak trošičku po svém, ale když se jimi necháte ukolébat a uvolníte se, naservírují vám se svým klidem a uvolněností příjemně hladký, dynamicky dostatečně živý, rozvrstvený a snadný, maličko měkčí a sytější hudební bonbónek, který se vám bude postupně rozpouštět v uších a můžete se jeho sladkou příchutí opájet bez únavy a náročnosti jak je den dlouhý.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2016 06 06 TST Cabasse Murano m1

Naměřená křivka má k studiovému ideálu poměrně daleko, je tu zřetelná i poslechově patrná mírná dominance středů a výšek nad basovými oktávami. Za "pěkné hlasy" pak může trochu vypíchnuté vokální pásmo.

2016 06 06 TST Cabasse Murano m2

Ani impedanční křivka, ani průběh elektrické fáze nejsou zrovna vzorem technické dokonalosti, tak jak nám ji předestírá teorie. Impedance nicméně nepadá pod 6 Ohm, takže Murano v tomto smyslu budou poměrně "bezpečné", peaky sice stoupají výš, než by bylo dobré,ale nejsou zase tak prudké. Celkově ale nejsou Murano nijak jednoduchými partnery a budou potřebovat pevný, autoritativní zesilovač s dostatečnou proudovou rezervou.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 134 900,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkný prostor

+ skvělé střední pásmo

+ slušná dynamika

+ celkově muzikální a sytý zvuk

ZÁPORY

- "probudit" basy je dost náročné

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Voice | www.voice-audio.cz 

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 studiospalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar